Begroting in het regeerakkoord: supernota

De oldies hadden
- een andere breuk. Vroeger 1/48
- een gewerkt jaar telt voor meer dan 1 y
- Enkel de laatste zoveel jaar telt mee voor berekening. Vroeger 5 laatste. Daarvoor zelfs enkel het laatste.
- landingsbanen en heel de reutemeteut
- automatische erkenning studiejaren voor Volle studieduur
- samengevat een vol pensioen met een veel kortere loopbaan
- Pensioen 10y geleden gepakt en perequaties die het pensioen naar boven duwen boven index
- ...

Weet ik veel Wat Er allemaal veranderd is de laatste 10y... mens is op pensioen kunnen gaan op zijn 58 of 59 10y geleden

Het heeft een reden dat ze in het onderwijs gaan jagen op geld in het pensioen.

Je rekent met getallen van nu, dat is zinloos. Er zijn tussen dan en nu al talloze pensioenhervormingen doorgevoerd om het pensioen van leraars te verlagen - duh. Dat er nu niemand nog aan dat pensioen komt, dat kan ik best geloven. Maar de realiteit is de realiteit.

De "persoon waar ik mee gesproken heb" is mijn schoonvader waar ik gedeeltelijk zijn geld van beheer. Dus pretty betrouwbaar lijkt me...

Dan blijf ik het toch intellectueel oneerlijk vinden om het voorbeeld van uw schoonvader te nemen als voorbeeld van het exurberante pensioen van de leerkracht wetende dat er al een massa aan hervormingen gebeurd zijn waardoor dat al beperkt is.

Allez 3800€ terwijl het nu maximaal 3300€ is of gaat zijn zonder de nieuwe hervorming is al een mooi verschil. Vooral omdat de hervorming niet raken aan de historisch gestelde pensioenen. Het is niet alsof men mensen die hun pensioen hebben en vb 10 jaar gewerkt en 30 jaar gedopt hebben een herberekening gaan krijgen van hun pensioen. Of de gepensioneerde leerkracht die 3800€ trekt zijn pensioen met terugwerkende kracht herberekend wordt.

Het zou dan gewoon logischer zijn om de pensioenen te berekenen op de wijze zoals ze berekend waren, en voor de jaren die volgen op de wijzigingsformule. Waarna er tegelijkertijd een crisisbijdrage voorzien is en wordt.
Veel makkelijker om bij te sturen in de toekomst.
5, 10, 15,... % crisisbijdrage op de overheidspensioenen (en de private pensioenskas...) dat je in de toekomst nog kan aanpassen om de rekening te doen kloppen.

Ik vond het als ambtenaar zijnde al erg dat de huidige gepensioneerden gerust gelaten worden, maar dit lezen maakt het nog wat erger. "Iedereen zal het voelen", buiten dan degenen die het geluk hebben gehad vroeg op pensioen te gaan en elke maand een dik bedrag krijgen :unsure:

Ik vond het als ambtenaar zijnde al erg dat de huidige gepensioneerden gerust gelaten worden, maar dit lezen maakt het nog wat erger. "Iedereen zal het voelen", buiten dan degenen die het geluk hebben gehad vroeg op pensioen te gaan en elke maand een dik bedrag krijgen :unsure:
Maar ze steken iedereen wel een hart onder de riem met wijze uitspraken als "de jeugd zal het minder goed hebben dan wij" en ook "de jeugd wil niet meer werken".

Dan blijf ik het toch intellectueel oneerlijk vinden om het voorbeeld van uw schoonvader te nemen als voorbeeld van het exurberante pensioen van de leerkracht wetende dat er al een massa aan hervormingen gebeurd zijn waardoor dat al beperkt is.

Allez 3800€ terwijl het nu maximaal 3300€ is of gaat zijn zonder de nieuwe hervorming is al een mooi verschil. Vooral omdat de hervorming niet raken aan de historisch gestelde pensioenen. Het is niet alsof men mensen die hun pensioen hebben en vb 10 jaar gewerkt en 30 jaar gedopt hebben een herberekening gaan krijgen van hun pensioen. Of de gepensioneerde leerkracht die 3800€ trekt zijn pensioen met terugwerkende kracht herberekend wordt.

