Beroepskosten in belastingaangifte

fixthis

Active member
Wegens opslag/telewerk zouden we dit jaar keer de werkelijke beroepskosten uitrekenen ipv het forfait.

Zo weten we dat km 0,15 is x200 daags max. Als niet aantoonbare vervoerskosten.
Maar voor telewerk gedeelte geraken we er niet aan uit.

Hoe bereken je nu welk gedeelte va uw woning/elektriciteit/gas/water/gsm.. kunt aangeven als werkelijke beroepskost? Alvast merci!
 
welke oppervlakte van je woning kan je aantonen dat je gebruikt? En per ruimte, hoevaak gebruik je die voor het werk?

Stel, bvb: totale oppervlakte woning is 200m²

Je hebt een living (50m²) waar je bvb omwille van de poetsvrouw een halve dag per week in werkt (terwijl dat zij de boven poetst)
Je hebt een bureau (20m²) waar je enkel beroepsmatig werkt, nooit privé.
Je hebt een wc (2m²) die je 1 keer per dag voor je werk gebruikt en 2 keer niet voor je werk

Dan is je beroepsmatig gebruik van je woning voor wat bettreft de kost verwarming = 50/200 * 0.5/7 + 20/200 + 1/3*2/200 = 28,2% , evenntueel nog te delen als er meerdere mensen de bureau/living/wc gebruiken.

Je kan daar zo extreem (wc) in gaan als je wil, maar telkens moet je het ergens kunnen bewijzen. Raw estimates, bvb 10% van het water komt van het WC zal aanvaard worden als het redelijk is (10% waterverbruik = WC is dat niet, voor alle duidelijkheid)

Merk op: eventuele opbrengsten moet je daar OOK in meerekenen. Krijg je bvb groene stroomcertificaten, dan kan het zijn dat je die deels moet aftrekken van de kosten. Krijg je telewerkvergoeding, moet je dat ook als opbrengst inrekenen, niet als kost.

Soit, hou er rekening mee dat je ondertussen al héél wat kosten moet hebben. Onder de € 5040 heeft het voor bijna iedereen géén nut.
 
Laatst bewerkt:
Alright thx ben ik al heel wat.

Moet wel zeggen. Nu is het bijna volledig thuis maar later is het part-time thuis part-time op kantoor

Nu heb ik wel een bureau in huis maar daar zit ik ook wel in mn prive in.
Stel dat is 20m2 op bewoonbare opp van 200. Kan ik dat dan voor 20/200*5/7 inbrengen?
 
Laatst bewerkt:
Je neemt de tijd dat je daar in zit voor je werk tov de totale tijd dat je die ruimte gebruikt. Als dat 5/7 is, is dat ok
 
Terug
Bovenaan