Begroting in het regeerakkoord: supernota

Dit is toch ook maar raar :

Hoezo kunnen ze nog tot 11u opmerkingen formuleren en wordt pas daarna de finale tekst gemaakt. Er moet toch een afgeklopte versie zijn anders heb je toch gewoon geen akkoord...

Dus die versie op scribd van hierboven kan dan ook niet de juiste versie. Want er circuleren verkeerde versies en de definitieve was nog niet af.
Het zal wel de final versie benaderen zeker?

Lees ik het trouwens goed dat het ambtenarenpensioen gewoon volledig gelijk wordt getrokken met de privé? Pagina 56:

VERLENGING TERMIJN REFERTEWEDDE VOOR AMBTENARENPENSIOENEN

Het pensioen van een werknemer en zelfstandige wordt berekend op basis van het loon of inkomen over de volledige loopbaan. Bij de berekening van het ambtenarenpensioen wordt vandaag enkel het loon van de laatste 10 jaar van de loopbaan in rekening genomen. We schaffen geleidelijk deze ongelijkheid in de pensioenberekening voor statutairen af door de referentieperiode voor deze berekening vanaf 2027 jaarlijks te verlengen, zodat deze 45 jaar bereikt in 2062.

Paar opmerkingen

UITBREIDING BELASTBARE BASIS RV
Het VVPR bis-stelsel en de liquidatiereserve worden maximaal geharmoniseerd.Voor wat betre de liquidatiereserve zal de wachttermijn worden verlaagd van 5 jaar naar 3 jaar. Het tarie van 5% roerende voor-heffing wordt opgetrokken tot 6,5%. Op die manier stijgt het effectieve tarie van 13,64% naar 15%, hetzelde tarief als bij de VVPR- bis.
Vervroegde uitkeringen, binnen deze 3 jaar, worden belast aan het normale tarie van 30% roerende voorheffing.

-> Denk dat iedere boekhouder ondertussen al had gemeld om deze zomer maximaal uit te keren. Voor de rest maakt het me niet veel uit.

Verder zal de effectentax gedurende de komende jaren zo gevormd worden dat ze als garantie unctioneert dat er eenstructurele extra bijdrage zal zijn van de
->
Vind ik lastiger want dat is een melkkoe die je neit kan ontwijken.

Een elektrische bedrijswagen is niet voor iedereen een optie. Vooral in een stedelijke context, aan appartementsgebouwen,in agelegen landelijk gebied en voor lage inkomens is een elektrisch model nog steeds geen optie. Daarom zal de regering voorzien in een ruimere overgangsperiode voor hybride wagens.
->
lol

De witte kassa wordt ingevoerd in de gehele horeca om een level playing field te garanderen

Paar opmerkingen

Het VVPR bis-stelsel en de liquidatiereserve worden maximaal geharmoniseerd.Voor wat betre de liquidatiereserve zal de wachttermijn worden verlaagd van 5 jaar naar 3 jaar. Het tarie van 5% roerende voor-heffing wordt opgetrokken tot 6,5%. Op die manier stijgt het effectieve tarie van 13,64% naar 15%, hetzelde tarief als bij de VVPR- bis.
Vervroegde uitkeringen, binnen deze 3 jaar, worden belast aan het normale tarie van 30% roerende voorheffing.

-> Denk dat iedere boekhouder ondertussen al had gemeld om deze zomer maximaal uit te keren. Voor de rest maakt het me niet veel uit.
Onterecht blijkt nu, want dit is vrij neutraal, iets hogere belasting voor liquidatiereserves maar kortere uitekeringstermijn (waardoor bvb de intresten ook minder lang in de vennootschap belast worden). Voor VVPR bis verandert er blijkbaar niks.

Paar opmerkingen

Ze worden geharmoniseerd staat er hier, dus VVPrbis blijft gewoon?

Het zal wel de final versie benaderen zeker?

