Begrotingsakkoord bereikt op 23/11

Belangrijk zinnetje dat weer iedereen negeert:

En dat is de bedoeling. Ipv te draaien op sponsoring van belastinggeld moeten universiteiten meer zelfvoorzienend zijn (aka studenten zelf meer opdraaien) en dat werd dringend tijd. Hoger onderwijs is in België véél te goedkoop. Vraag maar eens aan de Nederlanders op de UA of UGent waarom ze hier komen studeren en niet aan de topuniversiteiten in eigen land. Simpel: het is hier een pak goedkoper. Neem nog eens in rekening hoe een niet verwaarloosbaar deel van de studenten hun studententijd gebruiken om dik het varken uit te hangen en gerust 1-2-3 jaar langer doen over hun traject dan nodig. Ook dat er ontzettend veel wordt gestudeerd "om maar iets gestudeerd te hebben". Of eerst 2 jaar flipfloppen met "verkeerde richting gekozen" of "gho tis men ding niet". Zelf ook eentje in de familie die maar een doctoraat is gaan doen "want ik heb nog geen zin om te gaan werken". No joke.
Maar de universiteiten zeggen dat het inschrijvingsgeld verhogen noodzakelijk is door deze besparingen, terwijl Demir daar tegen is, zoals @utred al zei. Wie zijn "bedoeling" is het dan infeite? Waar staat dat geschreven?

Verder is onderwijs goedkoop houden een ideologische keuze hé, daar de VS bijsleuren die compleet de andere richting uitgaat is een beetje scheef. Er zijn nog Europese landen waar onderwijs zo goedkoop of zelfs goedkoper is. Persoonlijk ben ik dan eerder geneigd om te kijken naar toelatingsexamens, een richting waarin we ook deels (opnieuw) evolueren. Doctoraten wegzetten als tijdsverlies zonder meerwaarde is gewoon ja, dwaas. Zonder naar persoonlijke ontwikkeling of meerwaarde door onderzoek te kijken, hebben die mensen doorgaans een hoger startloon waardoor ze hun 4 jaar aan subsidie wel meer dan compenseren.

Dat "flipfloppen" gebeurt in de VS trouwens ook hoor, enkel is dat daar voor de niet-happy-few met grote persoonlijke financiële gevolgen. Hoera?
Maar ohnee N-VA maakt ons onderwijs kapot en we gaan er allemaal van afzien. Jaja. In de VS, met studiegelden tot 100x zo hoog als hier, studeren ook geen topingenieurs of dokters meer af en daar gebeurt 0,0 noemenswaardige innovatie hé. In Nederland is het ook armoede troef op vlak van kennis hé.

"Het probleem in België zit bij de uitgaven, niet bij de belastingen"
> doet iets aan uitgaven
"Boe er is al genoeg bespaard. Schande!"
Ik denk dat het vooral gaat over waar er wordt bespaard. Onderzoek en onderwijs zijn gewoon doorgaans niet de posten waar je op bespaart als je aan de toekomst denkt. Jij focust je hier nu enkel op inschrijvingsgeld, met de verkeerde insteek dat de politiek die omhoog wil, maar het gaat hier over de bredere werking, niet enkel onderwijs. De Amerikaanse universiteiten zijn gewoon bedrijven die bakken winst maken en volop inzetten op merchandising, sportevents, ... Ik denk niet dat zo'n dingen vergelijkbaar zijn eerlijk gezegd.

Zaken zoals besparen op het BOF zijn gewoon nogal "vreemd" als je doel een kenniseconomie is. In de VS gebeurt dat soort subsidie via DoD, DoE, NSF, ... ik heb niet echt de indruk dat die minder investeren van bovenaf hoor, ondanks dat ze hun studenten een arm en een been laten betalen om zich in te schrijven aan de universiteit.

Pronostiek voor wanneer de regering valt ?

Gridlock forever.
Sinds ik de politiek (30+ jaar lang) volg is quasi elke eerste minister wel een keertje naar de koning geweest of het scheelt niet veel. Meestal komt er na veel drama last minute toch nog een geschenk uit de hemel en is het weer koekenbak (tot de volgende crisis).

En wat als het toch niet lukt? Zucht. Ik lig er niet meteen wakker van. Ik kan er toch niks aan doen. Het zal zijn zoals het zal zijn.

dan zal het duren tot de boot al half gezonken is voor ze maatregelen durven nemen
En wat als er dan nog steeds geen maatregelen genomen worden?
Wat als worst case de boot helemaal gezonken is en er gebeurt nog steeds helemaal niks? Wat volgt er dan?

En dan worden de eerder gemaakte beslissingen (vb. Werkloosheid id tijd beperken) nooit doorgevoerd?

Wel opvallend om dan de werklozen een brief te sturen dat ze vanaf januari geen recht meer hebben op werkloosheid..en dan het nu misschien niet waar blijkt te zijn.

