besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Protip: stop met u thuis te douchen. Was u met een washandje aan de lavabo en douche u drie à vier keer per week in de fitness of op het werk. Spaart LITERS water op kosten van iemand anders (ideaal) en als je doucht op het werk scoor je extra levenskwaliteit door het ondertussen welbekende chef-effect. Daarbovenop is het ook nog eens goed voor de natuur, moest dat ook nog iemand interesseren. Win-win-win!

Protip: stop met u thuis te douchen. Was u met een washandje aan de lavabo en douche u drie à vier keer per week in de fitness of op het werk. Spaart LITERS water op kosten van iemand anders (ideaal) en als je doucht op het werk scoor je extra levenskwaliteit door het ondertussen welbekende chef-effect. Daarbovenop is het ook nog eens goed voor de natuur, moest dat ook nog iemand interesseren. Win-win-win!
Gerelateerd: je hoeft je echt niet elke dag te douchen en al zeker elke dag je haar met shampoo. Shampoo hoeft zelfs helemaal niet. Is ook veel gezonder voor je hoofdhuid.

Een goeie tip om te besparen op uw energiefactuur: andere forumposts wat minder aantrekken, zo kan je gerust een uur aan nodeloos circlejerk posten uitsparen en dat zal dan toch al gauw 100w uitsparen per dag. Aan de huidige energietarieven een serieuze besparing op jaarbasis plus nog het maatschappelijke voordeel dat ook die ander minder energie verbruikt doordat die niet moet terug reageren om het hoogste woord te hebben.
Goeie tip maar ik denk dat "gelijk hebben" bepaalde personen toch zeker een paar €1000 per jaar waard is hoor. :wink:

Voor wie graag naar Plopsaland gaat en nog kinderschoenen moet kopen, bij Torfs kan je 2 plopsaland tickets kopen aan 50% korting per €25 aankoop. Ik denk dat ze deze actie 2 keer per jaar doen. Tickets zijn ook vrij lang geldig.

Voor mensen die wassen met regenwater en werken met zonnepanelen komt het NOG goedkoper uit zelfs.
Op deze moment ben ik daar niet zo zeker van :sneaky:
Veel regenwaterputten zijn leeg door de aanhoudende droogte. En qua energie enkel als ze wassen op de moment dat de zon schijnt of nog met een terugdraaiende teller zit en je jaaropbrengst anders niet opgebruikt, wat ook nog maar een kleine minderheid is :p

Laatst bewerkt:

Ik heb dit het jaar voor Corona gedaan :unsure:
Spaart wel wat uit maar had er meer van verwacht. Voor feestjes enzo douche je u normaal toch nog thuis, en planten water geven verbruikt ook wel wat

Over douchen gesproken. Je hoeft ook niet echt 10 minuten onder de douche te staan. Je kan je op twee minuten ook douchen.

Over douchen gesproken. Je hoeft ook niet echt 10 minuten onder de douche te staan. Je kan je op twee minuten ook douchen.
Hangt toch van persoon tot persoon af?
Mensen met lang haar zullen net iets meer tijd nodig hebben om alles uit te spoelen en al zeker als ze afzonderlijk shampoo & conditioner gebruiken ;)

Wat iedereen wel kan doen: de kraan dichtdraaien wanneer je het water niet actief gebruikt. Dit zowel tijdens het douchen als bijvoorbeeld ook tanden poetsen of in de keuken. Ik ken genoeg mensen die het water gewoon laten weglopen terwijl ze er niets mee doen...

Een goeie tip om te besparen op uw energiefactuur: andere forumposts wat minder aantrekken, zo kan je gerust een uur aan nodeloos circlejerk posten uitsparen en dat zal dan toch al gauw 100w uitsparen per dag. Aan de huidige energietarieven een serieuze besparing op jaarbasis plus nog het maatschappelijke voordeel dat ook die ander minder energie verbruikt doordat die niet moet terug reageren om het hoogste woord te hebben.
Tenzij de verhitte discussies ervoor zorgen dat je de verwarming slechts op 14 moet zetten deze winter!

Herwasbare luiers. Hoeveel heb je er nodig 10? 100 euro ? Elke dag een wasje? Je krijgt wat korting. 600 wasbeurten doorheen de pamper periode. 50 L per wasbeurt, een 0.5kwh per beurt (dat zijn gunstige verbruiken). 300kwh, 30m3 water. Aan pre crisis tarieven. 100 euro elektriciteit, 100 euro water.

100 euro profijt als je wasmachine tegen dan niet kapot gewassen is. Dat komt wel degelijk op de "veel werk voor weinig" lijst. Dat andere woord mag ik niet meer gebruiken...
Wij hebben voor ons eerste kind ook wasbare luiers gebruikt. Ons wasmachine draait op regenwater en elec van de zonnepanelen (terugdraaiende teller). Het bespaarde ons weldegelijk veel geld.
Voor onze tweeling zijn we er mee gestopt. Voor één kind vonden wij het qua tijd en moeite vlot haalbaar. Maar bij de tweeling hadden we al snel door dat dat niet te doen ging zijn.

Hangt toch van persoon tot persoon af?
Mensen met lang haar zullen net iets meer tijd nodig hebben om alles uit te spoelen en al zeker als ze afzonderlijk shampoo & conditioner gebruiken ;)

Wat iedereen wel kan doen: de kraan dichtdraaien wanneer je het water niet actief gebruikt. Dit zowel tijdens het douchen als bijvoorbeeld ook tanden poetsen of in de keuken. Ik ken genoeg mensen die het water gewoon laten weglopen terwijl ze er niets mee doen...

Hier laten we de keukenkraan soms iets te lang lopen om warm water te krijgen. Verspilling van water & energie. Ben nog aan het kijken wat het beste zou zijn, een klein boilerke plaatsen onder het kookeiland, of een Quooker (oid) te installeren en dan ook bv te gebruiken voor kokend water en minder op inductie te moeten opwarmen (voor pasta of zo)

Waar moet ik dan in godsnaam alle antwoorden op levensvragen, onoplosbare werkproblemen en vanalle dilemma's gaan vinden?

Hier laten we de keukenkraan soms iets te lang lopen om warm water te krijgen. Verspilling van water & energie. Ben nog aan het kijken wat het beste zou zijn, een klein boilerke plaatsen onder het kookeiland, of een Quooker (oid) te installeren en dan ook bv te gebruiken voor kokend water en minder op inductie te moeten opwarmen (voor pasta of zo)
Inductie is eigenlijk al een zeer 'zuinige' manier van koken. Ik kan je zo een boilerke aanraden, kost een fractie van zo een Quooker en is echt een comfortverhoging.

Waar moet ik dan in godsnaam alle antwoorden op levensvragen, onoplosbare werkproblemen en vanalle dilemma's gaan vinden?
Op de pot, zoals elke normale mens!
(Waarop je kan besparen via de regel "if it's yellow, let it mellow, if it's brown, flush it down!"

Iedereen zit boven, lichten en TV liggen aan beneden.
Biefstukken en kipfilets van de iets duurdere, lokale slager, de vuilbak binnen gooien omdat ze te lang in de frigo lagen.
Douchekraan open (mijn douchekop verbruikt +20 liter per minuut) terwijl ik nog eens snel op 't toilet ga of tanden sta te poetsen. En dan douche nemen van 20+ minuten. Dan de vrouw nog, en dan de kinderen.
Kinderen een half uur laten spelen in de douche.
Airco 12 uren laten draaien.
Chauffage op 23 graden.
In de winkel alles zomaar in de kar gooien zonder kijken. Zo zag ik dat onze smeerboter van Alpro enorm scheelt wanneer je de grotere verpakking kiest i.p.v. de kleinere.

Dus, zonder echt veel moeite te moeten doen, kunnen we toch al een serieus stuk besparen.

Waar is den tijd, 3 jaar geleden, dat onze gashaard dagelijks aan lag want ja, gas kost niets. En vorig jaar mijn vrouw overtuigd om nen auto op CNG aan te kopen. :')

Good times.

Ben ik ook wel geïnteresseerd in of dat voordeliger is. Lijkt me toch wel wat elektriciteit te verbruiken...

Iedereen zit boven, lichten en TV liggen aan beneden.
Biefstukken en kipfilets van de iets duurdere, lokale slager, de vuilbak binnen gooien omdat ze te lang in de frigo lagen.
Douchekraan open (mijn douchekop verbruikt +20 liter per minuut) terwijl ik nog eens snel op 't toilet ga of tanden sta te poetsen. En dan douche nemen van 20+ minuten. Dan de vrouw nog, en dan de kinderen.
Kinderen een half uur laten spelen in de douche.
Airco 12 uren laten draaien.
Chauffage op 23 graden.
In de winkel alles zomaar in de kar gooien zonder kijken. Zo zag ik dat onze smeerboter van Alpro enorm scheelt wanneer je de grotere verpakking kiest i.p.v. de kleinere.

Dus, zonder echt veel moeite te moeten doen, kunnen we toch al een serieus stuk besparen.

Waar is den tijd, 3 jaar geleden, dat onze gashaard dagelijks aan lag want ja, gas kost niets. En vorig jaar mijn vrouw overtuigd om nen auto op CNG aan te kopen. :')

Good times.
Los van de kosten is het sowieso niet slecht om af te stappen van een of andere Amerikaanse levensstijl ;p

Terug
Bovenaan