Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Dus een aannemer heeft nu te weinig werk en zal zijn prijs nu niet laten dalen om aan werk te raken, maar wel als er meer vraag komt naar aannemers. Dat lijkt me wel heel onwaarschijnlijk. Er zijn weinig economische weten, maar 1 is dat de prijs niet daalt als de vraag stijgt.

Ik blijf erbij, door de BTW te laten zakken zal de blote huisprijs best case vlak blijven, realistisch gezien stijgen en dat compenseren. Het idee dat je voor hetzelfde zakje besteedbaar inkomen meer huis zult krijgen, zal een illusie blijven.

Dat is uiteindelijk 1 markt. Een nieuwbouw woning wordt de dag na de verkoop een bestaande woning. De 2e van de weinige economishe wetten is dat het water overal naar boven of beneden gaat. Er is geen enkele reden om te denken dat de prijs van nieuwbouw zou stijgen en de prijs van bestaande woningen niet.
Maar die 15% doen stijgen komt eigenlijk neer op een hogere prijs vragen voor hem, niet dezelfde prijs, terwijl ie makkelijk wel meer geld zou verdienen moest ie gewoon dezelfde prijs vragen. Aannemers zouden geld laten liggen door zo te handelen. En opnieuw je ziet dat nu al, nu is er een mix van huizen aan 6% en huizen aan 21% en die huizen kosten grosso modo evenveel, aannemers vragen niet meer voor die huizen die aan 6% verkocht kunnen worden, alleszins niet het volledige verschil van 15%. Een huis aan 6% is nu wel degelijk goedkoper dan 1 aan 21%.

De markten zijn gelinkt maar er zit een andere economische logica achter. De concurrentie tussen huiseigenaren is beperkt, er komt komt vaak minder vrij op de markt dan dat er kopers zijn wat een constante prijsdruk met zich meebrengt. Elke huiseigenaar zal zijn huis wel kwijtraken en kan daar ook gerust in zijn. Da's niet het geval voor een aannemer, er zijn ruim voldoende aannemers en ze moeten niet allemaal aan de bak komen, een aannemer die teveel vraagt kan makkelijk zonder werk komen te zitten en aannemers gaan in de realiteit ook regelmatig over kop, aannemer zijn is geen garantie op financieel succes.

Het is niet omdat er een schatkist gevuld moet worden, dat de manier waarop je het doet, er niet toe doet. Ideologie doet ertoe.

En ja, dan doet ook het label "basisgoed" ertoe wanneer je over BTW spreekt.
De nieuwste Tom Lanoye (ReinAard) mag gerust ook aan hetzelfde btw-tarief als de nieuwste Resident Evil Requiem: 21%. Ik zie daar in verschillende btw-tarieven vooral elitaire hobby-discriminatie. btw op studie/schoolboeken is dan weer iets anders.
Waarom boter en margarine een verschillend btw-tarief hebben: geen idee maar dat kan je ook gelijk trekken, desnoods alles op 9%.

Accijnzen en andere "sin-taxes" zijn per definitie ideologisch gekleurd.

Ja, hier hebben we een duidelijk verschillende mening.

Zaken in 6% 12% of 21% steken is voor mij echt een compleet non-issue en puur ideologische windowdressing/bezighouding.

Er is gebudgeteerd dat er 100 euro (denkoefening nr) per maand per persoon aan BTW inkomsten moeten zijn. Je kunt zaken van 6% naar 12% en 12% naar 6% versteken, je moet aan die 100 euro raken. Zolang die 100 vast staat is al de 'ideologie' om iets in 6 of 12% te steken fake ideologie. Je kunt immers nooit de 100 vast zetten en de ideologie consequent uitvoeren. Ja, dit moet 6% zijn en dit ook en dat ook en dit ook. En dan kom je op 95 euro uit. Wat dan ? De 100 blijft de 100.

Dan heb je 2 opties. De tarieven lineair verhogen. 6% naar 7%, 12% naar 13%, 21% naar 22%, maar dat willen de mensen niet.

Wat schiet er dan nog over ? Zaken van 6 naar 12 steken en er een draai aan geven. En dan kom je uit bij ideologische inconsequenties.

Ik ga akkoord dat er veel (zinloos) gelobby is om zaken in 6 of 12% te steken. Maar als alles in zijn logisch vakje zou zitten, zou de BTW veel hoger uitkomen voor iedereen. Het is niet dat er gelobbied wordt om BTW te verhogen, he. Er wordt gelobbied om zaken te verlagen.

Maar ook dat doet er allemaal niet toe, want op het eind van de dag ga je op 100 euro per persoon uitkomen. En als dat dan is via 21% op een spel en 6% op een boek of via 6% op een spel en 21% op een boek, I don't care. Ik betaal 100 euro BTW per maand, dat is het enige dat voor mij telt.

Denk je echt dat 'ideologisch consequent' zijn met 'basisgoed' en 'luxegoed' EN de inkomsten op het beoogde niveau houden voor veel mensen een verschil zal maken ? Ik ben overtuigd van niet.

Maar die 15% doen stijgen komt eigenlijk neer op een hogere prijs vragen voor hem, niet dezelfde prijs, terwijl ie makkelijk wel meer geld zou verdienen moest ie gewoon dezelfde prijs vragen. Aannemers zouden geld laten liggen door zo te handelen. En opnieuw je ziet dat nu al, nu is er een mix van huizen aan 6% en huizen aan 21% en die huizen kosten grosso modo evenveel, aannemers vragen niet meer voor die huizen die aan 6% verkocht kunnen worden, alleszins niet het volledige verschil van 15%. Een huis aan 6% is nu wel degelijk goedkoper dan 1 aan 21%.

En dan 1y later, wat gebeurt dan met die huizen ? Hangt er permanent een "6%" of "21%" sticker op die huizen ? Ik ga niet meer betalen voor een huis omdat iemand daar ooit 21% voor betaald heeft vs een ander die maar 6% betaald heeft.

Groot stuk van die winst zal naar de grondprijs gaan.

De markten zijn gelinkt maar er zit een andere economische logica achter. De concurrentie tussen huiseigenaren is beperkt, er komt komt vaak minder vrij op de markt dan dat er kopers zijn wat een constante prijsdruk met zich meebrengt. Elke huiseigenaar zal zijn huis wel kwijtraken en kan daar ook gerust in zijn. Da's niet het geval voor een aannemer, er zijn ruim voldoende aannemers en ze moeten niet allemaal aan de bak komen, een aannemer die teveel vraagt kan makkelijk zonder werk komen te zitten en aannemers gaan in de realiteit ook regelmatig over kop, aannemer zijn is geen garantie op financieel succes.

Dat weet ik, loopt hier 1 rond in de familie. Ik zou zelfs durven zeggen dat een verlaging van de btw voor hem een probleem is wegens minder winst te boeken met BTW gefoefel :laugh:

1 woord: grondprijs
Inderdaad, die gaan ervan kunnen profiteren, zoals ik eerder ook al vermeldde maar da's geen geld dat naar de aannemers gaat. Bovendien, als ervan uitgaat dat een typisch stuk nieuwbouwgrond nu 120K kost en de bouw van de woning 300K, dan gaat die BTW 45K schelen, ik denk niet dat volgend jaar de grond die nu 120K kost naar 165K zal kunnen springen om de winst naar de grondeigenaars te laten vloeien.

Laatst bewerkt:
Ja, hier hebben we een duidelijk verschillende mening.

Zaken in 6% 12% of 21% steken is voor mij echt een compleet non-issue en puur ideologische windowdressing/bezighouding.

Er is gebudgeteerd dat er 100 euro (denkoefening nr) per maand per persoon aan BTW inkomsten moeten zijn. Je kunt zaken van 6% naar 12% en 12% naar 6% versteken, je moet aan die 100 euro raken. Zolang die 100 vast staat is al de 'ideologie' om iets in 6 of 12% te steken fake ideologie. Je kunt immers nooit de 100 vast zetten en de ideologie consequent uitvoeren. Ja, dit moet 6% zijn en dit ook en dat ook en dit ook. En dan kom je op 95 euro uit. Wat dan ? De 100 blijft de 100.

Dan heb je 2 opties. De tarieven lineair verhogen. 6% naar 7%, 12% naar 13%, 21% naar 22%, maar dat willen de mensen niet.

Wat schiet er dan nog over ? Zaken van 6 naar 12 steken en er een draai aan geven. En dan kom je uit bij ideologische inconsequenties.

Ik ga akkoord dat er veel (zinloos) gelobby is om zaken in 6 of 12% te steken. Maar als alles in zijn logisch vakje zou zitten, zou de BTW veel hoger uitkomen voor iedereen. Het is niet dat er gelobbied wordt om BTW te verhogen, he. Er wordt gelobbied om zaken te verlagen.

Maar ook dat doet er allemaal niet toe, want op het eind van de dag ga je op 100 euro per persoon uitkomen. En als dat dan is via 21% op een spel en 6% op een boek of via 6% op een spel en 21% op een boek, I don't care. Ik betaal 100 euro BTW per maand, dat is het enige dat voor mij telt.

Dat is voor jou getoeter in de marge omdat jij je in het top 10 procent inkomen percentiel bevindt, toch al ruime tijd, en meerdere stuks vastgoed en een aandelenportefeuille bevindt. En het is je overigens allemaal van harte gegund want je hebt er hard voor gewerkt voor een belangrijk deel toch.

Maar een winkelkar die iets duurder is, of zelfs luxe-items, dat ga jij niet voelen op dezelfde manier als andere mensen.

Voor mensen die meer aan de onderkant van de samenleving leven of geleefd hebben maken die basisuitgaven een veel groter deel van hun maandelijkse uitgaven uit.

Jij gaat uit van X btw inkomsten per persoon alsof dat één bedrag moet zijn, wel ik ga liever een groter deel daarvan halen bij iemand die een luxewagen aankoopt dan op de melk en eieren van iemand die met de fiets of de bus naar de supermarkt moet.

Btw is sowieso al een 'asociale' belasting op een aantal punten, een correct(er) gebruik van lage en hoge tarieven maakt dat nog deels terug goed.

Belastingen mogen ook gedrag sturen, maar ik geef grift toe dat ik daar ook meningen heb die niet iedereen zal delen en iets meer favorabel naar mijn eigen hobby's zal kijken ook (al lees ik effectief nog).

Denk je echt dat 'ideologisch consequent' zijn met 'basisgoed' en 'luxegoed' EN de inkomsten op het beoogde niveau houden voor veel mensen een verschil zal maken ? Ik ben overtuigd van niet.

Voor de middenmoot niet, moet ook niet. Voor de armsten wel. Voor de rijksten ook want ik zou de btw-aftrek van heel wat zaken ook schrappen voor (schijn) zelfstandigen.

Ik kan jouw logica volgen hoor, de koffer met gevuld worden. Zou alleen idealiter niet hoger gaan dan 21% (want max buurlanden), maar voor de consequentie basisgoederen beperken, desnoods op 9% zetten, maar als de vorige oefening had 'volstaan' door Helmut Goes Metal op 12% te zetten, maar Helmut Lotti Goed Classic elitair wél op 6% te laten... Smijt dan gerust een pak meer op 12% en desnoods op 21%, Pukkelpop is toch elk jaar uitverkocht, maar laat voeding en een stuk btw op woningen dan gerust op 6% of harmoniseer alle lage tarieven op 9% naar Nederlands voorbeeld.

Aan alle knoppen kan je draaien maar het is absurd om te denken dat niemand verschillen gaat voelen naargelang de stand van die knoppen.

Ik ben tegendraads: BTW voor oude woningen ook naar 21%
Dit zou op zich nog een goeie gedachte zijn.
Oude woningen die een bepaald EPB level niet halen worden met x% btw verkocht. Vb. Alles onder label C = 0% btw, D = 6%, E = 12%, >F = 21%
Kost u als overheid geen ballen en verplicht mensen te renoveren.
Renoveren = meer inkomsten op btw.
Niet renoveren = meer inkomsten op btw (door btw tarief bij verkoop).

Maar dan gaan er wel altijd stemmen opgaan "ja maar zo bescherm je de zwakkeren niet". Maar dan denk ik "de zwakkeren in de samenleving kopen niet, die huren"

Waarom, o waarom, worden maatschappelijke problematieken hier met logica en onderbouwde argumenten te lijf gegaan? Dit is niet hoe politiek werkt, lieve kinderen.

Oude woningen die een bepaald EPB level niet halen worden met x% btw verkocht. Vb. Alles onder label C = 0% btw, D = 6%, E = 12%, >F = 21%
Kost u als overheid geen ballen en verplicht mensen te renoveren.
Renoveren = meer inkomsten op btw.
Niet renoveren = meer inkomsten op btw (door btw tarief bij verkoop).

Maar dan gaan er wel altijd stemmen opgaan "ja maar zo bescherm je de zwakkeren niet". Maar dan denk ik "de zwakkeren in de samenleving kopen niet, die huren"
Lijkt me ook niet zo handig omdat je daarmee de verkopers verplicht om te renoveren terwijl er bij zo'n oude huizen vooral een markt is voor kopers die willen renoveren. Voor de maatschappij maakt dat niet uit wie dat doet maar op die manier verplicht je een hoop mensen die het niet zien zitten om te renoveren, en frustreer je een hoop mensen die enkel een goedkoop huis kunnen kopen om dan zelf op te doen. Dus dan zou je het systeem zo moeten aanpassen dat ook de kopers binnen X tijd kunnen renoveren of een boete betalen/belastingvoordeel terugbetalen, maar da's eigenlijk het systeem zoals het nu al bestaat, dus dan heb je gewoon een complexe variant daarvan toegevoegd.

Laatst bewerkt:
Want de woningmarkt is nog niet onbetaalbaar genoeg?
Werkt imo in beide richtingen - de prijs blijft gelijk - grond en bestaande woningen zijn prijselastisch. Voordelen zijn meer BTW inkomsten, minder gefoefel met die BTW, 1 stelsel voor heel de sector. Nadelen zijn er ook: meer stimulans voor zwartwerk (counteren met beestachtige gevolgen), verlies aan inkomsten voor verkopers, handige mensen hebben een groter voordeel - dat kan ook voor bepaalde bedrijven gunstig zijn. Vraag is wel of het vandaag wel opportuun is om extra BTW inkomsten op een redelijk selectieve groep te verhalen (idem met die verlaging trouwens) - in dat opzicht is iets veel algemener vandaag imo een betere keuze.

En zo zullen er nog wel wat zaken spelen, bijkomend zou ik ook alle vormen van bouwsubsidies afschaffen - te omslachtig, te veel verloren werk (papier, procedures, websites, diensten, controles, personeel - de lijst is eindeloos). Uiteindelijk worden die subsidies ook gewoon meegerekend in het budget/in offertes/ ... imo allemaal zever en opgezet om veel volk aan het werk te houden. Weg met de overhead - verlaag de belastingen, dan heb je vanzelf meer budget. En als je toch iets wil doen voor kleine zwakke(re) groepen - doe het op een simpele manier die niet marktverstorend werkt.

Laatst bewerkt:
Want de woningmarkt is nog niet onbetaalbaar genoeg?
In se zou dat de woningmarkt waarschijnlijk temporiseren.

Ik ben vrij overtuigd dat de verlaging van registratierechten vooral in de zakken van de eigenaars is geëindigd en niet veel geholpen heeft aan de betaalbaarheid van de woningen. Eigenlijk is de overheid gewoon geld kwijtgeraakt aan de eigenaren.

De fiscaliteit heeft een duidelijke impact op de vastgoedprijzen. Door de forse verlaging van de registratierechten in Wallonië schoten de huizenprijzen er vorig jaar 13,4 procent omhoog. Een beperkte verlaging in Vlaanderen deed de prijzen met 3,6 procent stijgen.

Wallonië heeft zijn registratierechten verlaagd van 12,5% naar 3% op 1 januari 2025. Gevolg: Wallonië is serieus wat belastingsinkomsten kwijt en eigenaren zijn rijker geworden.

Na het afschaffen van de woonbonus(sen) nu nog 21% btw op oude woningen, il faut le faire... er zijn er toch in de oude generaties die "après moi la déluge" tot een kunst hebben verheven. 't is dat de gemiddelde leeftijd hier op het forum lager ligt dan dat, maar ik zou anders nog denken dat je een boomer bent.

Ik zou zeggen dat er toch behoorlijk wat oudere mensen, mensen met meerdere eigendommen, "marktverstorend" werken, meerdere woningen bezitten leidt natuurlijk al wel tot hogere belastingen op gemeentelijk vlak (belasting tweede woonst) maar daar stopt het ook en ook daar zijn weer truukjes voor...

Met wat creativiteit kan je wel degelijk ingrijpen hoor:
  • Actualisering van het Kadastraal Inkomen, te beginnen met de oudste woningen uiteraard.
    • Dat kadastraal inkomen vervolgens ook meenemen om sociale voordelen in te perken (lees verhoogde tegemoetkoming)
  • Correcte belasting op verhuurinkomsten, progressief, één huureigendom omdat je je vorige woning nog verhuurt ça va, maar als je er 4 à 5 hebt kan je gerust meer bijdragen. De voorbeelden die ik daarmee ken hebben die appartementen ook grotendeels in 't "zwart" opgetrokken.
  • Hogere belastingen op leegstand
  • Speculatietaks op bouwgronde, ook ouder dan 8 jaar, en ik zou daar een zéér stevige taks van maken. De realiteit is dat véél lokale politici (zoals hier de lokale dikke, blauwe smurf) zichzelf verrijkt hebben dankzij officieuze voorkennis van toekomstige ontwikkelingen en de nodige connecties.
  • Verbod op aankoop extra woningen indien je andere woningen bezit die niet aan de nodige eisen voldoen qua energiezuinighuid (i.e. vernieuw uw oude brol maar eerst).
Het eerste appartement dat ik wou kopen lag in een blok van 4, ik had zogezegd een optie (maar de makelaar was een vette leugenaar) en toen ik bij de bank buiten wandelde met een voorstel voor een lening belde de makelaar dat een "investeerder" de volledige blok opkocht.

Ergens mogen/moeten er ook beperkingen zijn ten bescherming van de gewone mens, tegen "investeerders".

Laatst bewerkt:

Ik ben vrij overtuigd dat de verlaging van registratierechten vooral in de zakken van de eigenaars is geëindigd en niet veel geholpen heeft aan de betaalbaarheid van de woningen. Eigenlijk is de overheid gewoon geld kwijtgeraakt aan de eigenaren.

De fiscaliteit heeft een duidelijke impact op de vastgoedprijzen. Door de forse verlaging van de registratierechten in Wallonië schoten de huizenprijzen er vorig jaar 13,4 procent omhoog. Een beperkte verlaging in Vlaanderen deed de prijzen met 3,6 procent stijgen.

Wallonië heeft zijn registratierechten verlaagd van 12,5% naar 3% op 1 januari 2025. Gevolg: Wallonië is serieus wat belastingsinkomsten kwijt en eigenaren zijn rijker geworden.
Exact dit... de markt beslist dat mensen x bedrag uitgeven voor y woning. Hoeveel % van dat bedrag naar BTW gaat maakt weinig uit voor de kopers. €500k budget met 21% BTW is nog steeds €500k budget met 6% BTW. Het lijkt mij zeer naïef om te denken dat woningen plots allemaal een price bracket gaan zakken en mensen dus meer "waar voor hun geld" gaan kunnen krijgen. Héél short term? Misschien... de vastgoed markt is uiteindelijk die ene rare sector waar het niet verboden is om prijzen zonder BTW te adverteren, maar op een paar maand tijd is dat verschil imo weg door hogere vraag.
Misschien ben ik gewoon te cynisch maar volgens mij verdwijnt dat geld uiteindelijk uit de zakken van de overheid en in de zakken van de huidige eigenaars en bouwpromotoren en de maatschappij zal het nieuwe gat in de begroting weer wel dichten langs een andere weg.

Ik zal een andere vergelijking maken: op links oppert men bv om de BTW op fruit en groenten naar 0% brengen. Great! Fantastisch! Alleen... kijk naar uw rekening van de Colruyt, alle fruit/groeten kosten: €2,49/kg, €2,99/kg, €3,99/kg... Dat heeft absoluut niks meer te maken met cost+fee maar gewoon met "Wat kunnen we hier realistisch gezien maximaal voor vragen?".
BTW verlagen van 6% naar 0% gaat bovenstaande bedragen niet naar €2,35, €2,82 en €3,76 brengen, de prijzen gaan gewoon hetzelfde blijven. Tot een politieker (al dan niet fake) verontwaardigd doet dat de supermarkten/supply chain die 6% in eigen zak steken waarna ze de prijzen misschien toch een maand wat laten zakken tot de storm is gaan liggen en ze dan terug naar oude niveau brengen. Ondertussen betalen mensen nog steeds evenveel maar mogen we als maatschappij elders die 6%, die we uiteindelijk tóch al betaald hebben (zij het aan de verkeerde), nog ergens anders gaan compenseren.

Ik ben niet per sé akkoord met alles wat zijn cege hierboven schrijft maar wel met zijn €100. Als je daar ergens €2 afpitst dan ga je die elders moeten gaan halen. Plain en simple:
Clarinval zei alvast dat het wegvallen van de inkomsten gecompenseerd zal worden door andere consumptiemaatregelen.

Op één of andere manier moet de BTW omhoog: ofwel door dingen naar hogere schalen te brengen óf door een algemene verhoging. Liefst via méér logica en minder elitaire discriminatie/vriendjespolitiek maar vooral en alsjeblief: laat ze stoppen met die absurde voorstellen voor BTW verlagingen waar de brede maatschappij benadeelde partij is, al-tijd...

Zoals ik eerder aanhaalde. Elke hervorming/verlaging op de indirecte kosten (overheidsinkomsten) van een woning is een (asociale) transfer van geld van de overheid naar bestaande eigenaren. Dat is zo evident en simpel om te verstaan dat je al een politieker moet zijn om het niet door te hebben op voorhand.

Zeker als ze nadien de put vullen door algemene belastingen te heffen die iedereen treffen. Dan zijn de niet-eigenaars 2x gepoept. Netto is er dus een transfer van de niet-eigenaars naar de eigenaars terwijl de politiek pretendeert (onkunde of intentioneel - no idea) van net het omgekeerde te doen...

Dat is voor jou getoeter in de marge omdat jij je in het top 10 procent inkomen percentiel bevindt, toch al ruime tijd, en meerdere stuks vastgoed en een aandelenportefeuille bevindt. En het is je overigens allemaal van harte gegund want je hebt er hard voor gewerkt voor een belangrijk deel toch.

Het is voor mij getoeter in de marge en het is voor 99% van de mensen getoeter in de marge.

Voor de 100e keer, de feiten zijn dat de BTW inkomsten naar boven moeten. Je kunt die niet naar boven doen zonder de mensen te treffen. De gemiddelde mens zal getroffen worden, dat is nu eenmaal het gevolg van de beslissing dat de BTW inkomsten naar boven moeten met paar honderd miljoen.

Maar een winkelkar die iets duurder is, of zelfs luxe-items, dat ga jij niet voelen op dezelfde manier als andere mensen.

Dat is misschien waar, maar dat doet er niet toe en is het discussie punt. Het is beslist dat de winkelkar duurder zal worden. Ik zou zeggen, get over it. Palaveren over de invulling hoe ze daar gaan raken is zinloos. Voor elke formule die ze bedenken gaat 51% zagen en 49% content zijn. Maar in elk geval meer klagers dan contente, want gemiddeld moet het naar boven. Het is mathematisch namelijk onmogelijk om een gemiddelde te verhogen en geen enkel individueel getal in je reeks te verhogen...

Voor de zoveelste keer, je kunt nog zoveel zaken van 6 naar 12 naar 21% steken als je wil, uiteindelijk zal de gemiddelde BTW factuur naar boven gaan. We kunnen uren palaveren over het feit of een boek of spel of afhaalmaaltijd 6% of 12% of 21% is en daar dan het ideologische labeltje opplakken van basis of luxe, maar dat is allemaal gepalaver naast de discussie.

Potgrond is 21%, meststof is 6%. Ik koop 20 zakken potgrond per jaar voor mijn moestuin activiteiten, een echt luxe gedoe. Ik maak me weinig illusies. Als ze die van 21% naar 12% of 6% verlagen, gaan ze de meststoffen of zaden of kiekenvoer van BTW kotje versteken. Is dat een overheidsoordeel over de luxestatus van iets ? Not really, gewoon een pragmatische classificatie om genoeg geld te vangen.

Het zou de politiek sieren om dan ook niet meer te pretenderen dat die percentages een luxestatus reflecteren en gewoon zeggen zoals het is 'veel pakken' of 'minder pakken'.

Voor mensen die meer aan de onderkant van de samenleving leven of geleefd hebben maken die basisuitgaven een veel groter deel van hun maandelijkse uitgaven uit.

Jij gaat uit van X btw inkomsten per persoon alsof dat één bedrag moet zijn, wel ik ga liever een groter deel daarvan halen bij iemand die een luxewagen aankoopt dan op de melk en eieren van iemand die met de fiets of de bus naar de supermarkt moet.

Het lijkt me redelijk onvermijdelijk dat laagste inkomens getroffen worden door een verhoging van de BTW. Ze consumeren relatief het meest van hun inkomen vs hogere inkomens die een groot deel sparen of investeren.

Je moet goed nadenken over wat je wil. Wil je de basisgoederen beetje duurder maken ? Of wil je "luxegoederen" veel duurder maken. De facto ga je de lagere inkomensgroepen dan volledig uitsluiten van luxegoederen. Dat wil je waarschijnlijk ook niet doen. Een auto 25% belasten ?

21% is het standaard tarief, 6% is het verlaagde tarief. Het is niet dat er super veel van je shopping in de 6% emmer terecht komt. Er komt veel meer in de 21% emmer terecht.

Het is niet dat je een keuze hebt tussen de 6% naar 7% verhogen of NIET. De keuze is 6% naar 7% of 21% naar 22% (of anything in between). In beide scenario's zijn de laagste inkomens gepoept.

De BTW lijkt me nu niet het meest ideale instrument om inkomen te gaan belasten, daar hebben we de inkomstenbelasting voor. De BTW is een tax op consumptie. Je moet die niet proberen op te rekken op rare manieren om bepaalde doelgroepen te treffen of mijden.

Btw is sowieso al een 'asociale' belasting op een aantal punten, een correct(er) gebruik van lage en hoge tarieven maakt dat nog deels terug goed.

Belastingen mogen ook gedrag sturen, maar ik geef grift toe dat ik daar ook meningen heb die niet iedereen zal delen en iets meer favorabel naar mijn eigen hobby's zal kijken ook (al lees ik effectief nog).

Het is een redelijk zinloze en eindeloze discussie over wat in welke emmer moet zitten. Voor de ene is roken een basisgoed, voor de andere een koersfiets, voor de ander potgrond en voor nog een ander computerspelletjes. Typisch gelinkt aan wat in je eigen kraam past uiteraard.

En laten we niet in de val trappen dat er veel politieke logica in zit. Toen de accijnzen op sterkedrank te fel opgetrokken werden (met excuus dat het ongezond is) en de inkomsten zakten, werden die accijnzen al rap weer wat teruggeschroefd. Plots was het minder ongezond of zo.

De doelstelling van heel de oefening is geld uit je zak kloppen, geen gedrag sturen. Liefst geen gedrag sturen want dan zal de BTW verhoging zijn doel voorbij schieten - geld vangen.

Voor de middenmoot niet, moet ook niet. Voor de armsten wel. Voor de rijksten ook want ik zou de btw-aftrek van heel wat zaken ook schrappen voor (schijn) zelfstandigen.

Maar dat is weer alles op 1 hoop smijten. Dat is irrelevant voor de discussie want het startpunt is om X honderd miljoen te vinden in de gewone BTW inkomsten. niet meer, niet minder

Als je BTW aftrek voor zelfstandigen wil schrappen, be my guest. Een startpunt zou zijn om aankopen zonder BTW te schrappen en enkel te laten terugvorderen. Terugvorderen is iets meer werk en gemakkelijker te controleren dan het omgekeerde. Ik ken veel zelfstandigen en allemaal kopen ze allemaal brol zonder BTW voor heel de familie...

Ik kan jouw logica volgen hoor, de koffer met gevuld worden. Zou alleen idealiter niet hoger gaan dan 21% (want max buurlanden),

Be careful what you wish for. Veel landen - akkoord, veelal die met lage inkomsten belastingen - hebben hogere standaardtarieven. En velen hebben maar 1 verlaagd tarief en geen laag en superlaag tarief. Vb NL heeft enkel 9% (geen 6 en 12%). De fransosen hebben er uiteraard weer een hele hoop want 'vive la complexite'. Vb Denemarken heeft maar 1 tarief. Alles 25%. Easy, geen discussie.

Hey chatGPT... Hier is een overzicht van de btw-tarieven in de Europese Unie (stand 2026):
  • België: 21% (standaard), 6% of 12% (verlaagd).
  • Bulgarije: 20% (standaard), 9% (verlaagd).
  • Cyprus: 19% (standaard), 3%, 5% of 9% (verlaagd).
  • Denemarken: 25% (standaard), geen verlaagd tarief.
  • Duitsland: 19% (standaard), 7% (verlaagd).
  • Estland: 24% (standaard), 9% (verlaagd).
  • Finland: 25,5% (standaard), 10% of 14% (verlaagd).
  • Frankrijk: 20% (standaard), 2,1%, 5,5% of 10% (verlaagd).
  • Hongarije: 27% (standaard), 5% of 18% (verlaagd).
  • Italië: 22% (standaard), 4%, 5% of 10% (verlaagd).
  • Kroatië: 25% (standaard), 5% of 13% (verlaagd).
  • Luxemburg: 17% (standaard), 3%, 8% of 14% (verlaagd).
  • Nederland: 21% (standaard), 9% (verlaagd).
  • Oostenrijk: 20% (standaard), 10% of 13% (verlaagd).
  • Polen: 23% (standaard), 5% of 8% (verlaagd).
  • Roemenië: 21% (standaard), 5%, 9% of 19% (verlaagd).
  • Slowakije: 23% (standaard), 10% of 19% (verlaagd).
  • Spanje: 21% (standaard), 4% of 10% (verlaagd)

maar voor de consequentie basisgoederen beperken, desnoods op 9% zetten, maar als de vorige oefening had 'volstaan' door Helmut Goes Metal op 12% te zetten, maar Helmut Lotti Goed Classic elitair wél op 6% te laten... Smijt dan gerust een pak meer op 12% en desnoods op 21%, Pukkelpop is toch elk jaar uitverkocht, maar laat voeding en een stuk btw op woningen dan gerust op 6% of harmoniseer alle lage tarieven op 9% naar Nederlands voorbeeld.

Wederom. Wat denk je dat er gebeurt als ze alles op 9% zetten - ideologisch zuiver en geen gepalaver tussen 6 of 12% - en ze hebben daardoor minder BTW inkomsten ? Dan gaan ze dat niet gewoon op 9% laten, he. Dan gaan ze de 9% verhogen of dingen naar de 21% beginnen smijten. En dan start het spelletje opnieuw.

Aan alle knoppen kan je draaien maar het is absurd om te denken dat niemand verschillen gaat voelen naargelang de stand van die knoppen.

Ja, zo snugger ben ik ook wel. Maar ik kom terug op 'je kunt het gemiddelde niet verhogen zonder het voor de gemiddelde mens te verhogen' (jaja, mediaan, jaja enkel auto's belasten en horloges en whatever - you get the picture).

Na het afschaffen van de woonbonus(sen) nu nog 21% btw op oude woningen, il faut le faire... er zijn er toch in de oude generaties die "après moi la déluge" tot een kunst hebben verheven. 't is dat de gemiddelde leeftijd hier op het forum lager ligt dan dat, maar ik zou anders nog denken dat je een boomer bent.

Mijn ervaring en idee is dat als we registratierechten omlaag hadden gedaan. Dat er een transfer is geweest van de overheid naar de eigenaren. Toch nadat de schok verteerd was. Het eerste jaar hebben bepaalde mensen een voordeel kunnen doen. Daarna is dat voordeel grotendeel in de zakken terecht gekomen van de eigenaren.
Iets dat in mijn ogen, met de uitdagingen die op ons afkomen - en de issues die jij ook al hebt vermeld, beter niet het geval zou geweest zijn.
MEN had NOOIT de registratierechten laten zakken. Men had die beter zo hoog mogelijk gelegd met een vrijstelling bij verkoop van dat bedrag. Zodanig dat de drempel om een woning in te wisselen voor een andere beperkter werd. Wat de redenering ook een beetje was achter de verlaging van de intresten.
Wat zijn doel niet gehaald heeft.

Ik ben om die reden dan ook GEEN voorstander van het verlagen van de BTW op nieuwbouw. Ik zou persoonlijk zelfs de registratierechten verhoogd hebben als ik het voor het zeggen had gehad. Wat niet het geval is. Zeker op een moment dat we massaal veel geld moeten zoeken en vinden, lijkt het mij gewoon geen goed idee om bij de overheid een extra gat te maken in hun begroting voor een cadeautje dat we op een andere manier, die mogelijks minder eerlijk is, mogen gaan proberen te dempen.

Sowieso is een grote drijver van de verkoopprijs van een woning de balans in vraag en aanbod. En het is nu niet dat als er een externe schok is met impact op de taxen op de prijs maar vraag en aanbod niet verandert dat op termijn die prijs niet terug gaat graviteren richting de prijs die bepaalt is en wordt door vraag en aanbod.

Om die reden lijkt het mij dan ook zo enorm belangrijk om het aanbod te verhogen door ervoor te zorgen dat de prijs van oude brol van woningen met defecten of tekortkomingen niet weggaan voor de prijs van zo goed als een woning zonder al deze defecten of tekortkomingen omdat aan de vraagzijde die defecten of tekortkomingen niet naar de actuele waarde wordt geschat.
Die waarde eraan hangen kun je ook enkel doen door middel van een wettelijke verplichting. Goed wetende dat de prijzen bepaald worden door vraag en aanbod en dus eigenlijk door wat mensen eraan KUNNEN geven. Ergo hetgeen de zot ervoor geeft. Toch zolang mensen het wachten op die prijs kunnen dragen.

Als je echter 200k moet steken in een woning om die nieuwbouwwaardig te maken. Dan zal de verkoopprijs van die oudere woning in principe niet voor veel minder dan 200k tov de nieuwbouwkost weggaan. Zeker als er dan ook nog eens een korte termijn voorzien wordt dat dit moet gebeuren. Kan de meerderheid dat geld niet leggen, dan zal de verkoopprijs op termijn ofwel zakken. Ofwel zal men in eigen beheer het geld spenderen voor die upgrade te doen om zo wel een hogere verkoopprijs te kunnen voorzien. Net zoals je vroeger makelaars van die quick wins zag aanprijzen om op die manier de verkoopprijs te pimpen.
Dat zorgt dan wel voor een devaluatie van de prijs van woningen. Maar in principe is die impact grotendeels op mensen die van hun woning willen afgeraken (oudere personen, mensen die het opgebouwd hebben met zwart geld, desinvesteren uit investeringspanden,...), niet noodzakelijk de mensen die er willen in blijven wonen.
En de mensen die hun woning willen upgraden, die komen in dezelfde "gedevalueerde" markt terecht. Waardoor dit in principe in grote lijnen kif kif blijft.

Ik zou zeggen dat er toch behoorlijk wat oudere mensen, mensen met meerdere eigendommen, "marktverstorend" werken, meerdere woningen bezitten leidt natuurlijk al wel tot hogere belastingen op gemeentelijk vlak (belasting tweede woonst) maar daar stopt het ook en ook daar zijn weer truukjes voor...
Voor een stuk zorgen zij natuurlijk ook wel voor huurpanden. Wat toch ook wel iets is dat je nodig hebt. Er is toch nog altijd een voordeel, vind ik, dat je niet een pand moet huren bij een firma. Dat heeft wel zijn voor- en nadelen. Maar ik denk nog altijd dat dit voor veel mensen een voordeel is of zou kunnen zijn.

Exact dit... de markt beslist dat mensen x bedrag uitgeven voor y woning. Hoeveel % van dat bedrag naar BTW gaat maakt weinig uit voor de kopers. €500k budget met 21% BTW is nog steeds €500k budget met 6% BTW. Het lijkt mij zeer naïef om te denken dat woningen plots allemaal een price bracket gaan zakken en mensen dus meer "waar voor hun geld" gaan kunnen krijgen. Héél short term? Misschien... de vastgoed markt is uiteindelijk die ene rare sector waar het niet verboden is om prijzen zonder BTW te adverteren, maar op een paar maand tijd is dat verschil imo weg door hogere vraag.
Misschien ben ik gewoon te cynisch maar volgens mij verdwijnt dat geld uiteindelijk uit de zakken van de overheid en in de zakken van de huidige eigenaars en bouwpromotoren en de maatschappij zal het nieuwe gat in de begroting weer wel dichten langs een andere weg.

Ik zal een andere vergelijking maken: op links oppert men bv om de BTW op fruit en groenten naar 0% brengen. Great! Fantastisch! Alleen... kijk naar uw rekening van de Colruyt, alle fruit/groeten kosten: €2,49/kg, €2,99/kg, €3,99/kg... Dat heeft absoluut niks meer te maken met cost+fee maar gewoon met "Wat kunnen we hier realistisch gezien maximaal voor vragen?".
BTW verlagen van 6% naar 0% gaat bovenstaande bedragen niet naar €2,35, €2,82 en €3,76 brengen, de prijzen gaan gewoon hetzelfde blijven. Tot een politieker (al dan niet fake) verontwaardigd doet dat de supermarkten/supply chain die 6% in eigen zak steken waarna ze de prijzen misschien toch een maand wat laten zakken tot de storm is gaan liggen en ze dan terug naar oude niveau brengen. Ondertussen betalen mensen nog steeds evenveel maar mogen we als maatschappij elders die 6%, die we uiteindelijk tóch al betaald hebben (zij het aan de verkeerde), nog ergens anders gaan compenseren.

Ik ben niet per sé akkoord met alles wat zijn cege hierboven schrijft maar wel met zijn €100. Als je daar ergens €2 afpitst dan ga je die elders moeten gaan halen. Plain en simple:

Op één of andere manier moet de BTW omhoog: ofwel door dingen naar hogere schalen te brengen óf door een algemene verhoging. Liefst via méér logica en minder elitaire discriminatie/vriendjespolitiek maar vooral en alsjeblief: laat ze stoppen met die absurde voorstellen voor BTW verlagingen waar de brede maatschappij benadeelde partij is, al-tijd...
Fout, fout, fout of leugens. Best frustrerend dat er precies weer dezelfde zaken in het topic worden gegooid zonder precies inhoudelijk te willen onderbouwen of reageren.

Van waar zou deze hogere vraag komen voor nieuwbouwwoningen met 21 naar 6% daling? Denk hier eens over na. (Antwoord : Van de bestaande huizenmarkt, die dan zakt in prijs.)
Waarom zou het enkel een korte termijn effect zijn? Wat doet extra vraag naar bouwers/ondernemers en verhoogd winstmarges voor bouwers/ondernemers? Meer bouwers/ondernemers. Meer concurrentie, drukkende prijzen. Niet de fantasie die hier verteld wordt. Alsof alle de bouwsector het walhalla is waar mensen met massa's geld gaan lopen.

Een random artikel :

De bouwsector in crisis: een alarmsignaal voor de economie?

Het gezegde "Hij heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt" is hier heel mooi van toepassing.
Jullie blijven spreken over vraag en aanbod en dat de huizenmarkt zo inelastisch is. Wel, als er één plaats is in het hele patrimoniumverhaal om de woningprijzen naar beneden te krijgen, dan is het inderdaad met het verhogen van het aanbod. Huizen bouwen. Dat zal, zeker op lange termijn, de prijs drukken van de gehele woningmarkt. En een lagere totaalprijs voor het bouwen van woningen, zal leiden tot meer woningen. (Buiten dat er inderdaad nog veel andere zaken zijn die hierin kunnen ondersteunen, obviously.)

Maar dat hele corona-wappie achtige complotheoriën discours dat het verlagen van btw enkel in de zakken van andere beland en geen effect zou hebben, zonder hier ook maar enige onderbouwing voor te geven, daar ben ik wel klaar mee.
Zoals ik eerder aanhaalde. Elke hervorming/verlaging op de indirecte kosten (overheidsinkomsten) van een woning is een (asociale) transfer van geld van de overheid naar bestaande eigenaren. Dat is zo evident en simpel om te verstaan dat je al een politieker moet zijn om het niet door te hebben op voorhand.

Zeker als ze nadien de put vullen door algemene belastingen te heffen die iedereen treffen. Dan zijn de niet-eigenaars 2x gepoept. Netto is er dus een transfer van de niet-eigenaars naar de eigenaars terwijl de politiek pretendeert (onkunde of intentioneel - no idea) van net het omgekeerde te doen...
En zoals ik al reageerde, fout, fout, fout. Graag dit niet blijven herhalen alsof het waarheid is in functie van btw.
De enige mensen die er baat bij hebben zijn overigens "aanstaande eigenaars". Huidige eigenaars zijn niet gebaat bij een verlaging van btw op nieuwbouw. Goedkopere nieuwbouwwoningen zorgen voor een neerwaartse druk op de prijzen van bestaande huizen.

Laat ons aub vanuit correcte economische principes vertrekken en niet vanuit HLN reacties.

@phate_13 welk economisch principe moeten we dan vertrekken ?

Bestaande woningen zijn een apart segment van de nieuwbouw ? Nieuwbouw wordt nooit een bestaande woning ?

Jij vertrekt van een of andere random blog post. Het tegenovergestelde is hier onderbouwd geweest met economische theorie en cijfers uit de markt...

@phate_13 welk economisch principe moeten we dan vertrekken ?

Bestaande woningen zijn een apart segment van de nieuwbouw ? Nieuwbouw wordt nooit een bestaande woning ?

Jij vertrekt van een of andere random blog post. Het tegenovergestelde is hier onderbouwd geweest met economische theorie en cijfers uit de markt...
Je vertrekt van vraag & aanbod wanneer het je uitkomt, maar negeert dit wanneer het je niet uitkomt?

1. Bij bestaande woningen is dit zeer inelastisch. (Registratierechten systeem). Hierbij gaat grotendeels op wat jullie beweren.
2. Nieuwbouwwoningen zijn minder inelastisch. Door een daling in de prijs, zal er meer vraag zijn en is meer aanbod mogelijk. Dit basisprincipe van vraag & aanbod wordt door jullie ontkent.
3. Nieuwbouwwoningen worden inderdaad bestaande woningen. Exact mijn punt dat jij en andere negeren.

Ik wil graag zien waar hier onderbouwd is geweest dat nieuwbouwwoningen niet goedkoper worden als de prijs zakt. :unsure:
Je beweert verder ook dat eigenaars van woningen gebaat zijn bij lagere prijzen. Dat er een geldtransfer is van de overheid naar bestaande eigenaars bij een verlaging van de btw. Hoe werkt dit?
Reageer misschien inhoudelijk in plaats van "het staat hier al".

Even wel een stap terug om zaken helder te houden. Ik erken dat we mogelijks vanuit een andere visie en dan vooral tijdspanne naar de zaken kijken.

Op de korte termijn heeft de "cynische" visie die hier gedeeld wordt een punt. De woningmarkt reageert traag. Als de BTW plots daalt, stijgt de koopkracht van de bieder. In een markt waar de vraag veel groter is dan het aanbod, vloeit een groot deel van dat fiscale voordeel onvermijdelijk naar de verkoopprijs, naar de bouwpromotor, ... en zal de consument in bepaalde gevallen gewoon meer gaan betalen omdat hij het kan, door gebrek aan alternatieven op de traag reagerende markt.

Op de lange termijn, en dat is meer hetgeen ik tracht uit de dragen, is het cruciaal om de aanbodzijde te ondersteunen als we een daling wensen in de woningmarkt. Kijkende naar een grote hoeveelheid faillisementen, zien we dat er duidelijk wel een wil is om meer te bouwen, maar dat de opportuniteiten er niet zijn. Dit zal voor een groot stuk zeker komen door de effecten die je eerder aanhaalde zoals vergunningen en nood aan bouwgrond. Maar uiteindelijk is de prijs zeker ook mee een bepalende factor. Indien er steeds meer bouwbedrijven stoppen en er zo minder gebouwd wordt, zal dit enkel leiden naar hogere prijzen op de lange termijn.

Ik reageerde misschien wat heftig, omdat bepaalde zaken nogal zwart-wit als feiten werden neergepend, terwijl er heel wat meer complexiteit en nuance achter zit. Zeker op de lange termijn.

Terug
Bovenaan