Beste werk fratsen/verhalen

Ik moet zeggen dat na het lezen van de vorige posts mijn zaken eigenlijk maar faits divers zijn.

- Algemeen sta ik er geregeld wel van versteld hoe compleet incapabel sommige studenten zijn. Zeker op vlak van buitenlandse instroom... we kunnen veel klagen over de kwaliteit van ons onderwijs maar we zijn nog mijlenver voor op een groot deel van de wereld. Ik heb studenten gehad die te dom waren om te helpen donderen, die in hun thuisland al ingenieur waren en werkende in de petrochemie.

- Een Egyptische collega tijdens mijn doctoraat. Kerel was al iets ouder en door de echt wel jarenlange master in Egypte had hij ook al "ervaring". Lees: die kerel was eigenlijk een soort van arrogante charlatan, die leek te denken dat hij al een soort professor was. Uiteraard gaf dat vuurwerk: anderen hun werk voorstellen als het zijne, andere doctorandi (dus mensen in dezelfde situatie) behandelen als een soort knechten en hen "goedbedoeld" advies geven dat compleet verkeerd was. Wetenschappelijk ook eigenlijk gewoon slecht, maar toch door vol te houden een paar goede publicaties, vooral dan door anderen het werk te laten doen. Deze topwetenschapper was er ook van overtuigd dat de piramides gebouwd waren door reuzen, want iedereen wist toch dat de mensen enkel kleiner werden. Is nu prof. in Egypte denk ik.

- Iemand bij de administratie die me belde voor de "originele factuur" nadat ik de pdf had doorgestuurd die ik van het bedrijf had. Ik dacht dat ze die niet had gezien dus stuur die opnieuw door. Belde ze terug voor, opnieuw, het "origineel". Bleek dat ze een versie op papier wou via interne post. Nadat ik haar duidelijk maakte dat dit al was dat ik had, bleef ze volhouden want haar baas wou een versie op papier. Ik heb toen letterlijk gezegd: "mevrouw, of ik dat hier print en via interne post opstuur, of u dat daar meteen print, is toch hetzelfde?". Bleek dat dit voor haar niet zo was, en ik dus de eerste optie moest nemen.

- Als student, tijdens mijn studentenjob in het magazijn van een grootwarenhuis, wel gezien waarom ik toch studeerde om eerlijk te zijn. Bijna allemaal toffe mensen wel, maar een sfeer die veel weghad van een middelbare school. Inclusief "kliekjes" die tegen elkaar niet spraken omdat iemand van het ene kliekje eens te veel had gedanst met de vrouw van iemand uit het andere kliekje. Ook mensen die het gewoon afbolden van hun werk wegens "stress", wat dan gewoon een onvoorziene kleinigheid was.

Later misschien meer in edits.
 
Laatst bewerkt:
- Iemand bij de administratie die me belde voor de "originele factuur" nadat ik de pdf had doorgestuurd die ik van het bedrijf had. Ik dacht dat ze die niet had gezien dus stuur die opnieuw door. Belde ze terug voor, opnieuw, het "origineel". Bleek dat ze een versie op papier wou via interne post. Nadat ik haar duidelijk maakte dat dit al was dat ik had, bleef ze volhouden want haar baas wou een versie op papier. Ik heb toen letterlijk gezegd: "mevrouw, of ik dat hier print en via interne post opstuur, of u dat daar meteen print, is toch hetzelfde?". Bleek dat dit voor haar niet zo was, en ik dus de eerste optie moest nemen.
Bij de Nederlandse overheid en bij een aantal Duitse deelstaten is het zo dat ze het "originele document" nodig hebben, wat de facto een afgedrukte PDF is dat je in een enveloppe steekt en opstuurt met de post. Dat ze dit wonder boven wonder zélf kunnen afdrukken komt niet in hun op. In tijden van digitalisering is het ridicuul, maar je hebt zo van die verstokte procedures. Zo vroeg de Waalse overheid tot vorig jaar nog specifieke documenten via FAX. E-mail was niet voldoende, het moest per fax.

