Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Misschien is het hier al langs gekomen, maar hoe helpt de index sprong eigenlijk het begrotingstekort oplossen? Op de hoogste lonen gaat ongeveer de helft onmiddelijk terug naar de belastingen. Dus uiteindelijk lopen ze ook groot deel inkomsten mis.
Zit het in de lonen die de overheid zelf betaalt, of spelen er nog andere zaken?
+ dat het geen echte indexsprong is, deel van het "bespaard geld" door bedrijven door een indexsprong zou op één of ander manier gerecupereerd worden door de overheid.

Ik zou als kinderloze alvast niet op mijn gemak zijn als je naar de bevolkingspiramide kijkt. Geboren na 1990 en geen kinderen? Je zit met een dik onderhoudsprobleem als je bejaard bent.

Dat is niet nieuw en niet enkel een Belgisch probleem. Heel de moderne wereld heeft dat probleem. Van Japan tot VS en alles daartussen. Niet veel mensen willen veel kinderen in de moderne maatschappij.

4/5e werken en 1/5e flexi? :unsure:
Contract van voltijds werken in een 32u werkweek met een 4/5de loon. En een contract van 1/5de werken via flexijob bij dezelfde werkgever. Verbod bij zelfde werkgever verviel enkel wanneer je voltijds werkte. Halftijds lijkt je zo te zien dus niet bij dezelfde werkgever te mogen werken.

Ik werk bij de overheid volgens vaste barema's en kan niet onderhandelen over mijn loon :oi22:

Misschien toch niet slecht als de overheid eens zou kijken naar de privé betreffende evaluaties en wie wat krijgt qua "opslag" ipv enkel naar anciënniteit te kijken

Maar ze zijn enkel de andere richting uit aan het gaan. Demotiverend voor degene die wel nog willen

Ouders moeten voor al die stelsels evenveel afdragen als niet-ouders, en erbovenop nog het grotere huis met grotere stookkosten, eten, en de grotere auto. Pas op: ik wil hier niet klagen over het lot van ouders. Maar een belastingsgeld stroom van kinderlozen naar ouders nu gaan benoemen als een onrechtmatigheid die moet worden opgelost, daar heb ik ernstige problemen mee.

Het lijkt me nu toch niet uit de lucht gegrepen dat kinderen hebben en krijgen door de overheid goed gesponsord worden.
En dat onderwijs spotgoedkoop is in België.
Stellen dat kinderloze dus goed bijdragen voor een ander zijn kinderen is echt geen gekkigheid. En daar kan gerust wel naar gekeken worden dat de sponsoring op dat vlak minder kan.
Onderwijs mag en kan gerust wat duurder worden.

Het lijkt me nu toch niet uit de lucht gegrepen dat kinderen hebben en krijgen door de overheid goed gesponsord worden.
Stellen dat kinderloze dus goed bijdragen voor een ander zijn kinderen is echt geen gekkigheid. En daar kan gerust wel naar gekeken worden dat de sponsoring op dat vlak minder kan.
Het is nu wel niet dat je zelf geen kind bent geweest. Daarnaast brengen die kinderen uiteindelijk geld op, en hoe beter de schooling hoe meer. Bekijk het maar beter als investering.

Misschien toch niet slecht als de overheid eens zou kijken naar de privé betreffende evaluaties en wie wat krijgt qua "opslag" ipv enkel naar anciënniteit te kijken

Maar ze zijn enkel de andere richting uit aan het gaan. Demotiverend voor degene die wel nog willen
Is dat niet exact wat de Vlaamse Overheid gedaan heeft?
Geen nieuwe statutaire aanwervingen meer (behalve voor gezagsfuncties) + systeem van verloning naar evaluatie i.p.v. anciënniteit (ook mogelijk over te schakelen voor al bestaande contractuele en statutaire ambtenaren).

Misschien dan ook ineens invoeren dat mensen die, op het moment dat ze op pensioen gaan en geen werkende kinderen hebben, een pak minder pensioen krijgen. Want andermans kinderen hoeven een kinderloze zijn pensioen niet te sponsoren.

Is dat niet exact wat de Vlaamse Overheid gedaan heeft?
Geen nieuwe statutaire aanwervingen meer (behalve voor gezagsfuncties) + systeem van verloning naar evaluatie i.p.v. anciënniteit (ook mogelijk over te schakelen voor al bestaande contractuele en statutaire ambtenaren).

hangt allemaal af van hoe het op de terrein werkelijk wordt uitgevoerd. Als 99% dezelfde resultaat heeft, wat is dan het nut van een "evaluatiesysteem" (Enfin, de reden waarom eerdere systemen afgevoerd waren.)

hangt allemaal af van hoe het op de terrein werkelijk wordt uitgevoerd. Als 99% dezelfde resultaat heeft, wat is dan het nut van een "evaluatiesysteem" (Enfin, de reden waarom eerdere systemen afgevoerd waren.)
Zo kan je ook voor niemand goed doen hé.

Persoon 1 klaagt dat men bij de overheid beter zou overschakelen naar een evaluatie-gebaseerd systeem voor verloning.
Ik zeg dat het bij een bepaalde overheid al zo is.
Persoon 2 "HaNgT aLlEmAaL aF vAn HoE hEt Op De TeRrEiN wErKeLiJk WoRdT uItGeVoErD"...

Kom hé, zo kan je alles afbreken. Men heeft ingeveord wat hij wou, bij de Vlaamse Overheid. En niet de omgekeerde richting aan het uitgaan, zoals hij zei.

Misschien dan ook ineens invoeren dat mensen die, op het moment dat ze op pensioen gaan en geen werkende kinderen hebben, een pak minder pensioen krijgen. Want andermans kinderen hoeven een kinderloze zijn pensioen niet te sponsoren.

Dat is één van de grootste blunders ooit, men had pensioenen moeten betalen met de inkomsten uit die generatie.

Zo kan je ook voor niemand goed doen hé.

Persoon 1 klaagt dat men bij de overheid beter zou overschakelen naar een evaluatie-gebaseerd systeem voor verloning.
Ik zeg dat het bij een bepaalde overheid al zo is.
Persoon 2 "HaNgT aLlEmAaL aF vAn HoE hEt Op De TeRrEiN wErKeLiJk WoRdT uItGeVoErD"...

Kom hé, zo kan je alles afbreken. Men heeft ingeveord wat hij wou, bij de Vlaamse Overheid. En niet de omgekeerde richting aan het uitgaan, zoals hij zei.

Federaal gaat men de andere richting uit. Vlaams wist ik niet, bedankt.

Vroeger was het nog onvoldoende - te verbeteren - voldoet aan de verwachtingen en uitstekend.
Tegenwoordig ist nog gewoon te verbeteren of voldoet aan de verwachtingen.

Uiteraard afhankelijk van de dienst en de jobinhoud. Maar bij de functies die je kan meten op resultaten en aantallen kan je je doelstellingen/verwachtingen wel scherp stellen

Krijgen die met medische redenen uitzondering?
En wat met de genetisch minder bedeelde mensen die niet vant straat geraken?
En wat met de mensen die gewoon een rot karakter hebben?
En wat met mensen die biologisch geen kinderen kunnen krijgen (lesbisch, homo) Verplicht adopteren want anders minder pensioen?
En wat als uw kind sterft voordat hij op werkende leeftijd is. Pech? Ge had er maar beter voor moeten zorgen?

Of gooien we gewoon iedereen op de hoop?
En krijgen de mensen zonder kinderen dan ook meer loon? Haja want die hebben meer afgedragen dan die met kinderen die van de belastingsvermindering konden genieten.

Het is nu wel niet dat je zelf geen kind bent geweest. Daarnaast brengen die kinderen uiteindelijk geld op, en hoe beter de schooling hoe meer. Bekijk het maar beter als investering.

