Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

En wat doet de tijd dat dit privé bedrijf daaraan bezig is ertoe als je een forfaitaire prijs hebt voorzien?
Niets, maar ik zie daar wel een signaal in: die contracten zijn mogelijks moddervet als je zo kan werken zonder vierkant failliet te gaan - iets wat mijn buurman ook bevestigd in zijn branche. Eén van de problemen is dat ze bij de overheden gewoon 0,0 kennis nog hebben van dergelijke zaken en bijgevolg niet kunnen evalueren, bijkomend een hoop administratieve drempels, ... die dan resulteren in een groot gebrek aan concurrentie zoals jezelf al aangaf.

Nee, tot 3999,99 wordt alles geindexeerd, die heeft gewoon prijs bij de volgende index. Degene die voor de laatste centenindex op 3999,99 weet te stranden zal dus procentueel er het hardst op vooruit gegaan zijn.

Weer een extra regeltje toevoegen aan de berekening. SDWorx approves.

Dat is toch allemaal makkelijk, je berekent de index altijd op een voltijds basisloon, want dat is het enige dat je kan vergelijken.
Shiftpremie komt daar bovenop, veelal is dat toch een percentage van je loon, maar kan idd wel een bedrag per uur zijn (bvb bij de overheid), maar dat zal dan gewoon zo blijven.

Bij de madam vb. Een shiftpremie is geen vast getal per maand, he. Dat is een percentage van je loon. X per uur en dan shiftpremie is 30% of zo als je in shiften zit. Sommige arbeiders roteren tussen systeme. Eerst in shiften. Ze hebben kinderen, eventjes niet in shiften. Dan een jaar of 2 wel. Sommige werken enkel in de zomer of winter in shiften voor whatever reden. Etc. etc.

Je ziet het probleem al komen. Normaalgezien indexeert het basisloon gewoon. En de shiftpremie gaat gewoon mee.

Wat als je nu met je basisloon aan 3500 zit. En je shiftpremie is 30% (random getal). En je zit vandaag niet in shiften, maar vb volgende maand wel.

Exact zelfde probleem als comissies.

Er is geen 100% correct antwoord. Er is geen 100% fair antwoord. Maar het zijn wel allemaal scenarios die op voorhand moeten gedefinieerd worden en die allemaal moeten gevolgd worden door de werkgevers.

Mij lijkt als je met 2 werkgevers werkt, er ook pro-rata naar het equivalent voltijds loon gekeken wordt, de berekening gemaakt en de centenindex pro-rata berekend. Is allemaal geen rocket science, werkgever 1 heeft geen zaken met werkgever 2.

Wel ja, je legt het probleem zelf op tafel. Als ik bij de ene 3000 verdien en bij de andere ook 3000. Samen is dat 6000. Dus er moet centenindex naar de overheid stromen. Hoe kan dat in orde komen als werkgever 1 en 2 niet van elkaar weten ? Werkgever 1 kan gewoon zeggen "euh, wij hebben de eerste 3000, dus overheid krijgt niks".

Je kunt perfect 100% ergens werken en nog 30% ergens anders, he.

Veel plezier met het op te lossen.

Zo zal je als je 2 halftijdse jobs doet aan elk 3999 euro equivalent voltijds brutoloon je geen impact voelen. Is alleen een nachtmerrie om te implementeren en te controleren uiteraard.

Extra belastingen heffen was voor iedereen onmiddelijk duidelijk en beter voorspelbaar. Dit gaat de geschiedenisboeken in als een draak van een regel waar over 30 jaar nog uitzonderingen in software pakketten voor gemaakt moeten worden.

Ik zie niet in hoe dat in orde kan gemaakt worden.

De gewoon centenindex op alles en iedereen en alle problemen verdwijnen.

Ofwel versta ik u niet of jij mij niet, maar tis één van beide vrees ik...
Die centenindex is toch elke maand zolang uw contract loopt? Dat is toch niet in januari te betalen en daarna gedaan?

Nee, maar ik ga ervan uit dat de berekening gemaakt wordt op het moment dat de indexatie doorgaat. PC200 indexeert in januari. Pak de lonen van wie op 1 jan in dienst is. Indexatie, bereken centenindex, x 12 en stuur factuur naar de bedrijven.

Dat is toch maar een eenmalig iets voor 1 j (12 maanden). Want bij de volgende indexatie ronde het jaar nadien gaan we gewoon weer verder.

scenario 1: Ik teken voor 1 januari een contract bij WG1 of WG2 en dat wordt op 1 januari nog is geïndexeerd -> ja ik heb centenindex maar op een hoger loon. Dus als WN laat ik het vallen om te zagen.
scenario 2: Ik teken na 1 januari een contract bij WG1/WG2, de centenindex is niet van toepassing maar ik heb normaal gezien een hoger loon.

Waarom ? Denk je dat WG2 gewoon een hoger loon gaat geven omdat jij dat wil ? Die weet toch ook dat de index niet volledig doorgevoerd is in het verleden, dus waarom zou die je de volledige index geven als je verandert ?

Mij gaat het niet zozeer om "het recht op index". Maar eerder om het feit dat hun regeling gewoon vol met gaten zit en dat als ze die willen toe timmeren het op legale wijze niet kan als mijn bovenstaande aannames correct zijn.
Los vh feit of het zinnig is of niet om voor 10€ van uwe tamtam te maken.

Ik zie nog altijd niet in hoe dat een cheatable iets is.

Ofwel versta ik u niet of jij mij niet, maar tis één van beide vrees ik...
Die centenindex is toch elke maand zolang uw contract loopt? Dat is toch niet in januari te betalen en daarna gedaan?

Het initiatief zit in het vb bij de WG.

scenario 1: Ik teken voor 1 januari een contract bij WG1 of WG2 en dat wordt op 1 januari nog is geïndexeerd -> ja ik heb centenindex maar op een hoger loon. Dus als WN laat ik het vallen om te zagen.
scenario 2: Ik teken na 1 januari een contract bij WG1/WG2, de centenindex is niet van toepassing maar ik heb normaal gezien een hoger loon.

Mij gaat het niet zozeer om "het recht op index". Maar eerder om het feit dat hun regeling gewoon vol met gaten zit en dat als ze die willen toe timmeren het op legale wijze niet kan als mijn bovenstaande aannames correct zijn.
Los vh feit of het zinnig is of niet om voor 10€ van uwe tamtam te maken.
Uw loon bij WG2 wordt bepaald op basis van iemand met exact hetzelfde profiel die al in dienst zou geweest zijn hè. Ik vind de ‘cheatable’ voorbeelden in deze thread allemaal nogal vergezocht, er gaan echt niet massaal nieuwe contracten uitgeschreven worden met alle poespas die daarbij hoort voor een paar euro’s. Het echte probleem is het algemeen misbruik van het indexatie-mechanisme om puur electorale redenen (‘Geen extra belastingen!’, ‘Geen indexsprong!’) waarbij er economisch en logistiek gezien veel logischere alternatieven waren.

Uw loon bij WG2 wordt bepaald op basis van iemand met exact hetzelfde profiel die al in dienst zou geweest zijn hè. Ik vind de ‘cheatable’ voorbeelden in deze thread allemaal nogal vergezocht, er gaan echt niet massaal nieuwe contracten uitgeschreven worden met alle poespas die daarbij hoort voor een paar euro’s. Het echte probleem is het algemeen misbruik van het indexatie-mechanisme om puur electorale redenen (‘Geen extra belastingen!’, ‘Geen indexsprong!’) waarbij er economisch en logistiek gezien veel logischere alternatieven waren.
Nogmaals, het gaat mij niet om een paar euro.
Het gaat er mij om dat ze weer geen systeem kunnen dat enerzijds duidelijk is en anderzijds waterdicht.
Dit is gewoon te vlot te omzeilen.

Flexijobs nog vóór zomer van 2026 mogelijk in alle sectoren, beslist regering

Ik ben echt niet mee waarom men denkt dat dit een goede zaak is. Dat is toch vooral gewoon onderbouwing van de sociale zekerheid? Waarom kan men niet meer rechtlijning voor een lastenverlaging zorgen in plaats van te gaan promoten dat mensen 4/5 + 1/5de werken om minder belastingen te betalen?

Ik ben echt niet mee waarom men denkt dat dit een goede zaak is. Dat is toch vooral gewoon onderbouwing van de sociale zekerheid? Waarom kan men niet meer rechtlijning voor een lastenverlaging zorgen in plaats van te gaan promoten dat mensen 4/5 + 1/5de werken om minder belastingen te betalen?

Dit is gewoon te gek voor woorden. Gaan we iedereen op 4/5 zetten en dan 1/5 uitwisselen met een ander bedrijf als flexi met als enige doel belastingen ontwijken.

TE.GEK.VOOR.WOORDEN.

Dit is gewoon te gek voor woorden. Gaan we iedereen op 4/5 zetten en dan 1/5 uitwisselen met een ander bedrijf als flexi met als enige doel belastingen ontwijken.

TE.GEK.VOOR.WOORDEN.

Was het zelfs niet de bedoeling dat je flexi kon werken bij je eigen werkgever? 😂

Idd bij eigen werkgever gaat ook mogelijk zijn.

Ja, zo gaan we het gat in de sociale zekerheid zeker gevuld krijgen, he. Laten we de uren die het meest opbrengen voor de belastingen gewoon gratis weggeven because... Ja, waarom eigenlijk ?

En aan de andere kant wat neuten en palaveren over 5 of 10 of 50M - liefst een week of 6.

In dit land kun je alles verwachten. Maar vroeger was het toch heel strict dat het andere werkgever en volgens mij zelfs andere sector moest zijn.

Zelfde sector mocht dacht ik, maar moest een andere werkgever zijn.

Nu mag het dus overal en tot 18.000€ ipv 12.000€

Als ik mijn overuren wil laten uitbetalen betaal ik gewoon volle pot belastingen, zelfs geen fiscaal voordelige overuren. Ik maak mezelf belachelijk 😂

Zelfde sector mocht dacht ik, maar moest een andere werkgever zijn.

Nu mag het dus overal en tot 18.000€ ipv 12.000€

Als ik mijn overuren wil laten uitbetalen betaal ik gewoon volle pot belastingen, zelfs geen fiscaal voordelige overuren. Ik maak mezelf belachelijk 😂
Waarom kan dit niet bij uw werkgever? (Dacht overheid?) Of ´kader´functie?

Ja, zo gaan we het gat in de sociale zekerheid zeker gevuld krijgen, he. Laten we de uren die het meest opbrengen voor de belastingen gewoon gratis weggeven because... Ja, waarom eigenlijk ?

En aan de andere kant wat neuten en palaveren over 5 of 10 of 50M - liefst een week of 6.
230.000 flexijobbers

"Het totale aantal flexi-jobs is nu al goed voor 766 miljoen euro aan normaal belastbaar loon."

TE.GEK.VOOR.WOORDEN.
Wacht wacht, misschien kunnen we nog vrijwillige overuren inplannen.
Die overuren waar je officieel 20% minder mee verdiend, geen belastingen betaald en de werkgever u in het zwart voor uitbetaald.

Waarom kan dit niet bij uw werkgever? (Dacht overheid?) Of ´kader´functie?

Overheid inderdaad. Geen kaderfunctie.
Geen flauw idee hoe het kan.

Collega heeft 2j geleden 4u gewerkt op zaterdag (150%) en gekozen voor uitbetaling die kreeg dan 4 overuren en 21€ netto ipv 6 overuren

Andere collega 8u op een zondag (200%) die krijg 8 overuren en +-70€ ipv 16 overuren 😂

Waar haal je dat want ook dat aantal fiscaal voordeliger uren wordt precies uitgebreid https://www.vbo-feb.be/nl/nieuws/vbo-direct-begrotingsbeslissingen-wat-u-moet-weten/

Ambtenaar hè. De voordelen zijn voor de privé..

Het is natuurlijk wel een regering voor bedrijven: de pasmunt voor andere zaken ofzo, 20-25€ betalen een aanrekenen aan 45-90, de kassa gaat rinkelen op bepaalde plaatsen.

Compleet achterlijke beslissing

Dat Vooruit dat laat passeren is wel straf, nu zijn ze volledig nutteloos geworden.

Het is natuurlijk wel een regering voor bedrijven: de pasmunt voor andere zaken ofzo, 20-25€ betalen een aanrekenen aan 45-90, de kassa gaat rinkelen op bepaalde plaatsen.

Dat Vooruit dat laat passeren is wel straf, nu zijn ze volledig nutteloos geworden.

De raad van state is vrij streng voor het voorstel/wetsontwerp en spreekt van "staatssteun" en mogelijk discriminerend.
Voor staatssteun is een goedkeuring van Europa nodig

Stel u die farce voor als men het nadien moet terugdraaien

Vooruit laat dat niet gewoon passeren maar is daar ook voorstander van, wat op zich niet zo onlogisch is, het is heel voordelig voor werknmerers en werkgevers maar slecht voor de staat. Of het is toch logisch vanuit het standpunt dat ze de belangen van de werknemer verdedigen, want op zich is heel die flexi-job regeling nog maar eens een bijkomende complexiteit onze arbeidsmarkt met een hoop negatieve bijwerkingen, en dus iets waar iedereen beter tegen zouden zijn.

Terug
Bovenaan