Begroting in het regeerakkoord: supernota

Het worden zeer veel meningen als feit verkondigt op basis van simplismen.

Ik erken dat er heel veel ruimte is voor verbetering. Maar de vergelijkingen met het buitenland zijn zeer moeilijk, er is nooit iets één op één exact te vergelijken. De meningen over de return/dienstverlening zijn dat, meningen, geen feiten.
Net zoals de mening dat er enkel bij uitgaven moet gekeken worden en dat extra belastingen niet zouden kunnen. Dat blijft een mening, geen feit.

Niets mis met die meningen overigens hé.

Jij mag dat een dooddoener vinden, ik ben wat blij dat er nog partijen zijn die niet jouw ideologie aanhangen en wel denken aan de belangen van wie het minder goed heeft.
Enlighten me: welke ideologie hang ik dan aan? En ondertussen wel andere beschuldigen dat ze u woorden in de mond leggen.

Het is niet omdat je veel uitgeeft dat je daarmee mensen helpt wel integendeel: die effectief hulp nodig hebben krijgen te weinig omdat er teveel geld gaat naar profiteurs

Enlighten me: welke ideologie hang ik dan aan? En ondertussen wel andere beschuldigen dat ze u woorden in de mond leggen.

Het is niet omdat je veel uitgeeft dat je daarmee mensen helpt wel integendeel: die effectief hulp nodig hebben krijgen te weinig omdat er teveel geld gaat naar profiteurs
Stellen dat jouw ideologie niet die van Vooruit is, is geen woorden in de mond leggen, dat is gewoon een feit. Daarover ga je nu toch niet beginnen discussiëren? :crazy:

Ik heb nergens iets gezegd over dat er meer moet uitgegeven worden, ik heb nergens gezegd dat er minder moet uitgegeven worden. Dat is, zoals zo vaak bij jou, wél woorden in de mond leggen. Het enige dat ik zeg, is dat de lasten gelijk verdeeld moeten worden. En dat hoe de kaarten nu liggen, het er niet op lijkt dat dat het geval is en in tegendeel dat het vooral op de kap is van zij die het minste hebben. Je mag het met die visie oneens zijn, maar doe dat dan op basis van wat ik zeg, niet op basis van wat je denkt of wil dat ik zeg

Profiteurs moeten er uit, maar de bewering dat profiteurs dé reden zijn waarom ons systeem onbetaalbaar wordt is nog altijd een uitspraak die op niets meer is gebaseerd dan buikgevoel.

Stellen dat jouw ideologie niet die van Vooruit is, is geen woorden in de mond leggen, dat is gewoon een feit. Daarover ga je nu toch niet beginnen discussiëren? :crazy:
Spreken van 'jouw ideologie' is totaal iets anders
Je antwoord niet op mijn vraag welke dan mijn ideologie is, je legt me dus woorden in de mond en speelt op de man.
Ik heb nergens iets gezegd over dat er meer moet uitgegeven worden, ik heb nergens gezegd dat er minder moet uitgegeven worden. Dat is, zoals zo vaak bij jou, wél woorden in de mond leggen.
Het enige dat ik zeg, is dat de lasten gelijk verdeeld moeten worden. En dat hoe de kaarten nu liggen, het er niet op lijkt dat dat het geval is en in tegendeel dat het vooral op de kap is van zij die het minste hebben. Je mag het met die visie oneens zijn, maar doe dat dan op basis van wat ik zeg, niet op basis van wat je denkt of wil dat ik zeg

Profiteurs moeten er uit, maar de bewering dat profiteurs dé reden zijn waarom ons systeem onbetaalbaar wordt is nog altijd een uitspraak die op niets meer is gebaseerd dan buikgevoel.
Alweer leg je me woorden in de mond want ik heb iets anders gezegd.