Het zou dan gewoon logischer zijn om de pensioenen te berekenen op de wijze zoals ze berekend waren, en voor de jaren die volgen op de wijzigingsformule. Waarna er tegelijkertijd een crisisbijdrage voorzien is en wordt.
Veel makkelijker om bij te sturen in de toekomst.
5, 10, 15,... % crisisbijdrage op de overheidspensioenen (en de private pensioenskas...) dat je in de toekomst nog kan aanpassen om de rekening te doen kloppen.

Wat is daar intellectueel oneerlijk aan? Er zijn heel wat gepensioneerden die al op pensioen zijn. Dat is de definitie van gepensioneerden. Die worden nooit geraakt door een hervorming. En die sleuren zakken geld naar binnen.

Er zijn meer reeds gepensioneerden dan wat er jaarlijks bijkomt....

Die 3300 is voor wie nu leraar wordt en binnen 40y op pensioen gaat. Alles tussen nu en dan zit ergens tussen 3800 en 3300. Hoe ouder je bent, hoe dichter bij die 3800.

En waarom denk je dat al die Leraars zo snel op pensioen gingen? Waar zou je nog 1 of 2 jaar langer werken voor 50 euro per maand meer als je al zo veel krijgt? Mijn schoonmoeder is 2y jonger dan schoonvader en zat net in een ander systeem. Die moest 2 of 3 y langer werken en dus 4 of 5y na mijn schoonvader op pensioen. Die is gewoon gestopt na paar jaar landingsbanen en dan wat verlofstelsels (eerst paar jaar 55+ 50% aan 70% loon of zo, dan verlof zonder motivatie, dan een jaar zorgverlof en dan gewoon een jaar foefel ziekteverlof). Netto impact op pensioen. 0,0.

Er zijn leraars die vroeger op hun 52 54 56 mogen gaan zijn en nog een hoger pensioen hebben. Heck, mijn pa is in het leger op 52 of 53 of zo in landingsbaan gegaan (niet bij de luchtmacht...) en heeft nog 15y bijgeschnabbeld via vennootschap terwijl hij 5000 (!) Netto pensioen trekt. Ik will niet weten hoeveel gepensioneerde koppels met weinig exotische carrieres waar 50 60 70k binnenvliegt per jaar terwijl ze minimale kosten hebben.

Mijn punt was enkel dat er nog wel wat te rapen valt in de ambtenarij zonder mensen pijn te doen. Verworven rechten mijn hol, he. Genoeg maatregelen die retroactive zijn en iedereen voelt. Aanpassen belastingvrije som kinderen, schrappen interestaftrek niet eigen woning, de hele fiscaliteit ivm zonnepanelen en elektrische auto, ...

Wat is daar intellectueel oneerlijk aan? Er zijn heel wat gepensioneerden die al op pensioen zijn. Dat is de definitie van gepensioneerden. Die worden nooit geraakt door een hervorming. En die sleuren zakken geld naar binnen.

Er zijn meer reeds gepensioneerden dan wat er jaarlijks bijkomt....

Die 3300 is voor wie nu leraar wordt en binnen 40y op pensioen gaat. Alles tussen nu en dan zit ergens tussen 3800 en 3300. Hoe ouder je bent, hoe dichter bij die 3800.

En waarom denk je dat al die Leraars zo snel op pensioen gingen? Waar zou je nog 1 of 2 jaar langer werken voor 50 euro per maand meer als je al zo veel krijgt? Mijn schoonmoeder is 2y jonger dan schoonvader en zat net in een ander systeem. Die moest 2 of 3 y langer werken en dus 4 of 5y na mijn schoonvader op pensioen. Die is gewoon gestopt na paar jaar landingsbanen en dan wat verlofstelsels (eerst paar jaar 55+ 50% aan 70% loon of zo, dan verlof zonder motivatie, dan een jaar zorgverlof en dan gewoon een jaar foefel ziekteverlof). Netto impact op pensioen. 0,0.

Er zijn leraars die vroeger op hun 52 54 56 mogen gaan zijn en nog een hoger pensioen hebben. Heck, mijn pa is in het leger op 52 of 53 of zo in landingsbaan gegaan (niet bij de luchtmacht...) en heeft nog 15y bijgeschnabbeld via vennootschap terwijl hij 5000 (!) Netto pensioen trekt. Ik will niet weten hoeveel gepensioneerde koppels met weinig exotische carrieres waar 50 60 70k binnenvliegt per jaar terwijl ze minimale kosten hebben.

