Avondland
Well-known member
Bij de BG'ers, dan kunnen we een klaagtopic over stelende sossen openen.Haal het bij de rijken, aka de betere middenklasse - opgelost, zoiets gaat dat worden
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Bij de BG'ers, dan kunnen we een klaagtopic over stelende sossen openen.Haal het bij de rijken, aka de betere middenklasse - opgelost, zoiets gaat dat worden
Dat is niet stelen, dat is delen onder kameraden.Bij de BG'ers, dan kunnen we een klaagtopic over stelende sossen openen.
De verwachting is nog altijd dat er volgende week een heel beperkt pakket komt voor twee doelgroepen: mensen die met hun eigen diesel- of benzinewagen gaan werken en kwetsbare gezinnen die met fossiele brandstoffen verwarmen. Maar dat concreet vormgeven is niet zo simpel.
Ook een leuke anekdote over besparen en werkdruk. Bij federale wetenschapinstelling waar ik werkte worden mensen die op pensioen gaan al enkele jaren niet meer vervangen. Personeel kan de werklast al langere tijd niet meer aan waardoor de basiswerking enorm onder druk is komen te staan. De enige reden dat de deuren daar nog niet gesloten zijn, is door de passie en inzet van het personeel. En mensen die hun vrije tijd opofferen want voor vele initiatieven is er geen budget meer.Er zijn nog zekerheden - Connor wil de miljonairs taxeren, gaat weer de populist uithangen want die meerwaarde belasting is ook al een klucht waarbij iemand met 20k winst meer kan moeten betalen dan iemand met 1 miljoen winst, dat blijft een lastige om logisch te vinden imo - maar geen probleem voor deze regering - dus niet enkel Vooruit.
Edit: Connor zijn schaduw is ook terug, iedereen moet erover stappen.
Leuke anekdote over besparen en werkdruk: kennis heeft zijn eerste dagen als stadswacht achter de rug, is met een collega en ze hebben deze week al ettelijke uren aan een visvijver gezeten, een vriend van zijn collega is namelijk een visser.
Ook een leuke anekdote over besparen en werkdruk. Bij federale wetenschapinstelling waar ik werkte worden mensen die op pensioen gaan al enkele jaren niet meer vervangen. Personeel kan de werklast al langere tijd niet meer aan waardoor de basiswerking enorm onder druk is komen te staan. De enige reden dat de deuren daar nog niet gesloten zijn, is door de passie en inzet van het personeel. En mensen die hun vrije tijd opofferen want voor vele initiatieven is er geen budget meer.
Dat veralgemenen van het volledige ambtenarenapparaat en meewarig doen over besparingen aan de hand van 'leuke anekdotes' is toch wel een beetje misplaatst.
Zou het dan niet nog meer steek houden om ook de andere bedrijfswagens nog harder te belasten? Het bestaan van die financiële voordelen voor bedrijfswagens op zich is onlogisch maar het onderscheid tussen elektrische en andere auto's is dat niet lijkt me. Er zijn duidelijke maatschappelijke voordelen aan elektrische auto's versus niet elektrische.Misschien kunnen ze versneld stoppen met elektrische SUVs 100% financieel aftrekbaar te maken? En volgend jaar geen 95% maar meteen 80% ofzo? En de BIV gelijktrekken (of al minder scheeftrekken) met benzine auto's. En de CO2 RSZ bijdrage niet op het minimum laten.
En de stroom die we gebruiken om auto's op te laden niet 100% aftrekbaar te maken? En de VAA voor de werknemer hoger laten uitvallen gezien die wagens gemiddeld gezien meer kosten?
Het is maar een ideetje hoor... Waarom wij autobedrijven zo hard subsidiëren zodat we massaal in de file (blijven) staan, joost mag het weten.
En ook ongelooflijk dat dit niet ter sprake komt in de begrotingsdiscussies.
Maar je zou wel een systeem kunnen maken dat een mobiliteitsbudget veel aantrekkelijker is dan een bedrijfswagen.Zou het dan niet nog meer steek houden om ook de andere bedrijfswagens nog harder te belasten? Het bestaan van die financiële voordelen voor bedrijfswagens op zich is onlogisch maar het onderscheid tussen elektrische en andere auto's is dat niet lijkt me. Er zijn duidelijke maatschappelijke voordelen aan elektrische auto's versus niet elektrische.
Het doel van die dalende bevoordeling van elektrische auto's was ook het inbouwen van een systeem waarbij naarmate het wagenpark meer algemeen elektrisch werd en elektrisch rijden stilletjesaan de norm werd, het fiscaal voordeel uitdoofde. Een beetje zoals zonnepanelen eerst gesubsidieerd werden en dan met verloop van tijd verplicht werden ipv gesubsidieerd. Die elektrificatie is echter wat stilgevallen dus er zijn goede reden om een financieel verschil tussen de twee types auto's langer te laten bestaan.
Vind ik ook wel een ondergraven van de sociale zekerheid, dergelijke koterij.en de volgende koterij staat al klaar:
Tax de rich, maar uiteindelijk mag de middenklasse ervoor opdraaien.
(maar wel akkoord dat een doktersbezoek te goedkoop is)
Maar je zou wel een systeem kunnen maken dat een mobiliteitsbudget veel aantrekkelijker is dan een bedrijfswagen.
En bij bedrijfswagens het all-you-can drive systeem afschaffen op kosten van de werkgever. Km-taks en zo hopelijk de files inperken.
Dan moeten we geen miljarden uitgeven aan filestroken.
Of gewoon alle koterij er uit halen, zie het hele gedoe met eco- en maaltijdcheques. Gewoon afschaffen, en ook niet netto geven, maar belastingschalen aanpassen.
Het idee dat iemand met een bedrijfswagen voor het plezier gaat rondrijden omdat het kan is sterk overroepen, dat deze iets sneller genomen wordt - akkoord, maar ik geloof er niets van dat dit een significant verschil zou maken.
Koterij is alvast de juiste benaming voor zo'n constructie want ik heb zo veel vragen bij het lezen van die titel (artikel achter paywall)en de volgende koterij staat al klaar:
Ik ben 100% zeker dat het een significant verschil maakt. Vooral door het gegeven dat kleine percentages in autogebruik op de spitsmomenten enorme effecten hebben op files. En ook de data die ik in verleden zag passeren geeft toch enorme(!) verschillen in jaarlijkse kilometers tussen bedrijfswagens en niet bedrijfswagens. Zo zou ook het vershil tussen km's qua particuliere wagens niet veel schelen tussen België en Nederland, maar rijden bedrijfswagens in België wel een stuk meer km's dan bedrijfswagens in Nederland. (Waarbij beiden duidelijk meer km's maken dan particuliere auto's.)Het zou voor diegenen met een bedrijfswagen imo wel beter zijn als je dat mobi -budget ook kan gebruiken om eender wat mee aan te kopen, anderzijds ga ik je wel van een illusie afhelpen, je gaat die files nooit opgelost krijgen hoor - in het beste geval marginaal minder wagens die mss wat kleiner zullen zijn. Daarvoor is onze ruimtelijke ordening om zeep - je zou al een Hiroshima moeten doen om eens vanaf 0 te starten en dan nog.
Het idee dat iemand met een bedrijfswagen voor het plezier gaat rondrijden omdat het kan is sterk overroepen, dat deze iets sneller genomen wordt - akkoord, maar ik geloof er niets van dat dit een significant verschil zou maken.
Hmm, het zoveelste topidee dat op een flop in uitwerking gaat uitdraaien vanwege profileringsdrang van alle partijen.Koterij is alvast de juiste benaming voor zo'n constructie want ik heb zo veel vragen bij het lezen van die titel (artikel achter paywall)
Voor de rest volledig akkoord dat er veel te veel mensen maar 1 euro moeten betalen bij de dokter. Maar dat los je niet op door extra koterijen te bouwen waar zoveel extra checks en voorwaarden aan verbonden zullen zijn dat het toch niet te controleren valt.
- Geldt die 57k op het moment van het doktersbezoek zelf, of is het een jaarlijkse snapshot?
- 57k per persoon of per koppel?
- 57k per bank?
- Is er een korting naargelang het aantal personen ten laste?
- 57k enkel op de spaarrekening of telt de zichtrekening mee?
- Wat met beleggingsrekeningen?
- Termijnrekeningen?
- Kasbons?
- Goud in een kluis?
- Telt de waarde van het huis of de Porsche op de oprit mee?
- Telt een tweede verblijf mee?
- kunnen de lopende rekeningen in mindering gebracht worden?
- Wordt dat bedrag jaarlijks geïndexeerd?
- Heeft de regering eigenlijk al wel inzicht op hoeveel geld iemand op de bank heeft?
Vooral dit vind ik. Dit gaat financieel om niet zo heel eel geld en daar ga je dan heel nieuwe informatiestromen en systemen voor opzetten. Dit lijkt me zo'n idee te kunnen worden waarbij de administratiekost uiteindelijk een veelvoud wordt van de besparing.Ik stel mij dan ook altijd de vraag of het sop de kolen waard is. Gaat het instellen van heel dit vehikel en de controles errond niet meer kosten dan wat ze ermee hopen te winnen?
Betalend artikel, dus kan enkel afgaan op wat zichtbaar is.en de volgende koterij staat al klaar:
Ik ben 100% zeker dat het een significant verschil maakt. Vooral door het gegeven dat kleine percentages in autogebruik op de spitsmomenten enorme effecten hebben op files. En ook de data die ik in verleden zag passeren geeft toch enorme(!) verschillen in jaarlijkse kilometers tussen bedrijfswagens en niet bedrijfswagens. Zo zou ook het vershil tussen km's qua particuliere wagens niet veel schelen tussen België en Nederland, maar rijden bedrijfswagens in België wel een stuk meer km's dan bedrijfswagens in Nederland. (Waarbij beiden duidelijk meer km's maken dan particuliere auto's.)