Begroting in het regeerakkoord: supernota

Opnieuw met een andere formateur en het record van 500+ dagen proberen verbreken? Nieuwe verkiezingen gaat niemand willen, behalve Vlaams Belang.

Er is geen andere oplossing.
Het zijn deze partijen of geen mogelijke regering.

Ze zijn door de verkiezingsuitslag verbonden aan elkaar.

De gelatenheid bij de mensen vind ik ook wel opvallend. Wie denkt er nog aan de voorbije verkiezingen? Wie praat of denkt er nog op dagelijkse basis aan dat er nog geen regering is? Het is hier zo absurd geworden, dat we het normaal vinden. Ook dat is een probleem. Met een bevolking die zich zorgen maakt, protesteert of gewoon gelijk welk signaal geeft, zou er druk op zitten. Nu lijken die partijen gewoon alles te kunnen rekken tot in het oneindige, want er zijn toch geen gevolgen.

De gelatenheid bij de mensen vind ik ook wel opvallend. Wie denkt er nog aan de voorbije verkiezingen? Wie praat of denkt er nog op dagelijkse basis aan dat er nog geen regering is? Het is hier zo absurd geworden, dat we het normaal vinden. Ook dat is een probleem. Met een bevolking die zich zorgen maakt, protesteert of gewoon gelijk welk signaal geeft, zou er druk op zitten. Nu lijken die partijen gewoon alles te kunnen rekken tot in het oneindige, want er zijn toch geen gevolgen.
Ik vind het eigenlijk nog erger. Mensen lijken het nog goed te vinden dat er geen regering is zodat er geen veranderingen zijn. Men lijkt wel te beseffen dat er zal bespaard moet worden maar is precies nog blij dat we dat nog wat voor ons kunnen uitschuiven. Terwijl ik toch van mening ben dat hoe langer we wachten hoe zwaarder het zal zijn.

Niet verrassend gezien het einddoel om de federale staat stuk voor stuk af te breken.
Anderzijds is het logisch dat je geld gaat besparen waar het meest wordt uitgegeven: sociale zekerheid, pensioenen zijn giga posten die voor 70-80% ( dacht ik) van alle uitgaven staan, bespaar je daar niet is het eenvoudig - dan moet je de rest gewoon schrappen.

En dan heb je een departement als onderwijs.waar ons land quasi Europees recordhouder is qua kosten en FTE’s per leerling - en dan nog zijn er tekorten voor zowat alles, dat zijn schrijnende toestanden waar iets over te zeggen valt natuurlijk.

De gelatenheid bij de mensen vind ik ook wel opvallend.

Ik vind het eigenlijk nog erger. Mensen lijken het nog goed te vinden dat er geen regering is zodat er geen veranderingen zijn. Men lijkt wel te beseffen dat er zal bespaard moet worden maar is precies nog blij dat we dat nog wat voor ons kunnen uitschuiven. Terwijl ik toch van mening ben dat hoe langer we wachten hoe zwaarder het zal zijn.
Komt die houding niet vanuit het gevoel dat we als mens toch niets kunnen doen om hen onder druk te zetten. Of omdat niet meer geloofd dat het draait om goed bestuur of zelfs ideologie, maar om postjespakken?

Ik vind het deprimerend eigenlijk. Mij er in opjagen heeft ook geen zin. Op den duur ben je beter af dat je het land gaat opsplitsen , als je er altijd zo lang moet over doen om iets te beslissen (hoewel het niet enkel de Walen zijn die dwars liggen, maar het is toch een extra niveau om rekening mee te houden)

Nochtans tijdens corona dan lukte het wel, als het echt moet. Nu is elke partij teveel bezig met zijn eigen willetje door te duwen maar er zal toch een compromis moeten gesloten worden.

Iets meer toelichting?

Bekijk het luik Defensie. Valt niet eens onder ambtenaar, hebben een ander statuut.

Optrekken pensioen leeftijd naar 67j. +11jaar
Pensioen berekening over ganse loopbaan
Ziekte regeling zoals in de privé na 30dagen 70%
Aanpassing indexering lonen

Niet verrassend gezien het einddoel om de federale staat stuk voor stuk af te breken.
Wat een bullshit, al sinds de jaren 80 waarschuwen experten dat door de vergrijzing de sociale zekerheid onbetaalbaar dreigt te worden. Al 40 jaar laten de beleidsmakers (en de bevolking) het na om maatregelen te nemen om de betaalbaarheid te waarborgen. En nu wanneer de gevolgen duidelijk beginnen te raken gaan we het op het communautaire steken? Te belachelijk voor woorden, de enige die hier zwaar schuld aan hebben zijn diegene die juist of de komende jaren op pensioen zullen gaan. Maar die schuiven maar al te graag de factuur door naar de jongere generaties met ludieke uitspraken als "de jongeren zullen het nooit meer zo goed hebben als ons" en "de jeugd wil niet meer werken" terwijl het verdomme zij is die jaren op de poef geleefd hebben en de kas leeggeroofd hebben.
Komt die houding niet vanuit het gevoel dat we als mens toch niets kunnen doen om hen onder druk te zetten. Of omdat niet meer geloofd dat het draait om goed bestuur of zelfs ideologie, maar om postjespakken?
Mij lijk het niet, we kunnen als mens zeker de politiek onder druk zetten maar gezien we onszelf het middelpunt van de aarde vinden en het maatschappelijk belang iets is waar we misschien als we veel tijd en geld hebben een wat aandacht zullen aan besteden liggen we er gewoon niet wakker van.
Ik vind het deprimerend eigenlijk. Mij er in opjagen heeft ook geen zin. Op den duur ben je beter af dat je het land gaat opsplitsen , als je er altijd zo lang moet over doen om iets te beslissen (hoewel het niet enkel de Walen zijn die dwars liggen, maar het is toch een extra niveau om rekening mee te houden)

Nochtans tijdens corona dan lukte het wel, als het echt moet. Nu is elke partij teveel bezig met zijn eigen willetje door te duwen maar er zal toch een compromis moeten gesloten worden.
Ik denk dat dat partijen zodanig bang zijn van hun eigen schaduw en als de dood zijn om geassocieerd te worden met minder beschikbaar geld voor de bevolking dat ze gewoon niet door de zure appel durven bijten. Het is overal hetzelfde, iedereen gelooft van zichtzelf dat hij al genoeg bijdraagt en dat het nu eens tijd is dat een ander het gaat doen. Wel, de financiële toestand van dit land is momenteel zo dat iedereen nog maar eens een bijdrage zal moeten doen. Maar iedere belangenorganisatie staat op het achterste van hun poten als blijkt dat een van hun leden een halve euro minder te besteden zou hebben. Ook zij zijn onderdeel van het probleem. En niet enkel als het over de poen gaat is dit iets wat je ziet, gaat het over uitstoot, energiebevoorrading of zelfs nog maar een stomme drempel op de straat, altijd komt het erop neer dat niemand er last wil van hebben, enkel de voordelen, de lasten schuiven we af op een ander.

Ik spreek enkel voor eigen rekening nu maar bij de federale wetenschapsinstellingen is dat wel het geval, ja. De situatie is nu al onhoudbaar en als de inhoud van die nota's klopt, dan is dat een regelrecht doodsvonnis en kunnen we het federale wetenschapsbeleid beter opdoeken. Dat N-VA al deze instellingen wil regionaliseren, is toch ook gewoon een publiek geheim. Lijkt me trouwens een enorm inefficiënte oefening maar dat even ter zijde.

Ik spreek enkel voor eigen rekening nu maar bij de federale wetenschapsinstellingen is dat wel het geval, ja. De situatie is nu al onhoudbaar en als de inhoud van die nota's klopt, dan is dat een regelrecht doodsvonnis en kunnen we het federale wetenschapsbeleid beter opdoeken. Dat N-VA al deze instellingen wil regionaliseren, is toch ook gewoon een publiek geheim. Lijkt me trouwens een enorm inefficiënte oefening maar dat even ter zijde.
En hoeveel procent vertegenwoordigd NVA? Wanneer er een akkoord zou komen dat ervoor zorgt dat het federale wetenschapsbeleid op de schop gaat vind ik het ronduit belachelijk om het op het communautaire te steken. De rest zou ook akkoord gaan en ik zie echt geen meerderheid aanwezig onder de partijen die nu de onderhandelingen voeren.

Federaal niveau afschaffen. Zou dat geen idee zijn?
Dan nog moet je overeen komen om de inboedel te scheiden. En gezien de financiële toestand moet je dan ook een compromis vinden over wie welke schulden op zich zou nemen. Ik wens je alvast veel succes. Ik zie nog eerder Rousseau en Van Grieken bff's worden.

Terug
Bovenaan