Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Ah, weten we wat er moet gedaan worden? Beleid is meer dan "schaf het dan af" scanderen.

Zeker, maar lijkt me dat er met verschuivingen en betere coördinatie tussen de inrichting van studierichtingen toch ook wat winst valt te boeken - bedoeling is niet om plat te gaan besparen maar van te optimaliseren, wat ze in andere landen kunnen moeten we hier toch ook kunnen. De piste van Demir m.b.t. het bundelen van uren is op zich logisch, enkel het vraagstuk hoe te implementeren vergt nog werk. Het gaat ook geen kwestie van maanden maar jaren zijn om dat bij te sturen. Ik ben een groot voorstander van kwalitatief, gericht en gestructureerd onderwijs - dat mag ook best streng zijn (ook naar de ouders toe), dat moet een steunpilaar van de maatschappij zijn.

In Aalst heeft men trouwens een basisschool gesloten omdat er te weinig leerlingen waren - situatie waar er effectief 2 scholen in dezelfde straat waren.

Ik vrees dat het met BE enkel goed komt als de partijen en partijvoorzitters met hun rug tegen de muur gezet worden door EU, IMF, Moody's, Fitch, S&P.

Zolang ze nog wat speelruimte zien blijven ze de klassieke politiek beoefenen: mekaar bekampen om de gunst van de kiezer, met alle mogelijke middelen, dat bekampen is maw mekaar zoveel mogelijk kiezers proberen afhandig te maken.

Kiespeilingen worden met een loep uitgespit. De begroting wordt veel veel minder uitgespit, nochtans zitten er grote olifanten tussen. Maar ze zijn er zgn blind voor. Oa managementvenootschappen, flexijobs, bedrijfswagens, personeel betaald door overheden in BE ea.

De eerste politieker die het effectieve landsbelang voor ogen heeft moet nog geboren worden. Er telt in politiek maar 1 ding: herverkozen geraken.

De eerste politieker die het effectieve landsbelang voor ogen heeft moet nog geboren worden. Er telt in politiek maar 1 ding: herverkozen geraken.
Tja, politici ontstaan niet in een vacuüm als aparte diersoort ofzo. Wij krijgen als bevolking ook wat we verdienen, en zo lang iedereen korte termijn denkt en zijn hand blijft uitsteken voor cadeau's voor zichzelf is dat exact wat je kan verwachten.

Je ziet het elke keer: wordt er een al dan niet moedige beslissing genomen die een beetje pijn doet links of rechts, dan wordt die terugdraaien plots een topic waarmee een andere partij verkozen kan raken. Net zoals elke partij ook vooral zijn eigen kiezers uit de wind zet om het elders te zoeken.

Wat is daar uiteindelijk de oplossing? Een technocratie? Een dictatuur?

Wat is daar uiteindelijk de oplossing? Een technocratie? Een dictatuur?

Niet eenvoudig, maar ik ben bvb. wel te vinden voor maatregelen die grote ontsporingen niet langer toelaten, overkoepelend uiteraard
  • Bindende uitgaveplafonds
  • Bindend maximaal begrotingstekort
  • Direct sancties bij overschrijding
Gezien de situatie denk ik ook dat ons land dat kan gebruiken, dan kan je beleid wel verschuiven maar het kader blijft ongewijzigd, discipline wordt zo ook afgedwongen - voor elke partij.

Ik neem aan dat die bedoelde dat er aan de leeraarskamer maar 1 wc was.
Klinkt wel logisch. Als 99% van uw ruimtes leslokalen zijn dan ga je de wc's centraliseren in functie van de leerlingen.

Is 1 wc voor 60 personeelsleden voor u normaal? Toen ik nog naar school ging hadden de vrouwelijk en mannelijke leraren aparte wc's. Misschien ben ik old skool maar dat vind ik wel het minimum.

Niet eenvoudig, maar ik ben bvb. wel te vinden voor maatregelen die grote ontsporingen niet langer toelaten, overkoepelend uiteraard
  • Bindende uitgaveplafonds
  • Bindend maximaal begrotingstekort
  • Direct sancties bij overschrijding
Gezien de situatie denk ik ook dat ons land dat kan gebruiken, dan kan je beleid wel verschuiven maar het kader blijft ongewijzigd, discipline wordt zo ook afgedwongen - voor elke partij.
De vraag is, hoe maak je dat bindend? Wat zijn de consequenties? Plots alle overheidsdiensten stil leggen en ambtenarenlonen niet uitbetalen zoals in de VS? Of de Oosterweelwerken plots stil leggen en zo laten?
Theoretisch gezien valt er iets van te zeggen. Maar in de praktijk? Ik zie het niet.

De vraag is, hoe maak je dat bindend? Wat zijn de consequenties? Plots alle overheidsdiensten stil leggen en ambtenarenlonen niet uitbetalen zoals in de VS? Of de Oosterweelwerken plots stil leggen en zo laten?
Theoretisch gezien valt er iets van te zeggen. Maar in de praktijk? Ik zie het niet.

Praktisch lijkt me dat ook haalbaar: Stel dat Aalst volgend jaar een budget heeft van 10 miljoen en ze gaan erover, budget volgend jaar -20%, eventueel koppel je daar nog iets collectief aan voor andere steden - wat sociale druk van anderen is altijd goed om alert te blijven.

Het gevolg gaat zijn dat iedereen zijn begroting conservatief zal opstellen, ook externe contracten zullen nauwer opgevolgd worden, imo net wat we vandaag nodig hebben.

Vandaag is het net het wilde westen - met 100% zekerheid worden zowat alle budgetten die begroot werden voor alle projecten overschreden, met zo een systeem gebeurd dat niet volgens mij.

Terug
Bovenaan