Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Ja, maar dat noemen we geen BTW stijging eh, dat is gewoon een gevolg omdat de onderliggende prijs stijgt.

80 euro. Maar als dat 2 keer gebeurd met een serieuze index verliezen die wel veel. En dan hebben we het nog niet dat al je volgende indexeringen ook geimpacteerd zijn.
Als je over 2 keer 500 euro moet laten liggen en er nog 20 jaar geindexeerd moet worden met 2% scheelt dat wel 750 euro per maand op het einde van je carriere. En mogelijks in je pensioen ed. Is wel een harde maatregel imo.
Krijg je dan 80 euro per maand? Of 80 euro per jaar?

Een draak van een akkoord, als kers op de taart krijgt de sector met gemiddeld de hoogste inkomens, de meeste verspilling, heel veel fraude en gesjoemel, maffiapraktijken, slechte regulatie, geen controle, heel veel vakantie, er nog een pak geld bij, bovenop de index.

Bijkomend 50 miljard te weinig gevonden, geen structurele maatregelen van betekenis. En achter de schermen is men al bezig om de weinige structurele maatregelen te compenseren.

Krijg je dan 80 euro per maand? Of 80 euro per jaar?

Dat is per maand eh. Dat kan meevallen, maar dat kan ook een habbekrats zijn. Snap die regel niet goed.

Stel, index is 0,5%. Dan krijgt iemand die:
- 4000 -->: 4020 euro.
- 4001 --> 4080 euro (want 80 euro), maar wss wordt die dan 4021 euro als ze wat slim zijn.

Stel, de index is 5%, dan wordt dit:
- 4000 --> 4200
- 4001 --> 4081

Hoe dat uitdraait hangt dus gewoon van de index af, maar dit kan gewoon slecht uitpakken voor iedereen boven de 4000 euro.

Tijdelijke invoering van centenindex (niet procentueel, maar enkel in geld dus) in 2026 en 2028. Iedereen die tot 4.000 euro bruto verdient, krijgt een volledige indexering. De index van iedereen erboven wordt afgetopt op 80 euro bruto. PER MAAND welteverstaan! Sowieso in het algemeen een gore kutakkoord wat mij betreft

Goeie 10 jaar geleden premie ontvangen voor het installeren van condenserende gasketel ter vervanging van elektrische verwarming.
Vanaf vandaag betaal ik die dus terug .... :wallbash:

Dat is per maand eh. Dat kan meevallen, maar dat kan ook een habbekrats zijn. Snap die regel niet goed.

Stel, index is 0,5%. Dan krijgt iemand die:
- 4000 -->: 4020 euro.
- 4001 --> 4080 euro (want 80 euro), maar wss wordt die dan 4021 euro als ze wat slim zijn.

Stel, de index is 5%, dan wordt dit:
- 4000 --> 4200
- 4001 --> 4081

Hoe dat uitdraait hangt dus gewoon van de index af, maar dit kan gewoon slecht uitpakken voor iedereen boven de 4000 euro.
Hoeveel zou de reële indexatie bedragen voor januari 2026? Zo'n 2,5%?

Laatst bewerkt:
Een draak van een akkoord, als kers op de taart krijgt de sector met gemiddeld de hoogste inkomens, de meeste verspilling, heel veel fraude en gesjoemel, maffiapraktijken, slechte regulatie, geen controle, heel veel vakantie, er nog een pak geld bij, bovenop de index.

Bijkomend 50 miljard te weinig gevonden, geen structurele maatregelen van betekenis. En achter de schermen is men al bezig om de weinige structurele maatregelen te compenseren.
Gewoon weer een begroting op z'n Belgische. Maar goed een regeringsval had wel slechter geweest.

----

De index gaat hier bij mij het meeste pijn doen denk ik. Inderdaad loon naar werken.
Maar zoals Huske hieronder meldt: Dit gaat pas in op 1 januari 2027 of ???

Ik heb nog recent een nieuwe aardgas ketel gestoken MAAR de meerkost gaat miniem zijn
1. Aankoop was nog aan 6% ipv 21%, ik was er net op tijd bij
2. Door extra investeringen oa extra rolluiken en een zuiniger ketel, verbruik ik amper 6000 Kwh per jaar (vroeger was dat ruim 10000 Kwh)
3. Ik ben van plan van een warmtepomp te steken. Maar voorlopig gebruik ik nog een mobiele airco. Dat verbruikt elektriciteit gelijk *crazy* maar daarvoor word ik nu beloond. :unsure:

Ik koop regelmatig iets uit het buitenland en dikwijls wordt dit verstuurd vanuit China (ook al bestel ik het zogezegd uit Duitsland). Daar ga ik mee moeten opletten.

OK we weten nog niet alles uit het akkoord maar ik word dus minder of niet gestraft voor véél nutteloze elektriciteit te verbruiken maar ik word wél gestraft omdat ik te veel verdien? :support:

Laatst bewerkt:
Werken moet lonen.
Behalve als je meer dan 4000 euro per maand verdiend.
Ah, je werk loont niet meer?
Ik zou eens een jaartje niet gaan werken, eens zien hoeveel het werken loonde.

