Ben Weyts wil wolf niet langer beschermen

Waarom is dit zo'n issue? Wolven zijn een absolute minderheid in onze natuur. Mensen die effectief last hebben van die dieren zijn een nog kleinere minderheid. Koe of pony doodgebeten? Claim indienen bij je verzekering en klaar. Ik ga toch ook niet lopen lobbyen tegen auto's als mijn kat doodgereden wordt. Overigens, wolven komen regelmatig om in ons verkeer.

Kat een kat noemen. Rijke mensen hebben last van de natuur en lopen nu te wenen. Misschien verzacht die 6% BTW de pijn wat.

't is een issue om dat de kranten de laatste dagen volstaan met foto's van zogezegd 'arme' (als in meelijwekkende) maar in feite vooral nalatige eigenaars (steevast is de omheining niet wolfproof, zelfs al hebben ze zelf iets gebricoleerd (elektriciteitsdraad aan de verkeerde kant bijvoorbeeld)) wiens pony - uiteraard met een mensennaam - of geitjes werden aangevallen/opgegeten door een wolf, en die zich dan de trieste vraag stellen 'wat moet ik nu aan m'n kleinkindjes zeggen?'.
Stoutweg: ik wou niet investeren in een correcte elektrische draad rondom de wei, denk ik dan'.

Vervolgens gaat een deel van de politiek daarin mee omdat natuurlijk een aantal boeren (die liefst niet willen investeren in een duurdere omheining of gewoon anti-natuur zijn bizar genoeg), de jachtlobby (die houden niet van eerlijke concurrentie, en die is er nog steeds) maar vooral de eigenaars van schattige pony's de grote boze wolf terug willen uitroeien.
Sommigen gaan daar overigens zéér ver in met persoonlijke beledigingen/aanvallen op experten/natuurgroeperingen. Taalgebruik uit lokale groepen (Oudsbergen) op social media is ronduit gortig (en zou strafbaar moeten zijn).

De cijfers zijn echter dat er 200 000 paardachtigen in dit land rondlopen (op landbouwgrond aan voordeeltarieven) en dat er slechts een handvol wolven zijn (een paar tiental), die beschermd zijn voor goede ecologische/wetenschappelijke redenen en dat er nu een deel mensen de paar tiental wolven zou afmaken, dieptriest gewoon. Sommigen gaan zelfs ne brief naar de koning schrijven!

Ben Weyts is waarlijk de grootste schertsfiguur die binnen de N-VA rondloopt denk ik dan als hij de bescherming van de wolf terugdraait.
Van de tjevenburgemeesters uit deze streek zou ik al sowieso niet veel beters verwachten.

Even een paar dingen zonder me in de discussie veel te willen mengen:
-Een mens met een pony is niet hetzelfde als een paardenhouderij. Een pony houden kan je in principe met een lapje grond en een paar honderd euro per jaar (smid, voer, vaccinaties). De mensen die ik in de krant zag de laatste dagen, waren volgens mij alleszins geen "paardenhouders".
-Net de mensen die voor de hobby ergens zo'n beestje hebben staan, hebben niet altijd de middelen om èn èn èn te voorzien. Permanent ophokken is eveneens geen oplossing en dieronvriendelijk.
-Er zijn verschillende gedocumenteerde gevallen van wolven (NL, Duitsland) die toch over de wolf proof omheining geraken. Dus wijzen naar die eigenaars is imo niet echt nodig en zinvol.
-Eveneens lees ik dat bijvoorbeeld in Nederland nu verschillende incidenten met mensen zijn geweest. Er is daar Bram die mag worden neergeschoten na enkele bevestigde incidenten.
-Ik las iets over veel kosten want veel infecties? Vreemde uitspraak.

Dit is een zeer emotionele discussie en alle partijen hebben imo recht van spreken. Het afdoen als "eigen schuld dikke bult" toont voor mij niet echt dat er veel kennis van zaken is of zo bij iemand die zo reageert. Het is geen simpel probleem met een simpele oplossing waar iedereen mee kan leven. Nuance en respect is heel belangrijk en dat begint met een beetje weten of interesse tonen waarover je praat.

Dit is allemaal al debunked, maar toch:
-Een mens met een pony is niet hetzelfde als een paardenhouderij. Een pony houden kan je in principe met een lapje grond en een paar honderd euro per jaar (smid, voer, vaccinaties). De mensen die ik in de krant zag de laatste dagen, waren volgens mij alleszins geen "paardenhouders".
Aan die lijst kan je dan ook zonder problemen "omheining" toevoegen voor dat lapje grond. Als Weyts dan toch zo in zit met het welzijn van de pony's, dat moet hij het misschien maar verplicht maken om het lapje grond waarop die pony staat wolfproof te beveiligen.