Nu..ik snap wel niet welk spelletje ze bezig zijn. Rechtser als nu zal het nooit worden. Zeker omdat de PS er beter voorstond in de peilingen dan gedurende de verkiezingen.

Ik weet echt niet wat ik ervan moet denken.

Ergens steun ik Bouchez omdat ik me dooderger dat er weer een platte belastingsverhoging zit aan te komen en we de (gedeeltelijke) compensatie daarvan pas in 2029 mogen verwachten. Om nog te zwijgen van de indexsprong waardoor ik ook nog eens loon verlies. Wanneer is het genoeg vraag ik me dan af.

Anderzijds kan je met Bouchez niet samenwerken, zoveel wordt telkens weer duidelijk. De man is standvastig en dat siert hem, maar hij zit in een coallitie en niet in de grote Bouchez-show. Sluit een compromis in godsnaam.

Morgen dus koffieklets tussen De Wever en koning Filip.

kleine kans dat het niet voor het ontslag van de regering is.

Ik weet echt niet wat ik ervan moet denken.

Ergens steun ik Bouchez omdat ik me dooderger dat er weer een platte belastingsverhoging zit aan te komen en we de (gedeeltelijke) compensatie daarvan pas in 2029 mogen verwachten. Om nog te zwijgen van de indexsprong waardoor ik ook nog eens loon verlies. Wanneer is het genoeg vraag ik me dan af.

Anderzijds kan je met Bouchez niet samenwerken, zoveel wordt telkens weer duidelijk. De man is standvastig en dat siert hem, maar hij zit in een coallitie en niet in de grote Bouchez-show. Sluit een compromis in godsnaam.

Naïef te denken dat je 10mrd vindt zonder belastingen. Je krijgt in dit land geen windmolen gebouwd van 3 euro, wat denk je dat er serieus kan hervormd worden.

En "Bouchez voert zijn programma uit", ja, prachtig. Als je programma totaal onrealistisch is. Als mijn programma is "ik geef iedereen 10k per maand" en ik raak verkozen... Dan ga ik toch ook niet blijven toeteren MIJN PROGRAMMA...

Ik denk dat we stilletjes aan toch echt blij mogen zijn dat België in de euro zit, of anders zouden inflatie en speculatie tegen de BEF al lang dit hele land in armoede gestort hebben...

Naïef te denken dat je 10mrd vindt zonder belastingen. Je krijgt in dit land geen windmolen gebouwd van 3 euro, wat denk je dat er serieus kan hervormd worden.

En "Bouchez voert zijn programma uit", ja, prachtig. Als je programma totaal onrealistisch is. Als mijn programma is "ik geef iedereen 10k per maand" en ik raak verkozen... Dan ga ik toch ook niet blijven toeteren MIJN PROGRAMMA...
Zoals wel blijkt uit de berekeningen van de partijprogramma's van het federaal planbureau. Donkerrode cijfers voor het partijprogramma van de MR.

Kan iemand ook eens tegen Bouchez zeggen dat hij 30% van de stemmen binnenhaalde in Wallonië?

Die denkt precies dat 30% van het land op hem stemde

Kan iemand ook eens tegen Bouchez zeggen dat hij 30% van de stemmen binnenhaalde in Wallonië?

Die denkt precies dat 30% van het land op hem stemde
Bouchez krijgt nu wel de volle laag, maar anderzijds kan je ook zeggen dat de andere partijen ook maar x% van de stemmen hebben, ze mogen Bouchez dankbaar zijn dat hij momenteel alles op zich neemt.

En eerlijk gezegd zit ik niet te wachten op btw verhogingen etc, ik wil ze wel slikken maar liefst in combo met andere inspanningen

Bouchez krijgt nu wel de volle laag, maar anderzijds kan je ook zeggen dat de andere partijen ook maar x% van de stemmen hebben, ze mogen Bouchez dankbaar zijn dat hij momenteel alles op zich neemt.

En eerlijk gezegd zit ik niet te wachten op btw verhogingen etc, ik wil ze wel slikken maar liefst in combo met andere inspanningen
't is nu niet dat die BTW-verhoging en de index de enige maatregelen gaan zijn éh. Het zijn gewoon de 2 meest zichtbare die continu in het nieuws komen en daarom misschien zo overkomen. Alleen daarmee gaan we er niet raken 🤷‍♂️

Het is toch gewoon normaal dat Bouchez de volle laag krijgt. Alle andere partijen waren bereid te onderhandelen alleen de MR wou dat niet doen en zorgde er dus eigenhandig dat er geen budget is gemaakt voor 2026.

En Bouchez weer met de typische 'maar we willen een regering' en 'we zitten de rit tot 2029 uit'.

