Als je geen inmenging van de overheid wil dan wil je dus gewoon de index afschaffen?
Ik vind dat inderdaad niet de taak van de overheid, maar er is ooit gekozen om dat wel te doen. En 1 van de beginselen van de grondwet is toch dat iedereen gelijk behandelt moet worden. Cultuur, huidskleur, taal mag er allemaal niet toe doen, maar het loon is geen probleem om op te discrimineren. Zeker niet gezien de geviseerde groep...
Ik blijf die maatregel niet snappen. Als de indexatie op die 2 momenten nu maar 1% is of negatief, wat dan? Dan is voor die post de gerealiseerde besparing 0, de loonkloof met de buurlanden wordt niet gedicht, je hebt weken gedebatteerd en eits bedacht voor niks. Allemaal geld weggegooid, mensen lastig gemaakt, heilig huisje index afgebroken,...
Ik snap niet dat de overheid op dit moment, waar het 5 na 12 is, nog een gok neemt met halve en discriminerende maatregelen waarvan de toekomstige opbrengst niet eens deftig te voorspellen is. Als ik mijn gezin moest runnen zoals de overheid was het allemaal geen probleem meer voor mij, ik had al lang in collectieve schuldbemiddeling gezeten. Ik zou mij kapot schamen als politieker.
De overheid wil besparen, dat is duidelijk, maar doet dat werderom niet door (voldoende) in zichzelf te snijden, maar door mensen die gewerkt hebben en hun loon voorbij de 4000 euro hebben zien groeien, mogelijks 2 maal te straffen (want dat weten we vandaag eigenlijk niet).
Voor mensen die >4000 bruto verdienen is er vandaag al een mechanisme om te herverdelen en meer bij te dragen, ze noemen dat bedrijfsvoorheffing. Die mensen hebben dat op eigen merrit verkregen en daar is toch totaal niets mis mee.