Heeft niks te maken met kind zijn geweest of niet.
Wel gewoon met het vaststaand feit dat kinderen veel fiscale voordelen met zich meebrengen. Dat is niet slecht, de vraag is hoeft het zo een groot voordeel te zijn.
Scholing is inderdaad een investering in de toekomst, niemand pleit dan ook voor de volledige kost te moeten dragen.
Maar wel voor een meer correctere bijdrage voor het onderwijs dat je krijgt, en het voordeel dat je krijgt door onderwijs te genieten.
Ook in Nederland studeren er ingenieurs, dokters, wetenschappers, etc. af. Ook al is de kost voor die studies te volgen vele malen hoger. Ja je start met studieschuld, maar menig dokter fietst dat op een mum van tijd weg.
Opleidingen die economisch weinig meerwaarde bieden, daarvoor moet je hard zijn. Wil je ze volgen dan maak je op voorhand de keuze dat je uw studieschuld niet op korte termijn zal kunnen terugbetalen en het dus meer uit zuivere interesse is dan uit tewerkstelling oogmerk.

In België is onderwijs gewoon bijna gratis waardoor we te maken hebben met een grote investering die soms leidt tot geen resultaat. Mensen die studeren zonder een diploma te halen, verloren investering dus.
Dat is gewoon jammer en komt deels door het systeem van met proberen doe je niks mis.

Die mensen hebben wel heel hun carrière afgedragen om de generatie voor hen te voorzien van pensioen.
Dus uw redenering houdt geen steek en is naast de kwestie.
Kinderen zijn in de eerste plaats een emotionele keuze, of dat zou toch moeten. Ouders mogen gerust ondersteund worden, en kinderen maken mag gerust gestimuleerd worden.
De vraag is moet dat in de mate dat het nu gebeurt?

Kinderen mogen gerust kansen krijgen en moeten niet gehinderd worden. Maar wederom moet dat niet grenzeloos zijn.
Net geen 7% van de schoolverlaters hebben na 1 jaar nog geen werk, dat om maar te kaderen dat het argument kinderen zijn de toekomst dan ook wel moet betekenen dat de investeringen zich terugbetalen.

Ik neem graag het voorbeeld van een dokter, studieschuld is voor hen een fait divers mochten ze daarmee afstuderen.
Die zou nog tijdens hun stage al terugbetaald zijn. Dus de vraag is dan moeten we deze mensen echt zo hard ondersteunen?
En studieschuld zou ook geen rem zetten op het aantal dokters die zouden afstuderen hoor, allesbehalve zou dat afremmen.

Dat is één van de grootste blunders ooit, men had pensioenen moeten betalen met de inkomsten uit die generatie.
In theorie wel maar in de praktijk is deze puinhoop er door het wanbeheer van onze regeringen en hadden ze dat ook wel verneukt.
1 van de problemen zit bij de ambtenaren. Dat is niet omwille van die mensen maar omdat de overheid zichzelf altijd vrijsteld van zijn eigen regels.
Het is nog maar sinds 10 jaar dat pensioenbijdrage van ambtenaren geïnd worden onder de RSZ. Daarvoor was het een "eigen" systeem. (lees, gat in de begroting)
Daarboven was de persoonlijke bijdrage maar de helft van die in privé. (lees, gat in de begroting)
Werden lokale besturen volledig vrijgesteld van pensioenbijdrage. Ze moesten dit maar voorzien in de begroting van die periode. (lees, federale overheid maakt een extra gat in de begroting door bij te springen voor de niet geïnde bijdrage van de lokale besturen)
En als dat nog niet voldoende was zijn pensioenpotten gaan overnemen van oa de NMBS om cadeaus uit te geven. (lees, gat in de begroting)
Al dat is dan al berekend geweest tot op 1% van het BBP 25 jaar geleden.
Klein detail, wie was minister van pensioenen 25 jaar geleden. Ah kijk, Frank Vandenbroucke.
Wie betaalt het gelag nu, de ambtenaren.

In theorie wel maar in de praktijk is deze puinhoop er door het wanbeheer van onze regeringen en hadden ze dat ook wel verneukt.
1 van de problemen zit bij de ambtenaren. Dat is niet omwille van die mensen maar omdat de overheid zichzelf altijd vrijsteld van zijn eigen regels.
Het is nog maar sinds 10 jaar dat pensioenbijdrage van ambtenaren geïnd worden onder de RSZ. Daarvoor was het een "eigen" systeem. (lees, gat in de begroting)
Daarboven was de persoonlijke bijdrage maar de helft van die in privé. (lees, gat in de begroting)
Werden lokale besturen volledig vrijgesteld van pensioenbijdrage. Ze moesten dit maar voorzien in de begroting van die periode. (lees, federale overheid maakt een extra gat in de begroting door bij te springen voor de niet geïnde bijdrage van de lokale besturen)
En als dat nog niet voldoende was zijn pensioenpotten gaan overnemen van oa de NMBS om cadeaus uit te geven. (lees, gat in de begroting)
Al dat is dan al berekend geweest tot op 1% van het BBP 25 jaar geleden.
Klein detail, wie was minister van pensioenen 25 jaar geleden. Ah kijk, Frank Vandenbroucke.
Wie betaalt het gelag nu, de ambtenaren.
Iedereen behalve de boomers bedoel je? Toch weer netjes dat ze net de pensioenmalus weer opschuiven naar 2027 om het mes nog wat dieper te steken.

Die mensen hebben wel heel hun carrière afgedragen om de generatie voor hen te voorzien van pensioen.
Dus uw redenering houdt geen steek en is naast de kwestie.
Kinderen zijn in de eerste plaats een emotionele keuze, of dat zou toch moeten. Ouders mogen gerust ondersteund worden, en kinderen maken mag gerust gestimuleerd worden.
De vraag is moet dat in de mate dat het nu gebeurt?

Het is wel degelijk relevant. Ons systeem werkt nu eenmaal zo dat de actieve bevolking de pensioenen betaalt. Wat jij tijdens je loopbaan afdraagt, financiert niet jouw eigen pensioen. Het zijn de kinderen van vandaag, die hun ouders veel geld kosten, die later dat gewicht zullen dragen.

Daarom stoor ik mij aan uitspraken zoals (niet op iemand persoonlijk, maar ik hoor ze vaak bij alleenstaanden): “Ik hoef andermans kinderen toch niet te sponsoren, iedereen gelijk.”

En als je echt alles volledig “gelijk” trekt, dan hoort daar ook de extreme consequentie bij: wie niet heeft bijgedragen aan het grootbrengen van de volgende generatie, kan moeilijk verwachten dat diezelfde generatie later via hun belastingen zijn of haar pensioen financiert.

En wie die extreme logica niet wil volgen, moet dan ook erkennen dat het redelijk is dat mensen met kinderen vandaag ondersteuning krijgen — omdat zij morgen mee zorgen voor de pensioenen van iedereen.

Het is wel degelijk relevant. Ons systeem werkt nu eenmaal zo dat de actieve bevolking de pensioenen betaalt. Wat jij tijdens je loopbaan afdraagt, financiert niet jouw eigen pensioen. Het zijn de kinderen van vandaag, die hun ouders veel geld kosten, die later dat gewicht zullen dragen.

Daarom stoor ik mij aan uitspraken zoals (niet op iemand persoonlijk, maar ik hoor ze vaak bij alleenstaanden): “Ik hoef andermans kinderen toch niet te sponsoren, iedereen gelijk.”

En als je echt alles volledig “gelijk” trekt, dan hoort daar ook de extreme consequentie bij: wie niet heeft bijgedragen aan het grootbrengen van de volgende generatie, kan moeilijk verwachten dat diezelfde generatie later via hun belastingen zijn of haar pensioen financiert.

En wie die extreme logica niet wil volgen, moet dan ook erkennen dat het redelijk is dat mensen met kinderen vandaag ondersteuning krijgen — omdat zij morgen mee zorgen voor de pensioenen van iedereen.
Ik denk eerlijk gezegd dat als je de keuze zou krijgen om niet bij te dragen tot de kost van kinderen Laar dan ook geen pensioen , dat misschien financieel een betere keuze is.

Onderwijs kost per kind per jaar ongeveer 10.000 euro of 150k in totaal en je krijgt 50k kindergeld voor een kind. Das al 200k enkel voor die twee elementen, maar cruciaal, je doet die uitgaven lang voor je pensioen. Als je die 200k gemiddeld 30 jaar in een pensioenfonds steekt met een rendement van 4 procent dan heb je tegen je pensioen 650 gespaard. Een gemiddeld pensioen is ongeveer 25k per jaar en dat ontvangen wepakweg 20 jaar, da’s 500k.

Das een back of the envelope berekening natuurlijk en het echte resultaat kan hoger of lager zijn maar zou me niet verbazen dat niet bijdragen en geen pensioen de beste keuze is.

Ik vind het ook in het algemeen een wat foute redenering om te vinden dat kinderloze mensen moeten bijdragen aan kinderen omdat het kinderen zijn die de pensioenen betalen later of de maatschappij gaan verderzetten want dat zou willen zeggen dat als we in een stelsel zitten waar iedereen zijn eigen pensioen financiert, zoals in heel veel landen, er wel een goed punt zou zijn om kinderloze mensen niet te laten bijdragen, quod non. Of ook dat er iets zou te zeggen vallen voor mensen die na hun studies in het buitenland gaan werken al die bijdragen te laten terugbetalen.

De reden dat die bijdragen eerlijk zijn, ook van kinderloze mensen, is dat je die subsidies niet als subsidies voor de ouders moet zien maar subsidies voor het kind zoals iedereen hier ook heeft gekregen toen ze jong waren, iedereen heeft het recht op financiële steun als kind en draagt dan later bij voor die financiële steun aan andere kinderen. Je hoeft die andere kinderen ruwweg niet meer te geven dan je zelf hebt gekregen. Iedereen krijgt het, iedereen draagt bij.

Laatst bewerkt:

Je hebt nu een hele uitleg gedaan die volledig lang de essentie fietst.
Er wordt niet gezegd dat er geen ondersteuning moet zijn, de vraag is of de ondersteuning zo verregaand als momenteel het geval moet zijn.

En laat ons ook niet flauw doen, als je een hele carrière hebt gedaan dan heb je voor 1001 zaken bijgedragen waarvan de helft misschien niet relevant zijn voor u persoonlijk.
Dat is nu eenmaal een solidair systeem waar niks mis mee is.
Het schoentje begint te wringen wanneer het solidair zijn te grote proporties aanneemt en de verhoudingen gewoon scheef beginnen zitten.

Voor velen is pensioen zowat het enige tastbare dat ze duidelijk terugkrijgen voor hun jarenlange investering in dat solidair systeem.
Het enige wat ze reëel terug deels kunnen onttrekken uit dat systeem. Dat is gewoon de realiteit.
Vraag daarbij is ook of het bedrag van dat pensioen onbespreekbaar moet zijn, volgens mij niet. We mogen ons gerust vragen stellen daarbij. En extreme scheefgegroeide situaties zoals bij leerkrachten aanpakken.

Goh, is precies toch wel vooral in België dat ze er een soep van maken.
Er zijn veel landen met hetzelfde repartitiesysteem voor pensioenen dat wel werkt.

Typisch systeem zoals jij zou willen gebruiken ze in Amerika, en is ook niet echt beter, daar laten ze het vooral afhangen van de mensen zelf en dan nog zwaar aan de beurs gelieerd via de 403k's.

Terug
Bovenaan