Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Weer niets anders dan gemiste kansen. Vooral veel extra taxes en accijnzen. Helaas geen besparingen op overheid, niet-bijdragers en verkwistende subsidies. Ze blijven het geld aan ramen en deuren naar buiten smijten

Als dit het is met een redelijk rechtse regering, om te janken. Op wie moeten we nu gaan stemmen als we eens echte besparingen willen.

Ik erger mij steendood aan de hersenloze duiding van de VRT bij dit akkoord.

Gaan de banken meer belasting moeten betalen? -- Ja, de bankentaks gaat met 150 miljoen euro omhoog.

Geen woord over hoe dat uiteraard bij de klanten van die banken als kost zal verrekend worden.

Aaah, daar zijn ze weer, de frituristen!

Alle prijzen de hoogte in met de energie-pieken en de patatten die hoog stonden.
Ondertussen zijn die prijzen al ver genormaliseerd en krijgen de boeren amper nog iets voor hun aardappel. Maar hun prijzen zijn uiteraard ook niet mee gezakt. Nu gaat er wat BTW bijkomen en is het weer moord en brand voor een frikandel aan €3.2!

Ow, die heb ik gemist. Gaat de btw op frieten omhoog?

Voor takeaway en hotelovernachtingen stijgt de BTW van 6% naar 12%

Ook voor pesticiden gaat de BTW van 12% naar 21%

Al weet ik nu wel niet onder welk van beide stelsels die ranzige frituur hier wat verder valt - maar het gaat dus wel omhoog.

frietjes ter plekke eten dan maar!

Als je nu 1 frietje proeft en de rest mee naar huis neemt, heb je dan ter plaatse gegeten?

Ik heb al een mail gestuurd dat ik - in algemeen belang - de zware verantwoordelijkheid zal nemen om te gaan observeren in de gelagzaal van deze ondernemingen (maar het is na 16u dus ik verwacht geen antwoord meer vandaag 😂)

een bestelling van 20€ gaat van 1.2€ btw naar 2.4€.

ik heb medelijden met al die flexi's die ander werk gaan moeten zoeken omdat die takeway ubereats dingen allemaal failliet gaan gaan

De btw van frisdrank, water, koffie en andere niet-alcoholische dranken op café en restaurant daalt van 21 naar 12 procent. “Helemaal top”, reageert Dimitri Beckers van C-Group, met tal van Limburgse horecazaken, zoals The Century en Maison Mathis in Hasselt. “Ik ben heel aangenaam verrast. Het zal ons iets meer ademruimte geven.

Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat je geen 21 procent moet betalen op een koffie. Zo gaan de prijzen eindelijk wat stagneren.

De prijs voor de klanten gaat niet dalen denk
ik, maar we krijgen weer wat meer ruimte.

Er moest niemand nog iets gaan drinken met zo'n mentaliteit

De btw van frisdrank, water, koffie en andere niet-alcoholische dranken op café en restaurant daalt van 21 naar 12 procent. “Helemaal top”, reageert Dimitri Beckers van C-Group, met tal van Limburgse horecazaken, zoals The Century en Maison Mathis in Hasselt. “Ik ben heel aangenaam verrast. Het zal ons iets meer ademruimte geven.

Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat je geen 21 procent moet betalen op een koffie. Zo gaan de prijzen eindelijk wat stagneren.

De prijs voor de klanten gaat niet dalen denk
ik, maar we krijgen weer wat meer ruimte.

Er moest niemand nog iets gaan drinken met zo'n mentaliteit
Voor mij is uit eten of drinken gaan nog altijd een luxe. Toen ik opgroeide was dat iets dat gebeurde op speciale momenten. Niet iets dat we dagdagelijks of wekelijks deden.

Ik zie dan ook echt niet in waarom dat die ganse sector niet gewoon 21% BTW is.
Basisproducten in de supermarkt -> 6%
Afgewerkte producten -> 21%
Die producten zelf maken op basis van de basisproducten -> 6%

De indexatie is er om je huidige koopkracht te behouden, ergo je verliest koopkracht. Enfin, ik vind dat allemaal nogal een hoog potato-potato gehalte hebben.
Je verliest sowieso altijd koopkracht, zelfs mét indexatie, want de werkelijke inflatie is altijd groter dan de gerapporteerde (die als basis dient voor die indexatie).
Dat is een trend die al decennia aan de gang is. Vandaar dat tweeverdieners nu de norm zijn (i.t.t. jaren '60-'70-'80) en er een klasse van 'working poor' is

Tuurlijk gaat de horeca dat nooit doorrekenen, dat doen ze nooit, doen ze enkel met prijsstijgingen.
Idem met frituristen, bakkers, etc...
Is gewoon extra marge in hun pocket.

Je verliest sowieso altijd koopkracht, zelfs mét indexatie, want de werkelijke inflatie is altijd groter dan de gerapporteerde (die als basis dient voor die indexatie).
Dat is een trend die al decennia aan de gang is. Vandaar dat tweeverdieners nu de norm zijn (i.t.t. jaren '60-'70-'80) en er een klasse van 'working poor' is
Het is eerder omgekeerd, de echte inflatie is over het algemeen lager dan de gerapporteerde omdat producten kwalitatiever worden. Een auto nu is duurder dan een auto 30 jaar geleden, maar is ook een pak veiliger en heeft meer opties. Diezelfde auto van 30 jaar geleden zou nu waarschijnlijk ook duurder zijn dan hij toen was maar is gewoon niet meer te koop.

Het is eerder omgekeerd, de echte inflatie is over het algemeen lager dan de gerapporteerde omdat producten kwalitatiever worden. Een auto nu is duurder dan een auto 30 jaar geleden, maar is ook een pak veiliger en heeft meer opties. Diezelfde auto van 30 jaar geleden zou nu waarschijnlijk ook duurder zijn dan hij toen was maar is gewoon niet meer te koop.

En mede daardoor zitten we met een overbevolking, dus zo goed is dat ook weer niet…

• Loonindexering in 2026 en 2028? Vast bedrag van 80 euro bovenop brutoloon, in plaats van indexering in procenten, voor wie meer dan 4.000 euro bruto verdient.
  • Loonindexering in 2027 en 2029? "Gewone" loonindexering voor iedereen.
  • Meerdere loonindexeringen in 2026 en 2028? Enkel de eerste indexering wordt begrensd.

"De verwachting is dat er in 2026 zeker één indexering zal zijn, het Planbureau denkt in januari", zegt arbeidseconoom Eva Van Belle (VUB). Omdat de nieuwe maatregelen pas later op het jaar door de Kamer worden goedgekeurd, zal de 'centenindex' dan nog niet van toepassing zijn.
Ook als de inflatie laag blijft, zal wellicht later in 2026 een tweede indexering plaatsvinden. Als dat gebeurt nadat de nieuwe regels kracht van wet hebben gekregen, zal de 'centenindex' dan een eerste keer worden toegepast.

Best nog vrij complex en arbitrair dan, maar minder impactvol dan ik eerst dacht. Wat me dus opvalt/wat ik me afvraag :
  • Het is dus maximaal een aftopping van 2% van de index. Als de index 3% is, dan zal het bedrag tot 4k aan 3% geindexeerd worden, het bedrag hierbovan aan 1%.
  • Het gaat best impactvol zijn als de deze tweede indexering/spilindex van 2026 toch pas juist in 2027 valt, dan is er eigenlijk geen impact geweest in 2026.

Tuurlijk gaat de horeca dat nooit doorrekenen, dat doen ze nooit, doen ze enkel met prijsstijgingen.
Idem met frituristen, bakkers, etc...
Is gewoon extra marge in hun pocket.
Een sector die misschien ook wel nood had aan extra marge. Ik zie hier in de buurt veel faillissementen en weinig goed draaiende horeca zaken, ook al is de kwaliteit vaak wel deftig

Hoe gaan ze dat in goednaam HR-matig en boekhoudkundig berekenen?

Bij ons werken ze met barema's en een indexatiesleutel. Nu gaat die indexatiesleutel dus een formule moeten worden dat die enkel op de eerste 4k toegepast wordt? En dan die 50% daarbovenop zal toch berekend moeten worden en doorgestort naar de staat. Voor wat: enkel dat ene jaar? En als die werknemer opstapt of er komt een nieuw bij dat jaar? Succes om dat uit te werken.

Zelfs een dik gebuisde boekhouder bedenkt zo geen dranken van koterijen.

Terug
Bovenaan