besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Terwijl de toon van zijn post niet correct was, heeft hij ergens wel een punt natuurlijk. Ik heb hier al veel "besparingstips" gezien die puur gebaseerd zijn op buikgevoel en als je ze eens uitrekent eigenlijk duurder uitvallen...

Voor de huidige energieprijzen, klopte het misschien. Maar ook enkel als je niet in bulk bij kortingen aankocht. Met de huidige energieprijzen, zal het niet meer het geval zijn.

Dat je het doet voor minder afval, ok, maar dat is niet het punt van deze thread.
Akkoord met je post. Kan enkel over mijn situatie spreken met zonnepanelen en wasmachine op regenwater. Samen met de gemeentelijke subsidie is het (voor mij) een no brainer. Vergeet ook niet dat vuilniszakken ook niet bepaald goedkoop zijn en dat ze opnieuw gebruikt kunnen worden bij meerdere kinderen.

Veel variabelen maar het loont de moeite om het eens uit te rekenen voor je persoonlijke situatie.

Laatst bewerkt:
Paar random dingen die me te binnen schieten:
Kan ook wel gevaarlijk zijn als je je te veel laat leiden door die meldingen en dingen begint te kopen die je eigenlijk niet nodig hebt.

• Chrome extensie om de historiek van Amazon-prijzen te bekijken, kan je ook meldingen instellen: https://keepa.com/
Nice, die kende ik nog niet!
  • Wasmiddelen van huismerken (vb. LIDL) zijn even goed als merk (vaak best getest door testaankoop). De action kan ook interessant zijn.
Geldt ook voor vaatwastabletten. Komen ook altijd als beste uit de test bij de Nederlandse Consumentenbond (equivalent van Testaankoop).
  • Nog steeds super tevreden van Scarlet en dat kost ons voor internet en televisie maar €40 per maand.
Geen last van te ver afzitten van de 'bak' in de straat?
Geprobeerd maar dat reken ik persoonlijk onder inboeten op comfort. Allemaal goed en wel bij normale pipi en harde kaka. In ons geval véél pipi en vaak spetterpoep. De ‘oplossing’ is een extra boosterinlegger maar het kind heeft dan een enorm pak tussen de benen zitten. Ergonomisch of goed voor de groei kan dat dan niet zijn tbh. Zo’n wasbare zwemluier is wel oké.
Wij moeten ze nog gaan beginnen gebruiken, maar naar wat we gelezen hadden zou het ergonomisch wel gewoon OK zijn. En kinderen zouden ook sneller zindelijk worden.
Gelukkig draait de machine 0 minuten en is het enkel het vullen en legen dat tijd vergt.

Ik durf betwijfelen dat luiers wassen financieel voordelig is. Een luier kost echt geen fluit en een wasmachine wast niet gratis.

Ecologisch... Ik hoop dat je 0 vlees eet en nooit met een vliegtuig vliegt voor je lessen begint te geven. Uiteraard heb je ook al PV panelen, een batterij, geen auto en een regen waterput.

Die 2-3y dat een kind wat pampers volkakt zal wel verwaarloosbaar zijn in het grotere ecologische plaatje. Pennywise, dollar fool met een zweem van vingwrwijzende ecologie. Daar bestaat een partij voor :ROFLMAO:
Al verschillende berekeningen gezien over de wasbare luiers en die komen echt honderden EUR goedkoper uit over de verschillende jaren heen. Ook als je rekening houdt met het wassen. Je kan die ook nog eens gaan hergebruiken voor een 2e kind bijvoorbeeld (bij een 3e is de rek er wat uit blijkbaar). Als je het over 'moeite' wil hebben kan je ook zeggen dat je met de wasbare luiers veel minder met je afvalzakken moet sleuren want die heb je gewoon veel minder.

Mag ik het naïef vinden dat je de stijgende energiekosten afrekent bij wasbare luiers maar denkt dat gewone luiers niet mee in prijs gaan stijgen?

Ik snap dat het zondag is, maar die hersencellen mogen toch al eens beginnen wakker worden.

Mag ik het naïef vinden dat je de stijgende energiekosten afrekent bij wasbare luiers maar denkt dat gewone luiers niet mee in prijs gaan stijgen?

