Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Mijn mama die ik niet overtuigd krijg om te stoppen met roken.
Vele andere mensen die niet standaard effe naar Luxemburg rijden voor hun kankerstokjes, omdat ze niet willen of kunnen.
Of zelfs degenen die het wel nog in het buitenland gaan kopen, maar door hun voorraad heen zitten.
Het zou me nu ook wel sterk lijken dat de gemiddelde tabaksverslaafde geregeld de grens over gaat of gigantische, dure stocks aanlegt. Wat ik daarvan zie is toch eerder elke week naar een plaatselijke winkel gaan. Maar ik woon dan ook in het centrum, voor grensregio's ligt dat anders natuurlijk.

Iedereen kent toch wel iemand (of kent iemand die iemand kent...) die regelmatig eens naar Spanje, Tenerife, etc. gaat en een paar sloffen kan meebrengen.
En je kunt ook van quasi overal in België met de trein naar Luxemburg, dat kost niet veel en het is voor veel mensen gewoon een leuke trip.

LOL wie koopt dat nog in België? De mensen zijn ook niet allemaal dom, logisch dat vanaf een bepaald moment het netto-effect nihil wordt en later zelfs negatief. Er zijn bij mijn weten geen cijfers over maar volgens mij verliezen ze nu al meer geld aan de verschuiving van het koopgedrag naar het buitenland dan dat ze winnen met hun accijnsverhogingen.
Anekdotisch maar kennis heeft gisteravond ook mijn bestelling geleverd uit Luxemburg: paar flessen porto, wat cognac, voedingsalcohol en spijtig genoeg ook tabak voor mijn aan sigaretten verslaafde vader. Die mens had in totaal 400 flessen en 25 sloffen sigaretten/tabak mee, grootste deel van die flessen is voor de lokale cafébaas.

Iedereen wint behalve de Belgische staat.

Iedereen kent toch wel iemand (of kent iemand die iemand kent...) die regelmatig eens naar Spanje, Tenerife, etc. gaat en een paar sloffen kan meebrengen.
En je kunt ook van quasi overal in België met de trein naar Luxemburg, dat kost niet veel en het is voor veel mensen gewoon een leuke trip.
Om eerlijk te zijn, niet echt.

Maar weinig mensen in mijn omgeving roken.

Anekdotisch maar kennis heeft gisteravond ook mijn bestelling geleverd uit Luxemburg: paar flessen porto, wat cognac, voedingsalcohol en spijtig genoeg ook tabak voor mijn aan sigaretten verslaafde vader. Die mens had in totaal 400 flessen en 25 sloffen sigaretten/tabak mee, grootste deel van die flessen is voor de lokale cafébaas.

Ze doen het nu al, verhoging gaat dit niet nog verder stimuleren.

Het zou me nu ook wel sterk lijken dat de gemiddelde tabaksverslaafde geregeld de grens over gaat of gigantische, dure stocks aanlegt. Wat ik daarvan zie is toch eerder elke week naar een plaatselijke winkel gaan. Maar ik woon dan ook in het centrum, voor grensregio's ligt dat anders natuurlijk.
Je zou nog verschieten hoor, hier meerdere kennissen die met de regelmaat van de klok naar daar gaan, alleen al 2 jagers (die een jachtgebied hebben in Duitsland) zijn op jaarbasis goed door 50-100k koopwaar/jaar. Dat is ook de place to be voor gefoefel op elk gebied - tussen die jagers zit zowat alles: advocaten, notarissen, artsen, echte top -industriëlen, ...

Onderschat ook de horeca niet trouwens - die hebben ook hun kanalen.

Je zou nog verschieten hoor, hier meerdere kennissen die met de regelmaat van de klok naar daar gaan, alleen al 2 jagers (die een jachtgebied hebben in Duitsland) zijn op jaarbasis goed door 50-100k koopwaar/jaar.

Onderschat ook de horeca niet trouwens - die hebben ook hun kanalen.
Ik ken zo niemand. Maar goed, zuiver anekdotisch.

