België en z'n Belgen: beste land om te leven?

In Peru zie je dan 70-jarige dorpsbewoners op hun sandaaltjes steile bergpaadjes nemen alsof het niets is, terwijl al die westerse toeristen er zaten te zwoegen met hun dure bergschoenen.
Ik ben zo ooit in Roemenië voorbijgestoken door een bejaarde met gummylaarzen en een boomstam van 4 meter op zijn schouder. :unsure:

Alleen al het feit dat mensen hier in België frituren en andere ongezonde junkfood en rotzooi gaan associëren met "cultuur" bewijst eigenlijk dat wij eigenlijk heel weinig te bieden hebben. We hebben de oerlelijkste hoofdstad in Europa, een ongekende migratiestroom dat voor verloedering en marginaliteit zorgt, vervuiling, veel industrie, ongekende werkdruk voor een zogezegd sociaal Europees land, een torenhoge belastingsdruk,... Ge zou natuurlijk van minder verzuurd worden. Niks maar ook niks om trots op te zijn in België. Je kan België dan ook amper een land noemen. De Walen zijn volstrekt een ander land/cultuur en hebben geen enkele verbintenis met Vlaanderen. Die hangen gewoon vast aan het infuus van Vlaanderen, zoals een teek die in uw lies bloed zit te zuigen.

Alleen al het feit dat mensen hier in België frituren en andere ongezonde junkfood en rotzooi gaan associëren met "cultuur" bewijst eigenlijk dat wij eigenlijk heel weinig te bieden hebben. We hebben de oerlelijkste hoofdstad in Europa, een ongekende migratiestroom dat voor verloedering en marginaliteit zorgt, vervuiling, veel industrie, ongekende werkdruk voor een zogezegd sociaal Europees land, een torenhoge belastingsdruk,... Ge zou natuurlijk van minder verzuurd worden. Niks maar ook niks om trots op te zijn in België. Je kan België dan ook amper een land noemen. De Walen zijn volstrekt een ander land/cultuur en hebben geen enkele verbintenis met Vlaanderen. Die hangen gewoon vast aan het infuus van Vlaanderen, zoals een teek die in uw lies bloed zit te zuigen.
Veel eetcultuur is in se niet erg gezond hoor, de Franse wijcultuur comes to mind. Ik denk niet dat iemand de Belgische eetcultuur gaat reduceren tot frieten.

Maar een thread opgraven om dit soort post te maken is inderdaad vrij verzuurd, of getuigt op zijn minst van onwetendheid. Ik lees een hoop vergelijkingen "de lelijkste hoofdstad", "ongekende werkdruk" die iemand met een breder referentiekader niet zou maken. En dat maak je dan af door te claimen dat ondanks we geen cultuur hebben we er zowaar twee parallelle hebben. Ook die "ongekende migratiestroom" lijkt me nogal te botsen met zo weinig te bieden te hebben.

Maar een zwakke trollpoging.

Laatst bewerkt:
Veel eetcultuur is in se niet erg gezond hoor, de Franse wijcultuur comes to mind. Ik denk niet dat iemand de Belgische eetcultuur gaat reduceren tot frieten.

Maar een thread opgraven om dit soort post te maken is inderdaad vrij verzuurd, of getuigt op zijn minst van onwetendheid. Ik lees een hoop vergelijkingen "de lelijkste hoofdstad", "ongekende werkdruk" die iemand met een breder referentiekader niet zou maken. En dat maak je dan af door te claimen dat ondanks we geen cultuur hebben we er zowaar twee parallelle hebben. Ook die "ongekende migratiestroom" lijkt me nogal te botsen met zo weinig te bieden te hebben.

Maar een zwakke trollpoging.
Het verschil tussen de Franse wijncultuur en de Belgische frietkotcultuur is dat de Franse wijncultuur effectief wereldberoemd is. De Belgische frietkotcultuur is enkel wereldberoemd in Vlaanderen volgens de Vlamingen, omdat die anders niet weten wat te zeggen over wat er nu net goed is aan Vlaanderen.