Lees ik het trouwens goed dat het ambtenarenpensioen gewoon volledig gelijk wordt getrokken met de privé? Pagina 56:

VERLENGING TERMIJN REFERTEWEDDE VOOR AMBTENARENPENSIOENEN

Het pensioen van een werknemer en zelfstandige wordt berekend op basis van het loon of inkomen over de volledige loopbaan. Bij de berekening van het ambtenarenpensioen wordt vandaag enkel het loon van de laatste 10 jaar van de loopbaan in rekening genomen. We schaffen geleidelijk deze ongelijkheid in de pensioenberekening voor statutairen af door de referentieperiode voor deze berekening vanaf 2027 jaarlijks te verlengen, zodat deze 45 jaar bereikt in 2062.

Ik ga er vanuit dat dit geen rollend pensioen gaat zijn. Dat men dus niet eens je uw pensioen hebt de berekening gaat doen mee veranderen. Kortom eens pensioen ontvangen blijft het dat bedrag. En wordt er geen herberekening gedaan het jaar erop omdat de referteperiode is veranderd.

Ik zie in de toekomst (binnen 10j of zo) ook hier nog een hervorming op komen.

Zou daar ook toch eens graag zijne een uitleg over horen hoor .
Vind dit een vrij gedurfde en kortzichtige uitdrukking …..of denkt JPV van zichzelf dat hem boven de arbeiders klasse staat ?
man man man.. kinderen uit arbeidersgezinnen zijn gemiddeld gezien lager opgeleid en hebben dus gemiddeld gezien minder vaak een bedrijfswagen.

En ja "omg x of y heeft dat wel". Dat is wat gemiddeld wil zeggen.

man man man.. kinderen uit arbeidersgezinnen zijn gemiddeld gezien lager opgeleid en hebben dus gemiddeld gezien minder vaak een bedrijfswagen.
Tja , nog zo een kortzichtige reactie …definieer lager opgeleid ?

(Ken trouwens genoeg kinderen uit een arbeiders gezin die hogere studies doen of gedaan hebben hoor . )
Ik kom trouwens ook uit een arbeiders gezin van 7 kinderen en heb ook de beschikking over een bedrijfswagen (al bijna heel mijn werkcarriere gehad en nee het is geen camionette van het werk . )

Tja , nog zo een kortzichtige reactie …definieer lager opgeleid ?

Ik zou het definieren door moeten uitleggen wat een gemiddelde is

(Ken trouwens genoeg kinderen uit een arbeiders gezin die hogere studies doen of gedaan hebben hoor . )
Ik kom trouwens ook uit een arbeiders gezin van 7 kinderen en heb ook de beschikking over een bedrijfswagen (al bijna heel mijn werkcarriere gehad en nee het is geen camionette van het werk . )
---> "En ja "omg x of y heeft dat wel". Dat is wat gemiddeld wil zeggen."

Hoezo zou je die wegnemen? Weinig kinderen uit arbeidersgezinnen die een bedrijfswagen hebben hoor.
Kortzichtige opmerking. Gelukkig is belgie wel een land waar je je capaciteiten kan ontplooien ongeacht het opleidingsniveau van de ouders.
Een van de meest belovende burgerlijke ingenieur architect bij ons opt werk komt uit een arbeidersgezin. Ik denk zelfs dat de moeder kuisvrouw is.
Die heeft nu net gebouwd en ja die heeft een bedrijfswagen (gelukkig moeten wij af en toe toch nog eens naar een werf) Neem die wagen af en dat is een serieuze stap terug want die moet thuis niet terugvallen op budgetten van de ouders. Eerder omgekeerd.

Yep, dat is exact zoals het hier is en in vele landen. Zoals gezegd, we hebben VEEL luxe zaken in Belgie die we als vanzelfsprekend beschouwen tot je eens van onder de kerktoren komt.

Het is eigenlijk best interessant/grappig hoe in beide landen waar ik mee bekend ben ( en zeker in vele andere ook) mensen dat "well duh natuurlijk is dat zo" argument hebben, onafhankelijk van of ze het leuk vinden of niet.

In belgie is het "toch logisch" dat eg. er indexatie is, woon-werk vergoeding bestaat, bedrijfswagens, vaste rentes voor de hele hyptheek, geen belasting op meerwaarde maar ook dat je niet zomaar thuis mag blijven voor zieke kinderen, je een doktersbriefje moet hebben voor 1 dag ziekte, etc

Zaken die voor Noren allemaal "wtf" zijn.

