Ben jijzelf ooit al financieel gescamd geweest?

Ben jijzelf ooit al financieel gescamd geweest?

• Ja, maar ik kon steeds al het geld recuperen

Stemmen: 4 4,2%
  • Ja, voor een klein bedrag

Stemmen: 21 21,9%
  • Ja, voor een middelgroot bedrag

Stemmen: 4 4,2%
  • Ja, best voor een groot bedrag

Stemmen: 2 2,1%
  • Al mijn geld was weg!

Stemmen: 0 0,0%
  • Neen nog nooit

Stemmen: 65 67,7%

• Totaal aantal stemmers
    96
Ergens in 2020 een 2de hands videokaart op tweakers gekocht, de gebruiker had goede reviews en de prijs was niet overdreven laag ten opzichte van andere zoekertjes. Bij het overschrijven zegt mijn buikgevoel dat er iets niet klopt, wat ik negeerde.

Dag erna wil ik een PM sturen om mij iets te laten weten... dan gaat dit niet, account is plots verbannen en ik weet genoeg. Nog daar de politie geweest voor PV en naar de bank geweest en nooit meer iets van gehoord.

Paar jaar later koop ik dan maar via coolblue een nieuwe videokaart met hdmi kabel, wordt die gewoonweg door de postbode gestolen. De hdmi kabel zat in de brievenbus, het grote pakket, de videokaart was nergens te bespeuren. Ik ben meteen de postbode gaan aanspreken, die ik iets van achter uit zijn camionette naar de voorkant zag brengen. Jammer genoeg niet tot aan het busje gelopen om te kijken :sop: .

Uiteindelijk na heel wat papierwerk mijn geld teruggekregen, maar als ik die jonge postbode onder druk begon te zetten, begon die in het engels te praten. Uiteindelijk is hij van de ronde verdwenen.

1x een item die ik 2dehands kocht (100 EUR), nooit ontvangen. Ook geen communicatie meer na verkoop. De verkoper had nochtans een hoop goede reviews, mogelijks was het account gehacked of iets in die aard. Ik zal het nooit weten.

Met een ander product ook eens hetzelfde gehad, kreeg ik een maand later plots een bericht van zijn vrouw dat de man in kwestie een zwaar auto ongeluk had gehad en ze het geld had teruggestort. Was wel even binnnenkomen.

Laatst bewerkt:
In Madrid bijna 20 jaar geleden eens gescamd geweest door een boel zigeuners die zogezegd geld inzamelden voor dove kinderen. Toen was deze manier van scammen behoorlijk 'nieuw', dus ik viel wat uit de lucht toen Spanjaarden me nadien duidelijk maakten dat ik gescamd was. Enorm pissed naar dat groepje teruggelopen en mijn geld teruggevraagd. Moet blijkbaar indruk gemaakt hebben want ik kreeg het meteen :D

Vele jaren geleden werd mijn Mastercard eens gekopieerd door een ATM machine in Las Vegas. Pas bij thuiskomst gezien dat er in New York geld werd afgehaald...netjes alles teruggekregen.

Iets gelijkaardigs als Berenod. Iets meer dan tien jaar geleden wilde ik betalen in een kledingwinkel (in België), maar mijn kaart werd geweigerd. Ik had geen idee waarom, er stond voldoende geld op de rekening. Gelukkig net genoeg cash bij om te betalen. Uurtje later kreeg ik telefoon van Worldline dat er verdachte betalingen gebeurd waren met die kaart, aankoop van huishoudapparaten in Amerika. Of ik in Amerika was? Nee dus.

Kort daarvoor waren we op citytrip geweest naar Boedapest. Daar wel een paar keer uit eten geweest, en één keer had de ober mijn kaart meegenomen achter de toog voor hij terugkwam om de betaling te regelen. Waarschijnlijk is de boel daar gekopieerd... We alles teruggekregen en nieuwe kaart gekregen.

Dat was dus in een tijd dat het nog niet zo verdacht was als de bank of Worldline je opbelde om te zeggen dat er een verdachte transactie was op je kaart...

Al 3x ofzo betalingen van mijn visa kaart afgegaan voor iemand die er frauduleus vliegtickets/telefoonkaarten mee heeft gekocht. Alles altijd wel snel terug gehad via cardstop.
Vorig jaar is mijn email gehacked en hadden hackers toegang tot mijn primary email. Buiten gesloten uit mijn FB, Linkedin, Instagram, ... Uiteindelijk wel terug toegang ertoe gekregen, zonder schade. Ze zijn toen ook in mijn Zalando binnengedrongen en daar was een bestelling uitgevoerd (waarbij de betaling pas zou gebeuren na de levering) voor +- 1.000€, maar daar heb ik niet voor moeten opdraaien doordat ik een klacht van de hack bij de politie had ingediend.

Ah ja, en ooit 50€ ofzo kwijt door Roma's in het buitenland, maar weet niet meer precies hoe dat was gebeurd. Was alleszins een obvious scam waar ik toen ben ingetrapt.

Ja, zo halverwege de jaren '90 eens door mijn zus in contact gebracht met een in Nederland gebaseerde 'beleggingsclub'.

Zij en haar man waren door iemand op café (die ze al goed kenden en die hiervoor 'vertegenwoordiger was) overtuigd hier in te investeren en omdat ze het zelf oprecht geloofden wilden ze mij ook de kans geven op deze manier mijn spaargeld te latenn groeien. Opzet was dat je een bepaald bedrag stortte - wat dan zou worden geinvesteerd in allerlei aandelen - en dat je om de andere maand een bedrag op je rekening gestort kreeg aan een uiteindelijk percentage wat veel hoger was dan mijn spaarboekje zou opbrengen.

Ik was aanvankelijk vrij sceptisch maar ja mijn zus was er van overtuigd en ze hadden navraag gedaan (waren zelfs op het hoofdbureau in Nederland geweest) dus heb uiteindelijk 180.000 Bfr (€4500) geïnvesteerd.
Uiteindelijk bleek het dus gewoon om een piramidespel te gaan en iets van 2 jaar later stortte het kaartenhuisje in. Zelf had ik iets van €1500 schade maar mijn zus is wel een flink deel van haar spaargeld kwijtgespeeld...

1x in Guatemala mijn mastercard eens gekopieerd in een klein dorp. Merkte het toen er 300€ van de rekening was gegaan in El Salvador, waar we dus nooit geweest zijn. Wel alles netjes teruggekregen.

Niet echt een scam, maar ook na de reis in Guatemala was ons netflix email adres aangepast en stond alles in het Spaans, inclusief nieuwe Spaanstalige series en films die bekeken werden:biglaugh:
Kan zijn dat ik mij ergens vergeten uitloggen ben, maar denk het niet.

Laatst bewerkt:
Niet echt een scam, maar ook na de reis in Guatemala was ons netflix email adres aangepast en stond alles in het Spaans, inclusief nieuwe Spaanstalige series en films die bekeken werden:biglaugh:
Kan zijn dat ik mij ergens vergeten uitloggen ben, maar denk het niet.
Ook al gehad! Dat we plots konden kijken als Maria Gonzalez ofzoiets. Dat profiel dan toch maar verwijderd en paswoord gewijzigd. Ik denk nochtans dat dat in een periode was dat we nog nooit elders ingelogd waren geweest op Netflix.

Gelukkig nog niets serieus, enkel van die straatoplichters eigenlijk:

Toen ik 12 of 13 was met wat vriendjes naar de Kinepolis gegaan voor de film, waar we aan de ingang praktisch belaagd werden door zigeuners (denk ik), die de (nu gekende) truk gebruikte om wat foto's te tonen van zielige gehandicapte kinderen en je pushten om een soort "petitie" te tekenen. Als je dat deed kwam de kat natuurlijk op de koord dat je zogezegd had toegestemt om geld te geven. Ja, daar sta je dan omringd door wat kwade zigeuners dus wat muntjes gegeven om er vanaf te zijn.
Enkele jaren later in een station eens hetzelfde meegemaakt en ze gewoon voorbij gestapt.

In Parijs eens omringd door zo'n bende die een of ander lint rond je vinger beginnen wikkelen "voor geluk", ik weet nog dat die kerel maar bleef herhalen: "peace and love my friend". Ik ben nu ook niet helemaal van gisteren dus mijn vrij hand op mijn broekzak met portefeuille gehouden en na enkele minuten mocht ik beschikken met extra peace and love zonder iets kwijt te zijn.

In Granada had je ook zo zigeuners die mensen rozemarijntakjes aanboden tegen kwade geesten of voor geluk of zo'n gezever, om dan uiteraard opdringerig te worden en geld te eisen. Mijn vrouw had het vlaggen en verwees dan maar door naar mij omdat ik zogezegd het geld had. Mevrouw de zigeuner haar keukenkruid op de grond gegooid en verder gestapt terwijl ze wat begon te kermen.

Nee, nog niet. Wel de gebruikelijke straatoplichters gezien in toeristische gebieden. Vooral Marrakech was erg en dat weerhoudt me ervan om naar Egypte te gaan. Anderzijds kan je daar ook mee omgaan als een spel: je wéét dat die mannen geld verdienen aan naïeve toeristen en je laat je snel vangen op een onbewaakt moment. Vanaf je die eerste dirhams moet afdokken moet je die klik maken en die mannen negeren of ze in de maling nemen. Vooral diegenen die HELLOOOO MY FRIEND! roepen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan