Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Die indexsprong valt toch best mee (uitgaand van een "normale" inflatie van rond de 2%?)

Bij een brutooloon van €5000 verlies je €20, €6000 verlies je €40 bruto (!) per maand.

Daar ga ik in de huidige budgettaire context nu niet echt van wakker liggen 🤷‍♂️

Iedereen gaat het voelen, maar niemand wíl het voelen, dan wordt het natuurlijk moeilijk..

Het probleem is niet dat het 'maar' €20 of €40 is, maar dat het de zoveelste keer is dat de moddervette overheid aan de lonen morrelt om haar financiële problemen op te lossen. Hoe kan je stellen dat werken meer moet opleveren als je tegelijk aan loonsstijgingen morrelt? En dat het de zoveelste op den hoop belastingen en belastingsverhogingen is.

G4RdFVNXIAEgIql

Ook zeer nieuwsgierig naar de grote vraagtekens zoals:

• Mss staat het er in maar ik zou de regering alvast aanraden om dringend en stevig (lees - ettelijke miljarden) te investeren in controles - op fraude, zwartwerkt, belastingen, ... en daar ook specifieke wetgeving met hoge boetes voor uitwerken - dat gaat zichzelf terugbetalen en veel meer.

• De strijd tegen fiscale en sociale fraude wordt opgedreven met een ‘fiscaal parket’ met 377 extra inspecteurs.

Deze stelling mist context en parameters en is dus onvolledig.
De mediaan ligt net onder de 4k, na de index volgend jaar waarschijnlijk 4k.
Echt absurd dat de media de woorden van de politiekers blindelings overneemt. "enkel de hoge lonen geimpacteerd!!"
De mediaan is niet de hoge lonen.
Een leerkracht secundair onderwijs met 1 jaar ervaring, zonder kinderen zit al boven de 4000 bruto

~
Mijn vader die in de steenkoolmijn gewerkt heeft was 36... Die is nu 64 en al 28 jaar gepensioneerd, en maar bijverdienen als zelfstandige :D.
Waarvan 4 jaar bij een brouwer gewerkt, een jaar legerdienst, 6 jaar ziekenkas. Ik kan je garanderen dat ik al VEEL meer gewerkt heb als hem en mijn pensioen nog lang niet in zicht is.
Dan heeft die ook maar een klein pensioen. Jaar legerdienst is al nul inkomen. Mijnwerkerspensioen op 36 wil zeggen dat hij jaren TIKB heeft gehad. De mijnwerkersschool. Die heeft dan hooguit het mininmum mijnwerkerspensioen. Dat was ongeveer hetzelfde als een werkloosheidsuitkering destijds. Dan ben je wel verplicht om te gaan bijverdienen.

Het probleem is niet dat het 'maar' €20 of €40 is, maar dat het de zoveelste keer is dat de moddervette overheid aan de lonen morrelt om haar financiële problemen op te lossen. Hoe kan je stellen dat werken meer moet opleveren als je tegelijk aan loonsstijgingen morrelt? En dat het de zoveelste op den hoop belastingen en belastingsverhogingen is.
De mediaan ligt net onder de 4k, na de index volgend jaar waarschijnlijk 4k.
Echt absurd dat de media de woorden van de politiekers blindelings overneemt. "enkel de hoge lonen geimpacteerd!!"
De mediaan is niet de hoge lonen.
Hoe kan je stellen dat werken meer moet opleveren als je aan loonsstijgingen morrelt, vind ik geen juiste vraag in dit geval. Zoals ik al heb gezegd, ik vind het erg dat er aan de index geraakt wordt, maar vooral vanwege de beloftes die er waren.

Maar nogmaals: Los van hoever erboven, los van de getallen. We zijn het toch eens als ik zeg dat alles boven de mediaan zulke dingen iets makkelijker verteert dan alles eronder? Alles ver boven de mediaan verteert het véél makkelijker dan alles er ver onder, dat klopt. Maar in theorie is dat eerste toch ook evenzeer waar?

Ten eerste zie je wat je altijd en overal ziet: er moeten inspanningen geleverd worden, maar door anderen. Elders. En dan zoeken we wel een reden waarom die inspanning van onszelf niet terecht is. En ten tweede gaat iedereen hier precies voorbij aan het feit dat het niet gaat om afpakken, het gaat om 'minder voordeel' als het leven nog duurder wordt. Dus dat iedereen boven de mediaan 2 jaar iéts minder voordeel dan iedereen onder de meridiaan. Dat is toch net heel correct? Zou je het correcter vinden als iedereen 2 jaar lang evenveel voordeel ziet verdampen, en dus iemand met 5k+ evenveel "toeslag" krijgt als iemand met 1.5k?

Een leerkracht secundair onderwijs met 1 jaar ervaring, zonder kinderen zit al boven de 4000 bruto
Het enige dat je hiermee zegt, is dat een leerkracht secundair onderwijs boven de mediaan zit.
Dat verandert niets aan het feit dat heel veel mensen onder de mediaan zitten, anders was het niet de mediaan, hè.

Heb het al eens op Discord gezet ook, maar dit zijn de loonschalen in PC227:
1763977227102.png

Vanaf klasse 3 is masterniveau. Die komen zelfs na 40 jaar ervaring niet boven de mediaan uit. De mediaan.
Echt, ik kan er niet bij hoe mensen alle ambtenaren en boomers wereldvreemd vinden, en dan zelf tegelijk vinden dat 5k bruto niet bij de rijkere mensen hoort.

Had Rousseau niet ergens gezegd dat die "niet-indexsprong" enkel voor hoge lonen zou zijn en zeker niet voor mensen met €3k netto? €4k bruto... misschien eens een bruto>netto calculator leren gebruiken Connor.

Zoals altijd komt het wéér maar eens in de nek van de bovenste helft van de middenklasse:
* Opnieuw prutsen aan inkomsten uit arbeid... waar de working class/lage middenklasse geen last van heeft want ze hebben geen €4k brut en ook de rijken met vooral inkomsten uit vermogen beperkt last van hebben.
* Meerwaardebelasting... die de working class/lage middenklasse niet heeft en waarvoor de rijken vrijstellingen krijgen.

En dat alles om uiteindelijk €9,2miljard te besparen... geen €16 miljard, zelfs geen afgezwakte €10 miljard, nee €9,2 miljard. De middenklasse wordt verder uitgeperst en de kern van de probleem is eigenlijk niet eens verholpen. Een nieuwe stap in the squeeze out is genomen vandaag... intriest.

~

Dan heeft die ook maar een klein pensioen. Jaar legerdienst is al nul inkomen. Mijnwerkerspensioen op 36 wil zeggen dat hij jaren TIKB heeft gehad. De mijnwerkersschool. Die heeft dan hooguit het mininmum mijnwerkerspensioen. Dat was ongeveer hetzelfde als een werkloosheidsuitkering destijds. Dan ben je wel verplicht om te gaan bijverdienen.

Zijn klein pensioen is thans voor mij (prive) ver buiten bereik met ettelijke honderden euro's per maand netto verschil.

Het is precies alsof ze eigenlijk niet wouden onderhandelen en het enigste wat ze nog konden doen, was een dubbele indexsprong.

En dan wat brielen links en rechts. (Aardgas, verdubbelen effectenrekeningtaks,...)

Om dan volgend jaar opnieuw discussiëren.

En een bedrijf dat nu geen zin heeft in opslag, heeft dat straks nog altijd niet.
Als een bedrijf 'geen zin' heeft, dan is dat meer dan waarschijnlijk omdat het al veel loon betaalt. En er weinig extra budget is.

Als eenmaal de rest vd sector wel opslag heeft gegeven en dat bedrijf zijn werknemers ziet vertrekken gaan ze wel reageren natuurlijk. Dus zeggen dat ze 'straks' ook geen zin hebben is fout.

Ook is er bij de meeste normale grote multinationals altijd budget voor salarisverhogingen. Maar als iedereen 2% krijgt is dat budget wel snel op. Nu kan management wel kiezen wie ze exact datzelfde budget op een andere manier (gerichter) uitgeven.

En de verlaging van de elektriciteitsprijs zal binnenkort weer teniet worden gedaan door een prijsstijging van Fluvius of Elia. (die haar verliezen in de VS moet compenseren)

Die waren toch allemaal op pension op hun 50/55ste :p?

Velen gestart op 14-15-16 jaar, mocht men die generatie uitrekenen in effectieve werkuren zou dat wel eens een ander beeld kunnen schetsen dan de typische boomer die op 51 jaar met pensioen is gegaan. Maar dat is persoonlijke piste en niet relevant hier.

Als een bedrijf 'geen zin' heeft, dan is dat meer dan waarschijnlijk omdat het al veel loon betaalt. En er weinig extra budget is.

Als eenmaal de rest vd sector wel opslag heeft gegeven en dat bedrijf zijn werknemers ziet vertrekken gaan ze wel reageren natuurlijk. Dus zeggen dat ze 'straks' ook geen zin hebben is fout.

Ook is er bij de meeste normale grote multinationals altijd budget voor salarisverhogingen. Maar als iedereen 2% krijgt is dat budget wel snel op. Nu kan management wel kiezen wie ze exact datzelfde budget op een andere manier (gerichter) uitgeven.
Maar dat is gewoon niet waar :D zie mijn post hierboven. In die sector wordt niet meer betaald dan dat, al die werknemers rekenen op de sectorale onderhandelingen. Ik werk bij een grote multinational, er is 0 budget voor salarisverhogingen. Het énige wat we hebben, is de index en de barema's die op sectorniveau zijn onderhandeld (en niet mogen stijgen door de loonnorm). Als die index wegvalt, is er gewoon geen opslag meer. Punt. Het is niet omdat het jouw situatie is dat het overal zo is?

Het is precies alsof ze eigenlijk niet wouden onderhandelen en het enigste wat ze nog konden doen, was een dubbele indexsprong.

En dan wat brielen links en rechts. (Aardgas, verdubbelen effectenrekeningtaks,...)

Om dan volgend jaar opnieuw discussiëren.
Moet er eigenlijk nog een volledige lijst gecommuniceerd worden, want wat ik momenteel op VRTnws vind, lijkt me dat ook wel eerder beperkt?

Weet je soms hoe men dat kan kaderen - is dat een beperkte/voelbare of significante verhoging?

BBI telt 600 man dus het is alsof je een halve BBI er bijsteekt. Gezien dat men spreekt over "fiscaal parket", is dat precies iets dat onder de gerechterlijke politie/justitie gaat vallen.

Dat klinkt alsof men weer terug meer wil uitvechten voor de rechtbank.

Maar hoe gaan ze dat verdelen? Is dat één centrale component? Of gaan ze de verschillende parketten versterken? Want er zijn 14 parketten, dus dat is alsof je een team van pakweg 25 man in ieder parket bijsteekt specifiek voor fiscale en sociale fraude?

En hoe vorm je die bende? Want als je gaat plukken uit al bestaande, dan ga je gewoon fiscaal controleurs en sociaal controleurs bij het parket steken die al controlewerk deden. Dan komt er 350 man bij het parket maar heb je tegelijkertijd 350 minder op hun plek van origine.

Soms moet een mens persoonlijk toch echt zijn best doen om niet te gaan denken dat men een akkoord heeft gemaakt om je persoonlijk te treffen, ik probeer objectief te zijn maar door samenloop van omstandigheden wordt ik zeer stevig getroffen in elk geval.

Terug
Bovenaan