Brt
Banned
Wat ik maak me nog meer zorgen over malus systeem ivm pensioenen. Als ik het juist begrijp, dan krijg je 5% minder pensioen voor elk jaar dat je minder dan 35 jaar hebt gewerkt.
Ze leggen dus nog een grotere ketting rond uw nek. Als ik dus op 50 jaar (na 28 jaar full time werken met maximum loon waarmee ik kan bijdragen voor pensioen) ermee wil stoppen. Dan krijg ik 35% minder pensioen. Vinden we dit nu allemaal normaal?
Ja. Betaalbaarheid van de pensioenen. Vergrijzing.
Hoe zit het met Deborah vd Delhaize? Laag loon, groepsverzekering nihil. Spaargeld nihil. 5% daar ga jij geen boterham minder van eten....Als je dan ook nog eens een aanvullend pensioen hebt boven 100.000 euro (dus logischerwijs betekend dat dat je een heel mooie job hebt en al serieus wat belastingen hebt betaald) dan moet je ook nog eens 2% extra solidariteitsbelasting daarop betalen.
Als je dan ook nog je spaargeld, dat je overhoudt na alle belastingen te hebben betaald, risicovol wilt beleggen en je bent succesvol (hopelijk), dan willen we daarop nog eens 5%.
Wat een onzin.Ja jongens het is goed hoor - we kunnen ook gewoon direct terug naar het communisme.
En het grootste probleem is dat we hiermee waarschijnlijk niks structureel gaan oplossen en bovenstaande maatregelen alleen nog maar strenger worden doorheen de tijd. Want dat is ook makkelijk geld.
Als we toch naar extremen gaan dan verkies ik dat iedereen gewoon zelf mag opdraaien voor zijn of haar pensioen. Dat is pas eerlijk en solidair.