Het is niet omdat in uw 1reeks niks ingaat van olie dat het bij alle Bmw's zo is .
Bedankt voor de reacties.
Inmiddels is de olie ververst met een olie die speciaal voor BMW, Porsche, etc goed is volgens de garage.
Toen ik wegreed en een 20km onderweg was kreeg ik de melding dat ik een liter olie bij moest vullen.
Ik weer terug en een liter bijgevuld en later weer een (electronische) oliemeting gedaan.
Toen gaf de auto wederom aan dat er een liter bij moest. Na gebeld te hebben met de garage werd mij verteld dat de niveausensor misschien van slag was, of kapot. Er werd mij geadviseerd het goed in de gaten te houden en dat hopelijk na een aantal honderden km's het pijl weer goed aangegeven zou worden.
Toen ik echter na zo'n 200km weer een melding kreeg, echter nu dat het oliepijl onder het miminum was, heb ik toch maar voor de zekerheid een half litertje erbij gegooid. Na wederom een meting gaf de auto nu aan dat er een liter te weinig in zat (ipv dat het pijl onder het minimum zat). De volgende dag meteen naar de garage gegaan om uit te sluiten dat er niet teveel olie in was gegaan doordat de niveausensor misschien kapot was. Al het olie werd afgetapt wat er in zat, wat in totaal zo'n 5 a 6 liter bleek te zijn. Vervolgens nog anderhalf liter ongeveer erbij gegooid, waarna het oliepijl op niveau was volgens de sensor.
Het bleek dus niet aan de sensor te liggen, maar dat de monteur er per ongeluk liters te weinig in had gegooid, naar verwachting zo'n 3 liter te weinig.
Nu is mijn vraag: kan dit gevolgen hebben gehad voor mijn motor? Ik heb zo'n 350km met een aardig stuk te weinig olie gereden, op de snelweg. Ik heb verder geen oliedruk meldingen gehad, en hoor ook geen rare geluiden uit de motor komen.
Ik maak mij echter toch wat zorgen, gezien er toch echt wel een paar liter te weinig olie in heeft gezeten.
In een ander topic heb ik ook wat vermeld over een geluid en trilling na vervanging van een weillager wat maar niet verholpen wordt bij deze zelfde garage. Al met al genoeg redenen voor mij om hier (na jaren daar klant te zijn geweest) weg te gaan. Maar ik wil uiteraard niet dat door deze olie-fout ik later eventueel problemen kan verwachten met mijn motor.
Link van topic
olieverbruik 430d
www.bimmerboard.be