:unsure:
 
Ook nog ene met plaatsvervangende schaamte/oprecht triest als ik erop terugdenk.

Een zéér zwaarlijvig persoon was ten val gekomen op zijn kamer en geraakte niet meer recht/kon onmogelijk op de "normale" manier beneden geraken.

Ze hebben die mens met één of ander kraan uit zijn kamer moeten hijsen.
Zijn kamer keek uit op de winkelstraat en het was net jaarmarkt :unsure:
 
Die hebben we zijn vast contract dan toch niet gegeven... Wel nog nooit iemand zo gelukkig aan de telefoon gehoord toen ik zijn vrouw belde met het nieuws dat we hem gevonden hadden.
Wat is er uiteindelijk met die man gebeurd?
 
- Iemand bij de administratie die me belde voor de "originele factuur" nadat ik de pdf had doorgestuurd die ik van het bedrijf had. Ik dacht dat ze die niet had gezien dus stuur die opnieuw door. Belde ze terug voor, opnieuw, het "origineel". Bleek dat ze een versie op papier wou via interne post. Nadat ik haar duidelijk maakte dat dit al was dat ik had, bleef ze volhouden want haar baas wou een versie op papier. Ik heb toen letterlijk gezegd: "mevrouw, of ik dat hier print en via interne post opstuur, of u dat daar meteen print, is toch hetzelfde?". Bleek dat dit voor haar niet zo was, en ik dus de eerste optie moest nemen.

Dat is tot op vandaag helaas nog zo: voor bepaalde documenten voor buitenlandse betalingen moeten wij letterlijk de factuur printen/tekenen/stempelen en met koerierdienst opsturen. Een scan in kleur en opsturen via mail wordt niet aanvaard. Ik wordt er helemaal gek van.
 
Laatst bewerkt:
Ooit eens een verhaal gehoord van mijn vader toen die nog bij de RTT (nu Proximus) werkte.
Toen nog een ministerie, dus iedereen vastbenoemd. Een stel techniekers moesten eens bij een begrafenisondernemer een mini-telefooncentrale gaan installeren. Was op een vrijdagmiddag. Als laatste hadden ze het antwoordapparaat geconfigureerd en als antwoordboodschap hebben ze dan het refrein van dat liedje 'Er is leven na de dood' ingesteld. :laugh:
 
Zo vroeg de Waalse overheid tot vorig jaar nog specifieke documenten via FAX. E-mail was niet voldoende, het moest per fax.
:p ik heb heimwee naar de fax om eerlijk te zijn, als je iets wil faxen is dat bij voorkeur zo kort mogelijk - de kans is dan ook groter dat men effectief gaat nadenken over wat men schrijft in plaats van gewoon copy/paste/sent. Niets zo beknopt/efficiënt als een handgeschreven fax, die zal max. 10% zijn van het e-mail alternatief.
 
Ooit eens een verhaal gehoord van mijn vader toen die nog bij de RTT (nu Proximus) werkte.
Toen nog een ministerie, dus iedereen vastbenoemd. Een stel techniekers moesten eens bij een begrafenisondernemer een mini-telefooncentrale gaan installeren. Was op een vrijdagmiddag. Als laatste hadden ze het antwoordapparaat geconfigureerd en als antwoordboodschap hebben ze dan het refrein van dat liedje 'Er is leven na de dood' ingesteld. :laugh:
Haha!

Nog iets over dode mensen. Zoon van een vriendin van mijn moeder heeft een bedrijfje opgericht om overledenen thuis op te halen en naar een mortuarium te brengen. Om de opstart te vieren hebben ze de eerste telefoon afgewacht in het lokale jeugdhuis. Toen de telefoon ging riepen ze achteraf "YES WE HEBBEN NEN DOOIE!" en heel dat jeugdhuis werd gek van vreugde. :tongue:
 
:p ik heb heimwee naar de fax om eerlijk te zijn, als je iets wil faxen is dat bij voorkeur zo kort mogelijk - de kans is dan ook groter dat men effectief gaat nadenken over wat men schrijft in plaats van gewoon copy/paste/sent. Niets zo beknopt/efficiënt als een handgeschreven fax, die zal max. 10% zijn van het e-mail alternatief.
Algemeen geldt dat gewoon voor e-mails, de moeite die het kost om iets te sturen is zo klein dat de kwaliteit van wat er wordt verstuurd niet zo hoog moet zijn. Het resultaat is er ook naar hé, bijna iedereen met een eerder bureaujob is wel al eens overspoeld door een hoop mails, waarvan de toegevoegde waarde niet zo groot is.
 
:p ik heb heimwee naar de fax om eerlijk te zijn, als je iets wil faxen is dat bij voorkeur zo kort mogelijk - de kans is dan ook groter dat men effectief gaat nadenken over wat men schrijft in plaats van gewoon copy/paste/sent. Niets zo beknopt/efficiënt als een handgeschreven fax, die zal max. 10% zijn van het e-mail alternatief.
Ik heb zelf nooit de fax gebruikt, maar sta er altijd verbaasd van hoe lang zoiets ingeburgerd was. Als ik oude dossiers zie uit 2007 en later waar nog faxen in zitten dan schart ik toch ook eens in mijn haar hoor. In 2007 had ik al mijn 'professioneel' email adres. Daarvoor had ik mijn 1e email adres in 1998-1999 denk ik.
Dat men toen niet direct overgestapt is naar email snap ik wel, omdat een mailbox toen enkele MB was, maar in 2007 had ik een Gmail van 2 GB...
 
Ik werk in een alarmcentrale, dus ik zou kunnen zeggen “hold my beer” maar ik ga misschien best de serieuze dingen (gewapende overvallen, geweldplegingen, diefstal, ongevallen etc) zo laten.



  • Nachtcamera’s die koppels betrappen, of working girls. Altijd tof om dan een kat of zoiets te imiteren via speakers in de buurt of andere zever te verkopen. 1 x zelfs een koppel die samen over een laag muurtje hingen te kakken. Echt maf. De muur was wit en de infrarood kon alles schoon weergeven ….
  • Kerel die zatweg twee maal op dezelfde nacht crashed met zijn Panamera… in zijn eigen straat.
  • Rolstoelpatiënt die thuis met een wespennest zit, maar niet weggeraakt want zijn banden staan plat :shutup: (eigenlijk niet om te lachen, maar toch)
  • Twee collega’s (bij een klant) die met elkaar op de vuist zijn gegaan omdat ze privé ruzie maakten over uitgevoerde werken bij elkaar
 
Eigenlijk weinig straffe verhalen meegemaakt in de IT-sector, buiten misschien eentje.

'k heb ne collega betrapt die elke middag uit de bestekschuif een mes nam om het vuil van onder zijn nagels te schrapen, en dan het mes gewoon terug legde. Chance dat ik nooit bestek van 't werk gebruikte, maar 'k heb toch wel een collega's hun maag zien rond draaien toen het nieuwtje rond ging. ;)
 
Eigenlijk weinig straffe verhalen meegemaakt in de IT-sector, buiten misschien eentje.

'k heb ne collega betrapt die elke middag uit de bestekschuif een mes nam om het vuil van onder zijn nagels te schrapen, en dan het mes gewoon terug legde. Chance dat ik nooit bestek van 't werk gebruikte, maar 'k heb toch wel een collega's hun maag zien rond draaien toen het nieuwtje rond ging. ;)
Ooit een WC-kotje binnengestapt op het werk waar iemand letterlijk omhoog heeft gescheten. Zotte skills, maar daar was den deze niet klaar voor. Mensen kunnen ranzig zijn, maar je wil niet weten hoe ranzig omdat je dan amper iets durft aan te raken.
 
