Begroting in het regeerakkoord: supernota

Als dat de bedoeling is om specifiek die ene groep vooruit te helpen: zeker. Daarvoor is het kost-gewijs niet efficiënt.
Dat... is helemaal niet de bedoeling van die extra-legale voordelen. Maar sorrie, ik stop ermee. We zijn offtopic aan gegaan.

Ik werk al 20 jaar op zaterdag en rij met mijn fietske dagelijks de brug van de e314 over. Het is toch wel grappig om te zien dat er daar op een vrijdag quasi altijd file is en op zaterdag geen kat. Hetzelfde maar in mindere mate met de schoolvakanties.

Wat meer flexibiliteit zou op dat vlak volgens mij ook een meerwaarde zijn. Bepaalde zaterdagen werken en hierdoor niet in de file staan. Op maandag je boodschappen doen wanneer het in de winkels een pak kalmer is. We zitten nogal vast in die 9 to 5 en iedereen vakantie nemen op hetzelfde moment.

Uiteraard dat mensen met kinderen vasthangen aan de 'vaste' dagen in de week maar er zijn tenslotte ook meer en meer alleenstaanden.
Voor een werkgever kan het toch ook interessant zijn om iemand op een rustigere dag te laten werken, dus men kan dit aanmoedigen met een hoger loon. (of a la Belgique met de nieuwe weekendcheque ofzo 😄)

Het is zondag
Je moet je eens afvragen wat je vandaag gaat doen moest niemand werken
Dat begint bij: geen elektriciteit, geen internet, geen hulpdiensten, ...
Dat zijn de uitzonderingen. Je kan perfect zeggen dat zondagsopeningen in principe verboden moet worden (of zwaar ontmoedigd moet worden) zonder dat je daarom ALLE zondagsarbeid zou verbieden.

Vanuit economisch perspectief is het logisch dat je een zaterdag/zondag behandelt zoals elke andere dag. Vanuit maatschappelijk perspectief lijkt het me echter logisch dat je minstens 1 dag per week hebt dat een gezin standaard bij elkaar kan zijn, tenzij het echt niet anders kan, zodat mensen kunnen afspreken om samen dingen te doen.

Ik denk dat we niet mogen onderschatten wat flexibilisering doet op het vlak van verenigingswerk. Ik heb enorm veel bewondering voor de baskettrainer van mijn zoon die 12-uurshiften doet, maar toch in staat is om, dankzij zijn directe collega en wss flexibiliteit van de rest van zijn gezin, elke dinsdag, vrijdag en weekendwerdstrijd er toch kan staan. Maar dat is verre van bij alle werkgevers zo mogelijk.

De maatschappij verandert. Hier zijn de winkels die op zondag open zijn, voornamelijk albert heijn en delhaize, zo waanzinnig druk dat ik het tegenwoordig probeer te vermijden. Daar gaan ook volle winkelkarren naar buiten. Mensen verleggen hun boodschappen dus bewust naar zondag.

Er is dus zeker vraag naar. Als de verloning correct is en de werknemers kunnen er vrijwillig instappen, zie ik hier absoluut geen probleem in.

Albert Heijn gebruikt in Nederland zo goed als jobstudenten om te draaien... hoezo verloning correct en werknemers er vrijwillig instappen...

Dat zijn de uitzonderingen. Je kan perfect zeggen dat zondagsopeningen in principe verboden moet worden (of zwaar ontmoedigd moet worden) zonder dat je daarom ALLE zondagsarbeid zou verbieden.
Zo uitzonderlijk is weekendwerk of zondag werk toch niet?

rushuizen, ziekenhuizen, bedrijven volcontinue, supermarkten, luchthavens, openbaar vervoer, in veel stadscentra is het toeristische zone en zijn de winkels ook open op zondag, magazijniers, etc

De realiteit haalt ons in. Gewoon correct verlonen en compenseren.

Vanuit economisch perspectief is het logisch dat je een zaterdag/zondag behandelt zoals elke andere dag. Vanuit maatschappelijk perspectief lijkt het me echter logisch dat je minstens 1 dag per week hebt dat een gezin standaard bij elkaar kan zijn, tenzij het echt niet anders kan, zodat mensen kunnen afspreken om samen dingen te doen.

Ik denk dat we niet mogen onderschatten wat flexibilisering doet op het vlak van verenigingswerk. Ik heb enorm veel bewondering voor de baskettrainer van mijn zoon die 12-uurshiften doet, maar toch in staat is om, dankzij zijn directe collega en wss flexibiliteit van de rest van zijn gezin, elke dinsdag, vrijdag en weekendwerdstrijd er toch kan staan. Maar dat is verre van bij alle werkgevers zo mogelijk.
A maar die weekendwedstrijd kan niet meer plaatsvinden aangezien dat er niemand mag werken om de sporthal open te houden.

In zowat elk ander westers land is veel meer flexibiliteit op de arbeidsmarkt

Het is zondag
Je moet je eens afvragen wat je vandaag gaat doen moest niemand werken
Dat begint bij: geen elektriciteit, geen internet, geen hulpdiensten, ...
Daarom dat ik in een eerder bericht zei dat het niet voor alle sectoren kan gelden, zoals hulpverlening. Op zondag vallen mensen ook van de trap en worden er ook misdrijven gepleegd.

Winkelen op zondag is daarentegen wat mij betreft niet essentieel, dat kan je ook op een week- of zaterdag doen mits de nodige organisatie, al is het maar om de mensen die in zulke winkels werkzaam zijn ook tijd te gunnen met anderen op een dag dat de meesten vrij zijn.

Zoals @JPV zegt, is het beter om uitzonderingen (en het zijn er toch al wat) op zondagsrust beperkt te houden. Als 7/7-openingen gelden voor winkels, waarom dan op termijn ook niet voor overheidsinstanties en andere bedrijven? Er is immers geen verschil tussen iemand die op zondag wil winkelen en iemand die op zondag zijn rijbewijs wil verlengen. Maar zoals altijd: zolang de mensen zelf niet meteen last ondervinden van een maatregel, vinden ze alles prima, totdat ze zelf aan de beurt zijn.

De maatschappij verandert. Hier zijn de winkels die op zondag open zijn, voornamelijk albert heijn en delhaize, zo waanzinnig druk dat ik het tegenwoordig probeer te vermijden. Daar gaan ook volle winkelkarren naar buiten. Mensen verleggen hun boodschappen dus bewust naar zondag.

Er is dus zeker vraag naar. Als de verloning correct is en de werknemers kunnen er vrijwillig instappen, zie ik hier absoluut geen probleem in.

Hier is dat ook en die winkels draaien op studenten op zondag. Dat heeft dus weinig impact op een werknemer die zijn zondagsrust wilt.

Daarom dat ik in een eerder bericht zei dat het niet voor alle sectoren kan gelden, zoals hulpverlening. Op zondag vallen mensen ook van de trap en worden er ook misdrijven gepleegd.

Winkelen op zondag is daarentegen wat mij betreft niet essentieel, dat kan je ook op een week- of zaterdag doen mits de nodige organisatie, al is het maar om de mensen die in zulke winkels werkzaam zijn ook tijd te gunnen met anderen op een dag dat de meesten vrij zijn.

Zoals @JPV zegt, is het beter om uitzonderingen (en het zijn er toch al wat) op zondagsrust beperkt te houden. Als 7/7-openingen gelden voor winkels, waarom dan op termijn ook niet voor overheidsinstanties en andere bedrijven? Er is immers geen verschil tussen iemand die op zondag wil winkelen en iemand die op zondag zijn rijbewijs wil verlengen. Maar zoals altijd: zolang de mensen zelf niet meteen last ondervinden van een maatregel, vinden ze alles prima, totdat ze zelf aan de beurt zijn.
Er zijn al overheidsinstanties 7/7 open, net als andere bedrijven

Eten en drinken zijn veel essentiëler dan gaan zwemmen, basketten of naar de cinema gaan