Ik snap dat het zondag is, maar die hersencellen mogen toch al eens beginnen wakker worden.
Ik kijk naar de prijs van vandaag voor beiden, de dag waarop de tip gegeven is. Ik heb geen glazen bol dus ik kan niet voorspellen wat de prijs voor beiden zal zijn in de toekomst. Noch heb ik een teletijdsmachine dus wat het voordeel in het verleden was doet er nu ook niet toe.

Anderzijds, als je vermoedt dat de energieprijzen gaan stijgen voor een product dat je véél nodig hebt: koop stock in aan de huidige prijzen. Spaart je de verhoging toch deels uit.

Anderzijds, als je vermoedt dat de energieprijzen gaan stijgen voor een product dat je véél nodig hebt: koop stock in aan de huidige prijzen. Spaart je de verhoging toch deels uit.
Niet iedereen heeft de ruimte noch het budget om dat in significant grote getallen aan te kopen. Maar ja, je kan de kinderkamer naarmate de tijd vordert stelselmatig groter maken door het initieel een pamperopslagloods te maken.

Niet iedereen heeft de ruimte noch het budget om dat in significant grote getallen aan te kopen. Maar ja, je kan de kinderkamer naarmate de tijd vordert stelselmatig groter maken door het initieel een pamperopslagloods te maken.
Containers vol luiers aankopen en binnen paar maand verkopen als ze verder gestegen zijn? I smell opportunity. 💰

Al verschillende berekeningen gezien over de wasbare luiers en die komen echt honderden EUR goedkoper uit over de verschillende jaren heen. Ook als je rekening houdt met het wassen. Je kan die ook nog eens gaan hergebruiken voor een 2e kind bijvoorbeeld (bij een 3e is de rek er wat uit blijkbaar). Als je het over 'moeite' wil hebben kan je ook zeggen dat je met de wasbare luiers veel minder met je afvalzakken moet sleuren want die heb je gewoon veel minder.

"Honderden euros".

In het begin schijten die 6 of 7 pampers per dag vol. Maar later 3 of 4. Dus wat is dat doorheen de pamper periode? 2000-3000 pampers? Ik ga ruim rekenen en 300 euro rekenen. En een halve vuilzak per week extra aan 2 euro. 400 euro dus op 2-3y in totaal.

Herwasbare luiers. Hoeveel heb je er nodig 10? 100 euro ? Elke dag een wasje? Je krijgt wat korting. 600 wasbeurten doorheen de pamper periode. 50 L per wasbeurt, een 0.5kwh per beurt (dat zijn gunstige verbruiken). 300kwh, 30m3 water. Aan pre crisis tarieven. 100 euro elektriciteit, 100 euro water.

100 euro profijt als je wasmachine tegen dan niet kapot gewassen is. Dat komt wel degelijk op de "veel werk voor weinig" lijst. Dat andere woord mag ik niet meer gebruiken...

Ik kan ook mijn gras met een schaartje of handduwer maaien om de 10l per jaar naft verbruik te sparen. Maar dat zet ik niet onder de "Geen comfort verliezen". Tenzij je het gevoel hebt dat je te veel tijd hebt (heb ik in elk geval niet).

On topic, ik ben stekkerdozen met onderbreking knop gaan halen deze ochtend. Elke avond de home office uitschakelen. 5 euro investering, ik schat dat ik rap 200kwh bespaar. 3/4 van de keer gaat dat spel niet in sleep mode.

"Honderden euros".

In het begin schijten die 6 of 7 pampers per dag vol. Maar later 3 of 4. Dus wat is dat doorheen de pamper periode? 2000-3000 pampers? Ik ga ruim rekenen en 300 euro rekenen. En een halve vuilzak per week extra aan 2 euro. 400 euro dus op 2-3y in totaal.
:s hier werden er al standaard 4 luiers gebruikt op de crèche, dus 6 of 7 op een dag. Dat jij het met 3 per dag per kind redt... Weird!
Herwasbare luiers. Hoeveel heb je er nodig 10? 100 euro ? Elke dag een wasje? Je krijgt wat korting. 600 wasbeurten doorheen de pamper periode. 50 L per wasbeurt, een 0.5kwh per beurt (dat zijn gunstige verbruiken). 300kwh, 30m3 water. Aan pre crisis tarieven. 100 euro elektriciteit, 100 euro water.
Pre crisis heb ik het uitgerekend en kostte het me 120 euro per jaar aan water, elektriciteit én waspoeder + biotex. Gezien vele ziekenhuisopnames had ik er 40. Die ik nadien allemaal verkocht heb aan 60% van de nieuwwaarde. En ik ook ik kreeg 100 euro premie van de stad.
De extra was met de komst van de dochter kwam op 2 wasmachines per week. Dat is inclusief kleertjes, wasbare doekjes, slabben,...

100 euro profijt als je wasmachine tegen dan niet kapot gewassen is. Dat komt wel degelijk op de "veel werk voor weinig" lijst. Dat andere woord mag ik niet meer gebruiken...
Als jouw wasmachine kapot is na 2j omdat ze 2x per week extra moest werken, koop je gewoon brol. Enige wat ik moest doen was een pakketje in een wasmand droppen en 2x per week die wasmand legen en terug eentje vullen met propere luiers. Wat een pak minder stinkt trouwens dan 1x een luierbak verversen.
Ik kan ook mijn gras met een schaartje of handduwer maaien om de 10l per jaar naft verbruik te sparen. Maar dat zet ik niet onder de "Geen comfort verliezen". Tenzij je het gevoel hebt dat je te veel tijd hebt (heb ik in elk geval niet).
Ik ken bijzonder weinig mensen die het uitsluitend omwille van het financiële doen. Het grootste deel doet het omwille van meerdere redenen (geen plastiek met chemicaliën rond zo een gevoelige zone, geen gigantische afvalberg met wegwerp producten creëren,...) En ja, een ecologische ingesteldheid gaat idd doorgaans gepaard met meer werk. Maar het is én blijft een mooie besparingstip voor wie er wél voor open staat en al zeker als je je luiers voor meerdere kinderen zou gebruiken.

:S hier werden er al standaard 4 luiers gebruikt op de crèche, dus 6 of 7 op een dag. Dat jij het met 3 per dag per kind redt... Weird!
Ook tweeling(baby's) gehad, ik herken zijn manier van denken volledig. Dat begint met 7 pampers op een dag en na enkele maanden mindert dat al, tot er uiteindelijk géén pampers meer vuil zijn natuurlijk.
Ik heb die berekening ooit ook eens gemaakt en die viel volledig in het voordeel van die paar euro's meer betalen voor de pampers (in bulk gekocht tijdens grote kortingen) dan de machine elke dag laten kakwassen en die boel drogen (lukt nog geeneens op een appartement). Het leek me vooral luxe voor mensen met véél tijd en een grote tuin.

@Mulan

Die van ons zijn nog geen 2 en die hebben al een eindje max 4 pampers per dag. De nachtpamper is maar een klein pampertje meer of zelfs niks. En af en toe al op het potje. Er is toch geen enkele 2 jarige die 7 pampers per dag voldoet? Als ze 10-12h kunnen slapen met 1 pamper, moet je overdag niet om de 2h een nieuwe doen...

En als het ecologisch is en geen besparing, dan hoeft het niet in deze topic...

"Honderden euros".

On topic, ik ben stekkerdozen met onderbreking knop gaan halen deze ochtend. Elke avond de home office uitschakelen. 5 euro investering, ik schat dat ik rap 200kwh bespaar. 3/4 van de keer gaat dat spel niet in sleep mode.
Tjah dan zullen alle verschillende berekeningen die ik heb bekeken allemaal fout zijn.

Goeie tip wel van die stekkerdozen.

Pre crisis heb ik het uitgerekend en kostte het me 120 euro per jaar aan water, elektriciteit én waspoeder + biotex.
Maar dan komen we weer terug op hetgene dat ik hierboven ook al aankaartte. Ja, voor de energiecrisis zal dat geklopt hebben. Als tip de dag van vandaag moet je echter wel naar de prijzen van vandaag kijken...
En ik ook ik kreeg 100 euro premie van de stad.
En dat is nog een variabele: niet elke stad/gemeente geeft subsidies voor wasbare luiers. Sommige geven algemene subsidies voor kinderen <2j & personen die om medische redenen incontinent zijn, andere gemeenten kan je gratis in het containerpark binnenbrengen, andere gemeenten hebben speciale luierzakken die goedkoper zijn dan restafvalzakken en mee opgehaald worden.

Tjah dan zullen alle verschillende berekeningen die ik heb bekeken allemaal fout zijn.
Tja, die zullen geklopt hebben indien die voor de energiecrisis gemaakt zijn (en zullen heel afhankelijk geweest zijn van wat met wat ze vergeleken). De prijs van elektriciteit is op een jaar verviervoudigd (energiecomponent) en dus de prijs die jij betaalt verdubbeld ("maar" verdubbeld mede dankzij verlaging BTW)...

Maar dan komen we weer terug op hetgene dat ik hierboven ook al aankaartte. Ja, voor de energiecrisis zal dat geklopt hebben. Als tip de dag van vandaag moet je echter wel naar de prijzen van vandaag kijken...

En dat is nog een variabele: niet elke stad/gemeente geeft subsidies voor wasbare luiers. Sommige geven algemene subsidies voor kinderen <2j & personen die om medische redenen incontinent zijn, andere gemeenten kan je gratis in het containerpark binnenbrengen, andere gemeenten hebben speciale luierzakken die goedkoper zijn dan restafvalzakken en mee opgehaald worden.

Tja, die zullen geklopt hebben indien die voor de energiecrisis gemaakt zijn. De prijs van elektriciteit is op een jaar verviervoudigd (energiecomponent) en dus de prijs die jij betaalt verdubbeld ("maar" verdubbeld mede dankzij verlaging BTW)...
Kan goed zijn dat dat inderdaad de situatie wat veranderd heeft.

De stekkerdoos is by the way altijd nogal rendabel. Een laptop is 100W. 2kwh per dag. Aan huidge tarieven op een week terugverdiend.

Gelukkig draait de machine 0 minuten en is het enkel het vullen en legen dat tijd vergt.

Ik durf betwijfelen dat luiers wassen financieel voordelig is. Een luier kost echt geen fluit en een wasmachine wast niet gratis.

Ecologisch... Ik hoop dat je 0 vlees eet en nooit met een vliegtuig vliegt voor je lessen begint te geven. Uiteraard heb je ook al PV panelen, een batterij, geen auto en een regen waterput.

Die 2-3y dat een kind wat pampers volkakt zal wel verwaarloosbaar zijn in het grotere ecologische plaatje. Pennywise, dollar fool met een zweem van vingwrwijzende ecologie. Daar bestaat een partij voor :ROFLMAO:
Voor iemand die zichzelf heel bescheiden noemt in het echte leven (wat ik trouwens gerust wil geloven), kom je op dit forum over als een gigantisch arrogante kwal en het begint soms vermoeiend te worden om het te lezen.

En ik ga vaak akkoord met wat je schrijft.

Ik vermoed dat je dit wel beseft?

Uiteraard. Ik ga me online niet bezig houden met genuanceerd te schrijven.

Ik schrijf 3/4 van mijn posts terwijl ik de trap op wandel, op de pot zit of tv aan het kijken ben en dan is het vaak een diarree aan woorden die gewoon eruit rolt zonder te herlezen wat ik aan het schrijven ben.

En als het ecologisch is en geen besparing, dan hoeft het niet in deze topic...

Voor mensen die wassen met regenwater en werken met zonnepanelen komt het NOG goedkoper uit zelfs.

En gezien we steeds energiezuiniger wonen, bouwen en renoveren groeit die doelgroep alleen maar. Reden te meer dus om dat wèl te vernoemen. Zeg je "foert", geen probleem. Maar het als "geen besparing" bestempelen klopt niet.

Een goeie tip om te besparen op uw energiefactuur: andere forumposts wat minder aantrekken, zo kan je gerust een uur aan nodeloos circlejerk posten uitsparen en dat zal dan toch al gauw 100w uitsparen per dag. Aan de huidige energietarieven een serieuze besparing op jaarbasis plus nog het maatschappelijke voordeel dat ook die ander minder energie verbruikt doordat die niet moet terug reageren om het hoogste woord te hebben.

Terug
Bovenaan