besparen op dagelijkse uitgaven zonder aan kwaliteit in te moeten boeten

Hoe scoor jij daar promo's?
Hier zelden onder de 60cent/l
Om de zoveel tijd is dat 10+2 flessen gratis ofzo. Ik weet niet hoeveel het dan per liter is, maar het is best een goeie promo.
Maar het huismerk water blijft wel veel goedkoper trouwens.
Ja wel dat moet je kunnen stockeren hé, dat was toch zijn punt?

Is dat dan voor een baby want anders vind ik dat redelijk onnodig.
Nee, mijn vrouw drinkt enkel graag Spa water. En wij hebben een heel grote kelder. Die 100 flessen is dan gewoon tot de volgende promo ongeveer. Er staan bvb nu ook 80 blikjes zwan-worstjes :p
 
De extreme bulk zoals tientallen liters amandelmelk is een moeilijke, maar voor alles van huishoudproducten zijn voordeelverpakkingen (o.a. bij bol.com) echt wel aan te raden, en dan spreken we van een kleine kartonnen doos met vaatwastabletten of wasmiddel voor een jaar.
Ja tuurlijk, doen we ook hoor. Notenshop is hier al aangehaald bv. Daar doen we ook vaak bestelling samen met andere vrienden in de buurt, scheelt dan ook weer wat op verzending.

Wil alleen maar zeggen dat we niet tot in het extreme gaan. Verder doen we ook de zaken die ik hier als nobrainer beschouw: bv kraantjeswater drinken en je hoeft al geen flessen drank meer in te slaan.
 
Om de zoveel tijd is dat 10+2 flessen gratis ofzo. Ik weet niet hoeveel het dan per liter is, maar het is best een goeie promo.
Maar het huismerk water blijft wel veel goedkoper trouwens.

Nee, mijn vrouw drinkt enkel graag Spa water. En wij hebben een heel grote kelder. Die 100 flessen is dan gewoon tot de volgende promo ongeveer. Er staan bvb nu ook 80 blikjes zwan-worstjes :p
Ik ben ook zo een "watersnob". 🙈
Mijn kraanwater vind ik niet lekker, van elke supermarkt het thuismerk al een kans gegeven maar de blauwe spa is het enige water dat ik echt met smaak opdrink.
 
Wil alleen maar zeggen dat we niet tot in het extreme gaan. Verder doen we ook de zaken die ik hier als nobrainer beschouw: bv kraantjeswater drinken en je hoeft al geen flessen drank meer in te slaan.
Hier hetzelfde hoor, ik ga onze kelder niet omvormen naar een voorraadkast, dat is het mij niet waard. Flessenwater vind ik geld weggooien, en tenzij je dat laat leveren kost het dan nog extra moeite ook.
 
Ik vind de vermelding van prijs/kg of stuk in de winkel zeer handig. Als je hier consequent op let weet je snel of iets duur/goedkoop is, ook over de winkels heen. En zo zal je zien dat die pink lady appels of chiquita's aanzienlijk meer kost dan andere. Als je de kipfilets dan ergens aan 16 EUR/kg vind laat ik die ook staan omdat je ze in een andere winkel aan 7-8-9/kg kan vinden.

Verder ook een standaard, maar "seizoensgebonden" producten verschillen ook veel in prijs. Logisch, maar een paprikasoep maak ik vb sneller in de zomer met "goedkope" paprika's (en vries deze eventueel in) dan in het midden van de winter. Ook zo vb voor spinazie, boontjes,... als je ziet hoeveel deze (vaak buitenlandse) kosten buiten het "seizoen" en hoe goedkoop deze zijn "binnen het seizoen".
 
met 25kg flessen aan het zeulen bent en uw huis inricht als magazijn, lig ik lui in men zetel TV te zien. Dat is dus wel een zeker verschil in levens kwaliteit 😁
Ik vind het net aangenamer om ineens een stock aan te leggen voor een paar maanden dan dat je wekelijks uw kar moet vullen met dezelfde producten. Zeulen moet je toch, het gaat dan van wekelijks naar x-maandelijks.
Ik ben liever ergens ineens vanaf. :tongue:

Maar je moet er idd wel de plaats voor hebben...

Een 2x per jaar worden hier bijvoorbeeld een 300 à 400 blikjes cola gekocht.
Bij bijv 30 cent korting is dat 90€ à 120€ uitgespaard + vermeden dat je wekelijks blikjes moet opschrijven op boodschappenbriefje + aankopen.
 