Met 400 flessen is uw kennis dan wel illegaal alcohol aan het smokkelen wat niet voor eigen gebruik is. Ik weet niet of accijnzen verlagen daar het antwoord op is; misschien eerder controle van horeca en hun alcoholleveranciers?

Met 400 flessen is uw kennis dan wel illegaal alcohol aan het smokkelen wat niet voor eigen gebruik is. Ik weet niet of accijnzen verlagen daar het antwoord op is; misschien eerder controle van horeca en hun alcoholleveranciers?
Dat klopt idd, als inwoner van het hol van pluto ben ik al heel mijn leven omringd door foefelaars, of het nu gaat over zwartwerk, onterechte kosten, drank en sigaretten, verzekeringsfraude, fraude met tankkaarten, fraude met stookolie, fraude met verkoop appartementen en woningen, fraude door artsen en verpleegkundigen, bloemisten ... de lijst is lang.

Tis in feite zeer triestig, mss moet ik mij wat bijscholen en een job in die sector ambiëren - ze moeten mij niet betalen, met een commissie ben ik tevreden.

Kunnen we nu niet zeggen.
Uw laatste punt is gewoon van toepassing. Nu is dit pure speculatie.
Indien januari 2026 PC200 indexatie zou zijn en die is 0.5%. Terwijl de ambtenarenlonen in november 2% indexeren omdat de threashold bereikt is. De lonen in januari 2027 bij PC200 1.5% indexeren. En dan voor beide niets in 2028. Dan zijn de ambtenaren slechter af.
Is het 1.5% in januari 2026 PC200 en de indexatie van 2% threashold voor ambtenaren gebeurt pas in 2027 of de index PC200 was 2.5% en de index van de ambtenaren is de 2% gebeurd in december 2025 dan zijn de ambtenaren beter af.
Is het januari 2026 0.3% en maart 2026 2%, juni 2% en december 2% dan zijn de ambtenaren ook weer slechter af. Want enkel de januari 2026 zou geïmpacteerd worden bij PC200. Bij de ambtenaren zou dan waarschijnlijk in februari of maart die 2% gebeuren en zou die indexatie gebeuren terwijl die in juni en december overgeslagen wordt. De PC200 in 2027 met 6% omhoog gaat maar de ambtenarenlonen dan maar 1 keer afgeroomd werd ipv3 keer.
Voor de rest weten we ook niet wat er effectief nog overblijft van die belofte om niet meerdere keren te indexeren.

Kan zoals gezegd alle kanten uitgaan.

De belangrijkste vraag is eerder, als het -5% zou zijn, stoppen ze dan ook op -2% voor de lonen boven de 4000 euro, lijkt me wel zo eerlijk :p

Accijnzen verhogen is al decennia lang een gemakkelijheidsoplossing van regeringen, soms onder het mom van gezondheid (alcohol en tabak 'ontmoedigen') maar meestal wordt er weinig moeite gedaan om te verbergen dat het een platte belastingverhoging is.
Tot er natuurlijk een moment komt dat er velen zeggen, no more, zeker als het binnen rij-afstand (al dan niet met de tankkaart of laadpas van de salariswagen) een pak goedkoper is. Wat ze proberen is gedrag sturen maar wat ze uiteindelijk krijgen is verschuiving van consumptie waardoor men alsnog achter die hogere opbrengsten kan fluiten.
Tuurlijk is fraude van de groothandel niet goed te praten, maar op retail niveau kun je de mensen hun shoppingtoerisme niet kwalijk nemen. En dat gaat veel verder dan enkel alcohol en tabak.

De belangrijkste vraag is eerder, als het -5% zou zijn, stoppen ze dan ook op -2% voor de lonen boven de 4000 euro, lijkt me wel zo eerlijk :p

Neen. De hypothese is op basis van een verhoging. Een verlaging is een heel andere case en dus ook een andere procedure.
Waarbij dit eerder de basisprocedure gaat zijn. En we dus allen -5% aan ons broek hebben.

Al weet ik nu ook niet hoe realistisch het is om te verwachten tegen vb 2028 dat de index negatief zou eindigen.

Neen. De hypothese is op basis van een verhoging. Een verlaging is een heel andere case en dus ook een andere procedure.
Waarbij dit eerder de basisprocedure gaat zijn. En we dus allen -5% aan ons broek hebben.

Al weet ik nu ook niet hoe realistisch het is om te verwachten tegen vb 2028 dat de index negatief zou eindigen.

Ik vermoed dat je dit verkeerd leest en dat de vraag is dat het verlies van de indexsprong light in 2026 en 2028 eigenlijk nog onbekend is, de simulaties tot nu toe gaan uit van 2% inflatie per jaar, maar dat is op basis van voorspellingen of zelfs gewoon het ECB inflatie-target.

Als de inflatie in 2026 10% zou zijn, verlies je wel een pak meer, als je bijvoorbeeld € 5000 verdient, krijg je niet langer € 500 index, maar 'slechts' € 400 (bruto) door deze cap. Nu goed, dat zou wel enkele zwarte zwanen vergen à la post-corona of de energiecrisis en Oekraïne, maar die hebben we de afgelopen 5 jaar wél gehad natuurlijk.

Als de inflatie in 2026 10% zou zijn, verlies je wel een pak meer, als je bijvoorbeeld € 5000 verdient, krijg je niet langer € 500 index, maar 'slechts' € 400 (bruto) door deze cap. Nu goed, dat zou wel enkele zwarte zwanen vergen à la post-corona of de energiecrisis en Oekraïne, maar die hebben we de afgelopen 5 jaar wél gehad natuurlijk.

Dat is de discussie die er lopende is. Als er 10% inflatie is, wat we niet hopen. Door de vermelding van het feit dat er staat meerdere. Hoe gaat men ermee om. Je zou die hypothese van opdelen in stappen van 2% (dus bekijken als een event van meerdere indexaties bekijken... maar dan open je ook weer de doos van pandora van welke weging geef je aan die stap) kunnen gebruiken en wat met de PC's die dit opdelen naar een indexatie in meerdere stappen (dus waarbij de jaarlijkse indexatie van vb 2% opgedeeld is in de reële indexatie om de 2 maanden of om de 6 maanden). Maar ook daar is dat een hypothese en speculatie voor we effectief er iets realistisch kunnen over zeggen.

En door dit feit dat er verschillende indexatiesystemen zijn kan je ook niet zeggen van partij x of y komt er het voordeligste uit. Dat hangt allemaal af van randzaken en de datum van invoering.

PS: indien we in een recessie zouden belanden, dan zou een daling kunnen.

Illegale tabakshandel heeft terug een serieuze opgang.

https://www.hln.be/ledegem/illegale...eslag-genomen-29-werknemers-geklist~a2d27be8/

35 miljoen sigaretten in beslag oftewel anderhalf miljjoen pakken sigaretten aan 25 stuks. Productielijn waarmee ze tot 6 miljoen sigaretten konden produceren per dag :p. "30 werknemers"
Dat is een hele fabriek die daar draaide :p.

De show is voorbij

Mss is het toch geen slecht idee om daar eens een andere formule voor te bedenken - een echt debat kan je dat niet meer noemen terwijl er toch behoorlijk wat energie wordt ingestoken.

Na de show van Quicky is het mss te veel van het goede op een te korte tijdspanne.

Ow extra info.

+/- 8 minuten in
Vanaf 2030 zal de BTW verhogen richting 21% op gas. Dit is op Europees niveau afgesproken en gestemd zijn geweest in het verleden. Die shift die men nu voorziet zou vooreerst al een tijdelijke stap zijn. Goed wetende dat in de toekomst daarnaast ook nog eens ETS2 zou erbij komen (2027/2028 dacht ik).

Dat leek mij wel een belangrijke wetenswaardigheid.
PS: wel in het frans

De show is voorbij

Mss is het toch geen slecht idee om daar eens een andere formule voor te bedenken - een echt debat kan je dat niet meer noemen terwijl er toch behoorlijk wat energie wordt ingestoken.

Na de show van Quicky is het mss te veel van het goede op een te korte tijdspanne.

