Allez allez.
Je haalt er hier 2 niveau's uit. De Vlaamse Overheid en de Federale Overheid.
Daarnaast zijn er uiteraard nog heel wat andere niveau's (andere gemeenschappen, gemeentelijk niveau, Europees niveau, ...) en vooral: nog heel wat andere ambtenarenjobs in de publieke sector zoals in het onderwijs en een eindeloze lijst aan "instituten", "diensten", "agentschappen", VZW's, ... die betaald worden door de overheid.
De afgelopen 30 jaar is er een continue groei geweest van mensen in de overheidssector. De teller staat nu op 1,6 miljoen mensen. Dat is wel wat anders dan uw "28K" en "72K". Je zit er niet een paar procent naast, je zit er een factor 16 (!) naast. Dat is bijna 1 op de 3 werkende mensen.
De grafiek gaat steil omhoog. Sinds 1995 groeide het aantal werkenden bij de overheid met 56%, meer dan dubbel zo snel als de groei in de private sector (+25%). Klein probleem: die laatsten moeten die eersten allemaal zien te financieren.
Het is onhoudbaar, het is onwerkbaar en het werkt verlammend.
Ik kan spijtig genoeg niet echt uitmaken op basis waarvan die bepaling van 1.6 miljoen mensen nu effectief komt. Als we over ambtenaren spreken heb ik eerder die mensen die voor de vlaamse, federale, brusselse of waalse regering werken in gedachten.
Zitten daar dan ook de mensen bij die voor de overheid in 2de lijn of zo werken ? Ik denk hier vb aan de studieburelen, de aannemers, de... of zijn dit enkel de mensen die op een bepaalde manier in overheidsdienst zijn?
Al zijn er nu eenmaal keuzes gemaakt die dit logisch maken. 1/5 vlamingen is namelijk ouder dan 67. Waardoor de nood aan zorg ook logischerwijze groter is dan als dit maar 1/10 was.
https://www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/bevolking/bevolking-naar-leeftijd-en-geslacht
Heck als ik er zo een beetje ruw naar kijk, dan zijn er zo'n 800k ouderen bijgekomen tov vroeger. Terwijl het aantal kinderen +/- op gelijk niveau blijft.
https://statbel.fgov.be/nl/themas/bevolking/bevolkingsvooruitzichten
Vroeger was het normaal dat die ouderen bij de kinderen of kleinkinderen bleven en daar verzorgd werden. Nu is het eerder normaal dat er een vorm van hulp vanuit de gemeenschap, met dus gesubsidieeerde / betaalde werkgelegenheid vanwege de overheid aanwezig is.
Het lijkt mij dan wel een klein beetje logisch dat het benodigde aantal mensen in de zorg dan enorm stijgt...
Je kan daar dan over zagen dat dit ongehoord is en niet kan en dat dit moet dalen. Maar dan moet je wel goed weten wat je zegt hé! Ga jij uw ouders bij u nemen en ze de hulp bieden en daarvoor potentieel tegen uw baas moeten zeggen van awel vandaag lukt dat niet, morgen ook niet want ik heb de ...pamper van mijn moeder of vader of hell grootouders moeten vervangen en die had er zo 3 achter elkaar.
En als jij bereid bent om die keuze te maken, denk jij dat de meerderheid van de Belgische bevolking bereid is deze keuze te maken ? Ik denk het persoonlijk van niet. En ik zie het vitriool al gegoten worden op het moment dat ze ineens 5000€ per maand moeten gaan leggen om de hulp te betalen waarvoor de overheid nu tussenkomt zodanig dat jij of zij het niet moeten doen.
Wil dat zeggen dat het niet efficiënter kan. Neen, dat zeker niet. Maar de enige manier om ervoor te zorgen dat we kunnen besparen bij de ambtenaren, in grove lijnen, is om duidelijk te bepalen wat we wel en wat we niet doen of gaan doen. Maar het spreekt voor zich dat als we geen eilandjes maken in of van elke regio dat de kans een pak groter is dat je efficiënter het geld kan inzetten. Niet op dezelfde wijze natuurlijk. Maar wel efficiënter in mijn ogen.
Als je grote gecentraliseerde schoolgemeenschappen voorziet zonder vrij keuze van onderwijs of het private onderwijs niet subsidieert. Ja dan valt daar ook nog wel iets vanaf te doen. Of anders gezegd, dan kan je het beter organiseren. Als je meer eendheidsworst voorziet en u dus beperkt tot een paar richtingen. Dan ga je opnieuw weer kunnen besparen. Maar dat is niet iets dat er morgen al gaat zijn. Dat is dan weer een projectje over 10 jaar voordat we er wat gevorderd mee zijn.
Kortom als je als maatschappij bereid bent om het te voelen, dan kun je de hakbijl uithalen. Maar zolang de maatschappij deze keuze niet maakt of wil maken. Dan gaan we die putten blijven creëren. En laat het duidelijk zijn, de bevolking wil gewoon kunnen leven. En liefst tegelijkertijd nog krijgen van de overheid als zogezegde compensatie voor hun grote bijdragen aan de belastingen.
Voor de rest lijkt het mij wel een klein beetje logisch dat als uw bevolking aangroeit dat in absolute aantallen het aantal ambtenaren ook stijgen.