Waarom is dit zo'n issue? Wolven zijn een absolute minderheid in onze natuur. Mensen die effectief last hebben van die dieren zijn een nog kleinere minderheid. Koe of pony doodgebeten? Claim indienen bij je verzekering en klaar. Ik ga toch ook niet lopen lobbyen tegen auto's als mijn kat doodgereden wordt. Overigens, wolven komen regelmatig om in ons verkeer.
Kat een kat noemen. Rijke mensen hebben last van de natuur en lopen nu te wenen. Misschien verzacht die 6% BTW de pijn wat.
't is een issue om dat de kranten de laatste dagen volstaan met foto's van zogezegd 'arme' (als in meelijwekkende) maar in feite vooral nalatige eigenaars (steevast is de omheining niet wolfproof, zelfs al hebben ze zelf iets gebricoleerd (elektriciteitsdraad aan de verkeerde kant bijvoorbeeld)) wiens pony - uiteraard met een mensennaam - of geitjes werden aangevallen/opgegeten door een wolf, en die zich dan de trieste vraag stellen 'wat moet ik nu aan m'n kleinkindjes zeggen?'.
Stoutweg: ik wou niet investeren in een correcte elektrische draad rondom de wei, denk ik dan'.
Vervolgens gaat een deel van de politiek daarin mee omdat natuurlijk een aantal boeren (die liefst niet willen investeren in een duurdere omheining of gewoon anti-natuur zijn bizar genoeg), de jachtlobby (die houden niet van eerlijke concurrentie, en die is er nog steeds) maar vooral de eigenaars van schattige pony's de grote boze wolf terug willen uitroeien.
Sommigen gaan daar overigens zéér ver in met persoonlijke beledigingen/aanvallen op experten/natuurgroeperingen. Taalgebruik uit lokale groepen (Oudsbergen) op social media is ronduit gortig (en zou strafbaar moeten zijn).
De cijfers zijn echter dat er 200 000 paardachtigen in dit land rondlopen (op landbouwgrond aan voordeeltarieven) en dat er slechts een handvol wolven zijn (een paar tiental), die beschermd zijn voor goede ecologische/wetenschappelijke redenen en dat er nu een deel mensen de paar tiental wolven zou afmaken, dieptriest gewoon. Sommigen gaan zelfs ne brief naar de koning schrijven!
Ben Weyts is waarlijk de grootste schertsfiguur die binnen de N-VA rondloopt denk ik dan als hij de bescherming van de wolf terugdraait.
Van de tjevenburgemeesters uit deze streek zou ik al sowieso niet veel beters verwachten.