Veel meer (op)werken zal doorgaans meer lonen. Maar je loon stijgt niet evenredig met hoeveel je werkt, dat is evenzeer een fabeltje.

Ah, je werk loont niet meer?
Ik zou eens een jaartje niet gaan werken, eens zien hoeveel het werken loonde.

Veel meer (op)werken zal doorgaans meer lonen. Maar je loon stijgt niet evenredig met hoeveel je werkt, dat is evenzeer een fabeltje.
Je begrijpt wel wat hij of zij bedoelt niet? :)

Het feit = Iedereen gaat de pijn een beetje voelen. Daar kunnen we niet onderuit en dat wisten we op voorhand. Sommige mensen gaan wat meer nadelen ondervinden dan anderen. En vica versa. Ook dat is normaal.

Of het een goed akkoord is laat ik in het midden, maar alles is beter dan nieuwe verkiezingen zeker?

Het feit = Iedereen gaat de pijn een beetje voelen. Daar kunnen we niet onderuit en dat wisten we op voorhand. Sommige mensen gaan wat meer nadelen ondervinden dan anderen. En vica versa. Ook dat is normaal.

Of het een goed akkoord is laat ik in het midden, maar alles is beter dan nieuwe verkiezingen zeker?
Ik begrijp wat hij bedoelt, maar het klopt niet. Het is een oneliner en vind ik wereldvreemd.

Iedereen gaat de pijn voelen. En bij mensen met een heel dik vel kun je iets dieper snijden, en dan doet het nog altijd niet zo veel pijn als bij de mensen met een superdun velletje. Mensen met meer dan genoeg, hebben ook iets meer luxe dat ze kunnen laten liggen, mensen met weinig kunnen geen luxe laten liggen omdat ze die al veel minder hadden.

In dit plan krijgen mensen met veel iets minder voordeel dan mensen met minder. Dat is niet hetzelfde als dat ze worden gestraft, dat werken niet meer zou lonen. En dan heb je ook nog het fabeltje dat mensen meer verdienen omdat ze gewoon harder hun best doen of hebben gedaan. Dat klopt niet. Als je 2x meer verdient, betekent dat niet dat je 2x harder werkt dan een ander. Of dat je werk 2x nuttiger is in de maatschappij zelfs.

Het is geen goed akkoord, want er wordt gewoon weeral niets opgelost. Beetje modderen in de marge, daar stopt het weer bij.

Dat het pijn doet OK, maar dat ze aan je inkomenskant zitten is ZEER zuur. Heb liever dat bepaalde zaken duurder worden zodat je daar eventueel nog vat op hebt om er aan mee te doen. Hopelijk is op die 2 tijden de indexatie laag...

Ik begrijp wat hij bedoelt, maar het klopt niet. Het is een oneliner en vind ik wereldvreemd.

Iedereen gaat de pijn voelen. En bij mensen met een heel dik vel kun je iets dieper snijden, en dan doet het nog altijd niet zo veel pijn als bij de mensen met een superdun velletje. Mensen met meer dan genoeg, hebben ook iets meer luxe dat ze kunnen laten liggen, mensen met weinig kunnen geen luxe laten liggen omdat ze die al veel minder hadden.

In dit plan krijgen mensen met veel iets minder voordeel dan mensen met minder. Dat is niet hetzelfde als dat ze worden gestraft, dat werken niet meer zou lonen.

Dus voor jou mag iemand die van in het middelbaar hard aan zijn carriere werkt niet de vruchten plukken tov iemand die vanaf dan al in zijn neus aan het peuteren is. Vreemde redenering imo. Van mij mag iedereen verdienen wat die waard is, zonder dat de overheid dat gaat beknotten. Een limiet tot de mediaan of het gemiddelde was dan beter geweest (maar nog steeds goor imo). Iemand die net over de grens zit, kan nu ineens voorbijgeschoten worden of ingehaald worden door iemand die momenteel (vaak terecht) veel minder verdient. Je krijgt een zeer oneerlijke herverdeling.

Ben daar overigens niet bij, van de 20 jaar op de schoolbanken heb ik 1 jaar gestudeerd en dat was voor mijn enig kandidatuur jaar, puur omdat dat gigantisch veel was. Voor de rest easy peasy.

Verklaar je nader, je bedoelt ambtenaren?

Is die 4000 euro geïndexeerd?

Want dit is inderdaad een draad van een akkoord. Degenen met een niet geoptimaliseerd loon (lees koterij) worden dus aangepakt, terwijl het omgekeerd zou moeten zijn.

De heilige huisjes blijven overeind aka BTW verhoging, bedrijfswagens, mutualiteiten, subsidies, auteursrechten, managementvenootschappen,...

Lijkt weeral gerommel in de marge.
Zolang er niet wordt gesneden in de sociale bescherming en gezondheid verandert er heel weinig.

gXnDldu.png

Terug
Bovenaan