En ik ben al in genoeg steden/landen geweest om te weten dat Brussel niet 1 van de properste/mooiste/populairste steden ter wereld is. Zelfs Trump zei dat het een "hellhole" was, en die neemt zoals gewoonlijk geen blaadje voor zijn mond zoals veel sluwe politici in ons land dat doen.

En ja, ge hebt degene die de multicul gaan blijven verdedigen al staren de harde feiten hun in het gezicht, en degene die toch een beetje slimmer zijn dat. Maar op het voorgaande gaat ge waarschijnlijk wel een edgy respons op hebben zoals "zwakke trolpoging".

Je vraagt je af wat zo'n mensen nog hier houdt. Je zou maar in dat ene leven wat we hebben in een land wonen waar je niet wilt zijn.

Het verschil tussen de Franse wijncultuur en de Belgische frietkotcultuur is dat de Franse wijncultuur effectief wereldberoemd is. De Belgische frietkotcultuur is enkel wereldberoemd in Vlaanderen volgens de Vlamingen, omdat die anders niet weten wat te zeggen over wat er nu net goed is aan Vlaanderen.

En ik ben al in genoeg steden/landen geweest om te weten dat Brussel niet 1 van de properste/mooiste/populairste steden ter wereld is. Zelfs Trump zei dat het een "hellhole" was, en die neemt zoals gewoonlijk geen blaadje voor zijn mond zoals veel sluwe politici in ons land dat doen.

En ja, ge hebt degene die de multicul gaan blijven verdedigen al staren de harde feiten hun in het gezicht, en degene die toch een beetje slimmer zijn dat. Maar op het voorgaande gaat ge waarschijnlijk wel een edgy respons op hebben zoals "zwakke trolpoging".
Bwa nee, enkel dat ik niet akkoord ga met ongeveer alles wat je schrijft en effectief al wat meer heb gedaan dan de toerist gespeeld om dat te onderbouwen. Het is me wel duidelijk dat je jezelf "slimmer" vindt, maar hoe dat te rijmen valt met in deze positieve thread zoals een zatte nonkel op een communiefeest beginnen te lallen over de multicul is me niet helemaal duidelijk. Allez de eigen cultuur is dus rot maar de andere eigenlijk ook, sucks to be you precies.

Bwa nee, enkel dat ik niet akkoord ga met ongeveer alles wat je schrijft en effectief al wat meer heb gedaan dan de toerist gespeeld om dat te onderbouwen. Het is me wel duidelijk dat je jezelf "slimmer" vindt, maar hoe dat te rijmen valt met in deze positieve thread zoals een zatte nonkel op een communiefeest beginnen te lallen over de multicul is me niet helemaal duidelijk. Allez de eigen cultuur is dus rot maar de andere eigenlijk ook, sucks to be you precies.
Onderbouwen? Ik woon hier :rofl:Alsof ge een wereldreiziger moet zijn om te weten dat Vlaanderen niet 1 van de beste regio's is ter wereld om te leven.

Maar dus enkel wereldreizigers mogen zich uitspreken over wat ze vinden van hun eigen land. Got it.

En als ge u uitspreekt over de multicul in België (toch wel een stevig hekelpunt voor veel mensen, anders zou Vlaams Belang niet zo groot zijn) zijde nen zatten nonkel op een communiefeest. Got it. Maar I get it, meestal gaan mensen die weten dat ze fout zitten anderen afwimpelen met "toogpraat" en "trololol" omdat ze anders de grond in geboord worden door harde feiten.

Onderbouwen? Ik woon hier :rofl:Alsof ge een wereldreiziger moet zijn om te weten dat Vlaanderen niet 1 van de beste regio's is ter wereld om te leven. Maar dus enkel wereldreizigers mogen zich uitspreken over wat ze vinden van hun eigen land. Got it.
En als ge u uitspreekt over de multicul in België (toch wel een stevig hekelpunt voor veel mensen, anders zou Vlaams Belang niet zo groot zijn) zijde nen zatten nonkel op een communiefeest. Got it. Maar I get it, meestal gaan mensen die weten dat ze fout zitten anderen afwimpelen met "toogpraat" en "trololol" omdat ze anders de grond in geboord worden door harde feiten.
Wanneer je je eigen land de grond in boort helpt het voor de geloofwaardigheid wel als je effectief al eens ergens anders hebt gewoond ja. Harde feiten heb je trouwens nog niet gegeven, enkel wat zichzelf tegensprekende zaken zoals "haha frieten zijn geen eetcultuur want ongezond, maar bij de wijncultuur is dat ok want die is bekend". Ja dan zullen we het over onze bieren en wafels hebben zeker, die zijn wel bekend. Of het topargument "zelfs Trump noemde Brussel een hellhole".

Eerlijk, het leest gewoon als de typisch zelfhaat/frustraties van de kerktorenvlaming. Niets is hier goed, maar je bent slim genoeg om dat te zien in tegenstelling tot de anderen. Wel niet ondernemend genoeg kennelijk om gewoon betere oorden op te zoeken, dat is anders niet zo moeilijk hoor. Het kost wel meer moeite dan op het internet een leuke thread naar de kloten te helpen natuurlijk.

Wanneer je je eigen land de grond in boort helpt het voor de geloofwaardigheid wel als je effectief al eens ergens anders hebt gewoond ja. Harde feiten heb je trouwens nog niet gegeven, enkel wat zichzelf tegensprekende zaken zoals "haha frieten zijn geen eetcultuur want ongezond, maar bij de wijncultuur is dat ok want die is bekend". Ja dan zullen we het over onze bieren en wafels hebben zeker, die zijn wel bekend.
Omdat het frieten zijn? Iedereen doet hier alsof die frieten/frituren wereldberoemd zijn terwijl ge die vatsige shit overal kan krijgen en waarschijnlijk nog beter zal smaken op andere plaatsen. Het is junkfood, fastfood. Goede wijn daarentegen kan je niet zomaar overal ter wereld produceren.

En alles wat Trump zegt is natuurlijk manifest onwaar (om u nog kwader te maken). We kunnen al direct zien met welk politiek spectrum gij gealigneerd zijt als ge dat "topargumenten" gaat noemen.

Tgoh, ik besef wel dat Vlaanderen (en bij verlenging Belgique) gewoon niet zo'n goede plaats is om te wonen als ge alles bij elkaar neemt. Anderen steken hun kop in het zand, zoals een noeste hardwerkende Vlaming dat goed kan doen. En sommigen kunnen nu eenmaal niet direct verkassen, alhoewel ik dat wel van plan ben in de toekomst.

Omdat het frieten zijn? Iedereen doet hier alsof die frieten/frituren wereldberoemd zijn terwijl ge die vatsige shit overal kan krijgen en waarschijnlijk nog beter zal smaken op andere plaatsen. Het is junkfood, fastfood. Goede wijn daarentegen kan je niet zomaar overal ter wereld produceren.
Niemand deed hier alsof ze wereldberoemd zijn, er zijn ook trouwens hopen posts geweest over de Belgische keuken als meer dan dat. Jij komt claimen dat dit gezegd is om wat interessant te doen, waarschijnlijk zonder effectief iets te lezen.

En alles wat Trump zegt is natuurlijk manifest onwaar (om u nog kwader te maken). We kunnen al direct zien met welk politiek spectrum gij gealigneerd zijt als ge dat "topargumenten" gaat noemen.
Ik hecht voor de beoordeling van een stad nu eenmaal niet zoveel belang aan wat een multimiljonair aan de andere kant van de oceaan uitkraamt, zeker als die dan nog eens gewoon een simpel voorbeeld nodig had om tegen migratie te ageren. Zo'n zaken lijken me eerder gelinkt aan gezond verstand in plaats van politieke oriëntatie hoor, maar als jij je mening liever laat vormen door een politicus die eens in een limo door de Wetstraat werd gereden, doe maar hoor.

Tgoh, ik besef wel dat Vlaanderen (en bij verlenging Belgique) gewoon niet zo'n goede plaats is om te wonen als ge alles bij elkaar neemt. Anderen steken hun kop in het zand, zoals een noeste hardwerkende Vlaming dat goed kan doen. En sommigen kunnen nu eenmaal niet direct verkassen, alhoewel ik dat wel van plan ben in de toekomst.
Lijkt me eerder dat je gewoon wat doelloos aan het kreften bent zonder veel verstand van zaken. Maar "ooit ben ik wel van plan te verhuizen hoor, gewoon nu nog niet", uhu. Redelijk wat getuigenissen in deze thread van mensen die hun kop niet in het zand staken en nu elders wonen, of woonden en zijn teruggekomen.
Allez, ga nog maar wat op de buren sakkeren, misschien gaan ze wel barbecueën dit weekend, petit belge :lol:

Enkele jaren geleden heb ik geworsteld met het idee om toch te verhuizen naar het buitenland. Ik had het gevoel dat België niet veel te bieden had en het gras aan de overkant was knalgroen (cultuur, jobkansen, klimaat). Zonder hier een heel boek neer te schrijven wil ik toch even delen wat ik hier uit geleerd heb.

Ik heb toen meermaals andere landen bezocht voor een langere periode. Niet gewoond. Wel was (en nog steeds) ik in contact met de locals en heb ik toch het gevoel een objectieve kijk te hebben op de levenskwaliteit in deze landen (voornamelijk Japan, China). Telkens ik in België was had ik een gevoel zoals whirlpool123 hierboven beschrijft. Het was een verademing om terug naar het buitenland te kunnen vertrekken. Wat een fantastische tijd, ik had het helemaal naar mijn zin. Maar vroeg of laat begon ik toch aan zelfreflectie te doen, waarom voelde ik mij elders zoveel beter en in België niet? Uiteindelijk kwam ik tot het besef dat mijn beste momenten en tevens ook diegene die ik het best kan onthouden telkens momenten zijn die ik met vrienden doorbracht en er goed gelachen werd. Ik kwam tot het besef dat ik eigenlijk weinig moeite deed om gelukkig te zijn in België.

Alvorens effectief naar het buitenland te verhuizen had ik mij voorgenomen om eerst ook in België het naar mijn zin te maken. Ik leerde ook hier vrienden maken en van het één kwam het ander. Ik had het naar mijn zin en begon België ook meer te appreciëren. Het was leuk om ook feedback te krijgen van mijn buitenlandse vrienden die mij kwamen bezoeken. Ze gaven aan hoe mooi sommige steden waren, hoe vriendelijk mensen waren en hoe gezellig het was. Het was fijn om dat te horen, want eigenlijk is dat ook zo. Als Belg sta je daar niet altijd bij stil, maar eigenlijk is het echt wel dik oké om hier te wonen. Ik kwam tot het besef dat België is wat je er zelf van maakt. En dat is een luxe dat je in veel landen niet zal krijgen. Hoge werkdruk? Dat bepaal je zelf. Geen eetcultuur? Je kan hier bijna alles krijgen wat je maar wilt. Gebrek aan ongerepte natuur? Rij dan even buiten België (in andere landen zal je soms ook even moeten rijden om in de natuur terecht te komen). Zo kan je wel even doorgaan.

Het enigste dat ik nu écht mis in België is een (sub)tropisch klimaat. Maar zelfs de winter ben ik op een bepaalde manier beginnen appreciëren. Nu kies ik er voor om in het voorjaar op reis te gaan, en zo kan ik er ook weer tegen tot de lente hier begint. En misschien zou ik dat tropisch klimaat op den duur ook wel beu worden. Al bij al ben ik blij dat ik even mijn twijfels had want anders had ik nooit gestaan waar ik nu sta. Zelfs mijn vrouw heb ik er aan te danken. Ik ben nu veel gelukkiger, zelfs in een land waarvan ik dacht dat het mij niets te bieden heeft.

Ik zeg niet dat het slechter is in het buitenland. Er zijn zeker goede redenen waarom men naar het buitenland wilt verhuizen. Ik las hier verschillende posts van mensen die dat gedaan hebben waarvan ik denk "ge hebt groot gelijk!". Maar wanneer ik dat typisch anti-België geklaag hoor herken ik mijzelf van vroeger toch altijd een beetje. Het heeft geen zin om zo te zitten klagen, maak er het beste van want die mogelijkheid heb je hier. Belgen mogen gerust wat trotster zijn. Is België perfect? Zeker niet, maar waar is dat het wel?

Laatst bewerkt:
solliciteer --> aangenomen --> verhuis.

Er zijn al zeker bijna 30 landen waar je dat binnen de paar maanden kan doen. Als het echt zo erg is snap ik niet waarom je hier blijft zitten.
Is het echt zo makkelijk zoals jij hier beschrijft ? Ik zou heel graag in het buitenland wonen , omdat de Vlaamse mentaliteit me ook niet ligt , en de werkdruk is hier idd veel te hoog . En België is ook een scheet groot en veel te dichtbevolkt.

Is het niet gewoon eigen aan België om te zagen over uw land. Er zijn evengoed derde generatie Turkse Belgen die hier zijn opgegroeid en die ook constant zitten te zeiken dat Belgen en België in het algemeen kut is en Turkije zoveel beter. Maar dan effectief naar daar verhuizen, ho maar, dat niet, dan liever eeuwig zagen.

Al heb ik het dan nog liever zo dan bv Zweden die zichzelf zien als #1 in de wereld en geen zelfreflectie of kritisch denken meer hebben. Een Vlaming/Belg denkt dan tenminste nog wat na.

Is het echt zo makkelijk zoals jij hier beschrijft ? Ik zou heel graag in het buitenland wonen , omdat de Vlaamse mentaliteit me ook niet ligt , en de werkdruk is hier idd veel te hoog . En België is ook een scheet groot en veel te dichtbevolkt.
Met een Belgisch paspoort is het idd in veel landen maar gewoon solliciteer en werk.

Als je echt wilt verhuizen dan lukt dat wel hoor. Ik heb in London gewoond en nu in Zuid Afrika en emigreren is echt niet moeilijk hoor als je het echt wilt.

Maar velen praten er liever over dan echt te verhuizen, want blijft een sprong in het ongewisse.

De Walen zijn volstrekt een ander land/cultuur en hebben geen enkele verbintenis met Vlaanderen. Die hangen gewoon vast aan het infuus van Vlaanderen, zoals een teek die in uw lies bloed zit te zuigen.
Waalbashing wordt je ook wel beu na bepaalde tijd. Door hun geschiedenis, geografie, cultuur kunnen ze het verdwijnen van bepaalde industrie moeilijk verwerken.

Waalbashing wordt je ook wel beu na bepaalde tijd. Door hun geschiedenis, geografie, cultuur kunnen ze het verdwijnen van bepaalde industrie moeilijk verwerken.
Dat wordt je inderdaad beu soms, ik heb een Waalse vader en een Vlaamse moeder dus ik denk wel dat ik hierover objectief kan oordelen, er zal wel een verschil zijn tussen Walen en Vlamingen maar om nu te zeggen dat dat een wereld van verschil is zoals sommige hier beweren... dat vind ik nu niet. Vroeger kon ik er mij echt in kwaad maken als ze iets verkeerd zeiden over de Walen in mijn ogen, soms zo erg dat ik soms volledig over de rooie ging. (Luiks temperament 😛 ) Nu laat ik het over mij heen gaan en trek ik er me niet veel meer van aan.

Terug
Bovenaan