Hier is dat ook en die winkels draaien op studenten op zondag. Dat heeft dus weinig impact op een werknemer die zijn zondagsrust wilt.
Dit. In België zijn er maar weinig die zondags willen werken. Open zijn op zondag komt de winstgevendheid van de werkgever enorm ten goede. Als je geen personeel daarvoor vindt gaat zich dat sowieso vertalen in betere verloning op zondag of meer flexibiliteit.
Een vriend heeft maandenlang alleen in een gekende keukenketen gestaan na pensionering van zijn collega omdat ze maar niemand vonden voor de vacature met verplicht zondagwerk. Ze hebben uiteindelijk een jonge man gevonden die bereid was het te doen op zelfstandige basis. Die verdient zeer goed zijn brood en de werkgever is blij dat de winkel weer goed draait. Die vriend is altijd op woensdag thuisgeweest, dan is de winkel bewust dicht. Wat een grote hulp is bij schoolgaande kinderen.
De papa van mijn petekind werkt ook in het weekend (tuincentrum). Hij is daardoor elke woensdag thuis, met de regeling in co-ouderschap heeft hij elke woensdag de kinderen, de mama vangt de weekenden op waarin de papa moet werken. Door zondagwerk om de 2 weken heeft hij verkorte werkuren op weekdagen waarop hij de kinderen heeft, staat altijd op tijd aan de schoolpoort.

Een werkgever gaat altijd de kosten-baten afwegen. Als je moeilijk personeel vindt pas je u met plezier aan naar de vraag van de werknemer.

Er kan veel gezeverd worden over de details van het regeerakkoord, maar globaal gezien is het toch echt een grote stap in de goede richting. Ik kan me geen sterker regeerakkoord herinneren van de laatste 25 jaar.

Albert Heijn gebruikt in Nederland zo goed als jobstudenten om te draaien... hoezo verloning correct en werknemers er vrijwillig instappen...
Zal hier wss ook zoiets worden.
Heb zelf een paar jaar geleden een half jaar in een Delhaize als flexijobber gewerkt en daar kreeg ik als Flexijobber meer voordelen dan het vast personeel zoals ecocheques en dubbel betaald worden op een zondag.

Voor handenarbeid die weinig kennis vereist, cq: een schap/rek aanvullen in de AH of iets dergelijks vrees ik qua tewerkstelling het ergste want een flexi kan dat in de meeste gevallen overnemen en is goedkoper voor de werkgever.
Weer een flater van de vorige regering met dit stelsel (initieel voor de Horeca in ruil voor een witte kassa) uit te breiden...

Ik kan op mijn 61ste op pensioen, dan heb ik 42 jaar gewerkt. Volgens (het huidige) MyPension heb ik 170€/maand meer als ik tot mijn wettelijk pensioen van 67 werk.
Betekend dit nu dan dat als ik op mijn 61ste op pensioen ga er een malus afgetrokken wordt? Leuk dan! Dan moet ik 48!! jaar werken voor mijn normale pensioen bedrag te hebben.

Voor handenarbeid die weinig kennis vereist, cq: een schap/rek aanvullen in de AH of iets dergelijks vrees ik qua tewerkstelling het ergste want een flexi kan dat in de meeste gevallen overnemen en is goedkoper voor de werkgever.
Weer een flater van de vorige regering met dit stelsel (initieel voor de Horeca in ruil voor een witte kassa) uit te breiden...
Het wordt nu nog uitgebreid heb ik gelezen. Flexijob gaat vanaf voor alle sectoren.

Ik kan op mijn 61ste op pensioen, dan heb ik 42 jaar gewerkt. Volgens (het huidige) MyPension heb ik 170€/maand meer als ik tot mijn wettelijk pensioen van 67 werk.
Betekend dit nu dan dat als ik op mijn 61ste op pensioen ga er een malus afgetrokken wordt? Leuk dan! Dan moet ik 48!! jaar werken voor mijn normale pensioen bedrag te hebben.
Nee. Omdat je minstens 35 gewerkte jaren hebt, zal je geen last ondervinden van de malus.

Terug
Bovenaan