Ik ben nog niet overtuigd dat de wolf in Vlaanderen, en andere urbane delen van België of Nederland, voor het beoogde natuurherstel gaat zorgen. Dat is een experiment waarvan de uitkomst nog niet vaststaat. Dat de wolf zo'n wonderoplossing is als het soms wordt voorgesteld, valt nog te bezien.
Gewoon het feit dat de wolf terug is is toch al 'natuurherstel'.
We zijn het niet meer gewoon in België dat er een potentieel gevaarlijk beest rond loopt, maar dat wil niet zeggen dat dat beest weg moet.
Als je in Amerika in bepaalde regio's de natuur in trekt neem je best bear spray mee. Doe je dat niet, tjah, moet je niet kwaad zijn op die beer als je aangevallen wordt. Als zo een beer een mens dood wordt die nadien wel opgejaagd want de vrees is dat hij nadien zelf mensen zal beginnen opzoeken, maar zolang dat dat niet gebeurd laat men die dieren met rust. De mens moet zich maar aanpassen aan de realiteit die zegt dat er beren in de buurt zijn. Inclusief dragen van bear spray, geen voedsel meenemen in risicogebieden (ook niet in de auto laten liggen), speciale vuilbakken gebruiken die de beren niet open krijgen, ...
Misschien dat dat wat ver gaat voor wolven in Belgïe. Het is zo'n dik volgebouwd land dat hun biotoop al grotendeels vernield is. Geen idee, ik ben geen bioloog. Maar laat ons in ieder geval beslissen op basis van wat haalbaar is / het risico op de mens zelf / hoe realististisch het is dat de wolf hier blijft zonder al te veel gevaar voor de mens te betekenen.
Als je af komt met gevaar voor schapen of paarden, fuck off. Dat is een snel padje om de hele natuur te verpesten. Een reiger is ook gevaarlijk voor de vissen in je vijver, moeten we nu alle reigers gaan afschieten? Alle vossen ook om de kippen en konijnen te beschermen?
Wat elitair betreft: het houden van een pony of paard is geen misdaad. Eén van mijn collega's heeft pony's en die is welgesteld, maar on nu te zeggen dat die elitair is of dat het niet erg zou zijn als een wolf er enkele doodbijt, zou ik zeker niet zeggen.
Een misdaad is het natuurlijk niet. Maar het is wel iets voor mensen met geld. Dat sommige paarden eigenaars zich onder de middenklasse rekenen, dat zal wel zijn maar uiteindelijk ben je dan maar de armste in uw hobby. Je gaat een pak meer BMW's en porsches bij de paardenclub zien staan dan bij de vereniging kattenhouders, en minder fiatjes.
Als men stelt dat de paardenhouders zelf maar voor systemen moeten zorgen om hun paarden te beschermen tegen de natuur, dan gaat men geen arme mensen raken met deze maatregel. Het grootste deel paardenhouders zou de kost waarschijnlijk niet eens opmerken moest je het tussen hun stapel facturen steken. Dusja als deze groep afkomt met 'jamaar wat met mijn paarden dan?' dan zeg ik 'los het zelf op'. Beesten houden kost geld, punt.
Ik moet meer naar de dierenarts met m'n kat dan met m'n pony's. Hoefsmid is ook niet het grote geld en eten is grotendeels gewoon wat er op de wei staat met wat extra krachtvoer. Ze staan gewoon heel het jaar buiten dus stalling is ook niks.
Het zal misschien geen 300 zijn, maar 3.000-5.000 is er echt wel héél ver af.
Ik heb zelf geen paarden en ken niemand die paarden houd dus ik wil u niet ongefundeerd tegenspreken. Misschien dat jij effectief de gouden manier hebt gevonden om paarden te houden.
Maar als ik even google:
https://belgievakantieland.nl/hoeveel-kost-een-paard-in-belgie/
- Preventieve zorg: 150-350€ per jaar
- Ziekte + ongevallenverzekering: 30-100€ per maand
- Terugkerende kosten uitrusting: 20-50€ per maand
- Hoefverzorging: 40-70€ voor bekappen, of 90-150€ voor hoefijzers, beiden per 6-10 weken.
- Voeding (hooi): 100-200€ per maand
- Voeding (krachtvoer): 20-80€ per maand
- Stalling: 100 tot 700€ per maand afh van methode
https://deoefening.nl/wat-kost-een-paard-per-maand-ontdek-hier-alle-kosten/
'Gemiddeld kunnen de kosten variëren van
300 tot 1000€ per maand'
https://stadeko.nl/blog/wat-kost-een-paard-per-maand/
600-1120€ per maand
En deze bedragen zijn enkel lopende kosten, daarbij is de aankoop van het beest + materiaal niet inbegrepen.
Dus misschien vergeet je hier en daar een kost? Indien niet, blij voor jou dat jij het effectief goedkoper kan doen maar het lijkt me niet dat dat standaard is. Dusja paarden houden is een luxe hobby.