Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Ik blijf de aanpassing van indexering iets vreemd vinden voor de begroting.

Indexering is toch iets dat wordt onderhandeld op sector niveau. Tussen werkgever en werknemer. Het loon wordt dan toch ook betaald door de werkgever en niet de regering.

Ik snap dat je bv iets wilt dan aan concurrentie kracht. Maar waarom dan het plafond. Ik zou net denken dat bedrijven waar de loonkosten het hoogst ligt er net last van hebben en dat zijn nu niet typisch de bedrijven met hogere lonen.
Met een gigantisch leger van ambtenaren heeft dat toch wel een grote impact?

Met een gigantisch leger van ambtenaren heeft dat toch wel een grote impact?
Maar waarom dan iedereen over dezelfde kam scheren. Als dat het doel is.

Uiteindelijk is het uw werkgever dat de index betaald. Het is niet dat het van belastinggeld komt. Ze lopen net geld mis.
Tijdens loonsonderhandeling gaat mijn werkgever ook niet zeggen van. De ambtenaren hebben geen opslag gehad, dus jij krijgt ook niks.

Wat ik absoluut ook erg vind, is dat alle miserie van salariswagens en andere constructies zo kunnen blijven.
Is toch logisch? Want dan zouden ze het hele fiscale plaatje volledig opnieuw moeten opbouwen en dat lukt hun gewoon niet. Ze raken nu al amper uit een begroting, laat staat dat ze het van de grond op volledig moeten gaan hervormen. Niemand wilt die opdracht, hoe hard ze ook nodig is voor de duidelijkheid, op zich nemen.

Vind wel dat er door sommige wat licht over de index gegaan wordt.
Dat is geen eenmalige inspanning, maar eentje tot je er het bijltje bij neerlegt.

Als je door 2 indexen 250 bruto per maand misloopt en dat met 2 in een huishouden, is dat 6000 euro bruto/jaar, zonder dat je vakantiegeld en 13de maand mee telt. Verder wordt je ingekort op uitkeringen en pensioenen indien je niet boiven de RSZ-grens zit. En dat bedrag loopt elk jaar op door overige indexaties die je op dat bedrag misloopt.

Die impact is (mogelijks) redelijk groot. 3000+ euro netto als gezin inleveren is een maand of 4-6 een kot voor uw studerend kind bvb.

Die indexsprong valt toch best mee (uitgaand van een "normale" inflatie van rond de 2%?)

Bij een brutooloon van €5000 verlies je €20, €6000 verlies je €40 bruto (!) per maand.

Daar ga ik in de huidige budgettaire context nu niet echt van wakker liggen 🤷‍♂️

Iedereen gaat het voelen, maar niemand wíl het voelen, dan wordt het natuurlijk moeilijk..

Die indexsprong valt toch best mee (uitgaand van een "normale" inflatie van rond de 2%?)

Bij een brutooloon van €5000 verlies je €20, €6000 verlies je €40 bruto (!) per maand.

Daar ga ik in de huidige budgettaire context nu niet echt van wakker liggen 🤷‍♂️

Iedereen gaat het voelen, maar niemand wíl het voelen, dan wordt het natuurlijk moeilijk..

Het probleem is dat je niet kan weten wat de inflatie over 2026 en 2028 gaat zijn. Niemand had verwacht dat 2021 11% ging zijn.
Dan is mijn berekening hierboven van 6000 euro bruto voor een gezin nog om te lachen en is dat een veelvoud.

Dat is geen eenmalige inspanning, maar eentje tot je er het bijltje bij neerlegt.

Als je door 2 indexen 250 bruto per maand misloopt en dat met 2 in een huishouden, is dat 6000 euro bruto/jaar, zonder dat je vakantiegeld en 13de maand mee telt. Verder wordt je ingekort op uitkeringen en pensioenen indien je niet boiven de RSZ-grens zit. En dat bedrag loopt elk jaar op door overige indexaties die je op dat bedrag misloopt.

Die impact is (mogelijks) redelijk groot. 3000+ euro netto als gezin inleveren is een maand of 4-6 een kot voor uw studerend kind bvb.

Overdrijven we niet? 250 bruto per maand mislopen door geen index wil zeggen dat je 12500 bruto verdient.
En je rekent met 2 zo een salarissen in 1 huishouden. Die mensen gaan geen boterham minder eten door een indexsprong.

Volgens jouw berekening moet je dan een loon van 10000€ hebben per maand.
Stel nu 2% index zou je dus 200 euro omhoog gaan, terwijl het plafond op 80€ zit dat je maar gaat krijgen.
Is dus een verschil van 120€ dat je niet krijgt, hence de 250 per maand na 2 indexen.

We kunnen van geluk spreken dat er inderdaad geen index van 10% zat aan te komen, dan heeft uw berekening meer steek.

Dan bekijk je het ook maar kortzichtig he.
Over 10 jaar spreken we over 200euro bruto per maand. (1k nooit geindexeerd aan 2%).

Los daarvan geeft dat wel ruimte voor meer individuele onderhandelingen.

Volgens jouw berekening moet je dan een loon van 10000€ hebben per maand.
Stel nu 2% index zou je dus 200 euro omhoog gaan, terwijl het plafond op 80€ zit dat je maar gaat krijgen.
Is dus een verschil van 120€ dat je niet krijgt, hence de 250 per maand na 2 indexen.

We kunnen van geluk spreken dat er inderdaad geen index van 10% zat aan te komen, dan heeft uw berekening meer steek.

Ik verwacht dat index 2026 betekend (voor PC200) de indexatie op 1/1/2027. Of ze moeten heel snel te werk gaan nu.
Heb me idd gemist, had het over een gezamelijk brutoloon van 10k, dat lijkt me veel meer voor te vallen dan ieder 10k/maand.

Dan bekijk je het ook maar kortzichtig he.
Over 10 jaar spreken we over 200euro bruto per maand. (1k nooit geindexeerd aan 2%).

Los daarvan geeft dat wel ruimte voor meer individuele onderhandelingen.
Waarom denk je dat? Waarom zou dat meer ruimte geven voor individuele onderhandelingen? In sectoren waar die ruimte er is, misschien, maar de loonnorm blijft ook 0%, dus het moet allemaal echt individueel gebeuren. En een bedrijf dat nu geen zin heeft in opslag, heeft dat straks nog altijd niet.

Ik verwacht dat index 2026 betekend (voor PC200) de indexatie op 1/1/2027. Of ze moeten heel snel te werk gaan nu.
Heb me idd gemist, had het over een gezamelijk brutoloon van 10k, dat lijkt me veel meer voor te vallen dan ieder 10k/maand.
Dat is inderdaad zeer onduidelijk over vanaf wanneer.
En ja inderdaad gezamelijk ga je daar al sneller aan zitten.

Maar inderdaad als er een indexsprong van 10% aan zou komen dan verlies je op een brutoloon van 5k wel 500-80= 420€ per maand.
Dat begint al zwaar door te wegen natuurlijk.

Ook zeer nieuwsgierig naar de grote vraagtekens zoals:
  • Terug naar werk - om langdurig zieken terug aan het werk te krijgen moet 1,9 miljard opleveren - daar geloof ik dus helemaal niets van, ik zie het aantal langdurig zieken alleen maar stijgen, maar wie ben ik en hoe gaat men dat in cijfers gieten - Excel tabellen zijn zeer gewillig. We spreken hier over 1,9 miljard - das 20% van het totaal - men is zich rijk aan het rekenen.
  • "er wordt werk gemaakt van een betere work -life balance" - benieuwd wat dat gaat worden, en vooral voor wie - vermoedelijk diegenen die zich al in de hoogste regionen bevinden
Mss staat het er in maar ik zou de regering alvast aanraden om dringend en stevig (lees - ettelijke miljarden) te investeren in controles - op fraude, zwartwerkt, belastingen, ... en daar ook specifieke wetgeving met hoge boetes voor uitwerken - dat gaat zichzelf terugbetalen en veel meer.

Ook zeer nieuwsgierig naar de grote vraagtekens zoals:
  • Terug naar werk - om langdurig zieken terug aan het werk te krijgen moet 1,9 miljard opleveren - daar geloof ik dus helemaal niets van, ik zie het aantal langdurig zieken alleen maar stijgen, maar wie ben ik en hoe gaat men dat in cijfers gieten - Excel tabellen zijn zeer gewillig. We spreken hier over 1,9 miljard - das 20% van het totaal - men is zich rijk aan het rekenen
Ik heb op zich geen problemen met al de maatregelen die ze nu invoeren, gezien de budgetaire context van het moment. Maar bovenstaande steekt me toch echt tegen: waar zijn de echte ingrepen die het geld moeten opleveren? Het is toch vooral weer een begroting die leeft op hoop, zoals er in het verleden al teveel geweest zijn ("We gaan fraude bestrijden en dat gaat zoveel opbrengen").

Dit is toch een heel mager akkoord waar ze zo lang hebben over moeten onderhandelen.

Bij de volgende begrotingscontrole gaan ze zwaar moeten bijsturen en dan begint het weer van voor af aan...

Voor uitkeringen wordt de index ook aangepast. Het deel van uitkeringen dat boven 2000 euro bruto ligt, zal eveneens 2 keer niet geïndexeerd worden.

Maar waarom dan iedereen over dezelfde kam scheren. Als dat het doel is.

Uiteindelijk is het uw werkgever dat de index betaald. Het is niet dat het van belastinggeld komt. Ze lopen net geld mis.
Tijdens loonsonderhandeling gaat mijn werkgever ook niet zeggen van. De ambtenaren hebben geen opslag gehad, dus jij krijgt ook niks.

Gros zit vast in CAO's. En gezien overheid meer uitgeeeft dan binnenkrijgt, is het handig voor de overheid dat de binnenkomende facturen ook minder rap stijgen hierdoor.

Anderzijds waren de "boomers" veel minder ziek hé, velen daarvan hebben nog echt gewerkt

Die waren toch allemaal op pension op hun 50/55ste :p?

Die waren toch allemaal op pension op hun 50/55ste :p?

Mijn vader die in de steenkoolmijn gewerkt heeft was 36... Die is nu 64 en al 28 jaar gepensioneerd, en maar bijverdienen als zelfstandige :D.
Waarvan 4 jaar bij een brouwer gewerkt, een jaar legerdienst, 6 jaar ziekenkas. Ik kan je garanderen dat ik al VEEL meer gewerkt heb als hem en mijn pensioen nog lang niet in zicht is.

Terug
Bovenaan