Mijn punt was enkel dat er nog wel wat te rapen valt in de ambtenarij zonder mensen pijn te doen. Verworven rechten mijn hol, he. Genoeg maatregelen die retroactive zijn en iedereen voelt. Aanpassen belastingvrije som kinderen, schrappen interestaftrek niet eigen woning, de hele fiscaliteit ivm zonnepanelen en elektrische auto, ...

Het intellectueel oneerlijke is dat je een voorbeeld geeft van hoe zwaar er wel niet op de ambtenarenlonen kan bespaard worden want dat pensioen is belachelijk. Waarbij uw voorbeeld dan komt uit een selectie die nu niet meer voorvalt.
Om hier dan in de post hierboven toe te geven dat je het hebt over de vorige generatie maar toch weer de foutieve conclusie te maken dat dit wel tussen de 3300 en 3800€ kan zijn want hoe ouder je bent, hoe dichter je bij die 3800€ uitkomt. Wat je reinste poppycock is.
Of je moet het hier ineens hebben over inflatie. Maar die lagere pensioenen zijn daar ook mee gestegen. Waardoor focussen op dat het ik zeg maar iets binnen 40 jaar 3800€ netto is voor die ambtenaren dan gewoon volledig langs de kwestie is.

De rest van uw voorbeelden doen er helemaal niet toe. Ik ken ook mensen die met het maximale wettelijke pensioen gaan lopen en tegelijkertijd ook nog eens een uitbetaling hebben van 250 - 400k€ (ik spreek over 10 jaar geleden) via hun groepsverzekering (ja dat was wel niet een supermarktmedewerker of zo). En ja die is ook voor zijn 60ste op pensioen gegaan... en die schnabbelde ook nog bij op verschillende multinationals. Net zoals dat ik er ken die een minimum wettelijk pensioen hebben opgebouwd (want boeh sociale bijdragen en boeh belastingen) maar wel ervoor gezorgd hebben dat ze 10 gebouwen verhuren, of personen die hun bedrijfje hebben verkocht voor een grote uitbetaling of zelfs mensen die hun artsenpraktijk hebben overgelaten aan anderen voor een mooi extra zakcentje.
Als we dan claimen dat er nog wel wat valt te rapen bij de ambtenarij zonder die pijn te doen... dan valt er zeer zeker ook nog iets te rapen bij veel andere groepen in onze bevolking. Het moment dat er dan ook bij de ambtenarij wordt ingegrepen MAAR er tegelijkertijd ook bij de anderen wordt ingegrepen...

Het is echter makkelijk schieten op de ambtenaar aangezien die toch altijd kop van jut zijn. En omdat het bij de anderen allemaal minder zichtbaar is... terwijl die evengoed zakken geld binnen sleuren.

Voor de rest is de reden waarom leerkrachten zo snel op pensioen gingen omdat ze het konden. Als ik mijn pensioen kan aanvragen op 52 en ik krijg 2500€ netto dan stop ik er ook gewoon mee zunne. En dan mag ik 500€ meer verdienen als ik pas op mijn 67ste zou gaan... dan mogen ze dat gerust houden. Al zijn er altijd uitzonderingen hierop (indien ik kinderen had, zou ik daar ook een uitzondering op zijn). Of dat pensioen een enorm bedrag heeft en of ik dan 50€ extra schep heeft er dan niets mee te maken. Wel wat ik ervoor moet doen, en wat ik met dat geld nog kan doen. En natuurlijk hoe ik mij voel in de job...

Om terug te komen op uw vermelding van verworven rechten mijn hol, klopt dat natuurlijk niet. Het is niet alsof er beslissingen met terugwerkende kracht genomen worden. Enkel naar de toekomst toe. Dus uw verworven rechten op hetgeen je hebt gehad zijn dus gevrijwaard.
Het moment dat er gezegd wordt van we gaan met terugwerkende kracht zaken aanpassen en dat komt erdoor, waar ik mijn twijfels over heb, dan pas kan je zeggen van verworven rechten mijn hol.

