Kijk, het is allemaal niet leuk enzo, maar misschien ook gewoon het resultaat van al jaren met onze handjes open naar de overheid te kijken bij elke scheet. Allezja, ik hoor graag de klaagzang van de (hogere) middenklasse die altijd afziet, maar als de discussie gaat over op je 50ste stoppen met werken maar wel een zeker pensioen krijgen, denk ik dat we ons al zo in een luxepositie hebben gemanoeuvreerd in deze wereld dat we enkel nog gaan verliezen hoor.Duidelijk, maar waarom moet het “langer” als het al “meer” is. Mijn punt is de totaliteit aan negatieve maatregelen voor de (hogere) middenklasse. Ik draag nu al een stuk bij waar ik niks voor krijg (boven inkomstenplafond; dat stuk is toevallig ook nog eens 50% belast) en nu zou ik dit ook nog eens 35 jaar moeten doen. Want als ik dit 25 jaar doe, dan is een krijgen van een lager pensioen niet genoeg straf, ik moet dan ook nog eens 50% afgeven van dat lagere pensioen.
Je kan dan jezelf de melkkoe noemen en je wat wentelen in zelfbeklag, maar ik vraag me net zoals anderen toch wel af wat je nu net had verwacht in tijden van budgetaire problemen? Gaan we het halen bij de mensen met een minimumloon? Of gaan we mensen op een uitkering zonder inkomen zetten, waarna die magischerwijs niets meer gaan kosten aan de maatschappij? Gaan we de gezondheidszorg of het onderwijs duurder maken? Dit alles is voor mij toch weer hetzelfde hoor: ga het op een ander halen!
Wat me dat vooral leert is dat in het huidige systeem de "stok achter de deur" om een volledige loopbaan te hebben belachelijk is.Even concreet maken.
Volgens MyPension:
- Ik stop met werken na 35 jaar werken (57 jaar), dan krijg ik vanaf mijn 67e (dus eerste 10 jaar 0 euro) 2828 EUR bruto per maand of 2.175 euro netto.
- Ik stop met werken na 30 jaar (52 jaar), dan krijg ik vanaf mijn 67e (dus eerste 15 jaar 0 euro) 2476 euro bruto per maand of 2.015 euro netto.
- als ik gewoon werk tot 67e krijg ik 3.709 euro bruto of 2.535 euro netto.
Dus 5 jaar vroeger stoppen (van 57 naar 52) levert vandaag 160 euro per maand minder op. Morgen zou ik 25% moeten afgeven, en zou ik 1485 euro krijgen, dus 690 euro minder per maand. Jawadde.
Je bent een pensioensimulatie gebaseerd op huidige cijfers aan het wijzigen met cijfers uit een nota voor een nog bijlange niet gevormde regering.Moet je eens proberen om 690 euro per maand meer pensioen te krijgen, daar moet ge serieus wat loonsverhoging voor krijgen.
Maar goed werken, goed sparen en ervoor zorgen dat je 15 jaar uw eigen bonen kunt doppen, en op uw 52e met pensioen willen - dat lost u dan 690 euro per maand. Hou trouwens ook nog eens rekening met de tijdswaarde van geld. Want het kost 690 euro omdat ik over 20 jaar, 5 jaar niet zou bijdragen.
Bon, daarop gebaseerd is dus het grote probleem dat jij op 52 jaar met pensioen wil gaan, dan kennelijk (nu al?) verwacht zonder problemen 15 jaar te overbruggen tot je wettelijk pensioen, maar je dan daarna gaat verhongeren omdat je maar 1485 EUR zou krijgen. Ok.