Begroting in het regeerakkoord: supernota

In principe zijn dit soort indexeringen wel ingecalculeerd natuurlijk, de begroting in voorlopige twaalfden wordt ook geïndexeerd.

Dat heeft helemaal niets met De Wever of eender welk ander individu te maken - als je ziet wat de reacties nu reeds zijn voor een handvol punten van aanpassing die over decennia worden gespreid. Een grote herziening - daar is een groot deel van de bevolking niet voor te vinden, veel blabla maar als puntje bij paaltje komt willen we dat helemaal niet. Enige mogelijkheid is een relatief kleine groep viseren en een grote hervorming letterlijk door de strot rammen op dictatoriale wijze - maar dat is ook de bedoeling niet.

Besluit: het zal tot het eind der dagen op deze wijze gebeuren, zelfs met extreem links of rechts aan de macht - mocht dat ooit gebeuren.

De boerenjaren in deze zijn natuurlijk een generatie babyboomers die zelf nauwelijks heeft moeten betalen voor de pensioenen van de generatie(s) voor hun door de bevolkingsstructuur/levensverwachting, wél volop genoten heeft van héél wat voordelige systemen van hypotheekrente-aftrekken die vervolgens afgeschaft werden voor de generaties na hun, tot brugpensioenen op leeftijden waar de meesten van ons hier enkel van kunnen dromen, en ondertussen voor politici gestemd hebben die de staatsschuld hebben laten exploderen tot de jaren '90, deels doordat België extra hard getroffen werd door de oliecrisis, maar evenzeer gewoon slecht bestuur.

Die "buffers" zitten bij babyboomers die met zwart geld soms wel 5 huurappartementen hebben neergepoot en daar al jarenlang nauwelijks belastingen op betalen. Triest als men daar niets zou gaan halen.

Nog tijd hè. 1 a 2 maand 😊

Inflatie is wel 4,08% dus men verliest toch nog 2% koopkracht?

Die 4,08% is van jan '24 tot jan '25.

Je hebt in jun/jul 2024 om die reden ook al een indexaanpassing gehad. Dat is het voordeel aan het overheidssysteem, van mei '24 tot december heb je al een stuk van de inflatie bijgepast gekregen waar anderen tot deze maand op moesten wachten.
In deze tijden van grote inflatie lijkt dat een groot voordeel, maar men verzwijgt natuurlijk dat in tijden van lage inflatie dat dit systeem wel nadelig werkt. Nu dit harmoniseren moet zeker kunnen.

Die topman van het ABVV moeten lezen in De Standaard. Tenenkrullend dat geroep in de woestijn.

... en ondertussen voor politici gestemd hebben die de staatsschuld hebben laten exploderen tot de jaren '90...
Gemakkelijk gezegd... wat waren de alternatieven toen? Ik heb nooit een partij horen zeggen dat ze mikken op een budget VOLLEDIG in evenwicht? Zelfs nu ook niet, maken ze de put nog steeds dieper.

Anderzijds moet je ook gewoon vaststellen dat Belgische burgers rijk zijn i.v.m. de overheid, het is dus niet dat er geen mogelijkheden zijn - maar wie ziet dat zitten: niemand.
Ik had dat eerder al aangegeven hé, we gaan nooit tot een deftige sanering komen als iedereen die ook maar een fractie van zijn privileges dreigt te verliezen het land wil platleggen.

Anderzijds zou meer snoeien aan de uitgavenkant ook wel gepast zijn.

Vond ik nu toch ook wel bizar. Tot een bepaalde hoogte snap ik zijn gekap op index en andere maatregelen die zijn leden gaan voelen, als linkse rakker kan hij moeilijk anders. Maar sinds wanneer moet een vakbond een mening hebben over migratiebeleid?!
In redelijk wat paritaire comités zijn er werkgroepen rond zwartwerk en (illegale en legale) tewerkstelling. Zowel werkgevers als vakbonden zijn daarmee bezig.

zie bvb https://abvv-experten.be/werken/economische-migratie-hier-om-te-blijven-of-niet/

Standpunten rond migratie heeft het ABVV altijd al gehad, in verschillende richtingen: https://journalbelgianhistory.be/nl..._pdf/BTNG-RBHC, 27, 1997, 3-4, pp 431-472.pdf

Toch wel straf op welke schaal er hier in mijn dorp wordt gefoefeld met weerverlet en technische werkloosheid in combinatie met personeel in het zwart te betalen en (soms) officieel te factureren - dat mes snijdt langs 3-4 kanten.

En allemaal zo makkelijk, alsof het niets is

Laatst bewerkt:
Toch wel straf op welke schaal er hier in mijn dorp wordt gefoefeld met weerverlet en technische werkloosheid in combinatie met personeel in het zwart te betalen en (soms) officieel te factureren - dat mes snijdt langs 3-4 kanten.

En allemaal zo makkelijk, alsof het niets is

Nja meer controleurs en controles opdrijven.. mja dat is blijkbaar ook mensen pesten 😊

Of verwachten dat mensen eerlijk zijn, maar dat kunnen we in dit landje precies niemeer verwachten.

Ik lees vandaag:
"Al meer dan 24 uur aan de onderhandelingstafel"
en
"Pas na middernacht zijn ze begonnen aan het allerbelangrijkste, de hervormingen in de arbeidsmarkt, de pensioenen"

Door wat komt deze shift dat het allerbelangrijkste de hervormingen in de arbeidsmarkt en de pensioenen zijn?
Ik dacht dat ze eindelijk iets gingen doen aan het hervormen van de regering zelf? Of ben ik volledig mis..

Spanje heeft een goed en goedkoop publiek zorgsysteem.

Als dat uw enige reactie / kritiek was op die lap tekst dan is dat mooi zal ik maar zeggen :p.

Ik had mij gebaseerd op voorbeelden van mensen die dit effectief gedaan hebben omdat ze schrik hadden voor de kost. Of omdat ze daar geen nederlands spraken of... waarbij ze effectief verkassen, klagen over de belastingen in België om dan bij de minste scheet terug in België te staan want allez ja dat is toch makkelijk en echt niet kostelijk.

Al was het gewoon een voorbeeld, vervang het door een ander beter voorbeeld voor mijn part.

Ik lees vandaag:
en
"Pas na middernacht zijn ze begonnen aan het allerbelangrijkste, de hervormingen in de arbeidsmarkt, de pensioenen"

Door wat komt deze shift dat het allerbelangrijkste de hervormingen in de arbeidsmarkt en de pensioenen zijn?
Ik dacht dat ze eindelijk iets gingen doen aan het hervormen van de regering zelf? Of ben ik volledig mis..
Ik heb geen enkel idee waarop je doelt met hervormen van de regering. Ze gaan een regering vormen, maar elke nieuwe regering is een hervorming van de regering.

Ik lees vandaag:
en

Qua budget is al de rest wat rommelen in de marge vergeleken met de kost van pensioenen waarschijnlijk?
En met "hervormingen in de arbeidsmarkt" bedoelen ze ws vooral hoeveel jaar en in welke sectoren ze mensen langer gaan laten werken, om zo pensioenen uit te sparen?
En misschien een eerste stap om pensioenen minder federaal te maken? (geen idee of een draft van Bart's nota publiek is) Want Walen zijn niet bezorgd over staatsschuld bvb, en zien dat als een probleem dat ooit zichzelf wel zal oplossen, dus inspanningen nu zijn toch te klein om echt te voelen: je zal jezelf voor niets pijnigen, en het risico electoraal afgestraft te worden is uiteraard veel minder (zo van: wij corrupt, maar jullie krijgen dit jaar ook iets van de Sint, deal?) . Een totaal andere visie en profilering dan bvb NVA, die Belgie liever niet het nieuwe Griekenland ziet worden.

Laatst bewerkt:
Benieuwd of De Wever met een akkoord naar de koning kan of dat hij de handdoek in de ring gooit. Ze zouden nu een laatste plenaire vergadering hebben met een "best and final offer".

Politiek = Drama zoals in ne film waar de slechterik tot de laatste 2 minuten van de film dreigt te winnen en dan verlies ie mirakuleus alsnog.
Ik gok toch op de positieve afloop. Om 17.55u de boodschap dat er een akkoord is, gevolgd door een beeld van Rousseau die er moe en afgeleefd gaat uitzien en zegt dat hij in zijn beddeke gaat kruipen.

Ik verwacht een prime interventie in het nieuws van 7.

Wat Rousseau ook doet, die gaat geen punten scoren.

Wel enorm triest hoe onze onderhandelaars als helden worden beschouwd door hun nachtelijke werkuren.

Terug
Bovenaan