Ik hou me gewoon aan de feiten (en internationale vergelijkende data).
Doorrekening planbureau toont hogere belastingen en hogere uitgaven in plannen van Vooruit (en nog slechtere begroting als resultaat)

Laatst bewerkt:
Spreken van 'jouw ideologie' is totaal iets anders
Je antwoord niet op mijn vraag welke dan mijn ideologie is, je legt me dus woorden in de mond en speelt op de man.
Op basis van jouw postgeschiedenis schat ik jou in de richting van het neoliberalisme in, gezien je focus hier op individuele vrijheid, een heel beperkte overheid en je strijd tegen regelgeving en subsidies. Maar wat jouw exacte ideologie is, boeit toch niet. Mijn stelling was dat jouw ideologie niet die van o.a. Vooruit en Groen is, en dat ga je toch niet betwisten? Bevreemdende discussie hoor dit. Ik vermoed dat je me probeert een warn aan te smeren door te doen alsof ik met een hondenfluitje afkwam, maar stellen dat jouw ideologie niet die van Vooruit is, is noch op de man spelen noch woorden in de mond leggen. Dat lijkt me nu wel heel duidelijk.
Alweer leg je me woorden in de mond want ik heb iets anders gezegd.
Ik hou me gewoon aan de feiten (en internationale vergelijkende data)

Je zegt letterlijk dat mensen die effectief geld nodig hebben te weinig krijgen omdat er te veel geld gaat naar profiteurs. Hoe leg ik je precies woorden in de mond? Wat moet ik er dan anders gaan uit opmaken, uit die bewering? Die je zonder staving of verdere argumentatie hebt gemaakt, dus welke feiten?

Waar zijn de cijfers en internationale onderzoeken dan precies die uitwijzen dat onze sociale zekerheid omwille van profiteurs niet betaalbaar is?

Laatst bewerkt:
Op basis van jouw postgeschiedenis schat ik jou in de richting van het neoliberalisme in, gezien je focus hier op individuele vrijheid, een heel beperkte overheid en je strijd tegen regelgeving en subsidies.
Klopt niet dus mijn punt is bewezen
Je zegt letterlijk dat mensen die effectief geld nodig hebben te weinig krijgen omdat er te veel geld gaat naar profiteurs. Hoe leg ik je precies woorden in de mond? Wat moet ik er dan anders gaan uit opmaken, uit die bewering? Die je zonder staving of verdere argumentatie hebt gemaakt, dus welke feiten?

Waar zijn de cijfers en internationale onderzoeken dan precies die uitwijzen dat onze sociale zekerheid omwille van profiteurs niet betaalbaar is?
Alweer woorden in de mond proberen leggen: nergens heb ik gezegd dat de sociale zekerheid onbetaalbaar is omdat er teveel profiteurs zijn.

Sterker nog: de uitgaven in onze sociale zekerheid vallen best mee. Alleen als je 100 euro over 5 of 6 man moet verdelen maakt dat wel een verschil

Het is het totaal aan uitgaven dat te hoog is (en de rente die je door de te hoge schulden moet betalen helpen zeker niet)

Doorrekening planbureau toont hogere belastingen en hogere uitgaven in plannen van Vooruit (en nog slechtere begroting als resultaat)
En de doorrekening voorzag een veel groter begrotingstekort bij de plannen van MR dan bij Vooruit. Als we daar volledig op af moeten gaan.

En de doorrekening voorzag een veel groter begrotingstekort bij de plannen van MR dan bij Vooruit. Als we daar volledig op af moeten gaan.
Klopt maar dat ligt aan teveel morrelen aan de inkomsten

Europese doelstelling is duidelijk maar geen enkele partij (buiten n-va indien deelregeringen hun begroting in evenwicht zouden zijn) voldeed.
En het is al duidelijk dat deelregeringen niet in evenwicht gaan zijn (die in Vlaanderen is terug naar af) dus moet er federaal nog meer bespaard worden (of belastingen verhogen maar dat stop ook een keer)

Het ziet er naar uit dat Europa dus gaat moeten tussenkomen

Prima maar de totale belastingsdruk mag niet stijgen.
En dus ga je iets aan uw uitgaven moeten doen (of zorgen voor beide: door shift van krijgen -> bijdragen)

Ik spreek mij niet uit of de belastingsdruk niet mag stijgen. Sowieso zal de belastingsdruk dan stijgen voor mensen die nu te weinig betalen. En zal die dalen voor mensen die nu te veel betalen. Wat nog altijd een shift is. Terwijl het eindresultaat van die shift perfect kan zijn dat de totale belastingsdruk stijgt doordat het gebruik van achterpoortjes waardoor ze te weinig bijdragen eruit gaat.

