Euhm, je kan ook gewoon je ongelijk toegeven? Als het zou gaan om € 3800 versus € 4000 netto zou ik het er nog bij laten, maar voor zover mijn snelle (en dus géén grondige simulatie klopt) zit een master/licentiaat met een volledige onderwijscarrière eerder op € 2800 netto - dat is dus nog géén lage € 3000 -, en niet € 3800 à 4000.
Als je diezelfde master/licentiaat z'n pensioen zou berekenen op een 42-jarige loopbaan als ware het een privé pensioen (bonus/malus systemen en allerhande verlofstelsels out of the picture) dan zou dat inderdaad "slechts" ongeveer € 2070 netto zijn (indexering + som loopbaan * 1/45 * 60%). Dat is ook al geen "gemakkelijk 50% meer", eerder 35% meer. Tenzij je zoals anderen in deze discussie de lat op de grond gaat leggen bij ongeschoolde arbeiders.
Toegegeven wel een mooi bedrag, en één dat wél al (meer dan) het bedrag van een groepsverzekering weerspiegelt (die je bij pensioen volledig in handen krijgt), en als je lang genoeg leeft doe je er winst mee. Dat is hier deel van het probleem natuurlijk, mensen leven tegenwoordig langer en langer en wat vroeger in het voordeel van de overheid uitviel, doet dat nu niet meer.
Daar heb je deels gelijk in. Behalve dat het wel mogelijk is in de privé om op je 40e al het plafond van veel leerkrachten te overstijgen natuurlijk.
Een bachelor leerkracht verdient nooit meer dan € 5450 bijvoorbeeld, en is er tegen dan minstens 57 jaar oud. Ik wil het aantal (jonge) 30'ers op dit forum die daar al bijna aan zitten of zelfs erboven zitten niet gaan tellen (en dan zwijgen we nog over extralegale voordelen).
Ik vermoed dat jij hier ook al lang én ver boven zit.
Master-lonen in het onderwijs zijn een pak competitiever natuurlijk (tot je weer die extralegale voordelen in rekening brengt).
Dus ik snap wel dat vakbonden hier spreken over uitgesteld loon. Als iedereen een duit in het zakje moet doen, kijk ik uit naar de inspanningen uit andere sectoren/bronnen *kuch* salariswagens in deze tijden van toenemende files *kuch*, of compensaties voor degenen die hier aan verliezen (maar dat doet de duit teniet natuurlijk).
Vind dat nu net jobs die je moeilijk op één hoop zou mogen gooien, qua vakken/inhoud. Als ik begrotingsgewijs moest besparen op onderwijs zou één van de eerste zaken die ik zou doen het verhogen van de prestatienoemers van LO-leerkrachten zijn en hen uitsluiten van vakbekwaamheid voor alle andere vakken waar ze niet specifiek voor gestudeerd hebben.
Maar een leerkracht wiskunde, zeker een master, is er nu wel één die ik zou koesteren en wiens werk ik nu niet meteen als een "minimale inspanning" zou karakteriseren, maar die discussie gaat niet meer over begroting.
modedit: ongepast stuk verwijderd.