Ben Weyts wil wolf niet langer beschermen

Weyts is een dwaas, uiteraard heeft een wolf hier meer recht om te zijn en leven dan wat luxe-huisdieren.

De verpaarding van Vlaanderen is overigens een steeds groter probleem aan het worden:
Paardachtigen: gestegen van ~77.600 (2010) naar ~190.600 (2023), +145 %
Niet alleen gaat er zo steeds meer natuur- en landbouwgrond verloren, maar nu gaan we er dus ook nog eens ons beleid op aanpassen ten nadele van echte natuur.

Ik zie het overigens somber in voor de wolf, want ook de jacht heeft een sterke lobby tegen de wolf. Ze zullen het zelf niet met zoveel worden zeggen, maar jagers zijn bang dat wolven hun wild zullen opeten zodat zij het niet meer kunnen afschieten... Bah.
In feite zou men landbouwgrond moeten beschermen zodat het enkel maar mag gebruikt worden voor de landbouw, en niet om luxehuisdieren te gaan huisvesten.
Op den duur moeten we ook gewoon meer en meer gaan invoeren omdat er hier geen plaats meer is om gewassen te telen.

Weyts is een dwaas, uiteraard heeft een wolf hier meer recht om te zijn en leven dan wat luxe-huisdieren.

De verpaarding van Vlaanderen is overigens een steeds groter probleem aan het worden:
Paardachtigen: gestegen van ~77.600 (2010) naar ~190.600 (2023), +145 %
Niet alleen gaat er zo steeds meer natuur- en landbouwgrond verloren, maar nu gaan we er dus ook nog eens ons beleid op aanpassen ten nadele van echte natuur.

Ik zie het overigens somber in voor de wolf, want ook de jacht heeft een sterke lobby tegen de wolf. Ze zullen het zelf niet met zoveel worden zeggen, maar jagers zijn bang dat wolven hun wild zullen opeten zodat zij het niet meer kunnen afschieten... Bah.
Het hangt er ook vanaf wat je een bedreiging noemt natuurlijk, landbouw is ook gewoon een economische activiteit, maakt het zoveel uit of er nu op een weide paarden of koeien staan? Die grond is inderdaad verloren voor koeien dan op dat moment, maar da's ok gewoon economische voorkeur zoals er zovelen zijn, al genoeg mensen vinden dat er weer meer koeien moeten zijn zullen koeien weer paarden verdringen. Elektrische auto's zijn een bedreiging voor fossiele brandstoffen, buitenlandse reizen zijn een bedreiging voor binnenlandse en als menen meer bananen beginnen eten zullen ze misschien minder appels eten, da's relevant als je in die sector zit maar dat zijn niet per sé zaken waar je je als overheid zorgen in moet maken.

Het hangt er ook vanaf wat je een bedreiging noemt natuurlijk, landbouw is ook gewoon een economische activiteit, maakt het zoveel uit of er nu op een weide paarden of koeien staan? Die grond is inderdaad verloren voor koeien dan op dat moment, maar da's ok gewoon economische voorkeur zoals er zovelen zijn, al genoeg mensen vinden dat er weer meer koeien moeten zijn zullen koeien weer paarden verdringen. Elektrische auto's zijn een bedreiging voor fossiele brandstoffen, buitenlandse reizen zijn een bedreiging voor binnenlandse en als menen meer bananen beginnen eten zullen ze misschien minder appels eten, da's relevant als je in die sector zit maar dat zijn niet per sé zaken waar je je als overheid zorgen in moet maken.

Het is per definitie een bedreiging in een krap land, waar ruimtegebruik een zero sum game is, en de overheid mengt zich daar nu al in.

Landbouw en voedselvoorziening zijn ook van geopolitiek essentieel belang. Landbouwgrond dient te worden voorbehouden voor landbouw en heeft net door die 'reservering' een lagere prijs. Je mag er niet zomaar een nieuw huis of een bedrijf op zetten, die gronden komen op andere locaties en aan andere tarieven. Voor mijn part mag je een paard behandelen als een koe, als dat paard dient voor de slacht. Als het paard gaat dienen als een luxe-hobby, dan mag voor die weide een ander tarief gelden inderdaad, namelijk minstens hetzelfde tarief aan registratierechten/BTW dat jij en ik zouden betalen als we onze tuin zouden uitbreiden, en eigenlijk wat mij betreft zelfs meer.

Indien we die grond namelijk niet meer aan landbouw, wegens onvoldoende noodzaak of geïnteresseerde landbouwers, dan zou ik die groene ruimte liever naar natuur zien gaan - een openbaar goed - dan naar paarden- en ponyweides.

Het is per definitie een bedreiging in een krap land, waar ruimtegebruik een zero sum game is, en de overheid mengt zich daar nu al in.

Landbouw en voedselvoorziening zijn ook van geopolitiek essentieel belang. Landbouwgrond dient te worden voorbehouden voor landbouw en heeft net door die 'reservering' een lagere prijs. Je mag er niet zomaar een nieuw huis of een bedrijf op zetten, die gronden komen op andere locaties en aan andere tarieven. Voor mijn part mag je een paard behandelen als een koe, als dat paard dient voor de slacht. Als het paard gaat dienen als een luxe-hobby, dan mag voor die weide een ander tarief gelden inderdaad, namelijk minstens hetzelfde tarief aan registratierechten/BTW dat jij en ik zouden betalen als we onze tuin zouden uitbreiden, en eigenlijk wat mij betreft zelfs meer.

Indien we die grond namelijk niet meer aan landbouw, wegens onvoldoende noodzaak of geïnteresseerde landbouwers, dan zou ik die groene ruimte liever naar natuur zien gaan - een openbaar goed - dan naar paarden- en ponyweides.

Nu komen we bij de essentie van de zaak.
De wolf en zijn “rechten” interesseren u hoegenaamd geen zier. Dat onderstreep je met de uitspraak “dan mogen ze die van mijn part afschieten”.

Het is niks meer dan een manier om uw ongenoegen en afkeer te uiten tegen mensen met paarden en pony’s.
Maar kom er dan ook rechtstreeks voor uit, en verander de topictitel ook in die zin.
Dan kunnen we daar een discussie over voeren. Maar op deze manier houdt het echt geen steek.

Nu komen we bij de essentie van de zaak.
De wolf en zijn “rechten” interesseren u hoegenaamd geen zier. Dat onderstreep je met de uitspraak “dan mogen ze die van mijn part afschieten”.

Het is niks meer dan een manier om uw ongenoegen en afkeer te uiten tegen mensen met paarden en pony’s.
Maar kom er dan ook rechtstreeks voor uit, en verander de topictitel ook in die zin.
Dan kunnen we daar een discussie over voeren. Maar op deze manier houdt het echt geen steek.

Wat voor onzinnige reactie is dit nu?

In de rangorde der dingen besef ik nu éénmaal dat wanneer die wolf mensen zou aanvallen dat die afgeschoten moet worden. Dat is ook de enige instantie waarin ik dat zou doen. Zou dat op ecologische redenen wel jammer vinden.

Pony's of paarden daarentegen dicht ik in tegenstelling tot sommige paardeneigenaars geen evenwaardige waarde als een mensenleven toe nee.

Wat voor onzinnige reactie is dit nu?

In de rangorde der dingen besef ik nu éénmaal dat wanneer die wolf mensen zou aanvallen dat die afgeschoten moet worden. Dat is ook de enige instantie waarin ik dat zou doen. Zou dat op ecologische redenen wel jammer vinden.

Pony's of paarden daarentegen dicht ik in tegenstelling tot sommige paardeneigenaars geen evenwaardige waarde als een mensenleven toe nee.

Dan ga ik u direct de vraag stellen hoe jij dan concreet, als zijnde op basis van wat, ga jij bepalen dat die specifiek wolf afgeschoten moet worden?
Wolven leven in een roedel, uitzonderingen daar gelaten, en jagen dus ook op die manier. Wolven zijn niet onmiddellijk agressief naar mensen toe, als zijnde ze gaan niet natuurlijk op hen jagen.
Instanties dat mensen aangevallen worden door wolven zijn ofwel:
1) Mensen komen te dicht bij de nesten en bij de jongen waardoor ze bedreigd worden
2) Wolven en hun roedels worden afhankelijk van mensen om voedsel in voedsel te voorzien en zoeken dus actief deze mensen op en verhogen zo de kans op confrontatie.
--> Laat dit nu net twee problemen zijn die zich stellen in ons dichtbevolkte land waarbij het dicht bij nesten komen, en door massale dumping van afval, de wolf zeer dicht bij de mens komt.

En opnieuw als jij een discussie wilt voeren over paarden en andere hoefachtigen dan kan dat. Maar start uw discussie dan legitiem en eerlijk.
Ik ga u trouwens al een mooie voorzet geven. Omdat je zo graag schermt dat mensen zich maar moeten wapenen.
Een schuilstal moet vergund worden, en moet open zijn. Verplicht. Vertel mij dan gerust hoe een open schuilstal een gedegen oplossing is.

Dan ga ik u direct de vraag stellen hoe jij dan concreet, als zijnde op basis van wat, ga jij bepalen dat die specifiek wolf afgeschoten moet worden?
Wolven leven in een roedel, uitzonderingen daar gelaten, en jagen dus ook op die manier. Wolven zijn niet onmiddellijk agressief naar mensen toe, als zijnde ze gaan niet natuurlijk op hen jagen.
Instanties dat mensen aangevallen worden door wolven zijn ofwel:
1) Mensen komen te dicht bij de nesten en bij de jongen waardoor ze bedreigd worden
2) Wolven en hun roedels worden afhankelijk van mensen om voedsel in voedsel te voorzien en zoeken dus actief deze mensen op en verhogen zo de kans op confrontatie.
--> Laat dit nu net twee problemen zijn die zich stellen in ons dichtbevolkte land waarbij het dicht bij nesten komen, en door massale dumping van afval, de wolf zeer dicht bij de mens komt.

Ik zou er geen fan van zijn nogmaals, maar ik heb wel begrip dat mensen schrik hebben voor een wolf die hen of hun kinderen aanvalt als ze in het bos gaan joggen/wandelen. Ik wil gerust discussiëren over in welke mate de wolf een plaats kan hebben in zéér dichtbevolkte gebieden, maar dan in functie van de risico's voor de mens, niet voor hobbydieren.

Als men gaat vragen of het leven van een pony en een wolf niet evenwaardig zijn, dan ga ik neen antwoorden, want pony's genoeg, met nauwelijks/geen ecologische meerwaarde, integendeel (cfr. verpaarding landbouwgrond). De wolf die terugkeert, en die hier van nature thuishoort heeft dat wel. Laat de tegenstanders van de wolf en de jagerslobby doen en ze roeien dat dier terug uit.
(Landbouwers mogen/moeten gerust vergoed worden voor schade door de wolf en voor preventiemaatregelen, dat snap ik best vanuit een economisch perspectief.)

En opnieuw als jij een discussie wilt voeren over paarden en andere hoefachtigen dan kan dat. Maar start uw discussie dan legitiem en eerlijk.
Ik ga u trouwens al een mooie voorzet geven. Omdat je zo graag schermt dat mensen zich maar moeten wapenen.
Een schuilstal moet vergund worden, en moet open zijn. Verplicht. Vertel mij dan gerust hoe een open schuilstal een gedegen oplossing is.

Simpel: stal je kleine pony's niet op landbouwgrond/agrarische gebied, maar in je eigen tuin, waar je een vergunning voor een gesloten stal kan aanvragen. Kwestie van landbouwgebied niet blijven te 'verpaarden', en landbouwgrond over te laten aan de landbouw als eerste optie (want noodzakelijk voor voedselvoorziening) en als dat niet meer kan: die terug te geven aan de natuur in een land waar al te veel menselijk bebouwing en verrommeling is.

Zit je alsnog met een pony in agrarisch gebied: dan zal je moeten investeren in een wolfproof omheining en die controleren. Ik zou op zo'n weide inderdaad nog een taks heffen vergelijkbaar met een leegstand/krot-taks die geheven wordt door steden op leegstaande woningen/krotten. Paarden/pony's houden moet kunnen, maar daarom niet op landbouwgrond, of toch niet in die mate.

Politici, vnl. tjeven, leveren kritiek op Natuurpunt die landbouwgrond opkopen om er natuur van te maken, maar intussen wordt dubbel zoveel landbouwgrond opgekocht om er paarden of pony-weides of tuinen van te maken... tja.

Over een uitzondering voor professionele paardenkwekers kunnen we ook nog babbelen, aangezien dat een landbouw-gerelateerde, economische activiteit is. De vraag is of we die sector, doorgaans mensen met véél geld, moeten subsidiëren als ware het boeren die toch vaak in andere economische omstandigheden opereren.

Laatst bewerkt:
Deze draad lijkt tot nu toe volledig pro-wolf te zijn, dus toch eens een ander standpunt toelichten:

In het Nederlandse park Hoge Veluwe is de beheerder tegen wolven, omdat die de moeflons - ingevoerde grazers - die door het park werden ingezet om het terrein te beheren - allemaal gedood heeft, behalve enkele exemplaren die achter een hek werden gezet en dus niet meer kunnen grazen.

Voorstanders van de wolf schrijven soms dat het park maar een kunstmatige bedoening is, maar dit is hun standpunt en het lijkt me dat diegene die wel van de Hoge Veluwe houden dan een punt hebben dat de wolf in dit geval geen verbetering was.

Naast Nederland en bij ons is het dier ook in Duitsland omstreden. Bovenstaand artikel lijkt vrij genuanceerd te zijn, de voordelen van de wolf voor ecosystemen worden beschreven maar met de volgende kanttekening: "Welche Rolle sie aber in einem Ökosystem spielen, das durch Forstwirtschaft, Jagd und Zersiedelung stark vom Menschen beeinflusst wurde, wird noch erforscht."

Het lijkt me een correcte opmerking dat de impact van de wolf op een verstedelijkte omgeving niet noodzakelijk dezelfde is als in Hoge Venen. De kans dat de wolf sneller vee zal aanvallen en mensen zal tegenkomen lijkt me hoger te zijn.

In het artikel wordt ook gesproken over de moeilijkheden die veehouders kunnen hebben om hun dieren te beschermen, hier vooral in Alpiene omstandigheden.

In elk geval zijn er met de bescherming van vee sowieso kosten gemoeid. Het is me niet duidelijk in welke mate subsidies dat echt dekken, maar hoe dan ook, het zetten van degelijke omheiningen (het mag geen prutswerk zijn of het is niet wolf-proof) is niet gratis en ofwel de eigenaar, ofwel wij zullen dat moeten betalen.

Ook valt het mij op dat er toch sprake is van "instructies" als je een wolf of wolven tegenkomt, waaruit blijkt dat de wolf niet zo totaal ongevaarlijk voor de mens is als beweerd wordt. Wat dat betreft klinken de "welkom wolf" mensen een beetje als hondeneigenaars die allemaal beweren dat hun hond braaf is en nog nooit iemand gebeten heeft, terwijl er zo'n 100.000 hondenbeten per jaar in België zouden zijn.

Nu is dat nog niet erg, maar als de wolf zich vermenigvuldigt, verspreidt en meer went aan de mens zou het weleens problemen kunnen opleveren.

In Duitsland blijkt er ook een verband te zijn tussen wolf-aanvallen en het aantal stemmen voor de AfD, ik veronderstel dat het ook de BBB in Nederland geen kwaad zal gedaan hebben. Over het algemeen voelen veehouders zich door de stikstof regels en ook zaken als de wolven steeds meer aangevallen door wat zij als een wereldvreemde, urbane, groene elite zien.

Tja, een opinie van een natuurpark met vooral een 'jachtcultuur'/geschiedenis, dat kan je inderdaad niet serieus nemen. Je geeft het zelf al aan.
Met argumenten als de wolf kruist zich met wilde honden... in Rusland of de V.S. misschien, maar niet in Nederland denk ik dan.

Kosten voor je hobby (hobby-pony's) zijn voor jezelf. Kosten voor een waardevolle economische activiteit (landbouw) kunnen door de samenleving gedragen worden wanneer daar zoals bij de herintroductie van de wolf een goede reden voor is (teken van goed natuurherstel).

Urbane groene elite... lol, ik toch niet hoor.
Gaan we werkelijk doen alsof de voorstanders van pony's en paarden niet elitair zijn?

2e artikel is al wat neutraler, met eerlijkere pro's en contra's, maar vermeld ook iets wat we hier in België véél minder gewoon zijn: terug waakhonden bij kudde's, zoals mensen historisch héél lang gedaan hebben, vooraleer het lokaal uitroeien van de wolf 'gelukt' was.

Ik ben nog niet overtuigd dat de wolf in Vlaanderen, en andere urbane delen van België of Nederland, voor het beoogde natuurherstel gaat zorgen. Dat is een experiment waarvan de uitkomst nog niet vaststaat. Dat de wolf zo'n wonderoplossing is als het soms wordt voorgesteld, valt nog te bezien.

De "welkom wolf" aanhangers vallen, naar mijn inschatting, over het algemeen toch onder de groene bewegingen (ik weet dat u daar niet bij hoort) en op pakweg Reddit valt me toch een wat romantische voorstelling van de natuur/het natuurleven op bij mensen die sterk pro-wolf zijn. In Duitsland kan de relatie met de opmars van de AfD zeker getrokken worden, en zaken als de wolf spelen daar een rol in : https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2202224119

Wat elitair betreft: het houden van een pony of paard is geen misdaad. Eén van mijn collega's heeft pony's en die is welgesteld, maar on nu te zeggen dat die elitair is of dat het niet erg zou zijn als een wolf er enkele doodbijt, zou ik zeker niet zeggen.

Ik lees 3000-5000 euro per jaar zou een pony kosten (stalkosten, dierenartskosten, voeding, ...), naast de aanschaf van de pony zelf. Dus dat is toch al eerder iets voor de 'rijke' mensen.
Ponyhouder hier. Ik schat dat je er zo'n factor 10 naast zit. Mijn fitnessabonnement kost meer per jaar.

Ook in landbouwgebied trouwens, waar de laatste 100 jaar geen commerciele landbouw meer heeft plaatsgevonden.

Laatst bewerkt:
Ik ben nog niet overtuigd dat de wolf in Vlaanderen, en andere urbane delen van België of Nederland, voor het beoogde natuurherstel gaat zorgen. Dat is een experiment waarvan de uitkomst nog niet vaststaat. Dat de wolf zo'n wonderoplossing is als het soms wordt voorgesteld, valt nog te bezien.

De "welkom wolf" aanhangers vallen, naar mijn inschatting, over het algemeen toch onder de groene bewegingen (ik weet dat u daar niet bij hoort) en op pakweg Reddit valt me toch een wat romantische voorstelling van de natuur/het natuurleven op bij mensen die sterk pro-wolf zijn. In Duitsland kan de relatie met de opmars van de AfD zeker getrokken worden, en zaken als de wolf spelen daar een rol in : https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2202224119

Wat elitair betreft: het houden van een pony of paard is geen misdaad. Eén van mijn collega's heeft pony's en die is welgesteld, maar on nu te zeggen dat die elitair is of dat het niet erg zou zijn als een wolf er enkele doodbijt, zou ik zeker niet zeggen.

Dus omdat het AfD zich populistisch smijt op anti-wolf sentiment is de wolf de schuldige van de opmars van extreem-rechts?
Ik kan gerust ook anti-migratie én anti-Vlaams-Belang zijn hoor. Bizar argument ook om de wolf af te schieten: ja, sorry, maar dat beest zorgt dat extreem-rechts terug oprukt... vreemd dat dat niet geldt voor wat deftige maatregelen tegen massamigratie dan.

Dat de wolf hier op lange termijn in Vlaanderen (misschien wel in de Ardennen) niet houdbaar is door de ruimtelijke wanorde, niet meer houdbaar is, wil ik gerust nog erkennen, dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Echter de 'verpaarding' van onze landbouwgrond mag zeker en vast géén reden zijn om dat dier terug te gaan bejagen.

Trouwens geen nood, hier zijn het vooral de tjeven die zich anti-wolf profileren, al zal Vlaams Belang ongetwijfeld ook een graantje trachten mee te pikken.

Ponyhouder hier. Ik schat dat je er zo'n factor 10 naast zit. Mijn fitnessabonnement kost meer per jaar.

Ook in landbouwgebied trouwens, waar de laatste 100 jaar geen commerciele landbouw meer heeft plaatsgevonden.
Euh, wat? Een factor 10 ernaast? 10x meer dan toch hoop ik?
Mijn hond kost al meer dan 500€ per jaar, je gaat mij niet vertellen dat zo'n beest dat bij wijze van spreken zijn benen breekt als het te hard niest en meer last van infecties heeft dan een peuter in een creche, dat dat beest minder kost aan voeding / dierenarts / stalling / ...

Dus omdat het AfD zich populistisch smijt op anti-wolf sentiment is de wolf de schuldige van de opmars van extreem-rechts?
Ik kan gerust ook anti-migratie én anti-Vlaams-Belang zijn hoor. Bizar argument ook om de wolf af te schieten: ja, sorry, maar dat beest zorgt dat extreem-rechts terug oprukt... vreemd dat dat niet geldt voor wat deftige maatregelen tegen massamigratie dan.
De bezwaren van de boeren in Oost-Duitsland werden door de regering genegeerd, dat heeft niet goed uitgepakt. Het is soms beter in dialoog te gaan en aan de anderen tegemoet proberen te komen.

Euh, wat? Een factor 10 ernaast? 10x meer dan toch hoop ik?
Mijn hond kost al meer dan 500€ per jaar, je gaat mij niet vertellen dat zo'n beest dat bij wijze van spreken zijn benen breekt als het te hard niest en meer last van infecties heeft dan een peuter in een creche, dat dat beest minder kost aan voeding / dierenarts / stalling / ...
Ik moet meer naar de dierenarts met m'n kat dan met m'n pony's. Hoefsmid is ook niet het grote geld en eten is grotendeels gewoon wat er op de wei staat met wat extra krachtvoer. Ze staan gewoon heel het jaar buiten dus stalling is ook niks.

Het zal misschien geen 300 zijn, maar 3.000-5.000 is er echt wel héél ver af.

Gewoon het feit dat de wolf terug is is toch al 'natuurherstel'.

We zijn het niet meer gewoon in België dat er een potentieel gevaarlijk beest rond loopt, maar dat wil niet zeggen dat dat beest weg moet.
Als je in Amerika in bepaalde regio's de natuur in trekt neem je best bear spray mee. Doe je dat niet, tjah, moet je niet kwaad zijn op die beer als je aangevallen wordt. Als zo een beer een mens dood wordt die nadien wel opgejaagd want de vrees is dat hij nadien zelf mensen zal beginnen opzoeken, maar zolang dat dat niet gebeurd laat men die dieren met rust. De mens moet zich maar aanpassen aan de realiteit die zegt dat er beren in de buurt zijn. Inclusief dragen van bear spray, geen voedsel meenemen in risicogebieden (ook niet in de auto laten liggen), speciale vuilbakken gebruiken die de beren niet open krijgen, ...

Misschien dat dat wat ver gaat voor wolven in Belgïe. Het is zo'n dik volgebouwd land dat hun biotoop al grotendeels vernield is. Geen idee, ik ben geen bioloog. Maar laat ons in ieder geval beslissen op basis van wat haalbaar is / het risico op de mens zelf / hoe realististisch het is dat de wolf hier blijft zonder al te veel gevaar voor de mens te betekenen.

Als je af komt met gevaar voor schapen of paarden, fuck off. Dat is een snel padje om de hele natuur te verpesten. Een reiger is ook gevaarlijk voor de vissen in je vijver, moeten we nu alle reigers gaan afschieten? Alle vossen ook om de kippen en konijnen te beschermen?

Een misdaad is het natuurlijk niet. Maar het is wel iets voor mensen met geld. Dat sommige paarden eigenaars zich onder de middenklasse rekenen, dat zal wel zijn maar uiteindelijk ben je dan maar de armste in uw hobby. Je gaat een pak meer BMW's en porsches bij de paardenclub zien staan dan bij de vereniging kattenhouders, en minder fiatjes.

Als men stelt dat de paardenhouders zelf maar voor systemen moeten zorgen om hun paarden te beschermen tegen de natuur, dan gaat men geen arme mensen raken met deze maatregel. Het grootste deel paardenhouders zou de kost waarschijnlijk niet eens opmerken moest je het tussen hun stapel facturen steken. Dusja als deze groep afkomt met 'jamaar wat met mijn paarden dan?' dan zeg ik 'los het zelf op'. Beesten houden kost geld, punt.

Ik moet meer naar de dierenarts met m'n kat dan met m'n pony's. Hoefsmid is ook niet het grote geld en eten is grotendeels gewoon wat er op de wei staat met wat extra krachtvoer. Ze staan gewoon heel het jaar buiten dus stalling is ook niks.

Ik heb zelf geen paarden en ken niemand die paarden houd dus ik wil u niet ongefundeerd tegenspreken. Misschien dat jij effectief de gouden manier hebt gevonden om paarden te houden.