Het feit of de algemene belastingdruk moet stijgen of dalen hangt af van waarvoor de maatschappij kiest dat de overheid moet tussenkomen. Als de maatschappij vindt dat iedereen een deftig pensioen moet hebben en dat ook degenen die veel hebben bijgedragen meer moeten krijgen dan waar ze nu recht op hebben dan moet de belastingdruk stijgen om dat te betalen. Als we aan de andere kant als maatschappij beslissen dat niemand een pensioen krijgt en dat je maar crepeert dan kan die belastingdruk verlagen.
Als je dan ook wil dat de belastingdruk moet dalen dan moet je overeen komen wat we niet meer doen. Of wat we minder gaan doen.

Maar ik ga hier niet zeggen of de belastingsdruk niet mag stijgen. Dat bepaalt onze maatschappij.
Wat ik wel kan zeggen, is dat ik onze maatschappij prefereer boven die van Amerika. En dat ik daardoor dan ook geen enkel probleem heb om die hogere belastingen te betalen. Ook omdat ik vb tegen de privatisatie ben van de gezondheidszorg waar er een paar omringende landen zijn die dat wel hebben en waar er dan mensen staan te roeptoeteren dat wij in vergelijking met hen veel te veeeel betalen.
Terwijl dat voor mij gewoon naast de kwestie is.
En het spreekt ook voor zich dat als onze leeftijdspiramide zodanig voorzien is dat je veel inkomsten hebt en minder uitgaven dat de belastingsdruk moet stijgen om hetzelfde aan te leveren (diensten, infrastructuur,...) als je relatief gezien minder inkomsten hebt door die aanpassingen van de leeftijdspiramide. Wat het effect is hetgeen nu op ons afkomt. Zeker als je dan ook nog eens in het verleden hebt geopteerd om belangrijke zaken niet te financieren (defensie, overheidsinfrastructuur (wegen, gebouwen, bruggen, spoorwegen, etc...), energieinfrastructuur, watervoorziening,...) waar de mot er ondertussen eigenlijk wel inzit. Naast het feit dat we onze eisen als maatschappij hebben omhooggegooid.

Maar het probleem is dan niet de belastingdruk. Het probleem is dat we nu met minder zijn om hetgeen wat wij als normaal hadden nog te financieren. En ofwel moet je als maatschappij dan minder zaken nog doen (of efficiënter - al is dat geen magische oplossing) of moet je de belastingsdruk zodanig aanpassen dat je het geld ervoor bijeenraapt om dat te doen.
Ofwel moet je beiden doen. Mijn opinie is dan ook eerder dat je beiden moet doen. Maar ik ga mij dan ook niet verzetten tegen een verhoging van de belastingsdruk indien dat aantast hetgeen ik belangrijk vind in onze maatschappij. Dan doe ik het wel met wat minder, zodanig dat de anderen ook een goed leven in ons belgenlandje kunnen hebben.
Wat niet wil zeggen dat profiteurs er niet uit moeten of mogen. Maar dat is dan een andere discussie.

Mensen die heel hun leven hebben bijgedragen straffen omdat ze ergens anders gaan wonen als ze gepensioneerd zijn: really?
Ons systeem staat en valt bij de bijdragen van iedereen. Als er mensen zijn die hebben kunnen genieten en kapitaal opbouwen door kosten naar de toekomstige generatie te duwen (de pensioensproblematiek is niets nieuws). Dan vind ik het niet meer dan fraai dat zij ook mee opdraaien voor deze kosten zodanig dat we de toekomstige generatie kunnen ontlasten.
Dat is ook het leuke aan dat andere voorstel dat in mijn vermelding stond. Dat is een gerichte heffing om de tekorten die er waren om voor hen te zorgen bij hen ook voor een stuk op te halen. Maar dan moet je ook voorkomen dat er mensen zijn die hier onderuit kunnen muizen door hun hebben en houden te verkassen naar ergens anders. Want dan moet iemand anders (de volgende of huidige generatie) dat tekort ergens gaan opvullen.

Als deze mensen dan ook nog eens ervoor zorgen dat ze het geld in het buitenland spenderen in plaats van in eigen land (wat dit expliciete voorbeeld doet) dan vind ik ook niet dat we dat moeten stimuleren of gemakkelijk maken neen. Ik heb nog altijd liever dat je uw 1000€ hier spendeert dan in Spanje of Thailand of... Ongeacht dat je er dan als een god kan leven. Want het is ook niet alsof die mensen ineens zeggen van ik ben ziek in Spanje, Thailand,... ik betaal die dure private verzekering wel en ik maak zeer zeker geen gebruik van de kans om mij te laten behandelen in België waar ze dan sinds ze verhuisd zijn niet meer aan bijgedragen hebben. Dit valt dan toch ook evengoed onder rechten en plichten...

Opnieuw niet dat ik hen dat niet zou gunnen op een persoonlijk vlak. Maar in deze thread is het persoonlijke vlak secundair aan onze overheidsbegroting en dan moeten we, zoals gezegd, dat echt niet gaan aanmoedigen.

Want het is ook niet alsof die mensen ineens zeggen van ik ben ziek in Spanje, Thailand,... ik betaal die dure private verzekering wel en ik maak zeer zeker geen gebruik van de kans om mij te laten behandelen in België waar ze dan sinds ze verhuisd zijn niet meer aan bijgedragen hebben. Dit valt dan toch ook evengoed onder rechten en plichten...
Spanje heeft een goed en goedkoop publiek zorgsysteem.

ABVVtopman die lawaai maakt over godbetert migratie. Vind ik wel vreemd om te lezen. Lijkt mij nu toch niet de hoofdbekommernis voor zo een organisatie?

Hier zit ik toch ook wel mee. Als ze over zo’n details al struikelen moet je niet hopen op deftige veranderingen…
Dat is de indruk die ik al langer heb. Alles wat uit lekt van die nota's is zo bedroevend imo. Overal wat gerommel en wat beknibbelen terwijl we eigenlijk een grote herziening van het hele systeem nodig hebben. Zo lang niet voldoende partijen daar te bang voor zijn, gaat er nooit iets wezenlijks veranderen vrees ik.

Shit's going be tough, geef het toe en maak het voor iedereen pijnlijk. Uiteraard kunnen grotere inkomens/vermogen meer inspanningen leveren dan de kleinere. Maar iedereen gaat moeten bijdragen. En wat lees je dan? We gaan voor een taxtcut voor werkenden, we verhogen wat MC's, verlagen een ditje, verhogen een datje, kleine tax op meerwaarde et voila, we zijn er.

Ik had echt veel meer verwacht van een De Wever bv. Dat die hier mee door gaat..

ABVVtopman die lawaai maakt over godbetert migratie. Vind ik wel vreemd om te lezen. Lijkt mij nu toch niet de hoofdbekommernis voor zo een organisatie?
Vond ik nu toch ook wel bizar. Tot een bepaalde hoogte snap ik zijn gekap op index en andere maatregelen die zijn leden gaan voelen, als linkse rakker kan hij moeilijk anders. Maar sinds wanneer moet een vakbond een mening hebben over migratiebeleid?!

Dat is de indruk die ik al langer heb. Alles wat uit lekt van die nota's is zo bedroevend imo. Overal wat gerommel en wat beknibbelen terwijl we eigenlijk een grote herziening van het hele systeem nodig hebben. Zo lang niet voldoende partijen daar te bang voor zijn, gaat er nooit iets wezenlijks veranderen vrees ik.

Shit's going be tough, geef het toe en maak het voor iedereen pijnlijk. Uiteraard kunnen grotere inkomens/vermogen meer inspanningen leveren dan de kleinere. Maar iedereen gaat moeten bijdragen. En wat lees je dan? We gaan voor een taxtcut voor werkenden, we verhogen wat MC's, verlagen een ditje, verhogen een datje, kleine tax op meerwaarde et voila, we zijn er.

Ik had echt veel meer verwacht van een De Wever bv. Dat die hier mee door gaat..

Dat heeft helemaal niets met De Wever of eender welk ander individu te maken - als je ziet wat de reacties nu reeds zijn voor een handvol punten van aanpassing die over decennia worden gespreid. Een grote herziening - daar is een groot deel van de bevolking niet voor te vinden, veel blabla maar als puntje bij paaltje komt willen we dat helemaal niet. Enige mogelijkheid is een relatief kleine groep viseren en een grote hervorming letterlijk door de strot rammen op dictatoriale wijze - maar dat is ook de bedoeling niet.

Besluit: het zal tot het eind der dagen op deze wijze gebeuren, zelfs met extreem links of rechts aan de macht - mocht dat ooit gebeuren.

Dat heeft helemaal niets met De Wever of eender welk ander individu te maken

Deels mee eens. Maar hij is wel de man van de partij van de financiële discipline en de partij die hardst hamert op een evenwicht.
En imo is dit verwaterd akkoord niet de manier we er gaan geraken. Weer wat gerommel, waardoor er later weer wat gerommel moet volgen en zo bollen we verder. In dat op zicht vind ik het straf dat hij zich daar blijft achter zetten in plaats van eerlijk afstand te nemen en te zeggen dat het niet voldoende is.

Mensen die hier via migratie belanden, belanden vaak in de meer précaire jobs en hebben meer nood aan vakbonden dan de hooggeschoolden die hier oververtegenwoordigd zijn. Meer nood aan verdediging van rechten op de werkvloer. Meer nachtwerk wat nu minder gaat opbrengen...

Idealiter zou dit niet zo zijn en zou je een gezondere migratie-instroom hebben natuurlijk, met ook meer hooggeschoolden.

Anderzijds zou een vakbond toch ook niet tegen de aanpak van illegale migratie die vaak ook afhankelijk is van zwartwerk en andere fraude, mogen zijn. Dus de mening valt inderdaad voor een deel buiten het vakgebied van een vakbond.

Deels mee eens. Maar hij is wel de man van de partij van de financiële discipline en de partij die hardst hamert op een evenwicht.
En imo is dit verwaterd akkoord niet de manier we er gaan geraken. Weer wat gerommel, waardoor er later weer wat gerommel moet volgen en zo bollen we verder. In dat op zicht vind ik het straf dat hij zich daar blijft achter zetten in plaats van eerlijk afstand te nemen en te zeggen dat het niet voldoende is.

M.b.t. die financiële discipline zou het mss niet slecht zijn mocht dat door een onpartijdig orgaan wat meer opgelegd en gemonitord worden, mss een wat grotere rol voor het Rekenhof. Ook de niet al te rooskleurige economie maakt het extra moeilijk. Echt een stempel drukken als partij is zo goed als onmogelijk met de uitslag van de verkiezingen.

Feit is dat elke goede huisvader de boerenjaren gebruikt om buffers aan te leggen - iets wat onze overheid verzaakt heeft - vroeg of laat betaal je dat cash. Ik denk ook niet dat de vele structuren met elk hun eigen boekhouding bevorderlijk zijn voor het algemeen budgetbeheer. De generaties die veel van de vruchten geplukt hebben zijn niet noodzakelijk de generaties die het moeten betalen.

Anderzijds moet je ook gewoon vaststellen dat Belgische burgers rijk zijn i.v.m. de overheid, het is dus niet dat er geen mogelijkheden zijn - maar wie ziet dat zitten: niemand.

Mensen die hier via migratie belanden, belanden vaak in de meer précaire jobs en hebben meer nood aan vakbonden dan de hooggeschoolden die hier oververtegenwoordigd zijn. Meer nood aan verdediging van rechten op de werkvloer. Meer nachtwerk wat nu minder gaat opbrengen...

Idealiter zou dit niet zo zijn en zou je een gezondere migratie-instroom hebben natuurlijk, met ook meer hooggeschoolden.

Anderzijds zou een vakbond toch ook niet tegen de aanpak van illegale migratie die vaak ook afhankelijk is van zwartwerk en andere fraude, mogen zijn. Dus de mening valt inderdaad voor een deel buiten het vakgebied van een vakbond.

Hij spreekt hier met 2 gezichten
- als ABBV topman: uw zaken niet tot op bepaald niveau
- als Vooruit lid: wel uw zaak

Dat is zo wat belangenvermenging vind ik.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan