Begroting in het regeerakkoord: supernota

Tot nu was het nog iets of wat haalbaar doordat hybride wagens nog interessant waren. Nu dat enkel nog elektrische wagens fiscaal interessant zijn en zelf dat stelselmatig gaat dalen qua aftrekbaarheid liggen de kaarten voor de toekomst anders. Het moet voor een werkgever eveneens betaalbaar blijven.

Ik heb 5 jaar terug een dik uitgeruste bmw 3 gekocht voor een 47k. Mijn vriend rijdt daar nu mee in zijn vennootschap, we hebben van de week offerte gevraagd om die te vervangen, willen we zelfde luxe en comfort bewaren mogen we 116k neerleggen voor een elektrische wagen. Voor diezelfde 47k heb je vandaag een kleine stadswagen met een effectieve range van 200km. Zelf wij als zogezegd fortuinlijke zelfstandige beslissen om de vorige wagen gewoon op te rijden ipv nieuwe te kopen.
En dat is maar 1 wagen, bedrijven moeten zo ganse wagenparken gaan vernieuwen op termijn, dan verdwijnt de salariswagen hoor. Zeker in combinatie met hogere vraag naar thuiswerk, ik heb al bedrijven gehoord die de toekenning van een bedrijfswagen voortaan koppelen aan het percentage aanwezigheid op kantoor.

Huh?
Een 3-serie bestaat nu niet in elektrische uitvoering.
Maar als je naar een i4 gaat (toch wel een model hoger dan een 3-serie) dan heb je voor 65-75k toch een goed uitgeruste i4 hoor.
Dat is mijlenver van die 116k, dan zit je al aan een i5 met enorm veel opties of een m60 met wat opties.

Sorry voor het zo te vragen, maar leef je nog in het jaar 2015?

1. Dit is gewoon flagrant fout.
2. Inflatie. 47k 5 jaar terug is nu zo'n 57k.

47k is zowat de vanafprijs voor een Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq, ...
Dus met de inflatie er bovenop, nog wat opties er op.

Neen, ik zal niet zeggen dat dat een één op één vergelijking is met de "dik uitgeruste BMW". Maar gaan vergelijken met een "kleine stadswagen met 200k range" is gewoon fout.

Daarnaast spreek je aan de ene kant over "fiscaal interessant" en aan de andere kant over "aankoopprijs".
Deze stijgende kost van wagens, die inderdaad sterker dan de inflatie lijkt te zijn, is er ook voor degene die een auto gewoon zo moet kopen he. En deze stijging trekt zich ook door naar de tweedehands markt.
Een fossiele brandstof wagen is sowieso goedkoper dan een elektrische wagen, heeft weinig met inflatie te maken. Je gaat in dezelfde categorie altijd het dubbele mogen rekenen voor een elektrische versie.

Voor bedrijven mag je imo eveneens niet louter kijken naar de aankoopprijs want voor leasingformules is restwaarde een zeer belangrijke factor waardoor bepaalde merken ondanks lagere aankoopprijs in huurprijs duur kunnen uitvallen.

Daarnaast vergeet je voor bedrijven de kost en moeilijkheden qua laadinfrastructuur (niet iedereen kan thuis op zijn oprit laden, vrienden doen dagelijks aan snelladen, dat is een immens kostenplaatje). En de nodige vereiste in gemak qua onderhoud, je hebt maar weinig Tesla-garages in België.

Ik zou vandaag geen fleet manager in een bedrijf willen zijn, die moeten best moeilijke puzzels leggen.

Een fossiele brandstof wagen is sowieso goedkoper dan een elektrische wagen, heeft weinig met inflatie te maken. Je gaat in dezelfde categorie altijd het dubbele mogen rekenen voor een elektrische versie.

Voor bedrijven mag je imo eveneens niet louter kijken naar de aankoopprijs want voor leasingformules is restwaarde een zeer belangrijke factor waardoor bepaalde merken ondanks lagere aankoopprijs in huurprijs duur kunnen uitvallen.

Daarnaast vergeet je voor bedrijven de kost en moeilijkheden qua laadinfrastructuur (niet iedereen kan thuis op zijn oprit laden, vrienden doen dagelijks aan snelladen, dat is een immens kostenplaatje). En de nodige vereiste in gemak qua onderhoud, je hebt maar weinig Tesla-garages in België.

Ik zou vandaag geen fleet manager in een bedrijf willen zijn, die moeten best moeilijke puzzels leggen.
Je mag wel wat meer onderbouwing en concrete voorbeelden geven van je beweringen. Het dubbele voor elektrisch, is volledig van de pot gerukt.

Graag ook uitleg waarom dat jij wel eerste de aankoopprijs aanhaalt, dan plots weer de restwaarde, ... En dan specifiek wat is dan het verschil bij een particulier? Heeft die geen aankoopprijs? Geen restwaarde? Of die persoon er rekening mee houdt (op de correcte manier) is iets anders. Maar dezelfde zaken gelden toch voor een particuliere aankoop? Hoe is dit een relevante reactie op het al dan niet aantrekkelijk zijn van salariswagens tov. hoger loon /privé aankoop?

side note, maar wat die garages betreft zijn er ook gewoon minder garages omdat er veel minder onderhoud nodig is. Tesla is bvb ook gestopt met heel het recurrente model van klein en groot onderhoud op vaste tijdstippen als verdienmodel.

Dat zorgt ervoor dat de leasepijzen dichter bij elkaar liggen dan de aankoopprijzen (al is elektrisch ook dan nog steeds duurder). Het is bij aankoop dat een elektrische wagen merkelijk duurder is, maar alle andere kosten samen zijn in het voordeel van elektrische wagens.

Ik ga mijn auto wel inruilen voor cash. Pretty easy keuze want ik kan kiezen tussen 'auto houden' of '27500 bruto per jaar extra'. Voor dat geld vind ik wel ergens een auto :laugh: :LOL:
Dat hangt van je km's af, toen ik nog in België werkte ging ik vaak naar het kantoor in Brussel en veel ritten naar mijn vriendin/ouders/weekendtrips/... Ik zal rond de 600€ per maand aan naft/stroom kosten met de hybride. Tel daar nog verzekeringen bij en de kost van de auto en ik kom er niet met die 2k brut per maand.

Als je altijd thuis werkt en niet veel km's doet dan zal dat bruto bedrag wel voordeliger zijn.

Huh?
Een 3-serie bestaat nu niet in elektrische uitvoering.
Maar als je naar een i4 gaat (toch wel een model hoger dan een 3-serie) dan heb je voor 65-75k toch een goed uitgeruste i4 hoor.
Dat is mijlenver van die 116k, dan zit je al aan een i5 met enorm veel opties of een m60 met wat opties.
De i4 is geen break en dus ook minder voor ons geschikt als familiewagen :).

Ik ga mijn auto wel inruilen voor cash. Pretty easy keuze want ik kan kiezen tussen 'auto houden' of '27500 bruto per jaar extra'. Voor dat geld vind ik wel ergens een auto :laugh: :LOL:

Volgens mij gaan ze de bedrijfswagen volledig uithollen en eens iedereen EV heeft, met een of andere tax afkomen of elektriciteitkaarten belasten of whatever dat een gat in de begroting moet vullen.

Dan kies ik wel de vlucht vooruit. Wat je hebt, heb je.

Aan die voorwaarden zal dat voor zeer veel het geval zijn - want dat is een probleem dat quasi nooit wordt aangekaart: je kan met een wagen niets kopen, zo een mooie wagen staat mooi op de oprit maar voor velen is het ook maar om van A naar B te rijden. Ik zou die graag inruilen voor geld, een ambtenarenpensioen, 40-50 dagen extra vakantie/jaar, groepsverzekering van 10-15%, of idealiter - een soort van consumptiebudget: iets dat je verplicht bent om uit te geven - dat zou mss nog de beste optie zijn want dat ondersteunt ook de economie, anders riskeer je dat een deel gewoon bij de bank beland. Want dat is ook de keerzijde: als men dat systeem radicaal zou hervormen gaat dat een grote impact hebben op hoe het budget door gezinnen zal worden beheerd - ik zie de doorsnee werknemer met een bedrijfswagen geen 40-60k aan een wagen spenderen.

Aan die voorwaarden zal dat voor zeer veel het geval zijn - want dat is een probleem dat quasi nooit wordt aangekaart: je kan met een wagen niets kopen, zo een mooie wagen staat mooi op de oprit maar voor velen is het ook maar om van A naar B te rijden. Ik zou die graag inruilen voor geld, een ambtenarenpensioen, 40-50 dagen extra vakantie/jaar, groepsverzekering van 10-15%, of idealiter - een soort van consumptiebudget: iets dat je verplicht bent om uit te geven - dat zou mss nog de beste optie zijn want dat ondersteunt ook de economie, anders riskeer je dat een deel gewoon bij de bank beland. Want dat is ook de keerzijde: als men dat systeem radicaal zou hervormen gaat dat een grote impact hebben op hoe het budget door gezinnen zal worden beheerd - ik zie de doorsnee werknemer met een bedrijfswagen geen 40-60k aan een wagen spenderen.
Maar da's wel geld dan kan gespendeerd worden aan nuttiger en leukere zaken dan een auto die zoals je zelf zegt voor veel mensen gewoon staat mooi te wezen op de oprit. Dat mensen en bedrijven die dat willen dat geld aan nuttiger zaken zouden kunnen besteden is een extra argument pro afschaffen, geen contra.

Meer geld op de bank wil zeggen lagere intresten en meer investeringen, da's niet alsof dat geld daar niks staat te doen.

Maar da's wel geld dan kan gespendeerd worden aan nuttiger en leukere zaken dan een auto die zoals je zelf zegt voor veel mensen gewoon staat mooi te wezen op de oprit. Dat mensen en bedrijven die dat willen dat geld aan nuttiger zaken zouden kunnen besteden is een extra argument pro afschaffen, geen contra.

Meer geld op de bank wil zeggen lagere intresten en meer investeringen, da's niet alsof dat geld daar niks staat te doen.
Maar dat is niet afschaffen maar vervangen, daar is, behoudens dat selectieve mobiliteitsbudget, niet echt een waardig alternatief voor gezien de andere mogelijkheden verwateren door belastingen.

Maar dat is niet afschaffen maar vervangen, daar is, behoudens dat selectieve mobiliteitsbudget, niet echt een waardig alternatief voor gezien de andere mogelijkheden verwateren door belastingen.
Los van die discussie, als dat geld niet naar auto's gaat dan zal het hoe dan ook naar iets anders gaan, via de werkgever, werknemer of overheid. Want nu geven we gewoon veel meer geld aan auto's omdat het fiscaal systeem ons daarin "dwingt", als alle uitgave keuzes fiscaal evenwaardig was zouden we daar eigenlijk iets anders mee willen doen.

"Mooie wagen op de oprit". Dat doet me nu eens geen hol. Ik heb een crappy monovolume dat bijna omvalt in de bochten en ik zit bijna 100 euro onder budget. Wegens, i don't give a ***.

De madam heeft ook een bedrijfswagen, een elektrische, maar daar kunnen we niet met 5 in. Maar toch aan het overwegen om de mijne in te leveren, het geld te pakken en geen nieuwe auto te kopen. Ik werk full remote met 0 klanten bezoek.

Het is zelfs goedkoper om af en toe een deelauto te nemen of een auto te huren als we langere tijd weg zijn met zijn 5.

Werkt perfect als familiewagen met een tweeling, ook als het -20 is en er 10 cm sneeuw op de weg ligt. Ik snap niet waarom mensen altijd met die argumenten afkomen. Zeg het gewoon zoals het is "Ik wil graag buiten komen met een dikke BMW". Je mag dat zeggen hoor.
We zijn niet naar een BMW gaan kijken maar een Volvo :). Wij nemen baby en hond mee en hebben dus ruimte nodig, de hond heeft een volwaardige koffer nodig (genre break of SUV). Mijn partner gaat ook graag met zijn fiets in het Zoniënwoud gaan crossen en heeft daar ook ruimte voor nodig. Maar het is simpel, we gaan gewoon de huidige wagen oprijden, is niet het einde van de wereld, verre van zelf ;).