-Net de mensen die voor de hobby ergens zo'n beestje hebben staan, hebben niet altijd de middelen om èn èn èn te voorzien. Permanent ophokken is eveneens geen oplossing en dieronvriendelijk.
Tja, sommige hobbies zijn nu eenmaal duurder dan andere. Als je er het geld niet voor hebt, moet je een andere hobby zoeken, je zal de eerste niet zijn.

-Er zijn verschillende gedocumenteerde gevallen van wolven (NL, Duitsland) die toch over de wolf proof omheining geraken. Dus wijzen naar die eigenaars is imo niet echt nodig en zinvol.
En in België zijn er 0 (= nul) gevallen waarbij er slachtoffers gevallen zijn met een wolfproof omheining. Er bestaat dan ook géén enkele twijfel dat een wolfproof omheining op zijn minst dramatisch helpt om wolven af te houden.
Dus ja, dan is de redenering van hierboven wel degelijk geldig.

-Eveneens lees ik dat bijvoorbeeld in Nederland nu verschillende incidenten met mensen zijn geweest. Er is daar Bram die mag worden neergeschoten na enkele bevestigde incidenten.
En wat is de relevantie over het onderwerp hier? De incidenten waarvan spraken waren met mensen, niet met pony's. Overigens is het gedrag van Bram veroorzaakt door menselijk toedoen (onder meer herhaaldelijk voeren...)

Dit is een zeer emotionele discussie en alle partijen hebben imo recht van spreken.
Dit is het hem net: het is helemaal géén emotionele discussie. Dat maken de paardenliefhebbers ervan omdat hun pony's ochot ocharme verscheurd worden.
De wolf was hier veel eerder dan de mens. Wij hebben hem weggejaagd. Het is maar normaal dat we hem terug een plaats proberen te geven in onze contreien, net zoals we dat eerder ook al hebben gedaan met de bever, de slechtvalk, de otter,... Daar wordt onze natuur alleen maar beter van.

Nuance en respect is heel belangrijk en dat begint met een beetje weten of interesse tonen waarover je praat.
Klopt helemaal.

Je niet willen mengen maar wel een heleboel argumenten afvuren, zonder bron.

Bron?

Dat is natuurlijk een héél ander verhaal, daar zijn wolvendeskundigen het erover eens dat een wolf die onvoldoende schuw is van mensen, best gedood kon worden. Niet mensen die hun hobby zo goedkoop mogelijk willen blijven uitvoeren.

Dit is een zeer emotionele discussie en alle partijen hebben imo recht van spreken. Het afdoen als "eigen schuld dikke bult" toont voor mij niet echt dat er veel kennis van zaken is of zo bij iemand die zo reageert. Het is geen simpel probleem met een simpele oplossing waar iedereen mee kan leven. Nuance en respect is heel belangrijk en dat begint met een beetje weten of interesse tonen waarover je praat.

Het probleem met deze discussie is dat er door emotioneel te reageren gedaan wordt alsof die emotionele reactie net meer waarde heeft.
'Eigen schuld dikke bult' is inderdaad van toepassing wanneer je wéét dat er een wolf in het gebied zit, en je russische roulette speelt door geen maatregelen te nemen, en vervolgens wanneer het zich bij jou voordoet, gaat oproepen om de wolf dan maar af te schieten.

Ik vind het behoorlijk frustrerend om herhaaldelijk artikels te moeten lezen van het allooi 'wat moet ik nu aan de kleinkindjes zeggen?' terwijl het antwoord héél simpel is: 'opa/oma was onverantwoordelijk, of had maar géén pony of geitjes moeten houden op deze manier'.

-Ik las iets over veel kosten want veel infecties? Vreemde uitspraak.

Maar maak dan eens concreet waarom die pony of dat paard een uitzonderingsregime verdient?

- Heb je geen middelen om je hobby te blijven onderhouden dan heb je helaas pech. Hobbies zijn geen recht.
- 1300 (!!!) bijtincidenten met honden in ons land in 2023. Dat zijn er 3 elke dag van het jaar. Dringend een oplossing voor het hondenprobleem nodig dus.
- Vossen en marters zijn ingenieuze dieren. Vroeger menig dode of vermiste kip gehad 's ochtends. Je kan heel veel doen met draad maar soms is ophokken de enige effectieve oplossing. Wolven zijn een natuurkracht.

Vooral dat laatste is waar het op neerkomt. Mensen die (voor het eerst) geconfronteerd worden met een force of nature en nu emotioneel reageren omdat ze er geen vat op kunnen krijgen.

Ge zijt als baas verantwoordelijk voor uw hond, en als die een gevaar is voor andere mensen dan moet die hond afgemaakt worden, maar moeten niet alle honden of hondeneigenaars daarvoor gestraft worden.

Ge zijt als baas verantwoordelijk voor uw hond, en als die een gevaar is voor andere mensen dan moet die hond afgemaakt worden, maar moeten niet alle honden of hondeneigenaars daarvoor gestraft worden.
En dan trekken we dat door naar die wolven. Als er eentje een probleem veroorzaakt, tov mensen, dan kan die verwijderd worden. Maar er is geen reden om elke wolf daarom te verwijderen.

In Oudsbergen werd pony Matske gedood door een wolf.

Uit het artikel:
Matske was een van de lievelingen van Lenny ‘s nichtjes. “Zelf hebben we geen kinderen. We houden dieren als hobby. Hoe vertellen we onze nichtjes dit?

Lenny en haar man kochten drie jaar geleden deze hoeve en de omliggende gronden aan de overkant van de Abeekvallei. Daar worden de wolven regelmatig gespot.

Om die reden hebben we gekozen om de weides te voorzien van een degelijke omheining met stroomdraden

DIT KAN ZO NIET VERDER! Volgens de eigenaar

En dan lees je:
De omheining niet wolfwerend was. Er was inderdaad schrikdraad met stroom aanwezig, maar die stond aan de binnenkant van de weide, dat is niet zoals het hoort.”

En

"Ik durf onze paarden niet meer in de weide te laten staan. De paarden gaan nu ’s nachts op stal"

Dus ze hebben een stal, maar te lui? Om hun dieren veilig op stap te zetten ook al weten ze dat ze in wolvengebied wonen en dat er al verschillende aanvallen zijn geweest.
+ Ze hebben blijkbaar alle nodige maatregelen genomen! Alleen niet volgens de regels van de kunst

En dan nog nie beschaamd zijn om in de krant te gaan janken en wat op de emotie in te spelen.

Europe heeft 1 van de meeste beschamende natuur beschermingen. Dus het is niet raar dat de wolf nu een probleem is. En een wolf omheining kan je dus gerust zelf maken. Dat is paar draden spannen en shockbox. Dat moest dus echt geen stukken van mensen kosten. En al zeker niet als je weides hebt en paarden kan houden.

Maar Europa zal wel nog eens dan in Afrika komen zeggen wat ze moeten doen op natuur gebied.

Europe heeft 1 van de meeste beschamende natuur beschermingen. Dus het is niet raar dat de wolf nu een probleem is. En een wolf omheining kan je dus gerust zelf maken. Dat is paar draden spannen en shockbox. Dat moest dus echt geen stukken van mensen kosten. En al zeker niet als je weides hebt en paarden kan houden.

Maar Europa zal wel nog eens dan in Afrika komen zeggen wat ze moeten doen op natuur gebied.
Goh, (West-)Europa heeft nu wel de ervaring van sinds zowat de middeleeuwen alles systematisch uit te roeien dat in de weg liep, en sinds enkele decennia te proberen het een beetje beter te doen. Dat geeft nu wel een andere invalshoek dan opgroeien met de "weelde" van natuur overal, aangezien dat bij velen de indruk wekt dat je die toch niet kapot krijgt.

Goh, (West-)Europa heeft nu wel de ervaring van sinds zowat de middeleeuwen alles systematisch uit te roeien dat in de weg liep, en sinds enkele decennia te proberen het een beetje beter te doen. Dat geeft nu wel een andere invalshoek dan opgroeien met de "weelde" van natuur overal, aangezien dat bij velen de indruk wekt dat je die toch niet kapot krijgt.

Ik heb me bij deze discussie inderdaad ook al bedacht hoe dit op een bepaalde manier wel weer typerend is.

Wij, als maatschappij, lopen er vol van om over dierenbescherming te spreken en wantoestanden in andere regio’s als Afrika aan te klagen.

Maar dan keert er een dier als de wolf terug nadat het in de bredere regio was uitgeroeid en dan is het meteen een probleem.

De wolf is nu wel niet met uitsterven bedreigd, met gezonde en stabiele populaties wereldwijd, maar het komt toch wat over als “we komen op voor x of y, maar niet in eigen tuin want dat is een ongemak”.

Het lijkt mij inderdaad dat men voldoende voor de hand liggende preventieve maatregelen kan nemen, net zoals men dat in grote stukken van de wereld moet doen.

Laten we eerlijk zijn: het is waanzin om boeren, gezinnen en gemeenten te verplichten om hun weiden en andere eigendommen ‘wolfproof’ te maken

Hilde Vautmans (Open VLD),
Europees Parlementslid

Zij wil - ipv "huis"dieren als pony's, paarden en schapen - in een afgebakend gebied te laten leven het omdraaien en de wolf in een afgebakend gebied laten leven.

“In Zuid-Afrika zijn er toch omheinde parken voor wilde dieren”

Het is waanzin hoe zo'n mensen beslissingsrecht hebben.. zo iets bestaat al, dat noemt men "de zoo"

De incompetentie druipt er van af. Aangezien ZA hier te sprake komt. Kruger NP is ongeveer 20K vierkante km. België in totaal komt aan ongeveer 30K vierkante km. Als je dan alle gedeeltes mee telt met privé regio’s die open zijn met Kruger, zoals mijn reservaat dan kom je aan 55k vierkante km of een stuk groter dan België.

Hoe dom kan je zijn om zo’n statements te maken. Mijn reservaat is groter dan Groot Kortrijk bvb.

Hilde Vastmans is hetzelfde EU parlementslid dat de BTW op luxepaarden wou verlagen tot 6%. Behoeft geen verbazing dat ze dan anti-wolf sentiment gaat echoën.
Veel intelligentie kan je haar overigens niet van verdenken als je haar hoort spreken.

Daarenboven het zoveelste blauwe parlementslid verdacht van fraude. Verbaast me dat ze nog herverkozen is, maar goed hopelijk met het zinkende Vlaams-liberale schip mee de diepte in.

Laatst bewerkt:

Het staat openbaar dus ik ga er vanuit dat ik het hier ook zo mag delen?

Maar dus volgens de grote tegenstanders is de Alpaca een weide dier en dan is blijkbaar de wolf geïmporteerd 😂😂

Jo Brouns is een zoveelste anti-natuur CD&V'er zonder ruggengraat.
Dat met de schertsfiguur van Joke Schauvliege als minister de lat al zéér laag lag in Vlaanderen,
betekent niet dat je nog moet proberen daar onderdoor te graven denk ik dan.

En impliciet is het dit soort gedrag waar Ben Weyts & Jo Brouns voor plooien:

Laatst bewerkt:

Het maakt hoe dan ook veel los bij de mensen, langs beide kanten qua standpunt.

Maar dat Jan Loos bedreigd wordt is gewoon beneden alle peil.

Maar ik blijf erbij dat het sentiment toch serieus doorslaat hier.
Dat er veel geld omgaat in de paardenwereld dat staat vast. Maar dat elke eigenaar van een paard of een pony een rijke burger is dat valt toch serieus te nuanceren.
Dat er altijd en overal kostbare landbouwgrond verloren gaat aan paarden, ook serieus te nuanceren. Er wordt hier heel makkelijk gezegd dat men maar maatregelen moet treffen.
Maar die maatregelen kosten om te beginnen gewoon geld, en je kan argumenteren dat dit meegenomen moet worden in uw TCO en dat is misschien ook zo.
Maar als de wetgeving het niet toelaat om u degelijk te wapenen dan dient hier ook wel naar geluisterd te worden. Zet dan uw paarden of vee op bouwgrond is natuurlijk bij de haren getrokken.

Dat men dus vraagt om het niet enkelzijdig te bekijken en men ook terecht de bemerking maakt of het effectief gewenst is dat de wolf overal zomaar kan gaan en staan is ook wel begrijpbaar.
Een massale verspreiding kan nu eenmaal voor veel andere problemen zorgen in ons dichtbevolkt land. Dat men dus effectief kijkt naar het beperken van het leefgebied lijkt me ook in die zin wel iets wat te bekijken valt.

In de ons omringende regio’s zitten om en bij de 150 wolven (ruim 100 in Nederland, nog eens 25 in de Hoge Venen en 12 en in de Eifel, red.).

Als er hier een geschikt gebied vrijkomt omdat we een wolf zouden doden of verjagen, wordt de plaats gewoon ingenomen.

Zie HBVL.
Of gaan we wolven aan de grens tegenhouden?

Dat er altijd en overal kostbare landbouwgrond verloren gaat aan paarden, ook serieus te nuanceren.
Er gaat ook veel landbouwgrond verloren aan andere activiteiten (zonevreemd wonen, omzetting naar bedrijventerreinen,...).

Vreemd genoeg is daartegen zeer weinig protest bij de landbouwers en richten ze hun pijlen telkens op natuurbescherming. Populistische politici wakkeren dat sentiment graag aan.
Zet dan uw paarden of vee op bouwgrond is natuurlijk bij de haren getrokken.

Dat paarden op bouwgrond moeten staan, is helemaal niet bij de haren getrokken. Paarden zijn meestal geen landbouw, maar wel een hobbyproduct

Dat vee niet op landbouwgrond zou mogen staan, heeft niemand hier beweerd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan