Begroting in het regeerakkoord: supernota

Of triestig om te zien hoeveel er eigenlijk wel niet zijn die gewoon bitter weinig plezier halen uit hetgeen ze dagdagelijks doen en iedere bijdrage aan de samenleving als een straf zien.
Er zijn ook genoeg klote jobs hoor. Niet iedereen heeft een uitdagende interessante goedbetaalde job.
Sta maar eens aan de band in een fabriek bijvoorbeeld? Lang geleden nog gedaan als vakantiejob en ik vond het verschrikkelijk.
Stel je nu eens voor dat je 40 jaar lang mag doen.

Er zijn ook genoeg klote jobs hoor. Niet iedereen heeft een uitdagende interessante goedbetaalde job.
Sta maar eens aan de band in een fabriek bijvoorbeeld? Lang geleden nog gedaan als vakantiejob en ik vond het verschrikkelijk.
Stel je nu eens voor dat je 40 jaar lang mag doen.
En zijn dat dan die arbeiders die op Befire hun toekomstplannen zien in elkaar storten? Of zijn dat die mensen die zwaar getroffen zullen worden door de solidariteitsbijdrage van 5 procent op meerwaarde van aandelen?
Leg het mij gerust eens uit maar ik zie het verband niet.

En zijn dat dan die arbeiders die op Befire hun toekomstplannen zien in elkaar storten? Of zijn dat die mensen die zwaar getroffen zullen worden door de solidariteitsbijdrage van 5 procent op meerwaarde van aandelen?
Leg het mij gerust eens uit maar ik zie het verband niet.
Ik zou het moeten opzoeken, maar ik meen mij te herinneren dat iemand (o.a. Geert Noels?) ooit eens onderzoek heeft gedaan naar de FIRE-beweging en het (crypto)beleggen en daaruit zou gekomen zijn dat vooral mensen met uitzichtloze jobs waar weinig voldoening uit te halen valt, pakweg een arbeider die volcontinu werkt, vatbaar zijn voor de FIRE-verhalen.

En eerlijk, als ik gewoon naar mijn vriendenkring kijk, zijn het ook de mannen die nu al hun pensioen op "misschien 62 of 63" aan het plannen zijn adhv fictieve, bijna onmogelijke interesten op hun beleggingen de komende 30 jaar die inderdaad in ploegen werken in een productieomgeving.

Men spreekt toch bij verkoop.
De uitzondering van 5 miljoen euro bij verkoop van eigen aandelen van een niet-beursgenoteerd bedrijf is men vergeten te vermelden :p.
Hoeft de hln-lezer dat niet te weten? :p

Waarom wordt dit niet verteld aan de hln-lezer :p.?
Voor niet-beursgenoteerde ondernemingen geldt de solidariteitsbijdrage alleen voor belastingplichtigen met een 'aanmerkelijk belang' (een deelneming van meer dan 5 procent). Voor hen bedraagt de voetvrijstelling tot 5 miljoen euro.

De slogan 'rendementen uit het verleden....' staat nochtans genoeg in your face overal. Maar als je 5-8y geleden begonnen bent met beleggen, kun je misschien wel de realiteit uit het oog verliezen.
Zelfs over de hele lange termijn is de jaarlijkse opbrengst van indexfondsen snel 7% - daar is gewoon geen alternatief voor.

Positief dat ze pensioenen verlagen voor mensen die niet werken.
Wel zeer negatief dat er echt geen versimpeling in zit. Men maakt het allemaal enkel complexer.
Vrees ook dat 50 of 55+ dan weer gelijkgesteld gaan zijn in werkloosheid.

Van Peteghem zijn blauwdruk was echt superior tegenover dit.
Beroepsinkomen met lagere tarieven voor de schijven.
Huur, dividenden, interesten allemaal in een korf vrijgesteld tot 6.000,00 €.

Ik vrees dat deze meerwaardebelasting amper gaat opbrengen als het betekent dat mensen minder gaan handelen, beurstaks inkomsten zullen omlaag gaan.

Ik heb de FIRE reddit ook eens bekenen, lol
Die mensen rekenen toch teveel op cadeau's van de overheid.

Positief dat ze pensioenen verlagen voor mensen die niet werken.
Wel zeer negatief dat er echt geen versimpeling in zit. Men maakt het allemaal enkel complexer.
Vrees ook dat 50 of 55+ dan weer gelijkgesteld gaan zijn in werkloosheid.

Van Peteghem zijn blauwdruk was echt superior tegenover dit.
Beroepsinkomen met lagere tarieven voor de schijven.
Huur, dividenden, interesten allemaal in een korf vrijgesteld tot 6.000,00 €.

Ik vrees dat deze meerwaardebelasting amper gaat opbrengen als het betekent dat mensen minder gaan handelen, beurstaks inkomsten zullen omlaag gaan.

Ik heb de FIRE reddit ook eens bekenen, lol
Die mensen rekenen toch teveel op cadeau's van de overheid.

Meerwaardebelasting is eerder een inkomst op lange termijn.

Als je echt rijk bent (financieel vermogen +1miljoen euro), kunt ge al denken om alles in een gepersonaliseerde levensverzekering bij de bank te steken om de meerwaardebelasting,TOB, effectenbelasting en RV te ontwijken. Dus voor die groep heeft het eigenlijk ook geen impact.

Enkel 2% premiebelasting te betalen.

Meerwaardebelasting is eerder een inkomst op lange termijn.

Als je echt rijk bent (financieel vermogen +1miljoen euro), kunt ge al denken om alles in een gepersonaliseerde levensverzekering bij de bank te steken om de meerwaardebelasting,TOB, effectenbelasting en RV te ontwijken. Dus voor die groep heeft het eigenlijk ook geen impact.

Enkel 2% premiebelasting te betalen.
Voor zover ik begrijp zouden die levensverzekeringen (TAK 21/23) ook binnen die meerwaardebelasting zitten.

Anderszijds als je 1+ miljoen hebt en het in de vele Belgische aandelen met 5-8% dividend steekt, dan zit je ook met jaarlijkse netto dividenden van 35k - 56k of meer.
Is al meer dan voldoende om op te rentenieren. Men hoeft nooit te verkopen.

Ik denk dat die meerwaardebelasting meer gaat opleveren dan gedacht en dat iedereen onderschat hoeveel mensen ettelijke miljoenen in aandelen, fondsen etc. hebben. Zaak zal zijn wat je precies gaat doen met diegenen die 100den miljoenen aandelen hebben en die gaan overdragen naar andere generatie. Daar zit een goudmijn - als je ze in ons land kan houden - maar daar zijn mogelijkheden zat uiteraard. Bij een selecte groep zit gigantisch veel geïnvesteerd kapitaal.

Hier op het forum zijn er al tientallen met 1 miljoen en meer - en dat is een relatief jong publiek.

Laatst bewerkt:
Ik kan niet geloven dat er personen zijn met 100den miljoenen (in) aandelen die niet in een vennootschap zitten.
Voor die mensen bestond al een meerwaardebelasting van 20% of 25%. (dat lijkt iedereen even te vergeten...)
Dit voorstel kan enkel gaan over de personenbelasting. Anders ga ik morgen inplaats van 20% nog maar 5% betalen op onze aandelen in de vennootschap.

Platfond op maaltijdcheques mogelijks van 8EUR naar 12EUR. Blijkbaar toch weer één van de makkelijkste manieren om mensen wat extra netto te geven. Ecocheques zouden in dat scenario verdwijnen.

Dat is dan ook de luxe als je ergens in de hoge middenklasse zit lijkt me, ik denk dat velen hier een beetje realiteitszin missen als ze denken dat ze vroeger gaan stoppen met werken dat de grote meerderheid van de bevolking én dan nog een volledig pensioen gaan krijgen.
Dit om dan gemiddeld tot hun 82ste (of wat is de levensverwachting tegenwoordig) te leven en hun laatste jaren verzorgd te worden door iemand die een pover loon verdient en geen keuze heeft dan tot zijn/haar 67ste door te gaan trouwens.
Ik vindt het maar normaal dat als je tonnen geld hebt gepompt in de sociale zekerheid gedurende je gehele carriëre , je toch ergens een beetje pensioen ervoor terugkrijgt na bv 35 jaren voltijds gewerkte jaren bijvoorbeeld, zonder dat daar al teveel aan beknibbeld wordt. Het kan toch niet allemaal terugvloeien naar de 1,9 miljoen onwerkwilligen in België (werkllozen, OCMW'rs, langdurig zieken, assielzoekers, ...). Men zou daar beter een beetje in cutten, dan zouden er zoveel issues niet zijn voor de pensioenen.

Iemand het stukje over de indexering van de ambtenaren? Er zou instaan dat dit nog 1x per jaar is

Maar is dit zoals bij pc200 1x en dan afhankelijk van inflatie/index?
Of slechts 1x indien de spilindex is overschreden (ongeacht hoe vaak dit is)?

Heeft er iemand een link naar de pdf?
Blijkbaar is die toch in zijn volledigheid gelekt?
Denk niet dat die online zal geplaatst worden, omdat je dan zou kunnen zien van wie die komt. Ik heb twee versies gekregen, waarschijnlijk wel van dezelfde bron (en ondertussen al enkele weken oud, dus niet de superdepupernota)

Terug
Bovenaan