contextbinder
Well-known member
Bewust of onbewust? Ik twijfel.En veel te veel in de media zaken aan het zeggen dat totaal niet kloppen
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Bewust of onbewust? Ik twijfel.En veel te veel in de media zaken aan het zeggen dat totaal niet kloppen
Waar was dit debat? Dit gevoel uit het debat spreekt alvast wel de doorrekening van de programma's tegen. Het programma van MR was één van de slechtste voor de begroting.In het debat tussen Bouchez en Rousseau kwam voor mij Bouchez er wel als sterkste uit, stevig onderbouwd met cijfers en feiten. Rousseau speelde maar wat op het gevoel van de mensen zonder enig besef van de impact op de begroting.
MR wil niet hun programma doorpushen, daar ging het debat niet over. Wel over de concrete pijnpunten aan de onderhandelingstafel. Het kwam erop neer dat voor Bouchez een meerwaardebelasting kan als er gevoelig ruimte is voor een daling van de personenbelasting en die ruimte is er niet, met wat de meerwaardebelasting concreet zou opbrengen kom je er belangen niet, er is meer nodig, waaronder volgens hem een grondige herziening van de pensioenen, het overheidsstelsel etc. En voor Bouchez is dat een werk van lange adem waar je grondig werk van moet maken, een losse meerwaardebelasting nu zou gewoon maken dat de rijkere families andere oorden zouden opzoeken en hij kon dat concretiseren met cijfers van eerdere beslissingen die Van Peteghem heeft doorgevoerd, er is al een zekere vlucht geweest. Maar Rousseau wou dat precies niet inzien en bleef maar doordrammen dat de sterkste schouders moeten meer bijdragen maar hij kon het niet concretiseren hoe dat dan zou moeten zorgen voor meer evenwicht voor de lagere klassen. Voor mij kwam het binnen alsof die meerwaardebelasting voor Rousseau puur een symbolische stempel is om te kunnen zeggen ‘kijk we raken de sterkste schouders’. Bouchez wil eerder de economie vandaag zo min mogelijk schaden omdat het daar allemaal begint, knabbel daaraan en op het einde van de ketting gaat er minder in de staatskas binnenkomen.Waar was dit debat? Dit gevoel uit het debat spreekt alvast wel de doorrekening van de programma's tegen. Het programma van MR was één van de slechtste voor de begroting.
Is een verkiezingsprogamma niet altijd wat overdreven? Wie kan er wel zijn volledig programma doorvoeren…Bij de doorrekening van de verkiezingsprogramma's kwam MR nochtans als slechtste partij uit de bus qua begroting.
Dat geldt voor alle partijen, en dan nog slaagden ze er in met een programma te komen dat het begrotingstekort zwaarder liet toenemen dan alle andere partijen, inclusief de communisten van PVDA. N-VA was de enige partij die in die toets het begrotingstekort liet afnemen. Als je de stokpaardjes van Bouchez ziet, dan volg ik toch wat Vooruit zegt hoor. MR wil vooral cadeaus uitdelen aan zij die het niet nodig hebben, en snoeien bij zij die het wel nodig hebben - waarbij het snoeien niet voldoende is om die cadeaus te betalen.Is een verkiezingsprogamma niet altijd wat overdreven? Wie kan er wel zijn volledig programma doorvoeren…
We are all going down together. Politieke verantwoordelijkheid, iemand?Dat geldt voor alle partijen, en dan nog slaagden ze er in met een programma te komen dat het begrotingstekort zwaarder liet toenemen dan alle andere partijen, inclusief de communisten van PVDA. N-VA was de enige partij die in die toets het begrotingstekort liet afnemen. Als je de stokpaardjes van Bouchez ziet, dan volg ik toch wat Vooruit zegt hoor. MR wil vooral cadeaus uitdelen aan zij die het niet nodig hebben, en snoeien bij zij die het wel nodig hebben - waarbij het snoeien niet voldoende is om die cadeaus te betalen.
Bouchez speelt hier echt met onze welvaart. Als deze coalitie ooit landt, dan zal het met een centrumrechts programma zijn. Dat is logisch en niet meer dan normaal als je de zetelverdeling bekijkt. MR zal sowieso een aanzienlijk deel van haar programma kunnen verzilveren, zal een veel duidelijker ideologisch verhaal kunnen vertellen dan bij Vivaldi. Maar je zal voldoende over de brug moeten komen om Vooruit mee te krijgen, want die gaan niet in een regering stappen waar ze alleen zitten om aan de benodigde meerderheid te komen en verder hoogstens een paar kruimeltjes krijgen. Dat is niet hoe het werkt, maar dat is wel wat Bouchez koppig weigert te erkennen. Zeker wanneer Vooruit de derde grootste partij is in die coalitie, en in absolute cijfers MR nauwelijks groter is.
