En als je die rapportage ziet is het toch wel duidelijk waarom zoveel asielzoekers Belgie verkiezen.
En al die langdurige werklozen en toename van leefloners en langdurig zieken: leve de sociale zekerheid!
Uiteraard zal een meerderheid geen misbruik maken maar als je de boel gaat opkuisen zal je toch snel 10 miljard kunnen besparen....
Uit diezelfde pano reportage: Gisteren bleek al uit een reportage van Pano dat de OCMW-afdeling in Anderlecht soms leeflonen geeft aan mensen die er geen recht op hebben. 8 maatschappelijke assistenten getuigden dat kandidaten amper worden gecontroleerd. Ze vertellen ook over “cliëntelisme” door de leidinggevenden bij het OCMW.
Op sociale media vinden we - publiekelijk - heel wat aanbiedingen terug om een adres te huren in de omgeving. Verschillende bronnen vertellen dat het vaak om valse adressen gaat: niet om te wonen, maar om steun te kunnen krijgen bij het plaatselijke OCMW.
Tijdens het gesprek maken we duidelijk dat we er niet echt willen wonen. “Je wil er niet verblijven? Enkel het adres? Dat is geen probleem”, krijgen we te horen. De kostprijs van zo’n adres bedraagt zo’n 250 tot 300 euro per maand.
De geïnteresseerden zijn vaak open over hun bedoelingen. “Ik woon in Dilbeek met mijn vrouw en dochter. We hebben een appartement daar. Op de eerste verdieping, met 3 kamers en een privéparking. Maar we willen naar het OCMW kunnen gaan”, zegt iemand.
Volgens de maatschappelijk assistenten die getuigden bij de Pano-redactie, krijgen ze vaak aanvragen van koppels die zeggen dat ze alleen wonen. Wie alleen woont, krijgt een hogere uitkering. “Iedereen is tegenwoordig gescheiden”, zegt een medewerker van het OCMW Anderlecht anoniem. “Dat is ongelooflijk. Soms krijgen ze nadien zelfs nog kinderen. Een ongelukje, zeggen ze dan.”
Ook op ons vals zoekertje krijgen we een dergelijke reactie. “Ik leef samen met mijn man, maar voor de inkomsten zou ik beter alleen wonen. Dat is het probleem. Hij werkt nu en ze willen mijn inkomsten intrekken”, zegt een vrouw die geïnteresseerd is in het adres. “Het is niet om er te gaan wonen, he. Het is gewoon een adres dat helpt.”