Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Hoe gaan ze dat in goednaam HR-matig en boekhoudkundig berekenen?

Bij ons werken ze met barema's en een indexatiesleutel. Nu gaat die indexatiesleutel dus een formule moeten worden dat die enkel op de eerste 4k toegepast wordt? En dan die 50% daarbovenop zal toch berekend moeten worden en doorgestort naar de staat. Voor wat: enkel dat ene jaar? En als die werknemer opstapt of er komt een nieuw bij dat jaar? Succes om dat uit te werken.

Zelfs een dik gebuisde boekhouder bedenkt zo geen dranken van koterijen.
Wat bedoel je met dat vet gedrukte?

Verder snap ik niet wat er zo complex is aan die berekening?

Hoe gaan ze dat in goednaam HR-matig en boekhoudkundig berekenen?

Bij ons werken ze met barema's en een indexatiesleutel. Nu gaat die indexatiesleutel dus een formule moeten worden dat die enkel op de eerste 4k toegepast wordt? En dan die 50% daarbovenop zal toch berekend moeten worden en doorgestort naar de staat. Voor wat: enkel dat ene jaar? En als die werknemer opstapt of er komt een nieuw bij dat jaar? Succes om dat uit te werken.

Zelfs een dik gebuisde boekhouder bedenkt zo geen dranken van koterijen.
Er zal daar toch nog iemand zich wiskunde uit het 4de middelbaar herinneren?

Wat bedoel je met dat vet gedrukte?

Verder snap ik niet wat er zo complex is aan die berekening?

Omdat heel ons verloningssysteem bestaat uit barema's x de indexatiesleutel. Dus als je daar één keer van afwijkt dan klopt heel uw baremasysteem niet meer. bv indexatiesleutel is nu bv 2, in principe met normale indexatie wordt dat 2.04 dus. Maar voor lonen boven de 4k zal dat dus niet meer kloppen.

En:
"Opmerkelijk: de werkgevers moeten de helft van de geschrapte indexering boven het bedrag van 4.000 euro alsnog betalen, maar dan aan de staatskas in plaats van aan de werknemer."

bron: https://www.tijd.be/netto/analyse/belastingen/hoge-lonen-leveren-in/10637350.html

Voor mij is uit eten of drinken gaan nog altijd een luxe. Toen ik opgroeide was dat iets dat gebeurde op speciale momenten. Niet iets dat we dagdagelijks of wekelijks deden.

Ik zie dan ook echt niet in waarom dat die ganse sector niet gewoon 21% BTW is.
Basisproducten in de supermarkt -> 6%
Afgewerkte producten -> 21%
Die producten zelf maken op basis van de basisproducten -> 6%
Heeft niets met logica te maken, de sterkte van je lobby, van je vakbond … bepaald 99%.

Omdat heel ons verloningssysteem bestaat uit barema's x de indexatiesleutel. Dus als je daar één keer van afwijkt dan klopt heel uw baremasysteem niet meer. bv indexatiesleutel is nu bv 2, in principe met normale indexatie wordt dat 2.04 dus. Maar voor lonen boven de 4k zal dat dus niet meer kloppen.

En:
"Opmerkelijk: de werkgevers moeten de helft van de geschrapte indexering boven het bedrag van 4.000 euro alsnog betalen, maar dan aan de staatskas in plaats van aan de werknemer."

bron: https://www.tijd.be/netto/analyse/belastingen/hoge-lonen-leveren-in/10637350.html

Dus dat is een extra inkomstenstroom in de toekomst dan. Nu en elke indexatie die ertoe komt.
vb 5k, 2% index. Normaliter 100€ per maand. Nu 80€ per maand voor ons. 20€ per maand naar de overheid.
Volgende indexering van 2%. 80€ per maand*1.02 voor ons. 20*1.02 ->etc... en dit tot het einde der tijden of zolang men het niet afschaft ;).

Die per maand ook veel meer bijdraagt voor zijn pensioen dan een werknemer uit de privé. Is bij ons toch een leuke aparte rubriek op de loonfiche. 300€ voor pensioen politie, lijkt me maar logisch dat als je er extra aan mag bijdragen je liefst ook hebt dat ze er dan af blijven.
Wat is die 300 euro pensioen? Is dat een vast bedrag of is dat gewoon 7.5% van uw brutoloon welke de meeste werknemers in de privé ook gewoon betalen (want zit in de 13.07%)
Vastbenoemde ambtenaren betalen net minder bijdrage (en oa politie heeft dan nog meer terugbetaling van medicatie)

Een sector die misschien ook wel nood had aan extra marge. Ik zie hier in de buurt veel faillissementen en weinig goed draaiende horeca zaken, ook al is de kwaliteit vaak wel deftig
Misschien is er gewoon wel veel te veel horeca in verhouding tot de (potentiële) klandizie en/of hebben de meesten te weinig/geen kaas gegeten van financieel beheer.

Een sector die misschien ook wel nood had aan extra marge. Ik zie hier in de buurt veel faillissementen en weinig goed draaiende horeca zaken, ook al is de kwaliteit vaak wel deftig
Als je als bedrijf niet kan overleven als je dezelfde belastingen als iedereen moet betalen omdat je publiek je diensten en producten niet waardevol genoeg vindt om er voldoende voor te betalen dan is het voor de maatschappij beter dat je stopt, hoe goed je service en kwaliteit ook is.

Het is eerder omgekeerd, de echte inflatie is over het algemeen lager dan de gerapporteerde omdat producten kwalitatiever worden. Een auto nu is duurder dan een auto 30 jaar geleden, maar is ook een pak veiliger en heeft meer opties. Diezelfde auto van 30 jaar geleden zou nu waarschijnlijk ook duurder zijn dan hij toen was maar is gewoon niet meer te koop.
Ja maar dat wordt verrekend. Het zijn net deze 'hedonische aanpassingen' die de inflatie kunstmatig laag houden.

Ja maar dat wordt verrekend. Het zijn net deze 'hedonische aanpassingen' die de inflatie kunstmatig laag houden.
In Nederland, niet in België, in onze index zit geen zo'n correctiemechanisme, en zelfs in Nederland zal dat effect niet volledig doorgerekend worden. Het is natuurlijk wel zo dat je niet altijd de mogelijkheid hebt om producten met slechtere kwaliteit te kopen, auto's moeten bvb een steeds betere kwaliteit hebben van de wet, dus je hebt de mogelijkheid niet meer om een slechtere maar goedkopere auto te kopen.

Weer niets anders dan gemiste kansen. Vooral veel extra taxes en accijnzen. Helaas geen besparingen op overheid, niet-bijdragers en verkwistende subsidies. Ze blijven het geld aan ramen en deuren naar buiten smijten

Als dit het is met een redelijk rechtse regering, om te janken. Op wie moeten we nu gaan stemmen als we eens echte besparingen willen.

Ik sluit me hier deels bij aan. Het is toch wel een teleurstellend gegeven dat de Wever er niet meer kan uithalen dan wat we nu zien. De nood is hoog en toch krijgen we maar deze losse pols maatregelen? Btw verhogen op drank in de horeca , btw verhoging op sport etc? Wtf zijn dit voor Lamme zaken? Is het land dat toch echt quasi onbestuurbaar in de vorm dat we het kennen?

ik kan nergens gaan eten in Antwerpen in de week zonder reservatie. De horeca doet het hier zeer zeer goed. (ik heb het natuurlijk wel over de goede restaurants)

ik kan nergens gaan eten in Antwerpen in de week zonder reservatie. De horeca doet het hier zeer zeer goed. (ik heb het natuurlijk wel over de goede restaurants)
Antwerpen is dan ook de grootstad bij uitstek. In de kleinere Vlaamse steden hebben horeca en winkels het heel moeilijk. Er staan hier veel lege panden

Antwerpen is dan ook de grootstad bij uitstek. In de kleinere Vlaamse steden hebben horeca en winkels het heel moeilijk. Er staan hier veel lege panden
Omdat veel van de verhuurders van die panden denken dat ze in een grootstad zitten. Huurprijzen voor handelspanden in een gemiddeld gemeentelijk centrum zijn echt absurd.

Amai, ze halen het meest geweldige voorbeeld weer aan op VTM. Een gezin met een maandelijks gecombineerd brutoloon van 11500€ dat ligt te melken omdat ze geen 30 pakjes per maand meer kunnen bestellen. Jaja, zij gaan het werkelijk het hardste voelen van allemaal hoor.

Dat je dat zelfs durft komen te verkondigen op nationale tv.

In alle verkiezingprogramma's hadden ze't erover om eindelijk eens iets te doen voor de alleenstaanden. Tot het zo ver is en dan hoor je weer niks....

Amai, ze halen het meest geweldige voorbeeld weer aan op VTM. Een gezin met een maandelijks gecombineerd brutoloon van 11500€ dat ligt te melken omdat ze geen 30 pakjes per maand meer kunnen bestellen. Jaja, zij gaan het werkelijk het hardste voelen van allemaal hoor.

Dat je dat zelfs durft komen te verkondigen op nationale tv.
Ja maar een renovatiepremie zit er ook niet meer in hé.

Jaja, zij gaan het werkelijk het hardste voelen van allemaal hoor.
Ja, letterlijk wel. Want zij worden op zowat alle vlakken geraakt met de nieuwe regels waar dat bij anderen waarschijnlijk niet zo is...

[edit]Net eens opgezocht en dat is ook letterlijk wat ze zeggen hé. Zowel over de indexsprong als over aardgas als over de pakjes: het zijn dingen die er allemaal bijkomen en optellen....
tqrZQ8D.png

Z2QL6Xh.png

zSdTmXS.jpeg

Waarop ze zei dat ze minder gaan bestellen; wat niet duidelijk was of ze bedoelt minder in aantal producten of meer groeperen en dus gelijk aantal producten maar minder bestellingen...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan