besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Bij mij is het vooral dat ik liever naar de Aldi dan naar de Colruyt ga. Kwestie van gewoonte, ik krijg daar gemakkelijk mijn auto kwijt, en in de Colruyt is het meestal langer aanschuiven aan de kassa.

Wij hebben de 3 hier eigenlijk op dezelfde afstand (Aldi/Colruyt en Proxy Delhaize) en het is te zien wat we exact nodig hebben. Vaak doen we er 2 van de 3 in 1 sessie.

Moesten ze nu Valblanc smeerkaas hebben met hesp voor de helft wat de Maredsous kost dat zou toch het gat in de markt zijn

Interessant perspectief. Heb daar eigenlijk nog niet echt over nagedacht bij zaken zoals kleding. Desondanks zou je verbaasd zijn hoeveel van de dure kleding ook gewoon uit zogenaamde sweatshop toestanden komen hoor. Moet eerlijk zijn dat ik op de beurs daar eigenlijk ook niet over nadenk. Ze stellen wel vragen omtrent sustainability maar ben daar nooit mee bezig geweest of ik ga er ook niet naar op zoek. Ik schenk wel met regelmaat mooie bedragen aan goede doelen, dat doe ik dan weer wel. Denk afgelopen jaar toch ergens 15k.

Mijn insteek qua kleding is: katoen is katoen. Waar zit verschil? De kwaliteit van zaken zoals hoe ze gestikt of genaaid zijn. De dure kleding waar ik over spreek, dat is echter gewoon zo buitenproportioneel duur dat je niet anders kan dan daar mee lachen. Ik verslijt mijn kleding gewoon tot het punt dat mijn vrouw het letterlijk weggooit. Kan daar gewoon niet om geven. Mensen kopen dat soort kleding niet voor de kwaliteit he, die kopen omdat daar in koeien van letters of met emblemen opstaat welk merk het is en ze zien het als status of een flex. Kleding is een consumable en geen asset. Als ik daar zelf geen plezier van heb of me ergens enorm in interesseer, kan ik geen geld geven aan commodities.

De weg naar boven is lang en hard, naar beneden kan heel snel gaan. Voelt teveel aan als verspilling in mijn brein. Witte t-shirt met lange mouwen van H&M is ideaal, waarom 120 euro meer uitgeven omdat er een gestikt paardje van Ralph Lauren op staat? Kan ik mentaal niet aan :crazy:
(Op dat vlak ben ik de complete tegenpool van mijn vrouw. Die houdt dus wel van die fashion zaken zoals schoenen en handtassen. Denk dat mijn kleerkast nog geen 5% de waarde heeft van de hare maar goed, ik gun het haar. Als het kan, why not.)

Dus ja, op kleding bespaar ik veel gewoon omdat ik daar bewust niet veel geld wil aan geven.
Ik begrijp dat iemand niet veel geld aan kledij wilt uitgeven. De prijs van kledij is volgens mij ook niet gerelateerd aan verantwoorde productie. Duurdere merken (Adidias bv: https://www.hln.be/buitenland/ontbo...aire-adidas-sneaker-roept-vragen-op~a06bc17b/) kopen is geen garantie op duurzaam en ethisch geproduceerde kledij.

Toch heb ik moeite met de vanzelfsprekendheid waarmee wij hier in Europa verwachten dat we producten voor een appel en ei kunnen kopen. Kousen in de Zeeman voor 1 euro, decoratie bij den Action voor een habbekrats... Ergens in de keten gaat dit gepaard met ecologische en/of menselijke uitbuiting.

Je gaat me niet horen zeggen dat duurdere producten de oplossing zijn maar extreem goedkope producten zullen hoogstwaarschijnlijk niet duurzaam of ethisch verantwoord zijn. Als consument staan we daar helemaal niet bij stil.

Ik koop soms kleren van No Ko Boy en Jan Welvaert, met een productie in België. Dan nog kan je niet zeker zijn dat het duurzame en ethisch verantwoorde productie is maar er meer bij stilstaan is een eerste stap.

Maar dure merken kopen is toch ook geen garantie dat het in Europa gemaakt is. Uw Nikes, Adidassen of iPhone komen waarschijnlijk ook uit China.

Maar dure merken kopen is toch ook geen garantie dat het in Europa gemaakt is. Uw Nikes, Adidassen of iPhone komen waarschijnlijk ook uit China.

Hermes made in France. Weet je wat daar gebeurt? Productie in China en voor bevestiging van de emblemen doen ze dat in Parijs. Dan mag je het 'made in france' label erop plakken. Als het afgewerkte product in China gemaakt wordt, moet er made in china op.

Heb die discussie (tevergeefs, al te vaak gevoerd hier thuis)

Hermes made in France. Weet je wat daar gebeurt? Productie in China en voor bevestiging van de emblemen doen ze dat in Parijs. Dan mag je het 'made in france' label erop plakken. Als het afgewerkte product in China gemaakt wordt, moet er made in china op.

Heb die discussie (tevergeefs, al te vaak gevoerd hier thuis)
is dat niet een gigantisch 'broodje aap verhaal'

Wel Robusta, is over het algemeen toch een stuk minder aangenaam qua smaak dan Arabica.
Op het werk is het een blend met overwegend Robusta, moet zeggen dat die nog wel OK is, thuis is het ook maar "gewoon" Douwe Egberts, vind ik wel lekkerder dan de Graindor van de Colruyt... DE is tegenwoordig 20+ euro/kg helaas.
Wel meer caffeïne :p
Dit wist ik dus niet, maar verklaart waarom mijn haar gaat rechtstaan van de koffie op het werk. Blijkbaar 2x zo veel caffeïne!

is dat niet een gigantisch 'broodje aap verhaal'

Tuurlijk is dat geen broodje app verhaal.

Ik heb in mijn carriere hier al wsch 10x een ander 'legal manufacturer' adres mogen in software steken, op labels printen, in instructie documenten zetten. Het wordt altijd in Belgie gemaakt. Maar voor tax purposes moet dat dan een ander label krijgen. En dan gaat dat gewoon via een shipping route tussen de sites intern van A naar B en all is fine en plof 1% taxen bespaard ergens.

Tenzij je denkt dat de legal manufacturer van een product wat in Belgie gemaakt wordt plots Singapore of Maleisie is voor het schoon weer daar.

En de klant merkt niks. Enkel dat zijn instructiemanual of insert of whatever schaamlap ze gebruiken om dat te verantwoorden plots vanuit Maleisie ipv BE of DE of wherever verstuurd wordt. Zijn software of ander product komt nog steeds op dezelfde manier bij de klant toe.

Zeker niet. Recent is daar nog een heel gedoe rond geweest met luxemerken zoals Chanel die gewoon lederproductie ed gewoon in China stoppen en taggen in Italië.

Vanuit een bedrijfsperspectief snap ik het wel.
Klopt helemaal, dure merken kopen is geen garantie op een duurzame en ethisch verantwoorde productie.

In Europa staan we, als consument, gewoon niet stil bij de impact van onze aankopen.

Mijn bespaar hack is trouwens Cola zero van de LIDL. Mijn 200€ aan pepsi Max per maand is vervangen :D

Same here, ben van Lipton Ice Tea overgeschakeld op Freeway 0 Ice Tea van de Lidl aan 50% van de prijs. Ik spaar nu dus de helft van het geld uit dat ik aan drank besteed.

Wat kleding betreft, of alleszins schoeisel, ik koop normaliter elk jaar altijd een paar Lacoste schoenen voor ~75 euro. Ik had afgelopen jaar via de sales op Zalando eens Scotch & Soda schoenen gekocht die normaal 150 euro kosten maar aan de helft van de prijs stonden, en die zijn even snel kapot. Ook een nuttige les. En ik zou waarschijnlijk in de lokale schoenenwinkel voor 40 euro schoenen vinden die ook even lang meegaan.

Terug
Bovenaan