Maar als ik even google:
https://belgievakantieland.nl/hoeveel-kost-een-paard-in-belgie/
- Preventieve zorg: 150-350€ per jaar
- Ziekte + ongevallenverzekering: 30-100€ per maand
- Terugkerende kosten uitrusting: 20-50€ per maand
- Hoefverzorging: 40-70€ voor bekappen, of 90-150€ voor hoefijzers, beiden per 6-10 weken.
- Voeding (hooi): 100-200€ per maand
- Voeding (krachtvoer): 20-80€ per maand
- Stalling: 100 tot 700€ per maand afh van methode

https://deoefening.nl/wat-kost-een-paard-per-maand-ontdek-hier-alle-kosten/
'Gemiddeld kunnen de kosten variëren van 300 tot 1000€ per maand'

https://stadeko.nl/blog/wat-kost-een-paard-per-maand/
600-1120€ per maand

En deze bedragen zijn enkel lopende kosten, daarbij is de aankoop van het beest + materiaal niet inbegrepen.
Dus misschien vergeet je hier en daar een kost? Indien niet, blij voor jou dat jij het effectief goedkoper kan doen maar het lijkt me niet dat dat standaard is. Dusja paarden houden is een luxe hobby.

Tja. Fietsen kan je doen met een tweehands fiets van 50 euro of een Pinarello van 15K. Vrij nutteloze discussie. Ik kan je in ieder geval wel garanderen dat ik geen 3k kosten per jaar vergeten ben. Zo rijk ben ik niet dat ik me dat kan permitteren.

De standaard tussen een hobbyist met twee of drie pony's en de manegehouder met vijftig sportpaarden zal ook wel wat uit elkaar liggen. Mijn punt was alleen maar dat je echt geen miljonair moet zijn om wat paarden te houden, in tegendeel tot wat mensen in eerste instantie denken wanneer ze het woord "paardenhouder" horen.

Waarom is dit zo'n issue? Wolven zijn een absolute minderheid in onze natuur. Mensen die effectief last hebben van die dieren zijn een nog kleinere minderheid. Koe of pony doodgebeten? Claim indienen bij je verzekering en klaar. Ik ga toch ook niet lopen lobbyen tegen auto's als mijn kat doodgereden wordt. Overigens, wolven komen regelmatig om in ons verkeer.

Kat een kat noemen. Rijke mensen hebben last van de natuur en lopen nu te wenen. Misschien verzacht die 6% BTW de pijn wat.

Tja. Fietsen kan je doen met een tweehands fiets van 50 euro of een Pinarello van 15K. Vrij nutteloze discussie. Ik kan je in ieder geval wel garanderen dat ik geen 3k kosten per jaar vergeten ben. Zo rijk ben ik niet dat ik me dat kan permitteren.

De standaard tussen een hobbyist met twee of drie pony's en de manegehouder met vijftig sportpaarden zal ook wel wat uit elkaar liggen. Mijn punt was alleen maar dat je echt geen miljonair moet zijn om wat paarden te houden, in tegendeel tot wat mensen in eerste instantie denken wanneer ze het woord "paardenhouder" horen.
Zal toch exclusief aanschaf van de fiets wel enkele honderden euro's per jaar kosten aan nieuwe slijtageonderdelen (banden, ketting, pion, remblokjes, ...) als je veel fietst.

Mijn basic fit kost 30 euro per maand, daarmee kan je met moeite een kat eten geven (kan misschien met minder als je ze enkel korrels/droogvoer geeft). Of moet zijn dat je pony enkel gras eet, en dat je eigenaar van een weide en een stal bent ... Eten is ook niet de enige kost, er zijn ook nog dierenartskosten en die kosten zijn meer variabel.

Niet dat de "kost" van paarden of pony's echt relevant is, @Wallfish, @Sneeuwstorm, maar ik denk dat jullie dat allemaal op een hoop gooien. @made of veng spreekt over een pony hé, geen groot paard. De meeste pony's zijn compacte, stevige beestjes die in zowat elk weer buiten kunnen blijven staan. Denk aan bv. een Shetland. Dan afkomen met kosten voor paarden, die groter (meer bijvoeden) en vaak fragieler (dierenarts, stallen, ...) zijn, is een beetje absurd.

Ik kan me dan ook best inbeelden dat er ponyhouders zijn die de kosten van "wolvenbeveiliging" zo hoog vinden dat ze hun hobby moeten staken. Maar ik vind dat ook geen argument om dan wolven te bestrijden.

Terug
Bovenaan