Wanneer je zelf in staat bent om 50% van je programma te realiseren, maar je verwijt de partij die maximaal 20% kan realiseren ervan een gebrek aan verantwoordelijkheid wanneer die geen genoegen nemen met 10%, terwijl je zelf weigert om die 50% te accepteren en blijft pushen voor 60 of 70% van je programma - dan moet je toch vooral in de spiegel kijken. Zeker wanneer in absolute stemmen - ik weet het, daar koop je niets mee, het zijn de zetels die tellen - nauwelijks groter bent dan die andere partij.
Bouchez heeft Vivaldi meer stokken in de wielen gestoken dan de oppositie, en is nu al een half jaar bezig met de meest logische en ideale coalitie te saboteren nog voor ze gevormd is. Mijn voorkeur gaat ook naar een afspiegelingscoalitie van Vlaanderen en Wallonië, en een legislatuur zonder PS lijkt mij - ondanks mijn politieke kleur - geen slechte zaak. Maar op de MR van Bouchez kan je niet bouwen.
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe deze regering kan landen. Vooruit gaat geen electorale zelfmoord plegen en in een regering stappen waar ze niets te winnen heeft, MR gaat onder Bouchez blijven voor die 70% gaan, Les Engagés (en in mindere mate CD&V) gaat MR niet laten vallen, met PS er bij gaat N-VA weer willen switchen naar een communautaire agenda om te compenseren voor het economische luik - wat dan ook weer een nieuwe doos van Pandora opent, Open VLD er bij halen en Vooruit dumpen is al eens geprobeerd en quasi meteen weer getorpedeerd. En dat laatste blijft ook gewoon logisch, want die meerderheid is veel te krap, en dan zitten we weer in het scenario waarbij twee partijen op het ene niveau regeren en op het andere niveau oppositie voeren, wat de goede werking van beide regeringen enorm hypotheceert.
En zo blijft België aanmodderen zonder bestuur terwijl de wereld naar de shit gaat.
Het gaat hem volgens BDW niet meer over wat men al dan niet kan uitvoeren, wel over vertrouwensbreuken aan de tafel door de mediageilheid van de jonge partijvoorzitters. Hij noemt het een nieuwe manier van politiek voeren, één waar hij zelf niet op voorbereid was. En BDW zegt zeer terecht in het conclaaf dat als ze dit soort spelletjes willen spelen op een moment van crisis dat we moeten denken aan herverkiezingen en de burgers laten uitspreken wat zij hiervan vinden. Volgens BDW lagen in augustus de kaarten goed en was er een zeer mooie kans om te stranden maar is het plots misgelopen door onverwacht gesteek en interviews in de pers, toen wist hij al hoe laat het was en hoe lastig het nog zou worden.Dat geldt voor alle partijen, en dan nog slaagden ze er in met een programma te komen dat het begrotingstekort zwaarder liet toenemen dan alle andere partijen, inclusief de communisten van PVDA. N-VA was de enige partij die in die toets het begrotingstekort liet afnemen. Als je de stokpaardjes van Bouchez ziet, dan volg ik toch wat Vooruit zegt hoor. MR wil vooral cadeaus uitdelen aan zij die het niet nodig hebben, en snoeien bij zij die het wel nodig hebben - waarbij het snoeien niet voldoende is om die cadeaus te betalen.
Bouchez speelt hier echt met onze welvaart. Als deze coalitie ooit landt, dan zal het met een centrumrechts programma zijn. Dat is logisch en niet meer dan normaal als je de zetelverdeling bekijkt. MR zal sowieso een aanzienlijk deel van haar programma kunnen verzilveren, zal een veel duidelijker ideologisch verhaal kunnen vertellen dan bij Vivaldi. Maar je zal voldoende over de brug moeten komen om Vooruit mee te krijgen, want die gaan niet in een regering stappen waar ze alleen zitten om aan de benodigde meerderheid te komen en verder hoogstens een paar kruimeltjes krijgen. Dat is niet hoe het werkt, maar dat is wel wat Bouchez koppig weigert te erkennen. Zeker wanneer Vooruit de derde grootste partij is in die coalitie, en in absolute cijfers MR nauwelijks groter is.
Wanneer je zelf in staat bent om 50% van je programma te realiseren, maar je verwijt de partij die maximaal 20% kan realiseren ervan een gebrek aan verantwoordelijkheid wanneer die geen genoegen nemen met 10%, terwijl je zelf weigert om die 50% te accepteren en blijft pushen voor 60 of 70% van je programma - dan moet je toch vooral in de spiegel kijken. Zeker wanneer in absolute stemmen - ik weet het, daar koop je niets mee, het zijn de zetels die tellen - nauwelijks groter bent dan die andere partij.
Bouchez heeft Vivaldi meer stokken in de wielen gestoken dan de oppositie, en is nu al een half jaar bezig met de meest logische en ideale coalitie te saboteren nog voor ze gevormd is. Mijn voorkeur gaat ook naar een afspiegelingscoalitie van Vlaanderen en Wallonië, en een legislatuur zonder PS lijkt mij - ondanks mijn politieke kleur - geen slechte zaak. Maar op de MR van Bouchez kan je niet bouwen.
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe deze regering kan landen. Vooruit gaat geen electorale zelfmoord plegen en in een regering stappen waar ze niets te winnen heeft, MR gaat onder Bouchez blijven voor die 70% gaan, Les Engagés (en in mindere mate CD&V) gaat MR niet laten vallen, met PS er bij gaat N-VA weer willen switchen naar een communautaire agenda om te compenseren voor het economische luik - wat dan ook weer een nieuwe doos van Pandora opent, Open VLD er bij halen en Vooruit dumpen is al eens geprobeerd en quasi meteen weer getorpedeerd. En dat laatste blijft ook gewoon logisch, want die meerderheid is veel te krap, en dan zitten we weer in het scenario waarbij twee partijen op het ene niveau regeren en op het andere niveau oppositie voeren, wat de goede werking van beide regeringen enorm hypotheceert.
En zo blijft België aanmodderen zonder bestuur terwijl de wereld naar de shit gaat.
Het resultaat gaat versnipperder zijn, waarbij de uitslagen van die spelende voorzitters er beter gepositioneerd gaan uitkomen.Het gaat hem volgens BDW niet meer over wat men al dan niet kan uitvoeren, wel over vertrouwensbreuken aan de tafel door de mediageilheid van de jonge partijvoorzitters. Hij noemt het een nieuwe manier van politiek voeren, één waar hij zelf niet op voorbereid was. En BDW zegt zeer terecht in het conclaaf dat als ze dit soort spelletjes willen spelen op een moment van crisis dat we moeten denken aan herverkiezingen en de burgers laten uitspreken wat zij hiervan vinden. Volgens BDW lagen in augustus de kaarten goed en was er een zeer mooie kans om te stranden maar is het plots misgelopen door onverwacht gesteek en interviews in de pers, toen wist hij al hoe laat het was en hoe lastig het nog zou worden.
Van mij mogen er gerust herverkiezingen komen, hopelijk eentje met een minder versnipperd resultaat dat we eindelijk kunnen doorzetten.
Bouchez is hetzelfde type persoonlijkheid als mijn schoonpa. Niet toevallig afkomstig uit hetzelfde landsdeelBouchez is echt een smeerlap van de zuiverste soort, om naar maar te zwijgen van het altijd in de clinch willen gaan...
En toch heeft ie wel de verkiezingen gewonnen. Je kan dat resultaat moeilijk negeren.Bouchez is hetzelfde type persoonlijkheid als mijn schoonpa. Niet toevallig afkomstig uit hetzelfde landsdeel
Discussies vooral trachten te winnen op decibels ipv argumenten.
Persoonlijke aanvallen en verwijten en dan 3 dagen later moet je maar doen alsof er niks gezegd is (of "het was zo niet bedoeld)
Als iemand iets terug zegt die woorden opblazen/uitvergroten en overal het slachtoffer gaan uithangen
Trots zijn dat ze u iets in your face zeggen want "ze hebben t toch maar gezegd hè" ipv schijnheilig te doen, maar daar geen stap mee vooruit geraken
Op zo'n persoonlijkheden kan je nooit vertrouwen, dat zal weer een tijdje goed gaan tot ze uit hun rol vallen en dat spel opnieuw begint.
Eigenlijk toch ook één van de meest gebruikte en meest nietszeggende uitspraken hé...En toch heeft ie wel de verkiezingen gewonnen. Je kan dat resultaat moeilijk negeren.
De Walen hebben wel duidelijk MR verkozen boven de PS, dat kan je niet negeren. Dat zei BDW immers ook tijdens het conclaaf, met de huidige uitslag zit MR sowieso in de regering.Eigenlijk toch ook één van de meest gebruikte en meest nietszeggende uitspraken hé...
Het resultaat is wat het resultaat is. Ze zijn hard gestegen, so what? Er zijn meer mensen die de MR er bij willen, maar het blijft peanuts op federaal niveau en zeer gemakkelijk te negeren. (of dat de juiste keuze is, is iets anders)
Edit : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...gen-kies24-vlaams-federaal-brussels-europees/
10,3% stemde voor de MR.
Niemand negeert dat toch? Het feit blijft dat Bouchez toch nogal luid roept terwijl hij echt geen zoveel grotere groep vertegenwoordigd dan Rousseau.De Walen hebben wel duidelijk MR verkozen boven de PS, dat kan je niet negeren. Dat zei BDW immers ook tijdens het conclaaf, met de huidige uitslag zit MR sowieso in de regering.
Vorige verkiezingen had de Vlaming N-VA en VB verkozen boven al de rest. Hoe is dat afgelopen voor hen?De Walen hebben wel duidelijk MR verkozen boven de PS, dat kan je niet negeren. Dat zei BDW immers ook tijdens het conclaaf, met de huidige uitslag zit MR sowieso in de regering.
Zijn typecasting zou eerder luis in de pels zijn. Al komt ook dat niet echt volledig in de buurt.Dat is niet de betekenis van die uitdrukking.