Om terug te komen op uw vermelding van verworven rechten mijn hol, klopt dat natuurlijk niet. Het is niet alsof er beslissingen met terugwerkende kracht genomen worden. Enkel naar de toekomst toe. Dus uw verworven rechten op hetgeen je hebt gehad zijn dus gevrijwaard.
Het moment dat er gezegd wordt van we gaan met terugwerkende kracht zaken aanpassen en dat komt erdoor, waar ik mijn twijfels over heb, dan pas kan je zeggen van verworven rechten mijn hol.
Ze moeten gewoon verstandig zijn, "verworven rechten" moet je helemaal niet aanpassen. Laat het pensioen zijn wat het is, leg gewoon een belasting op pensioen (boven de X euro) voor elk jaar dat je minder dan 40-45 whatever gewerkt hebt. Geldt voor iedereen.

De oldies hadden
- een andere breuk. Vroeger 1/48 bron?
Bron? Voor onderwijzend personeel aan de universiteit klopt dit, voor secundair onderwijs nog nooit van gehoord.
Bij deze alvast een bron die erop duidt dat 1/55e de regel was zelfs al begin de jaren '90.

- een gewerkt jaar telt voor meer dan 1 y
Dat zit inherent ingecalculeerd in de voordelige breuk, je kan dit niet dubbel meetellen
Met een loopbaanbreuk van 1/55 is elk gewerkt jaar 1,09 (= 1 x 60/55) jaar waard.
Zit dus ruim in gecalculeerd in mijn berekening.

- Enkel de laatste zoveel jaar telt mee voor berekening. Vroeger 5 laatste. Daarvoor zelfs enkel het laatste.
klopt, en ik heb uitgegaan van 10 jaar aan het hoogste loon in een weddeschaal die voor "oldies" niet eens bestond.
Dus 5 of 10 jaar maakt in mijn berekening niet uit.
- landingsbanen en heel de reutemeteut
landingsbanen zorgen niet voor een hoger pensioen dan een voltijdse tewerkstelling.
- automatische erkenning studiejaren voor Volle studieduur
Gold inderdaad voor veel ambtenaren, maar dat leidde tot een vroegere pensioenering, niet tot een hoger pensioen en al zeker niet tot een hoger pensioen volgens de formule die ik schetste.
- samengevat een vol pensioen met een veel kortere loopbaan
Ik zie géén cijfers noch bron.
- Pensioen 10y geleden gepakt en perequaties die het pensioen naar boven duwen boven index
- ...

Ik zie niet in hoe perequaties het loon hoger kunnen duwen dan een actueel pensioen van actieve leerkrachten in een hogere loonschaal die destijds niet bestond. Perequaties zijn/waren er om het pensioen welvaartvast te houden, niet om het hoger dan de

Weet ik veel Wat Er allemaal veranderd is de laatste 10y... mens is op pensioen kunnen gaan op zijn 58 of 59 10y geleden

Toen was de loopbaanbreuk alleszins zeker en vast nog 1/55.

Het heeft een reden dat ze in het onderwijs gaan jagen op geld in het pensioen.

Dat kan allemaal wel goed zijn, en ik gaf je daar geen ongelijk op, maar jouw bedragen kloppen NIET.

Je rekent met getallen van nu, dat is zinloos. Er zijn tussen dan en nu al talloze pensioenhervormingen doorgevoerd om het pensioen van leraars te verlagen - duh. Dat er nu niemand nog aan dat pensioen komt, dat kan ik best geloven. Maar de realiteit is de realiteit.
De "persoon waar ik mee gesproken heb" is mijn schoonvader waar ik gedeeltelijk zijn geld van beheer. Dus pretty betrouwbaar lijkt me...

Of ik reken met bedragen van nu van loonschalen die if anything verhoogd zijn geweest, en waar je dus ervanuit kunt gaan dat die representatief zijn, zeker voor een pensioen dat 10 jaar geleden pas is ingegaan.

En voor zover je nog gelijk zou hebben - wat tot nader order niet het geval lijkt - dan nog zijn mijn bedragen wél representatief voor wat de pensioenen NU zijn, dus een beter vergelijkinspunt dan jouw nattevingerwerk waarbij je er een paar honderden euro's bijlapt voor het extra dramatische effect. € 400 per maand maakt bij mij wel een groot verschil hoor.

@KnightOfCydonia

Ik gaf gewoon een niet-limitatieve lijst van redenen waarom het pensioen van vroeger nu hoger is dan nu. En waarom ze vroeger veel minder effectief moesten werken om aan het huidige pensioen te raken.

