Begroting in het regeerakkoord: supernota

Dat lijkt een evidentie omdat ze daar het meeste meerwaarde mee hebben (theoretisch).
Maar dat wil dus ook zeggen als je op een piek koopt, erna komt een crash (en je blijft kopen tijdens de crash) en een heropleving. Zolang je verkoopt onder de eerste piek, zit je met minderwaarde. Ook al heb je meerwaarde tov de gemiddelde aankoopprijs.
Dat maakt niet uit. Enkel een timing shift. Die hoge aankopen gaan later minder belast worden. Belasten op gemiddelde is praktisch onwerkbaar en ook niet theoretisch correct. Elk aandeel heeft maar 1 effectieve aankoopprijs.

Het is ook hoe order nu al geprocessed worden vb in usa waar er meerwaarde tax is. De laatste gaan er eerst uit als je vb elk jaar 100 stuks kocht en er 147 verkoopt. 100 van jaar n-6, 47 van jaar n-5. Tenzij je expliciet aanduidt welke je wil verkopen.

Senaat, werkloosheid, pensioenen, vermindering partijfinanciering, verkleinen regering, kleinere kabinetten
Senaat afschaffen is nog niet zeker toch?
Alsook "Nieuwe regering pakt hoogste uittredingsvergoedingen aan maar snoeit niet in partijfinanciering"

Ik maak mij zorgen dat ze gewoon de middenklasse gaan raken.

Senaat afschaffen is nog niet zeker toch?
Alsook "Nieuwe regering pakt hoogste uittredingsvergoedingen aan maar snoeit niet in partijfinanciering"

Ik maak mij zorgen dat ze gewoon de middenklasse gaan raken.
Afschaffing senaat is onmogelijk in 1 legislatuur (wegens grondwet), maar in de regeerverklaring staat wel het maximale wat kan:

"We beslissen om de Senaat af te schaffen, de daartoe nodige grondwetswijzigingen volledig en onmiddellijk bij de start van deze legislatuur goed te keuren. Dit om de afschaffing effectief op het terrein te realiseren op het moment van de eerstvolgende federale verkiezingen. "

De partijfinanciering wordt wel aangepakt, ik vond die formulering in de kranten ook vreemd, maar er staat duidelijk:
"Net zoals we inspanningen vragen van burgers, vragen we ook inspanningen van politieke partijen. Politieke partijen
kunnen het gerust met minder doen. Daarbij kiezen we specifiek voor de verdere niet-indexering van de partijdotaties
gedurende de volledige legislatuur."
Op 1 legislatuur is dat vermoedelijk toch zo'n 8% reëel minder middelen, lijkt me betekenisvol om van een snoeien te spreken, ook al daalt het bedrag in euro's niet.

Zo, gezien er nu witte rook is, kan elk onderwerp weer z'n juiste bestemming krijgen:
- Alles over de begroting kan in dit topic
- Hier mag het rookverbod op terrassen besproken worden
- Het asielbeleid staat hier
- De langdurig zieken en de activatie ervan, heeft ook een eigen topic
- De meerwaardebelasting is ook afgesplitst!

En het kan zijn dat er nog een paar bij komen!
Misschien gewoon hier inpikken met een aantal maatregelen die niet in die topics staan en ook nog niet zo groot in de krant staan, maar wel betekenisvol zijn:

Voor SWT (het voormalige brugpensioen) en andere systemen die in de publieke sector een vervroegde uittrede uit de
arbeidsmarkt aanmoedigen stopt de nieuwe instroom vanaf de datum van het regeerakkoord, behalve voor medisch SWT.
De toegang tot SWT blijft hierbij gevrijwaard voor werknemers uit bedrijven die een intentieverklaring tot herstructurering
of collectief ontslag afsloten voor de datum van het regeerakkoord. In dit kader raken we ook niet aan de verworven rechten
van degenen die in het stelsel zitten, maar richten we ons op hun activering naar een nieuwe baan. De regering zal de nieuwe
17 Federaal regeerakkoord
instroom in het stelsel van medisch SWT actiever monitoren, en bij een opvallende afwijking ten opzichte van de voorbije
jaren de toegangsvoorwaarden aanpassen.
SWT stopt dus quasi volledig (behalve medisch SWT en sluitingen).

