België en z'n Belgen: beste land om te leven?

Ik vraag me altijd af wie die onderzoeken doet. Noren spreken goed engels.. tuurlijk tot je buiten de studentenbuurt en/of het fancy kantoor stapt en dan is het van 'eerm...'. Zelfde met Belgen trouwens, zeer weinig mensen die engels kunnen
Tja, wanneer kan iemand goed Engels: bij 100% grammaticaal correct Engels, minimaal 2 keer "euhm", binnen 10 sec antwoorden...
Zulke antwoorden neem ik altijd met een korrelke zout...

België heeft op dat vlak de laatste jaren wel degelijk een serieuze inhaal gedaan en loopt op een aantal vlakken ook voorop, al die zaken die je aanhaalt kan je hier ook. Dat was 10 jaar geleden inderdaad wel niet altijd het geval, ik keek in 2011 ook wel op toen ik iemand vlot een pint zag bestellen met zijn bankkaart in Estland ;)

Des te beter, dan kan ik de vrouw misschien overtuigen om een strandvakantie in Middelkerke of De Haan te doen volgende zomer nu dat Belgie zich bij de rest van ontwikkeld Europa heeft gevoegd.

"Ondertussen". Meeste van de dingen die ik opsom, heb ik ervaren sinds dag 1 hier in Polen (2013). Op dat vlak vind ik het een beetje grappig om te horen dat een West Europees land dit "ondertussen" ook al heeft. Wij waren vorig jaar in Duitsland en mijn vrouw heeft familie wonen in Duitsland, veel van de dingen die ik opsomde, heb je daar nog niet. Ik kon vorig jaar niet met mijn bankkaart in een krantenwinkeltje betalen. "Alleen cash meneer!" (op zijn Duits dan) en in een bakkerij mocht ik enkel met de kaart betalen als het voor meer dan 5 euro was. Ook dingen als bepaalde diensten online uitvoeren, is niet mogelijk in Duitsland (of alleszins in die deelstaat).
Polen loopt dus alleszins wel voor :cool:

Mag ik eventjes kritisch zijn en toch wel vermelden dat er veel EU sponsoring zit in de infrastructuur/technologie van Oost-Europa?
Zonder hierover politieke discussies te willen open trekken, maar dan is het wel gemakkelijk om de oude delen van "het oude continent" neer te halen.

Mag ik eventjes kritisch zijn en toch wel vermelden dat er veel EU sponsoring zit in de infrastructuur/technologie van Oost-Europa?
Zonder hierover politieke discussies te willen open trekken, maar dan is het wel gemakkelijk om de oude delen van "het oude continent" neer te halen.

De infrastructuur staat nog altijd gigantisch veel achter op West Europa hoor. De technologie in het dagelijkse leven, geen idee of ik moet accepteren dat dat enkel bestaat omwille van de sponsoring van het Westen. Uiteindelijk is het Westen nog altijd rijker, maar lopen ze op sommige vlakken wel achter. Het is dus zeker niet puur een monetaire zaak.

De infrastructuur staat nog altijd gigantisch veel achter op West Europa hoor. De technologie in het dagelijkse leven, geen idee of ik moet accepteren dat dat enkel bestaat omwille van de sponsoring van het Westen. Uiteindelijk is het Westen nog altijd rijker, maar lopen ze op sommige vlakken wel achter. Het is dus zeker niet puur een monetaire zaak.
Het lijkt mij gewoon een kwestie van prioriteiten tbh. En die liggen overal anders en zijn vaak erg vreemd.

Toen het hele contactloze betalen (incl met gsm) nog in zijn kinderschoenen stond in België kocht ik quasi alles op die manier in mijn kleine dorpje op 50km van Dublin en keken ze de eerste maand (belgische kaart) zelfs vreemd dat ik effectief nog mijn kaart in dat machien moest steken en mijn code in moest geven. Ook pubs die je een beetje aanstaren als "toerist" omdat je cash wil betalen enz.
Maar als je naar het strand van Brittas Bay wil moet je wel maken dat je €4 kleingeld hebt om in de automaat te steken want anders ging de slagboom van de parking niet open. Bij Glendalough idem maar omdat daar veel toeristen komen hebben ze daar een jobstudent gezet die je geld wisselt én de 2 stukken van €2 voor jou in de slagboom steekt.

Op de M50 heb je een stuk tolweg met nummerplaatherkenning die automatisch het bedrag van je rekening haalt als je geregistreerd bent (en een factuur naar je huis stuurt indien niet) maar bij de helft van de wegenwerken staat er iemand met een bordje met stop en go aan weerszijden van de werken.

Betalen met de bankkaart gaat nu ook wel quasi overal (buiten een kleine minderheid hardnekkige weigeraars, typisch bij kappers/kebabzaken/marktkramen/...).

Ook met andere kaarten dan Maestro? Visa/Mastercard debetkaarten?
Maestro is denk ik de standaard debiteringswijze bij veel winkels (toch in de Spar/Delhaize) en met Visa/MC gaat ook behalve bij Colruyt/AH geloof ik (omdat dat duurder is voor hun). Debet MC gaat als ze credit MC aanvaarden, zo lukt het toch overal met mijn Revolut kaart.
Als lang-tijdige Visa aandeelhouder snap ik ook wel best dat supermarkten het hier weigeren, die pakken echt wel dikke marges op standaardbetalingen. Ik snap niet waarom ze niet allemaal sneller op QR codes overschakelen.

Als alles goed gaat hoop ik vooral dicht bij de pensioensleeftijd ergens te kunnen wonen met meer natuur dan mensen. Tot grote ergernis van mijn schoonpa zie ik mezelf(ondanks reteslecht frans) me echt wel gaan wonen bij de walen. Betere bieren, betere frituren, veel meer natuur, minder opeengeplakte mensen :p

Qua land heb ik weinig te klagen over België, buiten dat het hier veel te druk is in Vlaanderen en nooit echt heel veel met men eigen cultuur heb gehad. Ik weet eigenlijk nauwelijks wat er aan de hand is wat genoeg zegt over hoe simpel en goed leven het hier is.

Op de taalbarrières na, zou'k mij wel bijna eender waar kunnen zien wonen maar realistisch gesproken zal dat simpelweg financieel als familiaal niet echt mogelijk zijn.

Dan haal je juist fietspaden aan als voorbeeld, terwijl we hier in Vlaanderen, op Nederland en misschien nog wat Scandinavische landen na, toch wel uitstekende en véél fietspaden hebben. Top in de wereld. Ooit al eens op de prachtige fietsostrades gereden in Antwerpen? Dan wil ik buiten Nederlandse steden wel eens weten waar je dat tegenkomt? In veel Franse steden zelfs geen fietspad, Duitsland evenmin, laat staan de rest van de wereld

mja dat eigen onderuithalen is dan wel weer typisch Vlaams zeker..
Welnee ik had het over de infrastructuur in het algemeen, niet enkel over fietspaden, ik had misschien fietspaden er niet moeten bijzetten (klopt dat men hier nog fietst itt veel andere landen), maar één fietsostrade maakt ook de lente niet natuurlijk. Het is niet omdat er naast de steenweg hier 30 cm betontegel is aangelegd, of in Brussel nu stippellijnen zijn getekend op de weg, dat we meteen goed bezig zijn.

Als ik kijk naar mijn eigen gemeente en Brussel, waar ik het meeste kom, is de fietsinfrastructuur niet echt wauw. Misschien vergeleken met de rest van de wereld wel ok, maar kijk dan eens naar de voetpaden. Ik vraag me bij momenten af hoe je hier eigenlijk als rolstoelgebruiker soms moet rondgeraken, als de klinkers al eens allemaal gelijk liggen, liggen ze op een grote hellingsgraad.

Ik vraag me altijd af wie die onderzoeken doet. Noren spreken goed engels.. tuurlijk tot je buiten de studentenbuurt en/of het fancy kantoor stapt en dan is het van 'eerm...'. Zelfde met Belgen trouwens, zeer weinig mensen die engels kunnen
Goh, dat wil ik ook wel relativeren (voor Vlaanderen dan). Dat veel mensen hun niveau overschatten en een soort van "eigen kweek"-Engels spreken klopt misschien wel, maar ik denk dat er wel enige communicatie mogelijk is hoor. Dat moet je niet overal ter wereld verwachten. Mijn vrouw vond het bijvoorbeeld heel sterk hoe ze hier gewoon naar de bakker ging en een oude man met haar Engels kon. In schril contrast tot de politieagent in Brussel die niets begreep.

Het is ook wat je als "Engels kunnen" klasseert natuurlijk, een simpel gesprek over het weer of een diep gesprek over politiek.

Familie heeft de sprong gewaagd rond de leeftijd van 35 a 40 richting Griekenland. Hebben nu veel minder stress en leven op een totaal ander ritme met veel meer ruimte (en grond) dan hier. Van de typische ratrace die soms gewoon zwaar kak kan zijn naar een leven met een eigen boerderijtje en in t zomerseizoen wat toeristen gidsen naar de mooiste plekjes van het eiland.
Heel leuk hoor.

Maar is dat een serieus verdienmodel?

Ik zie regelmatig mensen emigreren naar Zuid Europa of Frankrijk die dan stilletjes elk jaar iets verarmen. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?

beetje vreemd, hé. Polen is eeuwenlang een samenvoegsel geweest van Polen en Litouwen (dus geen apart land), heeft een eind niet bestaan (tot 80 jaar NA België), maar België bestaat dan nog niet zo lang? Idem voor Hongarije, eeuwenlang in de praktijk onder Oostenrijks/Habsburgs bewind.

Vanop afstand zie je voor die landen enkel de grote periodes, terwijl wij de periodes van de 17 provinciën hebben die ongeveer vergelijkbaar is met wat Hongarije meemaakte.
Ons geschiedenis onderwijs begint nu eenmaal met 1830

Zo krijg je de indruk dat het allemaal heel jong en artificieel is.

Sterke punten van Belgie blijven:

0 % vermogensbelasting
Gematigd klimaat
Focus ligt op auto
Goed verbonden met andere buitenlanden
Wagonladingen banen en mogelijkheden
Goedkoop wonen (relatief dan)
Belg past zich supersnel aan en is niet eigenwijs
Tolerant voor migratie

Heel leuk hoor.

Maar is dat een serieus verdienmodel?

Ik zie regelmatig mensen emigreren naar Zuid Europa of Frankrijk die dan stilletjes elk jaar iets verarmen. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
Verarmen op financieel vlak bedoel jij.
Maar ze verrijken zich qua cultuur en levenslust.
Of moet je op je pensioenleeftijd nog elk jaar rijker worden? Nee toch. Voor wat?

Pas op, ik ben ook wel jaloers op het goede weer in Zuid-Europa, .....

Anderzijds Noord-Europa; nog slechter weer als bij ons
Dat weer in Zuid Europa is in de zomer niet te doen hoor (behalve dan voor die laagopgeleide gekken die nog willen bruinbakken). Goed weer in voor en najaar, dat wel in de regel. In de winter daarentegen daar meestal wat guur.
Veel gebieden in Noord Europa hebben iet nadrukkelijkere seizoenen. Voor mij +1

Al bij al is ons klimaat zeer prettig. Niet te vaak idioot heet, veel aangename dagen en af en toe zelfs een winter met sneeuw.
Meer moet dat niet zijn.

Verarmen op financieel vlak bedoel jij.
Maar ze verrijken zich qua cultuur en levenslust.
Of moet je op je pensioenleeftijd nog elk jaar rijker worden? Nee toch. Voor wat?
Ik heb hier toch al iemand op zijn 64e zien terugkomen na 14 jaar BenB in Spanje.
Kon zijn toko ternauwernood verpatsen aan een andere gek (voor een bodemprijs weliswaar), maar daar hield hij niet genoeg aan over om hier iets te kopen. Spaargeld was er niet meer.
Hiet nu dus op een huurappartement en zonder noemenswaaardig pensioen straks.

Neuh

Dat weer in Zuid Europa is in de zomer niet te doen hoor (behalve dan voor die laagopgeleide gekken die nog willen bruinbakken). Goed weer in voor en najaar, dat wel in de regel. In de winter daarentegen daar meestal wat guur.
Veel gebieden in Noord Europa hebben iet nadrukkelijkere seizoenen. Voor mij +1

Al bij al is ons klimaat zeer prettig. Niet te vaak idioot heet, veel aangename dagen en af en toe zelfs een winter met sneeuw.
Meer moet dat niet zijn.
Benelux + UK moet zowat het slechtste/saaiste klimaat ter wereld hebben. Geen zomer/winter.

Het enigste dat je België kan missen is de gezondheidszorg.
En natuurlijk alle materiële zaken waar de fijne Vlaming is opgesteld.

Allez je mag er nog Ierland bijnemen!

In Ierland zit je altijd tussen de 10 en 20 graden. Vrijwel elke dag neerslag.

Ik weet niet waar jij woont in Belgie maar bij mij is dat klimaat toch echt heel erg anders. Echt schitterende seizoenen hier en geen idiote verschroeiende temperaturen in de zomer.

Terug
Bovenaan