Ik kan me moeilijk verdedigen tegen het onmogelijke. Dat pensioenbedrag komt bij mijn schoonpa binnen en je zegt dat het niet waar is. Ik kan enkel de situatie schetsen zoals ze is en proberen om te verklaren waarom dat er is.

@Renegadexxripxx

Er kan wel degelijk bespaard worden als ze de bestaande pensioenen zouden aanpakken, somehow. Vb een extra solidariteitsbijdrage boven bedrag X. Voor alles en iedereen zijn er solidariteitsbijdrages, behalve voor wie zakken geld binnen haalt en het eigenlijk niet nodig heeft.

Het is redelijk zinloos om 1 5 10% te besparen op wie op pensioen gaat binnenkort terwijl er veelvouden zijn die al op pensioen zijn en in oude/royale stelsels zitten. Als er 100,000 man al op pensioen is, heeft het weinig zin om de 1000 2000 5000 die er jaarlijks bijkomen 5% af te pakken. Dat schiet niet zo heel veel op in the grand scheme of things...

Overigens 'fun fact'.

Mijn schoonpa en schoonma willen op hun 69 en 67 beginnen investeren in appartement want 'we hebben zoveel cash die binnenkomt, wat moeten we er mee doen'. Vandaar dat ik dus redelijk goed inzage heb in hun financien, want alles heeft op tafel gelegen, inclusief constructies voor vruchtgebruik en schenkingen, leningen, ...

Het rendement dat ze op het oog hebben met die appartementen a) wat crappy, rond de 3% en b) risky (verbouw/renovatie projectjes dat ze zelf willen doen op hun leeftijd). Ik had ze uitgelegd dat ze voor die moeite beter een staatsbon van Duitsland of zo kunnen kopen. Dan halen ze ongeveer hetzelfde rendement met minder moeite en minder risico.

Heb ze uitgelegd dat het enige dat ze kunnen doen om dat rendement naar zinvolle niveaus te duwen een lening eronder duwen zodat ze wat leverage creeren. Maar op hun leeftijd uiteraard niet zinvol, gezien ze slechts kunnen lenen aan 2.6-2.8%. Tgo een rendement van geprojecteerd rond de 3%, weinig zinvol.

"Zeker met wat op tafel ligt voor de niet-eigen woning qua interest aftrek voor niet-eigen woning, schoonpa".

"Het is niet eerlijk dat ze het geld komen zoeken waar het eigenlijk niet zit" :laugh: OK dan...

@KnightOfCydonia

Ik gaf gewoon een niet-limitatieve lijst van redenen waarom het pensioen van vroeger nu hoger is dan nu. En waarom ze vroeger veel minder effectief moesten werken om aan het huidige pensioen te raken.

Ik kan me moeilijk verdedigen tegen het onmogelijke. Dat pensioenbedrag komt bij mijn schoonpa binnen en je zegt dat het niet waar is. Ik kan enkel de situatie schetsen zoals ze is en proberen om te verklaren waarom dat er is.

En ik zeg dat je redenen geeft die geen steek houden:
  • als jouw schoonvader 10 jaar geleden met pensioen ging, toen was zeker en vast de pensioendeler in het onderwijs ook nog 1/55
  • de intussen afgeschafte diplomabonificatie heeft geen impact op het maximumpensioenbedrag, enkel op het aantal jaren dat je moet werken vooraleer je aan dat bedrag komt, idem landingsbanen
  • bedragen van nu liggen if anything hoger dan vroeger (check extra schaal op 36 jaar anciënniteit dankzij de vorige Vlaamse regering onder Ben Weyts), perequaties kunnen dienen om dat te volgen, niet om dit te overstijgen
  • index en perequatie maken net dat het te rechtvaardigen is bedragen/salarisschalen van nu te gebruiken als simulatie voor een ouder pensioen.
Wil je gerust nog wel geloven dat er misschien door andere fiscale truuken van de foor er € 3800 netto op de bankrekening van je schoonvader verschijnt, maar dat is niet het standaardbedrag wat een leerkracht licentiaat/master heden ten dage mag verwachten, dat ligt al ruim € 600 lager dan het bedrag waar jij hier mee zit te schetsen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de meeste leerkrachten uiteindelijk bachelors hebben en eerder € 2200 (na hervorming) à 2600 (voor hervorming) netto mogen verwachten.

