En ik zeg dat je redenen geeft die geen steek houden:
- als jouw schoonvader 10 jaar geleden met pensioen ging, toen was zeker en vast de pensioendeler in het onderwijs ook nog 1/55
Ja, dat zal wsch kloppen
- de intussen afgeschafte diplomabonificatie heeft geen impact op het maximumpensioenbedrag, enkel op het aantal jaren dat je moet werken vooraleer je aan dat bedrag komt, idem landingsbanen
Wel ja, dat is vestzak/broekzak in de redenering. Hoe later je gaat, hoe hoger je pensioen is uiteraard. Als die bonificaties en landingsbanen allemaal meetellen, kun je van je 22 tot je 55 werken (33y dus), maar wel nog 4y diploma meegrabbelen en nog 2-3-4y waar je niet of zo goed als niet gewerkt hebt als 44 y laten meetellen en je hebt 41 ipv 33 op je tellertje staan.
Vroeger waren ze wel heel royaal in het onderwijs met landingsbanen etc. Het befaamde 'wereldreis verlof' i.e. 'tijdskrediet zonder motivatie', 50/55+ 50% met behoud van loon, ... Allemaal niet gewerkt, gedeeltelijke steunuitkeringen en een volledig jaar pensioenopbouw.
- bedragen van nu liggen if anything hoger dan vroeger (check extra schaal op 36 jaar anciënniteit dankzij de vorige Vlaamse regering onder Ben Weyts), perequaties kunnen dienen om dat te volgen, niet om dit te overstijgen
Dat is niet helemaal correct. Elke aanpassing aan de achterkant van de distributie of die de gehele distributie naar boven duwt, heeft een impact op perequaties, los van de index. Zelfs als je nooit een 36y ancieniteit schaal gehad zou hebben, gaat je pensioen naar boven bij de invoering ervan.
Dus als je enkel naar de loonschalen kijkt nu en vergelijkt met de loonschalen van vroeger (puur indexatie effecten), ga je een vertekend beeld hebben. Om het te simplificeren. Als je 0% index gehad zou hebben tussen nu en 20y geleden, zullen ambtenaren van 20y geleden mogelijks nog een hoger pensioen hebben dan die die nu gaan. Stel dat de politie plots elke nacht overuren draait waardoor politie meer verdient, dan gaan de ambtenaren pensioenen extra naar boven gaan ondanks de 0% index.
Have fun met
https://www.sfpd.fgov.be/files/1315/perequatie.pdf
- index en perequatie maken net dat het te rechtvaardigen is bedragen/salarisschalen van nu te gebruiken als simulatie voor een ouder pensioen.
Ja, maar de formule is niet hetzelfde.
Wil je gerust nog wel geloven dat er misschien door andere fiscale truuken van de foor er € 3800 netto op de bankrekening van je schoonvader verschijnt, maar dat is niet het standaardbedrag wat een leerkracht licentiaat/master heden ten dage mag verwachten,
Ik heb geen weet van fiscale trucen. Mogelijks heeft hij nog ergens eens wat extra uren gepresteerd om project werk of zo te doen in de school, geen idee. Lijkt me onwaarschijnlijk want hij was nogal het type met veel werk en projectjes thuis en minimaal (om niet te zeggen 0) extra werk te doen indien niet nodig. Of zijn er 20 of 30y geleden nog extra's uit de boom gevallen voor bepaalde vakken/graden/... - I dunno.
Ik heb nergens beweerd dat een licentiaat dat heden ten dage mag verwachten.
dat ligt al ruim € 600 lager dan het bedrag waar jij hier mee zit te schetsen.
Kan zijn. Ik heb nergens iets anders beweerd
Om nog maar te zwijgen van het feit dat de meeste leerkrachten uiteindelijk bachelors hebben en eerder € 2200 (na hervorming) à 2600 (voor hervorming) netto mogen verwachten.
Ik heb duidelijk gezegd 'master met volle carriere'.
Als je spijkers op laag water gaat zoeken. Ik weet niet wat je bedoeling van je aanval is. Jij bent begonnen met te claimen dat het getal incorrect is...
Ik gaf enkel een niet-limitatieve lijst van mogelijke verklaringen voor het verschil tussen het pensioen van wie vandaag inhet onderwijs stapt en wie al (enige tijd) op pensioen is. Je moet dat niet interpreten als een exacte formule van wat en hoe dat van toepassing is op het pensioen van mijn schoonvader. Niemand kan hier het exacte pensioen van een reeds gepensioneerde berekenen, anders hadden we deze discussie niet. Ik maakte enkel een lijst van wat er allemaal veranderd is over de jaren heen en wat een impact zou kunnen hebben.
Voor wie zich wil amuseren, have fun met
https://www.ccrek.be/sites/default/files/Docs/2023_12_VoorTantAmbt.pdf (zorg dat je niks in de mond hebt als je p17 p18 of p19 lees, je zou je kunnen verslikken). "lijst van beroepen van voordelige tantiemes zonder reden" *insert lange lijst*. Harmoniseren van wie onder 1/48 zit tot 1/48. etc.
Daar ben ik het dan wel mee eens, besparen op de pensioenen zou ook (en eigenlijk vooral) moeten gebeuren bij de generatie die zelf te weinig heeft bijgedragen voor het hunne, via solidariteitsbijdrages op de hoge pensioenen nu.
Daar zijn we toch al akkoord.
IK zie ook niet in waarom enkel mensen met een huidig loon moeten gepakt worden en mensen met 'uitgesteld loon' niet. Komt volgens mij op hetzelfde uit.