Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Probleem is dat die cijfers/studies niet de werkelijkheid weerspiegelen - ik vind die vergelijking dan ook waardeloos.
  • gezin met 2 wagens waarvan 1 bedrijfswagen, het feit dat de bedrijfswagen een pak meer zal rijden zegt niets over het gebruik wanneer beiden privé wagens zouden zijn. Neem die bedrijfswagen weg en de kans is redelijk groot dat er +/- evenveel km gereden worden. Bijkomend - wanneer bvb. OV echt een betere keuze is zal iemand met een bedrijfswagen ook gewoon het OV nemen hoor.
  • dat bedrijfswagens gemiddeld meer km doen is logisch, er zit immers een deel echte bedrijfswagens tussen - je zou dus al moeten gaan kijken naar enkel de pure privé kilometers. Edit: daar zal een verschil zijn - maar dat gaat volgens mij geen kloof zijn - maar op basis van kleine steekproef in omgeving en bij werkgever.
  • een wagen/fiets/moto zijn imo de enige middelen die toelaten om verplaatsingen te combineren in sub -optimale omstandigheden (locatie, werkuren, ...). Het gebrek aan flexibiliteit in het OV is onoplosbaar. Voor e-bikes zie je imo wel een verschil in de praktijk.
Dat jij dat waardeloos vindt, maakt niet dat de vergelijking waardeloos is. Zeker niet als je zelf onwaarheden opwerpt. "Cijfers/studies" weerspiegelen de werkelijkheid niet. "Mijn mening wel". Dat is pas waardeloos. Je maakt heel wat, om het even bruut als u te blijven benoemen, waardeloze assumpties die nergens op slaan.

En op al je punten: Vandaar de vergelijking met Nederland er bij... die je compleet negeert.

Ik ga akkoord dat we nooit een exacte één op één voorspelling zullen kunnen doen van de exacte gevolgen. Maar dat het aantal kilometers zou afnemen als mensen hier zelf meer zouden voor moeten betalen is een evidentie. In welke mate, daar is discussie over mogelijk. Maar again, het voorbeeld van Nederland geeft al weer dat er best wel wat ruimte voor verbetering is.

Laatst bewerkt:
Koterij is alvast de juiste benaming voor zo'n constructie want ik heb zo veel vragen bij het lezen van die titel (artikel achter paywall)
  • Geldt die 57k op het moment van het doktersbezoek zelf, of is het een jaarlijkse snapshot?
  • 57k per persoon of per koppel?
  • 57k per bank?
  • Is er een korting naargelang het aantal personen ten laste?
  • 57k enkel op de spaarrekening of telt de zichtrekening mee?
  • Wat met beleggingsrekeningen?
  • Termijnrekeningen?
  • Kasbons?
  • Goud in een kluis?
  • Telt de waarde van het huis of de Porsche op de oprit mee?
  • Telt een tweede verblijf mee?
  • kunnen de lopende rekeningen in mindering gebracht worden?
  • Wordt dat bedrag jaarlijks geïndexeerd?
  • Heeft de regering eigenlijk al wel inzicht op hoeveel geld iemand op de bank heeft?
Voor de rest volledig akkoord dat er veel te veel mensen maar 1 euro moeten betalen bij de dokter. Maar dat los je niet op door extra koterijen te bouwen waar zoveel extra checks en voorwaarden aan verbonden zullen zijn dat het toch niet te controleren valt.
Dat lijkt mij heel eenvoudig op te lossen met een vermogensregister zoals Nederland doet.

Dat lijkt mij heel eenvoudig op te lossen met een vermogensregister zoals Nederland doet.
We gaan even een vermogensregister opstellen omdat sommige mensen bij de dokter te weinig moeten betalen?

Goed mogelijk dat dat het idee is van dit ballonnetje, maar dan weet je ook dat het niet gaat stoppen bij dat doktersbezoek. Dan komen er gegarandeerd nog hopen extra belastingen in een land met al een heel hoge belastingdruk.

Hoe bepalen ze daar in feite het vermogen van mensen met diverse bedrijven + holdings + vennootschappen, tegen een context van een Europees moeder-dochter systeem, al dan niet gekoppeld aan systemen (weet niet of die daar bestaan) van patrimoniumvennootschappen, liquidatiereserves, maatschappen ...

of wimpelen ze daar ook alles af op de sitting ducks aka middenklasse?

Volgens mij weten bovenstaande mensen zelf niet eens hoeveel vermogen ze hebben.

We gaan even een vermogensregister opstellen omdat sommige mensen bij de dokter te weinig moeten betalen?

Goed mogelijk dat dat het idee is van dit ballonnetje, maar dan weet je ook dat het niet gaat stoppen bij dat doktersbezoek. Dan komen er gegarandeerd nog hopen extra belastingen in een land met al een heel hoge belastingdruk.
Ik ben alleszins voorstander van vermogensbelasting. Het zou een pak rechtvaardiger zijn. En als de overheid dan nog eens er in slaagt om al die achterpoortjes te sluiten, wie weet gaan we eindelijk de superrijken eens deftig laten meebetalen. Ipv dat de zwaarste lasten telkens op de schouders van de beter verdienende middenklasse moet vallen.

Hoe bepalen ze daar in feite het vermogen van mensen met diverse bedrijven + holdings + vennootschappen, tegen een context van een Europees moeder-dochter systeem, al dan niet gekoppeld aan systemen (weet niet of die daar bestaan) van patrimoniumvennootschappen, liquidatiereserves, maatschappen ...

Volgens mij weten bovenstaande mensen zelf niet eens hoeveel vermogen ze hebben.
Geen idee, ik ben daar geen expert in. Maar ze kunnen alleszins al kijken naar Nederland.
Al ben ik geen fan van hun virtuele rendement methode die ze recent ingevoerd hebben.

Nederland heeft eigenlijk ook geen echt vermogensregister. Ik denk eerlijk gezegd dat die ongeveer hetzelfde hebben als de Belgische overheid: UBO register voor aandelen en kadaster voor onroerend goed en een register van de bankrekeningen, alleen hebben ze meer toegang tot de bankgegevens waar de overheid bij ons die wel heeft maar er nog een juridische muur tussenzit om die zomaar te raadplegen.

Geen idee, ik ben daar geen expert in. Maar ze kunnen alleszins al kijken naar Nederland.
Al ben ik geen fan van hun virtuele rendement methode die ze recent ingevoerd hebben.
Elke vermogensbelasting is toch een soort van virtuele rendements methode? De uitkomst is alleszins dezelfde. Of je nu zegt dat je elk jaar 2% van je vermogen moet afgeven of je 25% belastingen moet betalen op een virtueel rendement van 8% komt op hetzelfde neer. Of bedoel je specifiek hun methode?

Geen probleem hé, we krijgen dan ook de Nederlandse pensioenen, lagere belastingen, beter wegdek en slecht eten :cool:

Ik ben geen grote fan van vermogensbelasting. Meer fan van de inkomens in de personenbelasting te steken en al de andere koterijen te schrappen.
Waarom zelfs maar verhoogde tegemoetkomingen of tarieven als je gewoon kan morellen met de schijven.

vb. in Zwitserland is er een relatief lage inkomsten/huur belasting (inkomen en huur worden op dezelfde wijze belast) en ook een soort vermogensbelasting (immo + bankrekening + aandelen + ..)
Als door de vermogensbelasting de inkomstenbelasting daalt, graag!
Ik heb geen probleem met een vermogenskadaster.

NVA zal altijd tegen een vermogenskadaster zijn. Nu willen ze de data van de NBB gebruiken (doordat ze vorig jaar een wet hebben gestemd om inzicht te krijgen in alle rekeningen, zie Quickenborne zijn betoog toen)

Of ze kunnen de koterij op z'n Belgisch doen, opt-in, dus je betaalt 20 euro bij de dokter, maar als je zelf bewijst dat je minder dan 57k hebt, dan betaal je maar 1 euro.
Of een verklaring op eer, dat hebben ze nog al gedaan
:)

Alle de Sammy gaat het defensie budget weer in twijfel trekken.
Eerst alles goedkeuren, om het nadien weer af te breken. Puur inspelen op de stem van de mens.

Geen idee wat ze er bij CD&V zelf van denken maar vanuit het standpunt van de bevolking bekeken vind ik dat echt een waardeloze partijvoorzitter. Ik heb veel meer respect voor een Hedebouw, daarvan geloof ik tenminste dat hij oprecht voor zijn zaak strijdt en niet voor de spotlights.

Aimen Horch is tot dusver ook verrassend kalm vind ik, had die veel assertiever verwacht. Het doet me hem voorlopig het voordeel van de twijfel geven.

Allez den bouchez stelt voor om een addendum te voorzien aan het begrotingsakkoord en om dit via een conclaaf te organiseren.

De voorzitters hebben zich niet te moeien. Dan had de voorzitter maar minister in de regering moeten zijn...
Daarvoor betalen we ze als minister. Anders had je er ook gewoon een ambtenaar van kunnen maken en de regering laten opstellen door de voorzitters.

Allez den bouchez stelt voor om een addendum te voorzien aan het begrotingsakkoord en om dit via een conclaaf te organiseren.

De voorzitters hebben zich niet te moeien. Dan had de voorzitter maar minister in de regering moeten zijn...
Daarvoor betalen we ze als minister. Anders had je er ook gewoon een ambtenaar van kunnen maken en de regering laten opstellen door de voorzitters.
Hoe bedoel je?

Het zijn in regeringsonderhandelingen toch ook vaak de voorzitters?
Als er zo grote besparingen/wijzigingen nodig zijn op hetgeen onderhandeld is, is dat toch niet zo vreemd?

Ministers betalen we voor de uitvoering van het regeerakkoord. Puur technisch gezien bepalen ministers niets van de grote lijnen. Zij zijn de uitvoerende macht.

Puur theoretisch zou je zelfs kunnen stellen dat de besparingsoefening in het parlement gemaakt moeten worden. Maar dat is met zoveel personen, ook degenen die niet in de regering zitten, natuurlijk niet te doen.

Laatst bewerkt:
Geen idee wat ze er bij CD&V zelf van denken maar vanuit het standpunt van de bevolking bekeken vind ik dat echt een waardeloze partijvoorzitter. Ik heb veel meer respect voor een Hedebouw, daarvan geloof ik tenminste dat hij oprecht voor zijn zaak strijdt en niet voor de spotlights.

Aimen Horch is tot dusver ook verrassend kalm vind ik, had die veel assertiever verwacht. Het doet me hem voorlopig het voordeel van de twijfel geven.
13u nieuws. Wat een figuur die man. Hebben ze geen sterkere figuren dan Samy binnen Cd&v
Zoals? Hilde Crevits? Joke Schauvliege? Wouter Beke? of den ergste van den hoop: Jo "boerenbond-puppet" Brouns? :rofl:
Ze hebben daar bij de CD&V één deftig kopstuk en dat is Vincent Van Peteghem en dan heb je het wel een beetje gehad. Misschien Annelies Verlinden maar die is ondertussen ook semi-verbrand na i-Police...

Mahdi doet dat imo helemaal niet zo vreselijk slecht. Het is nu eenmaal veel makkelijker om vanop de uiterste linkse (of rechtse overigens) flank wat te staan roeptoeteren dan de nuance van de centrum te verdedigen. Laat ons aub ook de debatten net voor de laatste verkiezingen niet vergeten. Het was echt niet Mahdi die daar de vreemde eend in de bijt was. En wat moet je nu anders als CD&V voorzitter dan proberen van af en toe wat kanttekeningen te plaatsen? Madhi kampt met hetzelfde probleem waar letterlijk álle CD&V voorzitters voor hem mee kampen (en bij uitbreiding alle centrum partijen in Europa)... het centrum wordt platgeknepen tussen de flanken.
In het Zuiden heb je die clown die absoluut niet zelf in een regering wou stappen zodat hij ongegeneerd oppositie kon voeren tegen de regeerakkoorden waarmee hij zelf akkoord gegaan is. Op links heb Connor die constant allerhande ballontjes buiten het regeerakkoord blijft oplaten en op rechts is er met de N-VA ook niet veel wiggle room. Wat moet je dan doen in het centrum? :unsure:

En Aimen Horch? Voordeel van de twijfel? Please... zijn we nu al vergeten waarom Bart Dhondt ermee gestopt is dan? De algemene conclussie was vééééél te passief bij zijn aanstelling en nadien nooit meer het schip vlot kunnen krijgen... je zou dan zeggen: laat dat een les zijn voor de volgende. En wat doet Aimen Horch? Pretty much exact hetzelfde... sorry hoor, iets met een ezel en een steen. Zwak, zwakker, zwakst.

Hoe bedoel je?

Het zijn in regeringsonderhandelingen toch ook vaak de voorzitters?
Als er zo grote besparingen/wijzigingen nodig zijn op hetgeen onderhandeld is, is dat toch niet zo vreemd?

Ministers betalen we voor de uitvoering van het regeerakkoord. Puur technisch gezien bepalen ministers niets van de grote lijnen. Zij zijn de uitvoerende macht.

Puur theoretisch zou je zelfs kunnen stellen dat de besparingsoefening in het parlement gemaakt moeten worden. Maar dat is met zoveel personen, ook degenen die niet in de regering zitten, natuurlijk niet te doen.

De regering is gemaakt. En de partijen hebben hun mensen afgevaardigd om die regering te bestieren. Het bijsturen van de zaken in de regering hoort dan ook aan de regering. Ook indien de wijzigingen substantieel zijn en buiten de gemaakte afspraken gaan.

Je hebt gelijk dat bij de regeringsonderhandelingen het de voorzitters zijn die de onderhandelingen doen. Maar op dat moment is dat ook 100% logisch aangezien je op dat moment nog geen regering hebt. En er dus ook nog geen management, wat een regering in mijn ogen is, hebt aangesteld.

Voor mij spreekt het dan ook voor zich dat het aan het management is om de aanpassingen en de richting van die aanpassingen te bepalen.

Ik ben niet akkoord dat de voorzitters of het parlement die oefening moeten maken. Dit is voor mij de taak van de regering zelf om een plan voor te leggen waarvan men als regering verwacht dat men een meerderheid voor kan vinden. Het parlement heeft voor mij eerder een controlerende werking op de regering. En de voorzitters dienen zich op dit moment ook niet meer te moeien.

En ja als het parlement het er niet mee eens is. Dan hebben zij perfect het recht en de plicht om het voorstel van de regering of specifieke ministers af te schieten en dus hun controlefunctie uit te voeren. Maar het is niet aan hen in mijn ogen om de oplossingen te gaan voorstellen.

De regering is gedelegeerd om het beheer te doen. En dus ook de bijsturingen te doen als er zaken zijn die ervoor zorgen dat onderhandelde zaken niet meer voldoende zijn.

Als je stelt dat hetgeen Bouchez voorstelt logisch is, waarmee uw antwoord overkomt, dan ondergraaf je het volledige principe achter de delegatie waarvoor je een regering voorzien hebt. Namelijk voor het besturen van het land.
Waarbij het parlement, en niet de voorzitters, dan de controle uitvoert of hetgeen ze als oplossing voorstellen aanvaardbaar is. Al spreekt het voor zich dat via het parlement de voorzitters nog wel een vinger in de pap te zeggen hebben.

MAAR als ze echt de bepalende factor willen zijn dan is de enige manier om dit te realiseren en te aanvaarden in mijn ogen. Dat ze, de voorzitters, effectief onderdeel van de regering zijn (vice premiers) en dan ook de verantwoordelijkheid ervoor kunnen dragen. Al ben ik niet echt voorstander van het principe dat voorzitters dit doen doordat die strikte scheiding tussen uitvoerend, wetgevend dan mogelijks te gemakkelijk gecompromitteerd wordt en is.
Terwijl door het feit dat men het delegeert... ze een beperkte inoculatie hebben en krijgen voor de beslissingen van de regering.

En laat ons eerlijk zijn, doordat zij eerder de politieke macht zijn, is die beperkte inoculatie een voordeel...

Laatst bewerkt:
De regering is gemaakt. En de partijen hebben hun mensen afgevaardigd om die regering te bestieren. Het bijsturen van de zaken in de regering hoort dan ook aan de regering. Ook indien de wijzigingen substantieel zijn en buiten de gemaakte afspraken gaan.

Je hebt gelijk dat bij de regeringsonderhandelingen het de voorzitters zijn die de onderhandelingen doen. Maar op dat moment is dat ook 100% logisch aangezien je op dat moment nog geen regering hebt. En er dus ook nog geen management, wat een regering in mijn ogen is, hebt aangesteld.

Voor mij spreekt het dan ook voor zich dat het aan het management is om de aanpassingen en de richting van die aanpassingen te bepalen.

Ik ben niet akkoord dat de voorzitters of het parlement die oefening moeten maken. Dit is voor mij de taak van de regering zelf om een plan voor te leggen waarvan men als regering verwacht dat men een meerderheid voor kan vinden. Het parlement heeft voor mij eerder een controlerende werking op de regering. En de voorzitters dienen zich op dit moment ook niet meer te moeien.

En ja als het parlement het er niet mee eens is. Dan hebben zij perfect het recht en de plicht om het voorstel van de regering of specifieke ministers af te schieten en dus hun controlefunctie uit te voeren. Maar het is niet aan hen in mijn ogen om de oplossingen te gaan voorstellen.

De regering is gedelegeerd om het beheer te doen. En dus ook de bijsturingen te doen als er zaken zijn die ervoor zorgen dat onderhandelde zaken niet meer voldoende zijn.

Als je stelt dat hetgeen Bouchez voorstelt logisch is, waarmee uw antwoord overkomt, dan ondergraaf je het volledige principe achter de delegatie waarvoor je een regering voorzien hebt. Namelijk voor het besturen van het land.
Waarbij het parlement, en niet de voorzitters, dan de controle uitvoert of hetgeen ze als oplossing voorstellen aanvaardbaar is. Al spreekt het voor zich dat via het parlement de voorzitters nog wel een vinger in de pap te zeggen hebben.

MAAR als ze echt de bepalende factor willen zijn dan is de enige manier om dit te realiseren en te aanvaarden in mijn ogen. Dat ze, de voorzitters, effectief onderdeel van de regering zijn (vice premiers) en dan ook de verantwoordelijkheid ervoor kunnen dragen. Al ben ik niet echt voorstander van het principe dat voorzitters dit doen doordat die strikte scheiding tussen uitvoerend, wetgevend dan mogelijks te gemakkelijk gecompromitteerd wordt en is.
Terwijl door het feit dat men het delegeert... ze een beperkte inoculatie hebben en krijgen voor de beslissingen van de regering.

En laat ons eerlijk zijn, doordat zij eerder de politieke macht zijn, is die beperkte inoculatie een voordeel...
Je mag die mening hebben he. En ik volg je daar voor een stuk in.
Maar de realiteit is gewoon anders. Ik geef je het wettelijk kader en de realiteit mee.

Het parlement is de wetgevende macht.
De regering is de uitvoerende macht.

De regering kan (in theorie) niets doen zonder het mandaat van het parlement. En zeker voor de grote lijnen te bepalen, het regeerakkoord, is het gewoon het parlement die hier een fiat voor moet geven. Dat is even "op papier". Op papier zijn het allemaal individuen in het parlement. In de prakijk hebben we, zoals overal, een sterke verankering van partijen. Inviduen zitten als lid van een partij in het parlement. En allemaal op een andere manier afgevangen heeft de voorzitter een mandaat van deze personen om voor dit collectief te onderhandelen. Dat is de praktijk.

Je kunt het wellicht het beste vergelijken met een bedrijf waarbij er een management team zit (de regering) die het dagelijkse beheer doen en de doelen trachten te bereiken die vooropgesteld zijn en daarachter zit de raad van bestuur (parlement) die verkozen worden door de aandeelhouders (de burgers). Het is de raad van bestuur die de significante beslissingen zal maken. Als er dus plots 7-20 of whatever miljard moet gevonden worden, dan is het aan de raad van bestuur om de krijtlijnen hiervoor uit te zetten. En aan het management (de regering) om dit uit te voeren.

Natuurlijk zijn er in de praktijk ook meerdere wegen om een doel te bereiken. Het zou ook zeker kunnen dat het management (de regering) zelf met een voorstel komt om hoe dit te realiseren. Dat kan. Zoals we weten is de grens tussen wetgevende en uitvoerende soms dun.

En ik wil verder hiermee geen uitspraak doen over wat de beste/meest logische/... weg is. Maar ik wil wel gewoon duiden dat hetgeen jij als "vreemd" of "not done" bestempeld, gewoon doodnormaal is.

Je mag die mening hebben he. En ik volg je daar voor een stuk in.
Maar de realiteit is gewoon anders. Ik geef je het wettelijk kader en de realiteit mee.

Het parlement is de wetgevende macht.
De regering is de uitvoerende macht.

De regering kan (in theorie) niets doen zonder het mandaat van het parlement. En zeker voor de grote lijnen te bepalen, het regeerakkoord, is het gewoon het parlement die hier een fiat voor moet geven. Dat is even "op papier". Op papier zijn het allemaal individuen in het parlement. In de prakijk hebben we, zoals overal, een sterke verankering van partijen. Inviduen zitten als lid van een partij in het parlement. En allemaal op een andere manier afgevangen heeft de voorzitter een mandaat van deze personen om voor dit collectief te onderhandelen. Dat is de praktijk.

Je kunt het wellicht het beste vergelijken met een bedrijf waarbij er een management team zit (de regering) die het dagelijkse beheer doen en de doelen trachten te bereiken die vooropgesteld zijn en daarachter zit de raad van bestuur (parlement) die verkozen worden door de aandeelhouders (de burgers). Het is de raad van bestuur die de significante beslissingen zal maken. Als er dus plots 7-20 of whatever miljard moet gevonden worden, dan is het aan de raad van bestuur om de krijtlijnen hiervoor uit te zetten. En aan het management (de regering) om dit uit te voeren.

Natuurlijk zijn er in de praktijk ook meerdere wegen om een doel te bereiken. Het zou ook zeker kunnen dat het management (de regering) zelf met een voorstel komt om hoe dit te realiseren. Dat kan. Zoals we weten is de grens tussen wetgevende en uitvoerende soms dun.

En ik wil verder hiermee geen uitspraak doen over wat de beste/meest logische/... weg is. Maar ik wil wel gewoon duiden dat hetgeen jij als "vreemd" of "not done" bestempeld, gewoon doodnormaal is.

Maar zoals je zelf zegt is de voorzitter niet het parlement noch de uitvoerende macht (al zijn ze in veel gevallen wel parlementslid). Dus hen hierin betrekken heeft hiervoor geen enkele reden. Behalve het feit dat ze met hun politieke macht kunnen interveniëren. En dat lijkt mij gewoonweg niet normaal. Waarmee ik normaal bedoel als standaard of te verwachten dat de voorzitters van de partijen zich gaan moeien in een regering.

Daarnaast lijkt de raad van bestuur niet het parlement maar eerder de ministerraad te zijn. Al is het geen 100% perfecte vergelijking omdat de trias politica niet van toepassing is in het bedrijfsleven. Maar gelijkstellen met het parlement lijkt mij volledig incorrect.

Ik geef u gelijk dat de voorzitter de macht heeft via de wetgevende macht. Door de druk die hij kan leggen op zijn potentieel medeparlementsleden door zijn gezagsfunctie. Daarom dat ik ook sprak over de politieke macht, aangezien die niet echt in het principe van de trias politica vermeld is. Maar het is NIET normaal dat je de voorzitter gaat betrekken en hiermee het principe van de trias politica in de praktijk eigenlijk openlijk gaat overrulen.
En dat is voor mij niet normaal. Dat er druk gezet zal worden via die weg... dat is altijd al geweest. Maar hen openlijk de richting te laten bepalen van een regering is in mijn ogen niet normaal, standaard noch aanvaardbaar.

Behalve bij de start van die regering.
Daarna is het gewoon normaal dat het de regering is die beslist en bijstuurt. Waarbij het normaal is, maar ik het nog altijd een schande vind, dat men in overleg zal gaan met zijn voorzitter. Maar hen letterlijk mee laten onderhandelen aan de tafel wanneer er een regering is is iets dat ik mij niet kan herinneren dat in het verleden ook gedaan is of werd en ook toen al als standaard gezien werd.

Voor de rest geef ik u gelijk dat het parlement een controlerende werking heeft over het plan om die 7 miljard of whatever ze van plan zijn om te doen. En dan ook via het parlement de goedkeuring voor dat plan te verkrijgen. Maar ik heb nog nooit gehoord dat het parlement gaat afkomen met een plan dat de regering dan maar gewoon moet uitvoeren.

Terug
Bovenaan