Hoe wil je dit anders doen? Men zou wel het aantal parlementsleden kunnen verminderen, maar als je het spreekrecht per parlementslid gaat beperken, ga je natuurlijk nog meer toegeven dat de partijvoorzitters alles beslissen.

Aangepast werk is vaak ook een moeilijke hé... bijvoorbeeld: uitgebluste leerkracht met burnout, kan niet meer lesgeven, wat voor "aangepast werk" kan een school dan voorzien? Allemaal maar op het secretariaat duwen?

En een gelijkaardig verhaal kan je ook opbouwen voor andere organisaties, bedrijven, etc.
Ja, en hoe gaan we deze mensen dan verder helpen? Dan stopt het? Zijn het dan profiteurs?

Ja, en hoe gaan we deze mensen dan verder helpen? Dan stopt het? Zijn het dan profiteurs?

Dan moeten die enerzijds zelfs verantwoordelijkheid nemen om een andere job te zoeken en anderzijds kan de samenleving helpen zoeken naar een andere job waar mogelijk (bv. omscholing).

Je kan echter niet verwachten dat een werkgever jobs gaat bij creëren die niet nuttig zijn binnen hun organisatie, het voorbeeld van een leerkracht die niet meer kan lesgeven is een gemakkelijk maar gekend voorbeeld (o.a. een oude klastitularis van mij).
Of wat zou jij voorstellen?

Pak dat je een klein (hypothetisch) bouwbedrijf hebt met 10 bouwvakkers op de werf en 2 mensen op de bureau (geen idee of die verhouding realistisch is), en plots krijgen 3 bouwvakkers rugproblemen (wat kan). Verwacht je dan dat dat bedrijf evengoed dan maar 5 mensen op de bureau moet tewerkstellen? Als ze dan niet genoeg extra bouwvakkers voor op de werf vinden en/of genoeg extra werk binnenhalen, gaat dat niet blijven marcheren hé.

Omgekeerd zou ik niet eens weten wat je moet doen met iemand die achter de bureau niet meer meekan om medische redenen.

Dan moeten die enerzijds zelfs verantwoordelijkheid nemen om een andere job te zoeken en anderzijds kan de samenleving helpen zoeken naar een andere job waar mogelijk (bv. omscholing).

Je kan echter niet verwachten dat een werkgever jobs gaat bij creëren die niet nuttig zijn binnen hun organisatie, het voorbeeld van een leerkracht die niet meer kan lesgeven is een gemakkelijk maar gekend voorbeeld (o.a. een oude klastitularis van mij).
Of wat zou jij voorstellen?

Pak dat je een klein (hypothetisch) bouwbedrijf hebt met 10 bouwvakkers op de werf en 2 mensen op de bureau (geen idee of die verhouding realistisch is), en plots krijgen 3 bouwvakkers rugproblemen (wat kan). Verwacht je dan dat dat bedrijf evengoed dan maar 5 mensen op de bureau moet tewerkstellen? Als ze dan niet genoeg extra bouwvakkers voor op de werf vinden en/of genoeg extra werk binnenhalen, gaat dat niet blijven marcheren hé.

Omgekeerd zou ik niet eens weten wat je moet doen met iemand die achter de bureau niet meer meekan om medische redenen.
Veel van die mensen komen dan helaas in een vicieuze cirkel terecht als ik uw redenering volg.. Niet meer aan de slag kunnen bij eigen werkgever wegens geen aangepast werk mogelijk.. Geschikte job voor die mensen is er niet direct.. dus moet de overheid maatwerk voorzien voor langdurige zieken. Maar zover reikt het verstand of de wil van de heren in Brussel niet. Hier in België zijn we op dat gebied nog een ontwikkelingsland. Zeker als je vergelijkt met de Scandinavische landen.

Langdurige ziekte = geen maatwerk beschikbaar voor bepaalde sectoren = uiteindelijk werkloosheid = nadien OCMW = armoede.. Dat afglijden gaan we meer en meer zien de komende jaren in ons land. Mark my words..

In het slechtste geval toenemende criminaliteit als gevolg hiervan.

Terug
Bovenaan