Pepsi Max kopen ipv Coca Cola (probeer het eens een week ;) )
Vrouw drink Pepsi Max en komt daar ook regelmatig eens mee af maar het lukt met dus niet, het smaakt gewoon compleet...euhm...anders. De switch van Cola naar Cola Zero ging vlot maar met die pepsi max wil het toch niet lukken.

Nu de prijsevolutie van pepsi max is toch ook wel stevig, waar je daar tot voor enkele jaren nog blikjes had aan 20-25ct (in promotie, regulier draaide dat rond eind de 30ct) is dat nu blijkbaar ook al 68ct vs 75ct cola zero.
 
Hier proberen we de focus te leggen op prijs/kwaliteit eigenlijk, dus niet zozeer het doel te besparen maar gewoon de kwaliteit op te krikken - voorbeeldje is ijs: op korte afstand is een ambachtelijke ijsmaker met goddelijke vanille, nadeel: 13 €/liter maar veruit de beste die ik ooit proefde. Dat is in feite belachelijk veel - maar ik geef dat met plezier uit.

Penny wise / pound foolish komt idd soms voor, maar het voorbeeld van kleiner gaan wonen heeft ook nadelen voor mensen die graag groot wonen bvb. Beter voorbeeld is dan: offerte keuken bij PoggenPohl (7 jaar terug ondertussen): 35.000 € - bevriend schrijnwerken aangesproken, zelf alles uitgetekend, toestellen en kraanwerk in Duitsland besteld en een aantal 2de hands (maar nooit gebruikt), panelen op maat laten zagen en afwerking bij groothandel, graniet bij een kleine zelfstandige laten zagen en zelf geplaatst, toestellen zelf aangesloten en keuken met hulp van schrijnwerker: besparing meer dan 15K voor een gelijkaardige/iets betere configuratie. Kost uiteraard ook wat tijd en moeite, en een zekere kennis maar in the end wel een forse besparing.

Je kan ook het aangename aan het prijsbewuste koppelen: weekje vakantie in een wijnstreek, kostprijs van wijn rechtstreeks bij de wijnboer is beduidend goedkoper, je kan er proeven en kiezen, je leert nog iets bij.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de vermelding van prijs/kg of stuk in de winkel zeer handig. Als je hier consequent op let weet je snel of iets duur/goedkoop is, ook over de winkels heen. En zo zal je zien dat die pink lady appels of chiquita's aanzienlijk meer kost dan andere. Als je de kipfilets dan ergens aan 16 EUR/kg vind laat ik die ook staan omdat je ze in een andere winkel aan 7-8-9/kg kan vinden.

Verder ook een standaard, maar "seizoensgebonden" producten verschillen ook veel in prijs. Logisch, maar een paprikasoep maak ik vb sneller in de zomer met "goedkope" paprika's (en vries deze eventueel in) dan in het midden van de winter. Ook zo vb voor spinazie, boontjes,... als je ziet hoeveel deze (vaak buitenlandse) kosten buiten het "seizoen" en hoe goedkoop deze zijn "binnen het seizoen".
Dat is inderdaad een goede raad, je ziet dan vaak ook gigantische verschillen voor wat eigenlijk hetzelfde is. Maar je moet ook een beetje kijken naar kwaliteit, ik zou dan ook liever een kipfilet minder eten dan voor de goedkoopste te gaan die je pan in een zwembad verandert.

Nu goed, persoonlijke voorkeur natuurlijk. Maar als kind weet ik nog dat mijn vader gek was op zo'n varkenskoteletten uit de Makro, die in bulk werden aangekocht voor geen geld per stuk, en dan kon je maanden ofzo een schoenlap eten. Wat is dan de meerwaarde nog, denk ik dan.
 
Dat is inderdaad een goede raad, je ziet dan vaak ook gigantische verschillen voor wat eigenlijk hetzelfde is. Maar je moet ook een beetje kijken naar kwaliteit, ik zou dan ook liever een kipfilet minder eten dan voor de goedkoopste te gaan die je pan in een zwembad verandert.

Nu goed, persoonlijke voorkeur natuurlijk. Maar als kind weet ik nog dat mijn vader gek was op zo'n varkenskoteletten uit de Makro, die in bulk werden aangekocht voor geen geld per stuk, en dan kon je maanden ofzo een schoenlap eten. Wat is dan de meerwaarde nog, denk ik dan.
Kijk bvb eens bij "kerstomaten" :p. Dat is echt hilarisch hoe die prijzen per kg schommelen tussen "kerstomaten", "snoeptomaten", "apero-tomaten", ... terwijl die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn :p.
Ik zie ook vaak mensen merkproducten kopen van dingen waar geen kwaliteitscontrole op kan (eieren bvb). Nooit gesnapt.
 
Dat is inderdaad een goede raad, je ziet dan vaak ook gigantische verschillen voor wat eigenlijk hetzelfde is. Maar je moet ook een beetje kijken naar kwaliteit, ik zou dan ook liever een kipfilet minder eten dan voor de goedkoopste te gaan die je pan in een zwembad verandert.

Nu goed, persoonlijke voorkeur natuurlijk. Maar als kind weet ik nog dat mijn vader gek was op zo'n varkenskoteletten uit de Makro, die in bulk werden aangekocht voor geen geld per stuk, en dan kon je maanden ofzo een schoenlap eten. Wat is dan de meerwaarde nog, denk ik dan.
Hierbij aansluitend: ik haal veel van mijn vlees bij de slager op de markt, wekelijks promo's genre "1kg kopen, 250gram extra" waardoor de prijs per kg ook uitkomt op supermarktprijzen maar met een aanzienlijk verschil in smaak wat mij betreft.
 
Ik zie ook vaak mensen merkproducten kopen van dingen waar geen kwaliteitscontrole op kan (eieren bvb). Nooit gesnapt.
Gezien de beperkte meerprijs en de toch wel aanzienlijke verbetering in levenskwaliteit voor de dieren koop ik die altijd bio. Het merk maakt niet uit, maar de manier wel.
 
Hierbij aansluitend: ik haal veel van mijn vlees bij de slager op de markt, wekelijks promo's genre "1kg kopen, 250gram extra" waardoor de prijs per kg ook uitkomt op supermarktprijzen maar met een aanzienlijk verschil in smaak wat mij betreft.
En hier dan weer bij aansluitend: groenten op de markt zijn zeker niet goedkoper dan in de supermarkt. Soms wel verser. Maar voor de prijs moet je niet naar de markt gaan.
Fruit (aardbeien) in het seizoen soms wel. Kan je ook vaak bij de boer zelf gaan halen trouwens.
 
En hier dan weer bij aansluitend: groenten op de markt zijn zeker niet goedkoper dan in de supermarkt. Soms wel verser. Maar voor de prijs moet je niet naar de markt gaan.
Fruit (aardbeien) in het seizoen soms wel. Kan je ook vaak bij de boer zelf gaan halen trouwens.
Klopt! Wie veel verse groenten koopt om direct te verwerken: kijk eens op ToGoodToGo of er geen vegetarisch pakket wordt aangeboden in een supermarkt.
1x gedaan en met 7kg groenten thuis gekomen. :unsure:
 
Ik eet vrijwel alleen vlees dat in korting staat, vaak 1+1. Tussen alle winkels is er voldoende variatie.
Daarnaast komen al mijn groenten uit de diepvries, dus 0,0 weggooien.
Standaard ook altijd rijst erbij.

Eten kan nog steeds heel goedkoop, lekker en gezond.

Bruiswater koop ik in Colruyt Luxemburg.
Lu: € 0,14/l
Be: € 0,21/l
 
En gij vind promoties afwachten en bonnetjes verzamelen, specifiek naar winkels gaan op datums wanneer er promoties zijn… 30 cent waard? Maar de bedoeling is dat je iets krijgt voor niks kwaliteit in te boeten. De tijd waarin jij bonnetjes uitknipt en uw winkelbezoeken aan het timen bent, met 25kg flessen aan het zeulen bent en uw huis inricht als magazijn, lig ik lui in men zetel TV te zien. Dat is dus wel een zeker verschil in levens kwaliteit 😁

Ik lees de reclamefolders bij het avondeten, ik zie in die van de colruyt dat het weer de moment is om een lading cola in te slaan en ik combineer dat met de wekelijkse/tweewekelijkse aankopen. 30ct per blikje en je koopt er dan pakt 120 dan scheelt dat 36 euro. Geen idee waarom ik het niet zou doen eerlijk gezegd.

Als dat al aan kwaliteit inboeten is dan hebben we toch een andere invulling van het begrip "levenskwaliteit". De tijd van bonnetjes knippen is trouwens toch zo goed als gepasseerd. Digitaal zijn die winkels ook wel al mee en smartphonegewijs heb je dat altijd bij de hand.
 
Ohja, nog 2 dingen:
1) Leer de namen van actieve stoffen van "populaire" medicijnen uit uw hoofd. Er zijn nog steeds veel mensen die "Dafalgan" kopen bvb. Heel veel mensen hebben ook meerdere medicijnen liggen die eigenlijk allemaal dezelfde stoffen bevatten (Cetrizine, Cirrus, Sinutab, ...)
2) Als je echt veel hooikoorts hebt (of een andere allergie), Cetrizine kost in Nederland een fractie.
 
Terug
Bovenaan