@Renegadexxripxx

Er kan wel degelijk bespaard worden als ze de bestaande pensioenen zouden aanpakken, somehow. Vb een extra solidariteitsbijdrage boven bedrag X. Voor alles en iedereen zijn er solidariteitsbijdrages, behalve voor wie zakken geld binnen haalt en het eigenlijk niet nodig heeft.

Het is redelijk zinloos om 1 5 10% te besparen op wie op pensioen gaat binnenkort terwijl er veelvouden zijn die al op pensioen zijn en in oude/royale stelsels zitten. Als er 100,000 man al op pensioen is, heeft het weinig zin om de 1000 2000 5000 die er jaarlijks bijkomen 5% af te pakken. Dat schiet niet zo heel veel op in the grand scheme of things...

Daar ben ik het dan wel mee eens, besparen op de pensioenen zou ook (en eigenlijk vooral) moeten gebeuren bij de generatie die zelf te weinig heeft bijgedragen voor het hunne, via solidariteitsbijdrages op de hoge pensioenen nu.

Daar ben ik het dan wel mee eens, besparen op de pensioenen zou ook (en eigenlijk vooral) moeten gebeuren bij de generatie die zelf te weinig heeft bijgedragen voor het hunne, via solidariteitsbijdrages op de hoge pensioenen nu.
Ik denk niet dat er íemand is die gek genoeg is om die doos van Pandora te openen... :unsure:
Tenzij iemand ambitie heeft om met doos en al politiek begraven te worden. Vanaf het moment dat het woord pensioen valt gaat alle ratio de deur uit gewoon omdat op één of andere manier pensioen wordt geassocieerd wordt met arm zijn. Ouwe sukkelaars die met hun pensioen niet rondkomen, terwijl de realiteit is dat er naast die groep die natuurlijk wel bestaat, er evengoed ook nen hoop mensen een groot deel van hun pensioen gebruiken om bij op den hoop te leggen.

Er bestaat een eenvoudige manier om de bestaande gepensioneerden te laten bijdragen, die wellicht nog geaccepteerd zou worden.

Verander niks aan het bedrag van het hoge ambtenarenpensioen van de huidige gepensioneerden.
Beperk het wel in de tijd. Tot je 80e verjaardag krijg je je €3800 of whatever, daarna krijg je het maximale werknemerspensioen (+- €2400 netto) en een Rolls Royce van een ziekte & WZC-verzekering tot aan je dood.

Hogere ambtenaren die tot hun 100e leven kosten de maatschappij een bom geld, terwijl dat geld eigenlijk grotendeels naar de ((achter-)klein-)kinderen vloeit. Room dat op het einde van hun leven af, zodat ze tot hun 80e nog wel kunnen genieten van het "extralegale voordeel" dat hun hoog pensioen is, en naar hartelust kunnen reizen, luxe-uitgaven doen, appartementen kopen, kleinkinderen cadeaus geven, ... . Na hun 80e vallen ze op een soberder regime, namelijk: het maximumpensioen dat iemand uit de privésector krijgt én die verzekering die hen beschermt tegen medische kosten en dure woonzorgcentra. Ga daar maar eens tegen protesteren :) .

De grootste financieel benadeelden in mijn voorstel zijn de grootste gelukzakken: zij die 100 jaar worden zonder noemenswaardige ziektekosten. Hoe triest dat zij het na hun 80e zouden moeten doen met een lager pensioen...

Er bestaat een eenvoudige manier om de bestaande gepensioneerden te laten bijdragen, die wellicht nog geaccepteerd zou worden.

Verander niks aan het bedrag van het hoge ambtenarenpensioen van de huidige gepensioneerden.
Beperk het wel in de tijd. Tot je 80e verjaardag krijg je je €3800 of whatever, daarna krijg je het maximale werknemerspensioen (+- €2400 netto) en een Rolls Royce van een ziekte & WZC-verzekering tot aan je dood.

Hogere ambtenaren die tot hun 100e leven kosten de maatschappij een bom geld, terwijl dat geld eigenlijk grotendeels naar de ((achter-)klein-)kinderen vloeit. Room dat op het einde van hun leven af, zodat ze tot hun 80e nog wel kunnen genieten van het "extralegale voordeel" dat hun hoog pensioen is, en naar hartelust kunnen reizen, luxe-uitgaven doen, appartementen kopen, kleinkinderen cadeaus geven, ... . Na hun 80e vallen ze op een soberder regime, namelijk: het maximumpensioen dat iemand uit de privésector krijgt én die verzekering die hen beschermt tegen medische kosten en dure woonzorgcentra. Ga daar maar eens tegen protesteren :) .

De grootste financieel benadeelden in mijn voorstel zijn de grootste gelukzakken: zij die 100 jaar worden zonder noemenswaardige ziektekosten. Hoe triest dat zij het na hun 80e zouden moeten doen met een lager pensioen...
In hoeverre is het een besparing om de pensioenen te verlagen maar wel zowat al de ziektekosten én WZC te dekken voor de categorie mensen die daar net het meeste nood aan heeft (>80 jaar), vraag ik me af?

In hoeverre is het een besparing om de pensioenen te verlagen maar wel zowat al de ziektekosten én WZC te dekken voor de categorie mensen die daar net het meeste nood aan heeft (>80 jaar), vraag ik me af?
Je kan spelen met de bedragen en termijnen (de modaliteiten) om het lonend te maken voor de begroting hè. Actuarissen kunnen dat voor grote bevolkingsgroepen vrij goed inschatten en uitrekenen. Je kan bijvoorbeeld 30% van de WZC-kost dekken via een verzekering, met bepaalde bovengrenzen. En de prijzen van een goede hospitalisatieverzekering zijn ook bekend.

De kern van mijn idee is dat na een bepaalde leeftijd mensen meer behoefte hebben aan zekerheid dan aan vertier. Als je op je 80e weet dat er je financieel niks meer kan gebeuren, ben je volgens mij gelukkig. Dat je in het "oude systeem" gemiddeld €50.000 méér zou binnenharken met je hoge ambtenarenpensioen, is dan volgens mij niet meer zo'n pijnlijke gedachte. Wat ga je ermee doen? Vooral de kinderen en kleinkinderen zullen dat jammer vinden :p.

En ik zeg dat je redenen geeft die geen steek houden:
  • als jouw schoonvader 10 jaar geleden met pensioen ging, toen was zeker en vast de pensioendeler in het onderwijs ook nog 1/55

Ja, dat zal wsch kloppen

• de intussen afgeschafte diplomabonificatie heeft geen impact op het maximumpensioenbedrag, enkel op het aantal jaren dat je moet werken vooraleer je aan dat bedrag komt, idem landingsbanen

Wel ja, dat is vestzak/broekzak in de redenering. Hoe later je gaat, hoe hoger je pensioen is uiteraard. Als die bonificaties en landingsbanen allemaal meetellen, kun je van je 22 tot je 55 werken (33y dus), maar wel nog 4y diploma meegrabbelen en nog 2-3-4y waar je niet of zo goed als niet gewerkt hebt als 44 y laten meetellen en je hebt 41 ipv 33 op je tellertje staan.

Vroeger waren ze wel heel royaal in het onderwijs met landingsbanen etc. Het befaamde 'wereldreis verlof' i.e. 'tijdskrediet zonder motivatie', 50/55+ 50% met behoud van loon, ... Allemaal niet gewerkt, gedeeltelijke steunuitkeringen en een volledig jaar pensioenopbouw.

• bedragen van nu liggen if anything hoger dan vroeger (check extra schaal op 36 jaar anciënniteit dankzij de vorige Vlaamse regering onder Ben Weyts), perequaties kunnen dienen om dat te volgen, niet om dit te overstijgen

Dat is niet helemaal correct. Elke aanpassing aan de achterkant van de distributie of die de gehele distributie naar boven duwt, heeft een impact op perequaties, los van de index. Zelfs als je nooit een 36y ancieniteit schaal gehad zou hebben, gaat je pensioen naar boven bij de invoering ervan.

Dus als je enkel naar de loonschalen kijkt nu en vergelijkt met de loonschalen van vroeger (puur indexatie effecten), ga je een vertekend beeld hebben. Om het te simplificeren. Als je 0% index gehad zou hebben tussen nu en 20y geleden, zullen ambtenaren van 20y geleden mogelijks nog een hoger pensioen hebben dan die die nu gaan. Stel dat de politie plots elke nacht overuren draait waardoor politie meer verdient, dan gaan de ambtenaren pensioenen extra naar boven gaan ondanks de 0% index.

Have fun met https://www.sfpd.fgov.be/files/1315/perequatie.pdf

• index en perequatie maken net dat het te rechtvaardigen is bedragen/salarisschalen van nu te gebruiken als simulatie voor een ouder pensioen.

Ja, maar de formule is niet hetzelfde.

Wil je gerust nog wel geloven dat er misschien door andere fiscale truuken van de foor er € 3800 netto op de bankrekening van je schoonvader verschijnt, maar dat is niet het standaardbedrag wat een leerkracht licentiaat/master heden ten dage mag verwachten,

Ik heb geen weet van fiscale trucen. Mogelijks heeft hij nog ergens eens wat extra uren gepresteerd om project werk of zo te doen in de school, geen idee. Lijkt me onwaarschijnlijk want hij was nogal het type met veel werk en projectjes thuis en minimaal (om niet te zeggen 0) extra werk te doen indien niet nodig. Of zijn er 20 of 30y geleden nog extra's uit de boom gevallen voor bepaalde vakken/graden/... - I dunno.

Ik heb nergens beweerd dat een licentiaat dat heden ten dage mag verwachten.

dat ligt al ruim € 600 lager dan het bedrag waar jij hier mee zit te schetsen.

Kan zijn. Ik heb nergens iets anders beweerd

Om nog maar te zwijgen van het feit dat de meeste leerkrachten uiteindelijk bachelors hebben en eerder € 2200 (na hervorming) à 2600 (voor hervorming) netto mogen verwachten.
Ik heb duidelijk gezegd 'master met volle carriere'.

Als je spijkers op laag water gaat zoeken. Ik weet niet wat je bedoeling van je aanval is. Jij bent begonnen met te claimen dat het getal incorrect is...

Ik gaf enkel een niet-limitatieve lijst van mogelijke verklaringen voor het verschil tussen het pensioen van wie vandaag inhet onderwijs stapt en wie al (enige tijd) op pensioen is. Je moet dat niet interpreten als een exacte formule van wat en hoe dat van toepassing is op het pensioen van mijn schoonvader. Niemand kan hier het exacte pensioen van een reeds gepensioneerde berekenen, anders hadden we deze discussie niet. Ik maakte enkel een lijst van wat er allemaal veranderd is over de jaren heen en wat een impact zou kunnen hebben.

Voor wie zich wil amuseren, have fun met https://www.ccrek.be/sites/default/files/Docs/2023_12_VoorTantAmbt.pdf (zorg dat je niks in de mond hebt als je p17 p18 of p19 lees, je zou je kunnen verslikken). "lijst van beroepen van voordelige tantiemes zonder reden" *insert lange lijst*. Harmoniseren van wie onder 1/48 zit tot 1/48. etc.

Daar zijn we toch al akkoord.

IK zie ook niet in waarom enkel mensen met een huidig loon moeten gepakt worden en mensen met 'uitgesteld loon' niet. Komt volgens mij op hetzelfde uit.

Is dit echt nodig? Ik kan alleen maar hopen dat deze oeverloze, pagina's lange ping-pong discussie over 1 specifiek geval weldra begraven wordt... draagt weinig bij, volgens mij... kan mij ook niet schelen wie de langste heeft.

Is dit echt nodig? Ik kan alleen maar hopen dat deze oeverloze, pagina's lange ping-pong discussie over 1 specifiek geval weldra begraven wordt... draagt weinig bij, volgens mij... kan mij ook niet schelen wie de langste heeft.

Ask the mods. Ik krijg strafpunten en moest bronnen vermelden... -_-

Aan iedereen hier, lees dit artikel: https://www.tijd.be/politiek-econom...lussers-dan-kinderen-en-tieners/10586982.html

En succes met de begrotingsdiscussie de komende decennia want met deze bevolkingssamenstelling wordt dat een bijna onmogelijke puzzel.

Meerdere oplossingen mogelijk:
  • intrede van kinderarbeid
  • afschaffen pensioenen
  • werken tot 75 jaar
  • invoeren 50 uren week
  • belastingen naar 75%
  • belasting op vermogen, gekoppeld aan een exit regeling van 95%
  • ...
we lossen het wel op

Terug
Bovenaan