Maar aan de andere kant is het hier "toch logisch" dat je thuis kan blijven als uw kind ziek is, of als je zelf tot 3 dagen ziek bent zonder doktersbriefje, dat meerwaarde belast wordt maar ook dat bijvoorbeeld je niks van elektriciteit in uw huis zelf mag doen, dat uw lening van de ene bank naar de andere verschuiven letterlijk gewoon on-line kan en op een paar uur opgelost is, etc

Denk dat de conclusie is dat er weinig zaken "logisch" zijn en dat aan dat soort zaken vasthouden omdat het altijd zo geweest is op niks slaat.

En wat denk je dat die in andere landen doet? Die gaat gewoon huren in pakweg Genk als die daar een job zou vinden.
Mja als je dan noors zwangerschapsverlof vergelijkt met belgsich dan denk ik toch ook wel 'wtf'
49 weken aan 100% loon en daarna tot 59(?) aan 80%
Belgie 15 weken waarvan 82% de eerste 30 dagen en daarna 75%

Mja als je dan noors zwangerschapsverlof vergelijkt met belgsich dan denk ik toch ook wel 'wtf'
Het is “of” niet “en daarna”

Oh en verplicht 1/3 voor de vader

Het is “of” niet “en daarna”

Oh en verplicht 1/3 voor de vader
Blijft toch gek?
Dit zegt chatgpt ervan
Noorwegen:

• Ouderschapsverlof:Ouders kunnen kiezen tussen twee opties:
    • 49 weken verlof met 100% loondoorbetaling.
    • 59 weken verlof met 80% loondoorbetaling.
    • Van deze periode zijn bepaalde weken specifiek gereserveerd voor elke ouder:
    • Moederquotum:
      • 3 weken verplicht verlof vóór de uitgerekende datum.
      • 6 weken verplicht verlof na de bevalling.
    • Vaderquotum:
      • 15 weken exclusief voor de vader.
    • De resterende weken kunnen vrij tussen beide ouders worden verdeeld.
      rivermate.com
Ter vergelijking, in België hebben moeders recht op 15 weken zwangerschapsverlof en vaders op 10 dagen geboorteverlof. Daarnaast kunnen beide ouders elk 4 maanden ouderschapsverlof opnemen.

Samenvattend biedt Noorwegen aanzienlijk ruimere en flexibelere verlofregelingen voor zowel moeders als vaders in vergelijking met België, met een sterke nadruk op gedeeld ouderschapsverlof en de betrokkenheid van beide ouders bij de zorg voor hun kind.
Om het met een boutade te zeggen... Mits wat planning kan je 8 weken werken en verder kinderen baren aan 80% van het loon.
Toont voor mij wel aan dat elk land zijn voor en nadelen heeft.

edit chatgpt wist me nog te vertellen dat noorwegen 35 verplichte verlofdagen heeft vs de 20 in belgie, een gemiddeld hoger loon 33k vs bijna 48K en dat de belastingsdruk in Noorwegen 38,2% van het bbp is , wat lager is dan de 44,8% in België.

Laatst bewerkt:
Mijn Roemeense collega is 2 jaar thuis, 85% van haar wedde

Maar of dat echt beter is, zowel voor moeder als kind, is iets anders

Ze worden geharmoniseerd staat er hier, dus VVPrbis blijft gewoon?
VVPRbis blijft gewoon as is.
Het minimum loon voor het verlaagd tarief vennootschapsbelasting is wel opgetrokken naar 50k.
Maar vooral interessant, de hybride wagens zijn verhoogd in aftrekbaarheid, dus geen absolute push naar EV! Gaan toch nog eens snel zien voor autosaloncondities mee te pikken 😊.

Hoeveel precies?
De Belgische premium merken gaan weer goeie verkopen tegemoet gok ik.
Belastingkorting voor hybride wagens

Wie een hybride wagen wil kopen, kan nog tot eind 2027 rekenen op een fiscale aftrek van 75 procent. In 2028 wordt dat 65 procent en in 2029 57,5 procent. Ook de brandstofkosten blijven 50 procent aftrekbaar tot eind 2027.

Terug
Bovenaan