“Het bestaande mobiliteitsbudget wordt hervormd tot een mobiliteitsbudget voor iedereen. Hierbij wordt vertrokken vanuit de terbeschikkingstelling door de werkgever van een budget waar de wagen, alsook andere vervoersmodi, bestedingsmogelijkheden zijn op basis van hun werkelijke waarde. Daarenboven vervangt het nieuwe mobiliteitsbudget bestaande regelingen voor tussenkomsten van de werkgever in de woon-werk- en privéverplaatsingen van de werknemer, met het oog op een vereenvoudiging van het bestaande stelsel. Verder wordt de nieuwe regeling (para)fiscaal gunstig behandeld, om zo de aantrekkelijkheid van het nieuwe systeem te waarborgen. Tot slot wordt bij de uitwerking van deze hervorming rekening gehouden met de nodige overgangsmaatregelen.”

Hier heb ik wel vragen bij hoe ze dat gaan toepassen. "wagen op basis van werkelijke waarde"

Afschaffing van een hele reeks kleine aftrekposten:
• De belastingvermindering in het kader van beleggingen in ontwikkelingfondsen voor microfinanciering.
• De belastingvermindering voor huisbedienden
• De belastingvrijstelling voor bijkomend personeel met een laag loon en voor bijkomend personeel voor de uitvoer en integrale kwaliteitszorg
• De verhoogde aftrek van beroepskosten voor lokale mandaten
• De belastingvermindering voor adoptiekosten
• De belastingvermindering voor rechtsbijstand
• De belastingaftrek van de giften gaat van 45% naar 30%.
• Het verhoogde forfait voor verre verplaatsingen
• PC-privé-plan
• De belastingvermindering voor minderwaarden gelegen naar aanleiding van de gehele verdeling van het maatschappelijk vermogen van een private privak
• De belastingvermindering voor elektrische motorfietsen, driewielers en vierwielers
• De verhoogde kostenaftrek van het stagebonusloon
• Ten slotte zal de vrijstelling voor woon-werkverkeer met de auto eenmalig niet worden geïndexeerd.
die aftrek van giften zal wel gevoeld worden, de rest vind ik logisch.

Er komt zo snel mogelijk een kader voor kosten eigen aan de werkgever.
lekker vaag

Het leefloon is vandaag onbelast. Ook in de toekomst blijft dat zo. Door het leefloon mee als inkomen in de aangifte op te nemen wordt gegarandeerd dat er rekening wordt gehouden met alle inkomsten die een belastingplichtige ontvangt.
goed feit, maar mag ook voor bvb inkomen van mensen die werken met een doctoraatsbeurs.

Het huwelijksquotiënt is een fiscale techniek die voorziet in een compensatie voor de niet-verdiende partner. Het zorgt ervoor dat de partner die geen of geringe beroepsinkomsten fictief een deel van het beroepsinkomen van de andere partner krijgt toegewezen voor de belastingberekening. Fiscaal loont het om als partner van iemand die werkt niet te gaan werken. Het huwelijksquotiënt zal gehalveerd worden voor niet-gepensioneerden tegen 2029. Voor gepensioneerden voorzien we een uitdoofscenario op voldoende lange termijn
Jammer dat dit maar gehalveerd wordt, er was beter een uitdoofscenario voorzien. Dat gepensioneerden hier ontzien worden is logischer, die hebben vaak niet meer de mogelijkheid om een ander inkomen te zoeken.

De aftrekbaarheid van onderhoudsuitkeringen zal gradueel dalen van 80% naar 50%. Uitkeringen naar landen buiten de EER zullen niet langer aftrekbaar zijn.
dat eerste zal pijn doen bij sommigen, maar is niet onterecht gezien dat ook misbruik mogelijk maakte.
 Vanaf 01/01/2027 worden gelijkgestelde periodes die meer dan 40% uitmaken van de loopbaan niet langer meegerekend voor de berekening van het pensioen van werknemers en zelfstandigen. Deze grens van 40% daalt elk jaar met 5 procentpunten tot 20% in 2031, zoals dit vandaag reeds het geval is voor ambtenaren. Periodes van ziekte en zorgverloven worden hierbij buiten beschouwing gelaten.
 Alle periodes van werkloosheid, SWT, pseudo brugpensioen en landingsbanen die ingaan vanaf de datum van het regeerakkoord worden gelijkgesteld aan een beperkt fictief loon.
Dat zal een pijnlijke zijn voor een aantal mensen.

@JPV je moet toch toegeven dat algemeen 30% gelijkgestelde periodes onhoudbaar is. Dat is 20mrd jaarlijks pensioen waar geen prestaties voor geleverd zijn, meestal zelfs geld gekregen van de overheid. 20mrd, bijna het volledig zorgbudget in belgie. Lijkt me een goede besparingspost.

De individuele grens op 40% leggen lijkt me nu niet echt streng, zeker als zwangerschap en ziekte uitgesloten zijn in de berekening.

Je had nu wel kunnen denken dat 10y doppen en 10y SWT ooit een impact ging hebben op je pensioen.

Dat is nu 1 van die maatregelen waarvan ik denk "waarom is dat nu pas aangepakt" en "nie moeilijk dat het geld buitenvliegt".

@JPV je moet toch toegeven dat algemeen 30% gelijkgestelde periodes onhoudbaar is.
Ik kan daar persoonlijk zeker mee leven hoor. Maar zal sommige mensen wel pijn doen als dat onmiddellijk en met terugwerkende kracht is. Ik weet niet hoe je het moet lezen.

Ik kan daar persoonlijk zeker mee leven hoor. Maar zal sommige mensen wel pijn doen als dat onmiddellijk en met terugwerkende kracht is. Ik weet niet hoe je het moet lezen.

Ik heb het hier nog gezegd. Als ik dat regeerakkoord lees, lig ik elke bladzijde van min stoel van verwondering waar er allemaal geld wordt weggesneden zonder rendement en dat het tot nu geduurd heeft om het aan te pakken.

Ik werk al 17y zonder 1d werkloosheid en alles samen misschien paar weken ziekteverlof, waarvan grotendeels episode met een kettingzaag accident. Er zijn al jaren geweest met 0 ziektedagen. Het is dan wel zuur dat je marginale schijven van 50% hebt en afgetopte uitkeringen en pensioenen. Maar anderen kunnen 40 50 60 70% gelijkgestelde periodes hebben voor hun pensioen.

Ik wil mijn meerwaarde tax etc betalen, maar wel andere excessen er ook uit.

Elke maatregel die 10y geleden ingevoerd had moeten worden zal pijn doen.

(De onderhoudsuitkering maatregel vond je terecht, bij deze stond dat niet waardoor het leek alsof je het niet helemaal terecht vond)

Onderstaande roept toch ook weer een aantal vragen op, en dat lijkt de laatste jaren ook wel een rode draad te zijn doorheen veel overheidsinstanties: Consultancy en de implementatie/controle/ROI daarvan.

Ik kan begrijpen dat geprefereerde partners bestaan en nuttig zijn, maar als buitenstaander geeft het wel de indruk dat de deur voor misbruik eigenlijk een grote poort met wegwijzers en begeleiding ernaartoe is.

Ecocheques zijn net als deze maatregel gewoon een lachertje denk ik. Die twee jaar is te kort en je hebt duizend en één mogelijkheden om dit op een manier te verzilveren. Het vernuft van de profiteurs is in deze grenzeloos.
Wie had dat kunne denken. Amper twee maand na deze post moeten er al maatregelen tegen misbruik getroffen worden. De fout ligt dan nog eens domweg bij de IT systemen van de overheid...
Strengere voorwaarden voor kortingsbon energiezuinige toestellen na misbruik: “Gezinnen vroegen vier bonnen tegelijk aan”

Wie had dat kunne denken. Amper twee maand na deze post moeten er al maatregelen tegen misbruik getroffen worden. De fout ligt dan nog eens domweg bij de IT systemen van de overheid...
Strengere voorwaarden voor kortingsbon energiezuinige toestellen na misbruik: “Gezinnen vroegen vier bonnen tegelijk aan”

Had geprobeerd om het aan te vragen voor mijn grootmoeder. Ze had 2k te veel tov het grensbedrag. Ach ja.
Had er zelfs niet bij stilgestaan dat je dit meerdere keren zou kunnen aanvragen (per persoon in het gezin).

Misschien gewoon hier inpikken met een aantal maatregelen die niet in die topics staan en ook nog niet zo groot in de krant staan, maar wel betekenisvol zijn:

SWT stopt dus quasi volledig (behalve medisch SWT en sluitingen).

Hier heb ik wel vragen bij hoe ze dat gaan toepassen. "wagen op basis van werkelijke waarde"

die aftrek van giften zal wel gevoeld worden, de rest vind ik logisch.

lekker vaag

goed feit, maar mag ook voor bvb inkomen van mensen die werken met een doctoraatsbeurs.

Jammer dat dit maar gehalveerd wordt, er was beter een uitdoofscenario voorzien. Dat gepensioneerden hier ontzien worden is logischer, die hebben vaak niet meer de mogelijkheid om een ander inkomen te zoeken.

dat eerste zal pijn doen bij sommigen, maar is niet onterecht gezien dat ook misbruik mogelijk maakte.

Dat zal een pijnlijke zijn voor een aantal mensen.

@JPV je moet toch toegeven dat algemeen 30% gelijkgestelde periodes onhoudbaar is. Dat is 20mrd jaarlijks pensioen waar geen prestaties voor geleverd zijn, meestal zelfs geld gekregen van de overheid. 20mrd, bijna het volledig zorgbudget in belgie. Lijkt me een goede besparingspost.

De individuele grens op 40% leggen lijkt me nu niet echt streng, zeker als zwangerschap en ziekte uitgesloten zijn in de berekening.

Je had nu wel kunnen denken dat 10y doppen en 10y SWT ooit een impact ging hebben op je pensioen.

Dat is nu 1 van die maatregelen waarvan ik denk "waarom is dat nu pas aangepakt" en "nie moeilijk dat het geld buitenvliegt".
Akkoord, maar wanneer je bv pech had 30 jaar geleden en je viel op werkloosheid telt dat jaar al niet meer mee. Dat is ook niet eerlijk, nog geen jaar stempelen en het hele jaar foetsie. 1 jaar op momenteel 40 gewerkt.

Euhm, je kan ook gewoon je ongelijk toegeven? Als het zou gaan om € 3800 versus € 4000 netto zou ik het er nog bij laten, maar voor zover mijn snelle (en dus géén grondige simulatie klopt) zit een master/licentiaat met een volledige onderwijscarrière eerder op € 2800 netto - dat is dus nog géén lage € 3000 -, en niet € 3800 à 4000.

Als je diezelfde master/licentiaat z'n pensioen zou berekenen op een 42-jarige loopbaan als ware het een privé pensioen (bonus/malus systemen en allerhande verlofstelsels out of the picture) dan zou dat inderdaad "slechts" ongeveer € 2070 netto zijn (indexering + som loopbaan * 1/45 * 60%). Dat is ook al geen "gemakkelijk 50% meer", eerder 35% meer. Tenzij je zoals anderen in deze discussie de lat op de grond gaat leggen bij ongeschoolde arbeiders.

Toegegeven wel een mooi bedrag, en één dat wél al (meer dan) het bedrag van een groepsverzekering weerspiegelt (die je bij pensioen volledig in handen krijgt), en als je lang genoeg leeft doe je er winst mee. Dat is hier deel van het probleem natuurlijk, mensen leven tegenwoordig langer en langer en wat vroeger in het voordeel van de overheid uitviel, doet dat nu niet meer.

Daar heb je deels gelijk in. Behalve dat het wel mogelijk is in de privé om op je 40e al het plafond van veel leerkrachten te overstijgen natuurlijk.
Een bachelor leerkracht verdient nooit meer dan € 5450 bijvoorbeeld, en is er tegen dan minstens 57 jaar oud. Ik wil het aantal (jonge) 30'ers op dit forum die daar al bijna aan zitten of zelfs erboven zitten niet gaan tellen (en dan zwijgen we nog over extralegale voordelen).
Ik vermoed dat jij hier ook al lang én ver boven zit.

Master-lonen in het onderwijs zijn een pak competitiever natuurlijk (tot je weer die extralegale voordelen in rekening brengt).

Dus ik snap wel dat vakbonden hier spreken over uitgesteld loon. Als iedereen een duit in het zakje moet doen, kijk ik uit naar de inspanningen uit andere sectoren/bronnen *kuch* salariswagens in deze tijden van toenemende files *kuch*, of compensaties voor degenen die hier aan verliezen (maar dat doet de duit teniet natuurlijk).

Vind dat nu net jobs die je moeilijk op één hoop zou mogen gooien, qua vakken/inhoud. Als ik begrotingsgewijs moest besparen op onderwijs zou één van de eerste zaken die ik zou doen het verhogen van de prestatienoemers van LO-leerkrachten zijn en hen uitsluiten van vakbekwaamheid voor alle andere vakken waar ze niet specifiek voor gestudeerd hebben.
Maar een leerkracht wiskunde, zeker een master, is er nu wel één die ik zou koesteren en wiens werk ik nu niet meteen als een "minimale inspanning" zou karakteriseren, maar die discussie gaat niet meer over begroting.

modedit: ongepast stuk verwijderd.

Long time no see. Vandaag financiële discussie gehad ivm een investeringspand.

Hij is master 3e graad leraar geweest. Zij graduaat 1e graad en veel jaren niet gewerkt. Pensioen samen = 5500 euro.

Hij zit rond de 3800, zij 1700. ..

Hij is master 3e graad leraar geweest. Zij graduaat 1e graad en veel jaren niet gewerkt. Pensioen samen = 5500 euro.

En ik geloof u niet zonder dat ik een deftige berekening of bron daarvoor zie.

Onderwijsbarema's zijn openbaar,
berekeningen voor de pensioenen ook, je geraakt als gewone licentiaat in het onderwijs niet zomaar aan €3800 netto.
Vroeger waren er wel nog voordeliger berekeningen als nu, maar voor zover mijn kennis reikte ging dat om zaken als diplomabonificatie, niet om een hoger bedrag.

Dus show me the math then.

Laatst bewerkt:

@cege een kleine berekening:
  1. Barema 501 is de loonschaal waar zowat alle licentiaten/masters secundair onderwijs inzitten
    Ik neem zelfs nog even uit gemakzucht en voordeel van de twijfel de loontrap 36, hoewel de kans klein is dat de persoon waar jij mee gesproken hebt daar ooit ingezeten heeft, want die is pas ingevoerd onder de vorige Vlaamse regering, dat is fin de carrière een mooi (maar again quais géén extralegale voordelen buiten veel vakantie) een mooi loon van € 6.946,87.
    (Realistischer gezien zou je € 6.716,17 als max bedrag moeten nemen)
  2. Pensioendienst
    Pensioenbedrag = aanneembare diensten en perioden X referentiewedde X loopbaanbreuk
    • aanneembare diensten ga ik even uit van 100%, opnieuw voordeel van de twijfel in jouw richting, maar goed veel van de vele verlofstelsels voor leerkrachten zijn nu éénmaal wel gelijkgesteld.
    • referentiewedde is voorlopig nog het gemiddelde van de laatste 10 jaar, zoals ik zei: voordeel van de twijfel,
      bovenstaand bedrag 10 jaar lang, dus het gemiddelde daarvan is dan het bedrag zelf: € 6.946,87
    • loopbaanbreuk, voor onderwijs is dit voorlopig nog 1/55 i.t.t. 1/60 bij andere ambtenaren.
  3. Ergo: een loopbaan van 45 jaar (wat al vrij veel is, want ken weinig leerkrachten die van 22e tot hun 67e hebben doorgedaan) dan heb je 45/55 * € 6946,87 = € 5683,8 bruto, wat tenzij mijn berekening ernaast zit zich zou vertalen in een pensioen € 3.388,54 netto, en dan heb ik zelfs al gecorrigeerd voor de lagere RSZ (ZIV) bij gepensioneerden en de solidariteitsbijdrage van hoge pensioenen.
    Don't get me wrong, zéér mooie bedragen, maar als dat bruto bedrag zou resulteren in € 3800 netto scheelt er overigens ook serieus iets met mijn nettoloon.
Dus tenzij er nog iets meespeelt, laat het vooral weten, maar wat mij betreft zit jij hier systematisch bedragen rond te strooien die niet kloppen en waarvoor je zelf heus intelligent genoeg bent om ze na te rekenen (want bovenstaande links vind je binnen de 5 minuten googlen terug).

Genoeg opties die overigens kunnen verklaren waarom je wel gelijk zou kunnen hebben: wie weet is die man X aantal jaar directeur geweest, heeft die Y aantal jaar meer dan een voltijdse loopbaan gepresteerd of een bijverdienste met sociale bijdragen erop nagehouden, kan allemaal, maar een "gewoon" leerkracht heeft dat bedrag dus niet. Kan je vlot en simpel narekenen. Denk dat jij zelfs beter kan rekenen dan mij.
Heb zelfs nog even getest op het effect van 4 jaar extra diplomabonificatie maar dan kom je aan "slechts" € 3600 netto.

Laatst bewerkt door een moderator:
Onbevestigde claim: Graag wat staven aub
De oldies hadden
- een andere breuk. Vroeger 1/48
- een gewerkt jaar telt voor meer dan 1 y
- Enkel de laatste zoveel jaar telt mee voor berekening. Vroeger 5 laatste. Daarvoor zelfs enkel het laatste.
- landingsbanen en heel de reutemeteut
- automatische erkenning studiejaren voor Volle studieduur
- samengevat een vol pensioen met een veel kortere loopbaan
- Pensioen 10y geleden gepakt en perequaties die het pensioen naar boven duwen boven index
- ...

Weet ik veel Wat Er allemaal veranderd is de laatste 10y... mens is op pensioen kunnen gaan op zijn 58 of 59 10y geleden

Het heeft een reden dat ze in het onderwijs gaan jagen op geld in het pensioen.

Je rekent met getallen van nu, dat is zinloos. Er zijn tussen dan en nu al talloze pensioenhervormingen doorgevoerd om het pensioen van leraars te verlagen - duh. Dat er nu niemand nog aan dat pensioen komt, dat kan ik best geloven. Maar de realiteit is de realiteit.

De "persoon waar ik mee gesproken heb" is mijn schoonvader waar ik gedeeltelijk zijn geld van beheer. Dus pretty betrouwbaar lijkt me...

Terug
Bovenaan