Ooit een WC-kotje binnengestapt op het werk waar iemand letterlijk omhoog heeft gescheten. Zotte skills, maar daar was den deze niet klaar voor. Mensen kunnen ranzig zijn, maar je wil niet weten hoe ranzig omdat je dan amper iets durft aan te raken.
Ah kak-verhalen.. sommige kamers hadden kak tot aan het plafond, in de kussenslopen, etc.

Sommige mensen, wtf.
 
saai werk hier als ik het zo lees.

Op de unif wel een keer een gast gehad van een jaar of 40 nogal vies ventje was. Die had als achtergrond op zijn laptop een foto van zichzelf in onderbroek met de armen in de lucht... Moest ooit een presentatie geven voor de gehele faculteit. Tijdens het binnenkomen in de aula stond "toevallig" zijn scherm al gedeeld - hem in zijn onderbroek op een projector scherm van 10m. Doen alsof er niks aan de hand is.

Op het werk ooit 1 gesolliciteerd bij mij die ik na 5 min catalogeerde als "koekoek in the coconut, goodbye". Ik kom uit het solicitatie meeting kotje na 10 min om hem naar buiten te begelieden en 1 min later een vrouwelijk collega van een jaar of 25 loopt naar me "dien mag hier nooit werken, dien is veroordeeld voor stalking. Die heeft mij ooit in elkaar geklopt in de tram". De andere vrouwelijke collega's die in dezelfde hogeschool gezeten hadden, konden confirmeren. Die was gekend voor vrouwen lastig vallen en fysiek worden...
 
Ooit een WC-kotje binnengestapt op het werk waar iemand letterlijk omhoog heeft gescheten. Zotte skills, maar daar was den deze niet klaar voor. Mensen kunnen ranzig zijn, maar je wil niet weten hoe ranzig omdat je dan amper iets durft aan te raken.
Sommige mensen he... ik had zo ne collega vroeger die als hij zijn handen waste enkel zijn vingertoppen 1 seconden onder de kraan stak, en dan een hoekje van het haddoekpapier afscheurde om ze af te drogen. Dat was wel iemand met een nationaliteit van een land waar ze het nogal 'anders' doen. In elk toilet hing daar ook een uitleg met pictogrammen over hoe je het gebruikt. Met de classic van niet gehurkt op de bril te staan.

Ah en op een andere job ene die vies was van de wc borstel. Die gebruikte een flesje water om alles weg te spoelen. Als hij weg was met zijn flesje wisten we hoe laat het was :) Soit, beter dan die die alles onderschijten en dan vertrekken.
 
Hier ook niet veel straffe verhalen op de werkvloer.

Wel 1 keer in het kader van een terugbetalingsprocedure voor een medical device van de overheid een pakketje aangekregen waarin ook een bruine envelop zat. In die envelop zaten kopies van trouwdocumenten, akte van een huis en.... pikante fotos waarin zowel een man als een vrouw op bed lagen zonder kleding en met allerlei attributen....

Nuja, nadat alle collegas er eens goed mee gelachen hebben, gewoon doorgegeven dat er een envelopje met persoonlijke documenten tussen zat. Een classic ambtenarentype is die dan zonder blikken of blozen terug komen ophalen 🙂
 
Ik heb vroeger nog hout geïmporteerd voor een bedrijf in Gent vanuit Slovenië. Na een paar jaar vragen ze mij of ik eens naar daar wil komen voor een bedrijfsbezoek. Snoepreisje dus.
Ik naar daar, goed ontvangen, lekker gaan eten 's avonds en er was nog een cadeautje zeiden ze. Ik dacht iets aan de bar? Nope, 's Avonds gaan slapen in't hotel. 's Morgens wordt er rond 8u op de deur geklopt. Stond er daar een waanzinnig knappe babe (Denk Scarlet Johanson toen ze 20 jaar was) aan mijn deur. "Company present" zegt ze tegen mij en wandelt al strippend mijn kamer binnen. :)

Ik was single, so I went for it! (Moest ik niet single geweest zijn weet ik niet of ik mij had kunnen inhouden trouwens, denk nog aan Alexandra.
 
op mijn vorig werk, security op de luchthaven veel verhalen...
  • Politie uit Antwerpen kwam iemand afzetten voor directe uitwijzing. 10 minuten nadat ze de luchthaven binnen rijden, zien we ze binnen rijden in de hangar van DHL (die er toen nog stond, we spreken van 15 jaar terug of zo). Wij zo al lachend tegen elkaar "ze gaan hem toch niet laten lopen hebben zeker?", 2 minuten later komen ze bij ons "ge hebt toevallig geen gast in een jogging zien lopen?"
  • Personeel dat een luchtdruk-pistool bij heeft "voor aan zijn carpooler te tonen, vergeten uit de zak te halen". was alleen toe gekomen. Inspectie erbij gehaald, wordt die kerel ongeduldig want hij gaat te laat zijn voor zijn werk (is niet mogen gaan werken, natuurlijk)
  • in de maanden na de aanslagen screening op een beeld een mogelijke dreiging aangeduid. inspectie er weer bij, vragen of we die kerel al vaker gezien hadden: nee, 't was zijn eerste dag. bagage komt uit de scanner: groot logo van Molenbeek op zijn tas. t werd efkes stil op de post. gelukkig vals alarm
  • kerel die met zijn lege bus tarmac op wilt rijden. zet zijn bus in't controle sas, gaat zelf door de metaaldetector en gaat dan te voet door, bus achtergelaten. inspectie en politie K9 erbij, heel die bus gecontroleerd. blijkbaar had die mens net telefoon gehad dat zijn dochter naar de spoed moest, en helemaal de kluts kwijt. gelukkig had ik toen een goeie baas, want de inspectie wou dat in onze schoenen schuiven, maar baas heeft haar toen kwaad gemaakt op hun.
  • vaak ook patrouille gelopen op plaatsen waar ge denkt "als ik hier iets voor heb vinden ze mij pas bij de volgende verbouwing"
  • collega die alleen zat op een WP, de mensen die normaal langs daar binnen reden komen bij ons "daar zit niemand". Supervisor gaan zien, kerel had het licht uitgedaan en zijn stoel laag gezet zodat ze hem niet zouden zien. Hij was aanwezig, maar niemand reed binnen zodat hij niks moest doen.
  • zelfde collega die op een dag zijn eigen laat vallen, luide kreet. zet zich op een stoel, wrijft over zijn enkel. eerst "het zal wel mee vallen", dan "begint toch wel pijn te doen", tot "ik ga toch naar 't ziekenhuis moeten". supervisor langs gekomen, die zegt "ja ga maar naar huis. wel spijtig dat met dees ongeval overmorgen niet op reis gaat kunnen vertrekken". Collega is de dag erna toch mooi komen werken
  • Piloot die alarm gaf op de metaalpoort, meteen van "'t is mijn pen". gevraagd van te fouilleren, maar mocht alleen met handschoenen. handschoenen aangedaan, dan mocht het ineens niet voor zijn crew. mee gepakt in onze keuken, deur toe. Mocht ineens niet gefouilleerd worden door "privé-politie". inspectie erbij, nog een kwartier gediscussieerd. uiteindelijk heeft de inspectie hem in zijn blote gezet, zijn kleren allemaal laten scannen. Vlucht heeft toen meer dan een uur vertraging gehad daardoor, kerel hebben we in Brussel niet meer gezien
  • collega's die bij de werken op de runway (perimeterbewaking) een wagen krijgen, en denken dat zo'n runway waar gewerkt wordt de ideale plaats is voor donuts te draaien
  • Brink's begeleiding met wagen van Brink's. staat daar een rode knop in. Collega denkt "ge moet toch weten wat dat doet", staan die mannen van Brink's ineens aan onze auto "ge moet van die knop blijven, da's een overval-alarm, onze centrale moet dan de politie verwittigen"
  • ...
kleine bloemlezing
 
Terug
Bovenaan