Het wordt steeds meer off-topic. Maar een Skoda Elroq (vanafprijs 37k) heeft een kofferruimte van 470 liter (tov. 500 liter bij een BMW 3 touring break). Dik uitgerust zit je aan 45-55k afhankelijk van wat je dik uitgerust noemt (55k zit al het mogelijke er op). Dan zit je nog onder de inflatie-adjusted prijs.

Again, er zullen zeker verschillen zijn. Maar doen alsof er geen elektrische opties zijn. Of dat electrische opties persé dubbel zo duur/veel duurder zijn, dat is gewoon niet correct.

Verder ook zeker niet verkeerd om andere zaken te willen en belang te hechten aan image, "dynamiek van het rijden", design, of whatever.
Ik reageerde vooral op de incorrecte informatie. Verder geen probleem met eender wie zijn keuze.

Laatst bewerkt:
Eens benieuwd wanneer de nieuwe regering een feit zal zijn en wat er nu precies gaat wijzigen om de begroting proberen te stutten, ik kan me niet inbeelden dat de formatie alsnog zou mislukken - dat wordt quasi onmogelijk om uit te leggen.

We zijn niet naar een BMW gaan kijken maar een Volvo :). Wij nemen baby en hond mee en hebben dus ruimte nodig, de hond heeft een volwaardige koffer nodig (genre break of SUV). Mijn partner gaat ook graag met zijn fiets in het Zoniënwoud gaan crossen en heeft daar ook ruimte voor nodig. Maar het is simpel, we gaan gewoon de huidige wagen oprijden, is niet het einde van de wereld, verre van zelf ;).

Redelijk wat auto's die voldoen aan die basis eisen. Ook elektrische.

En voor de velo, iets van dit type https://www.auto5.be/nl/c/48036-fie...K7-ihNFbTEswlpbtighoCU-oQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds waar je een trekhaak voorziet voor uw wagen.

Het wordt steeds meer off-topic. Maar een Skoda Elroq (vanafprijs 37k) heeft een kofferruimte van 470 liter (tov. 500 liter bij een BMW 3 touring break). Dik uitgerust zit je aan 45-55k afhankelijk van wat je dik uitgerust noemt (55k zit al het mogelijke er op). Dan zit je nog onder de inflatie-adjusted prijs.

Again, er zullen zeker verschillen zijn. Maar doen alsof er geen elektrische opties zijn. Of dat electrische opties persé dubbel zo duur/veel duurder zijn, dat is gewoon niet correct. (Zo is de startprijs van bijvoorbeeld een BMW X1 of IX1 quasi hetzelfde.)

Verder ook zeker niet verkeerd om andere zaken te willen en belang te hechten aan image, "dynamiek van het rijden", design, of whatever.
Ik reageerde vooral op de incorrecte informatie. Verder geen probleem met eender wie zijn keuze.
Er zit een prijsverschil van 11000 euro op de X1 vs IX1? Allez 11000 euro is miss quasi hetzelfde naar ons gegoede BG standaarden maar voor heel wat mensen is dat een serieuze hap uit het budget.
Basisprijs x1 39150 euro
Basisprijs IX1 50150 euro

De moment dat ze een vestiging op korte afstand bij mij openen zwier ik de salariswagen buiten en ga voor het mobiliteitsbudget. Ik haat het om meer dan de helft van de tijd thuis te werken anders had ik het al gedaan.
Ik denk ongeveer 1200-1300 rechtstreeks te besteden aan de lening van mijn huis daarmee. Het uitgespaarde bedrag steek in een wagen met hoge restwaarde en tuf elke 4 jaar met een nieuw modelletje. Voor 600-700 euro per maand autolening heb je wel al iets type tesla of bmw. Finaal brengt dat meer op dan VAA en geen eigenaar van de wagen te zijn.

Ik snap nu wel niet hoe dit voordelig is voor de staat. De wagens konden bedrijven aftrekken als kost en het mobiliteitsbudget toch ook? Het wagenpark verminderen? De europese autobouwers nog wat dieper de put in duwen?

Terug
Bovenaan