Sorry, ik vind dat allemaal een beetje absurd. Spreken van bestraffen wanneer het gaat om mensen die het veel (tot heel erg veel) beter hebben dan de gemiddelde werkmens, van "naast de prijzen vallen" wanneer zij net de grootste prijs hebben, nl een hoog inkomen, ... dat is voor mij de omgekeerde wereld.
En zeker wanneer je blijft zaken als inzet en motivatie blijft koppelen aan inkomen, dat is gewoon wraakroepend. Genoeg jobs waar werknemers tomeloze inzet hebben, zware uren kloppen, maatschappelijk cruciale taken uitvoeren, grote verantwoordelijkheid hebben, ... en die naar loon geen hoge valorisatie hebben. Er zijn inderdaad redenen waarom bepaalde jobs hogere lonen hebben, maar dat hogere loon is enerzijds al dé beloning en anderzijds kan je de vraag stellen of die redenen altijd wel valabel zijn. Om het met jouw termen te zeggen, is het dan ok dat mensen bestraft worden om maatschappelijk belangrijke jobs te doen die naar loon lager gevaloriseerd worden? Denk maar aan grote delen van de (brede) zorgsector.
Maar wacht laat ons even teruggaan naar het begin.
Het ging over het niet indexeren van de hogere lonen. Om te starten is de term “hoger loon” relatief, dat 10k een hoog loon is dat staat buiten discussie.
Maar de bracket begint ook lager dan dat, ik neem dan als idee mediaanlijn +20%. Iets wat we realistisch lijkt.
Mediaan is 3800€+20% maakt een goede 4500€.
Dat is het vertrekpunt.
Dus ja dat is een mooi loon dat niet voor iedereen zal weggelegd zijn. Maar dat loon is vaak ook een reflectie van hetgeen ik eerder zei.
Voor alle duidelijkheid 4500€ brutoloon maakt een slordige 2800€ nettoloon, wederom mooi, maar daar moet je wel alle factoren mee in rekening brengen.
Om te beginnen is het al niet vergezocht dat er al 150€ per maand gaat naar vervoer naar het werk, geld dat je dus spendeert om uw geld te kunnen verdienen.
Tegen die mensen zeggen “je hebt een hoger loon, dus we gaan dat niet meer indexeren” is effectief die mensen straffen en die mensen liggen echt wakker van hun koopkracht hoor.
Akkoord over dat bepaalde jobs niet voldoende financieel gewaardeerd worden.
Maar dat is geen argument om de koopkracht van mensen die wel correct financieel gewaardeerd worden te verlagen. Dat is gewoon de foutieve ingesteldheid.
Dat is effectief die mensen straffen omdat ze op het punt gekomen zijn dat ze dat loon krijgen.
Dus ofwel is het iedereen in hetzelfde schuitje dus een globale indexsprong, ofwel geen.