Begroting in het regeerakkoord: supernota

Je berekening is verkeerd: je slaat belastingen en sociale bijdragen door elkaar en rekent bijdragen alsof die enkel door mensen betaald wordt.

Bovendien is je berekening van de malus verkeerd.
Kan je dan niet uitleggen waar ik exact verkeerd zit en hoe de malus dan wel berekend wordt? Zoals ik het lees is het -5% per jaar dat je vroeger stopt op het bedrag dat je normaal zou krijgen als je tot je pensioenleeftijd zou werken als je minder Dan 35 gewerkte jaren hebt.

Als je stopt werken op 45 jaar daalt je pensioen niet naar nul. Het is het jaar dat je je vervroegd pensioen oppakt die de malus bepaalt. Dat is, als je op 62 op pensioen gaat ipv van 67, maximaal 25% minder (en dan nog onder voorwaarden)
Nvm als het zo werkt geen klachten hier. Merci voor de uitleg. 👌

Laatst bewerkt:
Ik ben precies toch in de war met die 42 jaar en 35 jaar werken voor pensioen enzo.

Situatie:
- Geboren in 1984
- Voltijds aan't werk sinds 2006 (zonder onderbrekingen, geen ziekteverlof, geen moederschapsverlof, ...)

Dan vermoed ik dat ik op mijn 64e (in 2028) al op officieel pensioen mag aangezien ik dan 42 jaar gewerkt heb?

Kan ik dan bv nog met vervroegd pensioen op mijn 62e zonder geld te verliezen? Want dan heb ik nog 40 jaar gewerkt (en dus meer dan die 35)?

er zijn 312 werkdagen in een jaar, België heeft nog altijd een zesdagenwerkweek officieel (vooral gebruikt om sociale uitkeringen te berekenen maar bvb ook in horeca van toepassing)

Dus 234 dagen is 3/4e tewerkstelling.

Ok, de 4/5des onstappen er dan aan.

Maar met die andere uitbreiding, denk ik dat er wel redelijk wat hun "jaar 1" verliezen?
Studeert af in de zomer en je begint te werken op 1 oktober. Dan je je in je eerste werkjaar nooit genoeg gewerkt om die te doen meetellen voor de (156 pensioen werkdagen of 234 pensioen werkdagen.)

Want effectief gewerkt kan al niet. Dus die is al in het nadeel voor het malus-systeem. Maar je moet daar maar 35 jaar hebben dus dat is "in te halen".
En de 156 pensioenwerkdagen om gewoon als vervroegd pensioen als je 42 jaar hebt bereikt, heb je dan ook niet dus je beste geval voor een 22-jarige in het jaar van afstuderen kan die in het beste geval pas op vervroegd pensioen op 65jaar want 22 gaat niet meetellen.

Dus het lijkt me dus echt gericht op mensen die vroeg zijn beginnen werken én heel lange periodes op ziekteverlof/werkloosheid/halftijds/... zaten te demotiveren dat ze hun vervroegd pensioen kunnen oppakken.

Ik ben precies toch in de war met die 42 jaar en 35 jaar werken voor pensioen enzo.

Situatie:
- Geboren in 1984
- Voltijds aan't werk sinds 2006 (zonder onderbrekingen, geen ziekteverlof, geen moederschapsverlof, ...)

Dan vermoed ik dat ik op mijn 64e (in 2028) al op officieel pensioen mag aangezien ik dan 42 jaar gewerkt heb?

Kan ik dan bv nog met vervroegd pensioen op mijn 62e zonder geld te verliezen? Want dan heb ik nog 40 jaar gewerkt (en dus meer dan die 35)?
Ik denk dat ik per toeval juist je geval heb beschreven. Volgens mij pas op 65 als je in 2006 niet genoeg werkdagen gedaan hebt. (Omdat je gestart bent in september of oktober bijvoorbeeld.)

Situatie:
- Geboren in 1984

Nee, want vervroegd pensioen is vanaf 60 met 42 gewerkte jaren. Daar kom je niet aan. Op 62 moet je 43 gewerkte jaren hebben. Jij zou, met de huidige regeling, op 63 kunnen gaan omdat je dan 42 gewerkte jaren hebt.

Nee, want vervroegd pensioen is vanaf 60 met 42 gewerkte jaren. Daar kom je niet aan. Op 62 moet je 43 gewerkte jaren hebben. Jij zou, met de huidige regeling, op 63 kunnen gaan omdat je dan 42 gewerkte jaren hebt.

Waarom 63? Hij heeft pas 42 gewerkte jaren als hij 64 of 65 (afhangende hoeveel gewerkt in 2006?) is volgens het systeem "Dewever"?

2006 + 42 (+ 1) = 2049. Geboren in 1984.
Geen malus zolang die 35 effectief jaar gewerkt heeft voor 2049.

Los van huurinkomsten, had ik gehoopt dat men het KI eens fatsoenlijk zou hervormen. Hier staan gerenoveerde woningen 4 keer zo groot als mijn nieuwbouw en die hun KI is zowat 8 minder dan mijn KI.

Dit zou ook al meer belastingen betekenen op huurinkomsten en zou dat historisch KI gedrocht kunnen rechttrekken.

KI is ondertussen regionale materie dacht ik.

Ik dacht Federaal met gemeentelijke opdeciemen.
Je hebt gelijk. Ik dacht dat het regionaal was.

Je hebt enorm veel politieke moed nodig om dat te gaan herzien. Desondanks dat het wettelijk voorzien was om dat om de 10 jaar te herbekijken.
Misschien in de toekomst ooit via AI.

Albert Heijn gebruikt in Nederland zo goed als jobstudenten om te draaien... hoezo verloning correct en werknemers er vrijwillig instappen...
Was bij ons (Crisp) ook het geval.
Vanuit Nederland kregen wij de opdracht zoveel mogelijk te werken met interim en studenten. Zo uit het hoofd was dat een verschil van 11euro per uur per kop voor ons.

Uiteindelijk mocht het niet baten en is de operatie verhuist naar NL omdat de premies de pan uit zwieren bij ons.
Intussen blijft Crisp groeien en hadden we met de komende begroting veel meer jobs kunnen maken voor minder geld (flexi in het weekend).

Waarom 63? Hij heeft pas 42 gewerkte jaren als hij 64 of 65 (afhangende hoeveel gewerkt in 2006?) is volgens het systeem "Dewever"?

2006 + 42 (+ 1) = 2049. Geboren in 1984.
Geen malus zolang die 35 effectief jaar gewerkt heeft voor 2049.
Klopt, ik had wat mis geïnterpreteerd.

Als anderen de minst belaste weg opzoeken (via oprichting managementvennootschap), dan mag ik dat ook doen. Ik zal uiteraard nog een beperkte handelsactiviteit hebben, net genoeg om de sociale bijdragen te offsetten:)
Stop dan aub wel met zagen op de anderen hé, anders kan je nog als hypocriet bestempeld worden :)

Die moeten niet meer uren gaan werken hè, die krijgen gewoon een andere dag vrij. Bv Zondag werken en dinsdag vrij met hetzelfde aantal uren.

Of ze sluiten de maandag, zo zijn er in de buurt ook een aantal.
Maandag gesloten/Zondag gesloten vanaf 12/Maandag pas open om 12.. dan kan je perfect met hetzelfde personeel blijven draaien.
Dan moet de winkel als ze zondag openen en dat eerder niet deden op een ander moment wel moeten sluiten om met hetzelfde personeel/hetzelfde aantal manuren te werken... Dat gaat niet gebeuren, dat kon met de huidige regelgeving ook al gewoon en die winkels (Colruyt, Delhaize, Aldi, Lidl) kozen ervoor om dat nu al niet te doen. Dus neen, als winkels nu zondag gaan beginnen openen en ze deden dat ervoor niet zal hetzelfde personeel niet dezelfde uren kunnen draaien.

Groene grote supermarkten de grenzen van de huidige wetgeving al opzoeken in vele gevallen: ja.
Denk dat eerder de "kleine" franchisehouders de grenzen van de wetgeving opzoeken en niet zozeer de grote supermarkten zelf. Zie naar de Delhaizewinkels die zijn verzelfstandigd. Ook dit is dus gewoon doemdenken "het zal wel op de kap van de werknemer zijn". Iemand die een contract heeft van 28u kan niet zomaar geforceerd worden om 36u te gaan werken als deze dat niet wil. De arbeidsmarkt is ook krap dus diezelfde werknemer zal ook niet zomaar buitengesmeten worden omdat die weigert om meer uren te doen (al zeker niet als het doel van de supermarkten zal zijn om meer personeel aan te nemen om het groter aantal uren te kunnen bolwerken). Dus neen, ben ik absoluut niet mee akkoord.

Verlating van het begrip "nachtwerk" van 20u naar 24u lijkt me in dezelfde lijn om winkels langer open te houden. Voor de consument en de economie denk ik gewoon een goede en logische zet, samen met de afschaffing van de rustdag.
Waar lees je dat? Kan er niets over terugvinden in het akkoord.

maar dat is dus niet voor alle sectoren, vooral voor de distributie-sector en e-commerce.

dit staat letterlijk in de tekst van De Wever:
Om opnieuw concurrentieel te zijn tegenover de buurlanden start nachtarbeid in de distributiesector en aanverwantesectoren (waaronder e-commerce) voortaan vanaf middernacht (24 uur) in de plaats van de huidige grens vanaf 20 uur,zonder verlies van koopkracht voor de werknemer die vandaag al actief is tussen 20u en 24u. We vereenvoudigen ook deprocedures. De bestaande premies voor nachtprestaties zoals vastgelegd in CAO’s in diverse sectoren en bedrijven blijvenhierbij gelden

Terug
Bovenaan