Begroting in het regeerakkoord: supernota

Vanaf januari wordt dit uitgebreid... Er zijn nu al heel veel laaggeschoolden die niet meer willen werken. Gaan ze die nog extra belonen en de put wat dieper maken...

Stop toch eens met al die cadeaus uit te delen en zorg ervoor dat de algemene belastingen naar beneden gaan als je werkt. Veel betere stimulus
1 op de 3 gezinnen gaat er recht op hebben.
Absurd.

Zestig en met vervroegd pensioen. 180 dagen na de verkiezingen geen regering. Geen maatregelen. De trein boemelt rustig verder.
Mja 60 met 41 jaar gewerkt ofzo. Tel er nog de opzegvergoeding die hij hopelijk krijgt bij en die man heeft een quasi volle carrière van 45 jaar bijdragen. Dat is zelfs bijna geen vervroegd pensioen meer, dus die zou ik nu echt geen probleem noemen.

Vanaf januari wordt dit uitgebreid... Er zijn nu al heel veel laaggeschoolden die niet meer willen werken. Gaan ze die nog extra belonen en de put wat dieper maken...

Stop toch eens met al die cadeaus uit te delen en zorg ervoor dat de algemene belastingen naar beneden gaan als je werkt. Veel betere stimulus
Bestaat al een paar jaar.
Een initiatief van Demir als minister van energie in functie van renovatie, energiebesparing, etc als ik het goed voorheb.

Minder belastingen heffen is geen belastingsgeld uitdelen he.
Heck dat systeem van die bonnen zorgt voor NOG meer overheidskosten want je moet dat nog eens allemaal controleren ook

Laten we wel wezen: een droogkast en diepvries heb je zelfs niet per se nodig, verwarming wel (en dat van EV was idd stom maar zelfs dan nog betaalden die veelal meer belastingen dan de subsidie itt deze kortingsbonnen)
I'll bite, ook al is dat weer een semantische off-topic discussie. Altijd hetzelfde semantische riedeltje, zoals bij salariswagens, bedrijfswagens, subsidie, ... whatever.

Uiteindelijk maakt het niet uit welke naam je aan het kind geeft, de impact is exact hetzelfde voor de begroting. En volgens mij weet je dat goed genoeg.

Als mijn stem koopbaar zou zijn, dan zou ik alvast liever 5% lastenverlaging krijgen dan 250 euro. Jij niet?

Maar ja, zoals ik al zei ga ik akkoord dat het een slechte maatregel is. Controle op nodig, zoals Zwarten aanhaalt, geen rekening houdend met vermogen, ... en zoals ik wel vaker zeg : Teveel parallele maatregelen richting dezelfde doelgroep zonder dat hier één simpel geheel van wordt gemaakt.
1 op 3 gezinnen profiteert ervan en dan nog eens op basis van loon en niet van vermogen.
___
Je kan de titel van hun post evengoed veranderen naar: 'Dankzij Vooruit hogere belastingen voor heel veel Vlamingen'
Want de impact op de begroting is niet exact hetzelfde: ipv mensen te stimuleren om MEER inkomen te vergaren (en dus meer inkomen voor de overheid) stimuleer je net om MINDER te gaan werken (en compenseer je dat met overheidsgeld)

'Mijn ouders werkten élke dag keihard. Toch moesten ze elk jaar de afweging maken: een nieuwe frigo, wasmachine of op reis gaan?'
Kijkt naar de voorwaarden
  • 36.340 euro voor een koppel zonder personen ten laste.
Dat is niet keihard werken he want dat is minder dan het minimumloon voor 2 gewone voltijdse job

Maar voor u moeten mensen die andere mening hebben dus gebanned worden, geweldig!
Salariswagens bestaan trouwens gewoon niet, dat is zelfs geen semantiek maar wetgeving

Neen, het systematisch vals voorstellen van wat andere mensen zeggen en reageren op deze stroman, daar mag gerust harder op gereageerd worden.
1. Hoe zijn er hogere belastingen voor heel veel Vlamingen? Kun je je bewering ook staven? Buiten dat er gewoon ook een begroting is, komt er gewoon een monsterboete vanuit de EU als er niet meer gedaan wordt qua milieu. Als dit de druppel is om er onderuit te komen zou het zijn "Dankzij Vooruit lagere belastingen voor heel veel Vlamingen"? Buiten dat het niet/nooit enkel door Vooruit kan gebeuren. Het is sowieso een coalitie.
2. Het is een systeem dat sowieso al langer bestond. Waarbij Vooruit al sinds 2014 niets meer in de pap te brokken heeft op Vlaams niveau. Dus again, hoe is het door Vooruit? Het systeem bestond al? Het is Demir die het in 2024 al verder wou uitbreiden?
3. Ik heb al aangegeven dat ik zelf geen voorstander ben van het systeem, ik snap niet waarom je lijkt op te werpen dat ik een andere mening heb over dit onderwerp?

Laatst bewerkt door een moderator:

Dat voorbeeld is juist een goed voorbeeld waar "rechtse Vlaamse" partijen ook mee dieper de put ingraven. :p
Al die wilde ondoordachte cadeautjes Covid/post-covid, die waren afschuwelijk.

Als het erop neerkomt, is er geen enkele partij in Vlaanderen die echt "budgettair verantwoordelijk" is. NV-A gaat ook cadeautjes plots verspreiden uit angst voor "Vlaams Belang". En het Vlaams Belang gaat ook de fiscale put dieper graven als je hen aan de macht laat.

De enige die budgettaire verantwoordelijkheid kan afdwingen in België, is Europa :p

1 op de 3 gezinnen gaat er recht op hebben.
Absurd.

Het is nog veel erger dan dat.

Stel je hebt een gepensioeneerde opa, oma, pa ,ma met een pensioen onder die grens maar ze hebben al een nieuwe wasmachine.
Vraag die energiecheque vanaf 2 januari, koop op zijn/haar naam en voila, een nieuwe wasmachine voor je eigen met 250euro korting.

Dat is één van de ergste ondoordachte maatregelen van afgelopen tijd. Dat zijn echt cabinettards die iets uitvinden op het einde van hun termijn die niet meer moeten leven met de gevolgen.

En betaal de rest met eco cheques 🤣 ben je echt Belgisch bezig!
We waren gelijktijdig aan het posten.

Stel je hebt een gepensioeneerde opa, oma, pa ,ma met een pensioen onder die grens maar ze hebben al een nieuwe wasmachine.
Vraag die energiecheque vanaf 2 januari, koop op zijn/haar naam en voila, een nieuwe wasmachine voor je eigen met 250euro korting.
Ik heb nog ecocheques liggen. Mijn moeder haar wasmachine is kapot. Ik betaal met mijn ecocheques en mijn moeder betaalt mij cash terug.
En anders moet ik daarvan iets kopen waar ik niks mee ben of ze weggooien.

Ter info: Ik vind ecocheques ook vreselijk. Dat is ook gewoon een gedrocht.

Ik heb niet elke 2 jaar iets nieuw nodig dat ik kan betalen met die cheques.
En dan na 2 jaar en 2 dagen iets dat kapot gaat! --> sorry uw cheques zijn vervallen.

En oh ja onlangs ook nog zoiets. Ik koop ecologische bio produkten in de Albert Heyn. Ecocheques? Ah ja dat is ecologisch maar sorry wij ondersteunen dat niet, je kan daar niet mee betalen.

Het is nog veel erger dan dat.

Dat is één van de ergste ondoordachte maatregelen van afgelopen tijd. Dat zijn echt cabinettards die iets uitvinden op het einde van hun termijn die niet meer moeten leven met de gevolgen.
Herhaal dit nog 3x.
Het is 250 euro per type toestel.
Dus 1000 euro korting.

Dus nog een beetje het Mattheuseffect versterken 😉. Echt goed al die sociale voordelen toch!
Ik denk dat je best wel sociale voordelen goed kan uitwerken en die het effect kunnen hebben dat bedoeld was. Maar dit soort premies en consoorten, waarbij je eerst moet te weten komen dat het bestaat, waarna je zelf papierwerk moet uitvoeren, en dan enige tijd later effectief kan genieten van het voordeel, mja. Hoeveel "kwetsbaren" gaan op voorhand plannen wanneer elektrische aparaten moeten vervangen worden. Bij het merendeel van de bevolking geeft dat op een dag de geest en moet het dan vervangen worden, en werd er op voorhand niet aan zo'n premie gedacht.

Herhaal dit nog 3x.
Het is 250 euro per type toestel.
Dus 1000 euro korting.

Of iemand die doctoraatstudent is en die nu pakweg een netto-inkomen heeft van 2.500 euro heeft per maand, valt ook onder die condities.
Want er wordt enkel gekeken naar het aanslagbiljet en een doctoraatsbeurs is "geen inkomen".

Die hebben die steun nodig :p.

"Navraag van onze redactie leert dat minister Depraetere voor volgend jaar een budget van 4 miljoen euro voorziet voor kortingsbonnen op huishoudtoestellen. Dat bedrag is goed voor 16.000 bonnen."

Ze snappen het nog niet daar op dat kabinet. :D

Laatst bewerkt:
Moest ik een nieuwe koelkast,...nodig hebben dan zou ik ook naar de gepensioneerde ouders langsgaan voor een kortingsbon 😄

Ik denk dat je best wel sociale voordelen goed kan uitwerken en die het effect kunnen hebben dat bedoeld was. Maar dit soort premies en consoorten, waarbij je eerst moet te weten komen dat het bestaat, waarna je zelf papierwerk moet uitvoeren, en dan enige tijd later effectief kan genieten van het voordeel, mja. Hoeveel "kwetsbaren" gaan op voorhand plannen wanneer elektrische aparaten moeten vervangen worden. Bij het merendeel van de bevolking geeft dat op een dag de geest en moet het dan vervangen worden, en werd er op voorhand niet aan zo'n premie gedacht.
non-take-up noemt men dat.
Zo'n 10 jaar geleden is men overgestapt op het automatisch toekennen van het sociaal tarief voor gas en elektriciteit.
Uit de cijfers daarna blijkt dat maar 60% van de rechthebbende het sociaal tarief hadden aangevraagd.

Of iemand die doctoraatstudent is en die nu pakweg een netto-inkomen heeft van 2.500 euro heeft per maand, valt ook onder die condities.
Want er wordt enkel gekeken naar het aanslagbiljet en een doctoraatsbeurs is "geen inkomen".

Die hebben die steun nodig :p.

"Navraag van onze redactie leert dat minister Depraetere voor volgend jaar een budget van 4 miljoen euro voorziet voor kortingsbonnen op huishoudtoestellen. Dat bedrag is goed voor 16.000 bonnen."

Ze snappen het nog niet daar op dat kabinet. :D

Ik denk dat ze het daar heel goed snappen. 250 euro per stem voor 16000 stemmen. Goedkoop.

Er zijn zelfs plaatsen waar fysiek mensen aan de deur komen om de cheque af te geven, samen met een formulier voor een gratis onderhoud cv ketel.

De OCMW's kennende maken zij wel reclame voor zo'n maatregelen. Het is ook hun job deels. Alleszins op 2 januari, ik vraag er al 4 stuks op naam van mijn ouders :p. Ze zijn toch twee jaar geldig.

Vergeet het niet te vertellen aan je Vlaamse doctoraatstudenten :p.

De beste manier om idiote maatregelen te bestrijden, is door er gebruik van te maken.

EDIT: Een maat van mij heeft zijn eigen vennootschap en het enigste wat hij zijn eigen betaalt als loon uit zijn vennootschap is zijn BMW 5 serie :p. Dus hij voldoet ook onder de voorwaarden. Het doelpubliek van de maatregel :D

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ze het daar heel goed snappen. 250 euro per stem voor 16000 stemmen. Goedkoop.
Dit is werkelijk ongelofelijk. De energiefactuur swingt de pan uit in België, Elia vraagt om miljarden aan de overheid voor het energie-eiland project, de industrie kreunt onder hoge stroomkosten, …. En Melissa gaat nu even Sinterklaas spelen met kortingsbonnen .., Kan ze zich niet beter richten op het gehele energiebeleid?

Dit is werkelijk ongelofelijk. De energiefactuur swingt de pan uit in België, Elia vraagt om miljarden aan de overheid voor het energie-eiland project, de industrie kreunt onder hoge stroomkosten, …. En Melissa gaat nu even Sinterklaas spelen met kortingsbonnen .., Kan ze zich niet beter richten op het gehele energiebeleid?

Dat is niet Melissa, Dat is een besluit van Demir dat Melissa overerft :p. Natuurlijk, Melissa kon dat schrappen wel. Dus gedeelde verantwoordelijkheid.

Terug
Bovenaan