Het wordt wel tijd om ook eens te deliveren naast de stoere woorden. In Brussel was het hetzelfde. Veel woorden, weinig resultaat.

Tijd voor wat pragmatiek en realpolitik. Gaat hij tot 2029 toeteren 'we zitten de rit uit' en dan 3y geen begroting hebben ? (Zelfde vraag voor Brussel - daar is het niet zijn fout, maar je moet niet toeteren dat je gaat oplossen als je het niet kan oplossen).

Een BTW-verhoging naar 22% vind ik nu ook wel te zwaar om te slikken, zeker als je dat combineert met een indexsprong waardoor je nog maar eens verarmt voor de rest van je loopbaan (want je haalt dat NOOIT meer in, als je in een sector werkt waarin al vele jaren geen verhoging is meer geweest bovenop de index). Een harmonisering van bepaalde zaken van 6% naar 9% tot daar toe, die impact is ook een stuk beperkter, ... nu goed, dan ga ik misschien terug meer in Maastricht shoppen (en misschien ook maar eens naar Luxemburg voor m'n sterke drank, zoals m'n kapper doet).

Men sprak van een klavertje vier van: indexsprong, btw-verhoging, een tragere groei van de gezondheidsuitgaven, langdurig zieken.
Vervang dat voor mijn part dan toch maar minstens door een 'zevenblad' en voeg er salariswagens, 'asociale' jobs (vennootschappen/flexijobs) en huurinkomsten voor meerdere panden aan toe (zeker bij gepensioneerden die onverdiend een minimumpensioen genieten na een carrière vol zwartwerk waarmee ze die panden gefinancierd hebben).

Een BTW-verhoging naar 22% vind ik nu ook wel te zwaar om te slikken, zeker als je dat combineert met een indexsprong waardoor je nog maar eens verarmt voor de rest van je loopbaan (want je haalt dat NOOIT meer in, als je in een sector werkt waarin al vele jaren geen verhoging is meer geweest bovenop de index). Een harmonisering van bepaalde zaken van 6% naar 9% tot daar toe, die impact is ook een stuk beperkter, ... nu goed, dan ga ik misschien terug meer in Maastricht shoppen (en misschien ook maar eens naar Luxemburg voor m'n sterke drank, zoals m'n kapper doet).

Men sprak van een klavertje vier van: indexsprong, btw-verhoging, een tragere groei van de gezondheidsuitgaven, langdurig zieken.
Vervang dat voor mijn part dan toch maar minstens door een 'zevenblad' en voeg er salariswagens, 'asociale' jobs (vennootschappen/flexijobs) en huurinkomsten voor meerdere panden aan toe (zeker bij gepensioneerden die onverdiend een minimumpensioen genieten na een carrière vol zwartwerk waarmee ze die panden gefinancierd hebben).
Het probleem is dat die salariswagens, asociale jobs en huurinkomsten er niet gaan doorkomen met een MR en NVA.

Ik ben daar ook 100% voor. Maar als je weet dat we via MR de auteursrechten voor IT'ers terug gaan invoeren dan zie ik die zaken helemaal niet als realistische onderhandelingsruimte.
Ik kan mij namelijk inbeelden dat voor die zaken van vennootschappen en flexijobs CD&V al wel een lans zal gebroken hebben en een nul op request hebben gekregen.

waarom enkel salariswagens en niet alles dat met een forfaitaire VAA berekend wordt? Telefoon + abo, internet, PC dat je prive mag gebruiken, ...

Eigenlijk zouden de laatste 3 samengevat moeten worden als fiscaliteit. Elk inkomen dat een persoon heeft op dezelfde manier belasten. Alles op een grote hoop en daar dan persoonbelasting op.

We kunnen ook gewoon de pensioenen gelijkschakelen: flat rate voor iedereen, dan zit er ook een belastingverlaging in en zal werken ook meer lonen.

waarom enkel salariswagens en niet alles dat met een forfaitaire VAA berekend wordt? Telefoon + abo, internet, PC dat je prive mag gebruiken, ...

Eigenlijk zouden de laatste 3 samengevat moeten worden als fiscaliteit. Elk inkomen dat een persoon heeft op dezelfde manier belasten. Alles op een grote hoop en daar dan persoonbelasting op.
Die zaken worden al belast via de personenbelasting.
De VAAs worden bij het bruto belastbaar geteld en daar betaal je elk jaar personenbelasting op.
De discussie over deze zaken, onder andere op dit forum, gaat over het bedrag van de VAA. Sommige mensen vinden dit ok, anderen te laag.
Feit is dat al deze zaken inkomen in natura zijn en dat het bedrag dat je er op plakt een subjectieve factor heeft. Vandaar ook het ontstaan van het voordeel van alle aard die niet 1 op 1 gelijk is met de aankoopprijs van het goed.

Terug
Bovenaan