Dit ziet er echt niet links uit in mijn ogen. Dit is een serieuze ruk naar rechts al zijn er hier en daar wel linkse zoethoudertjes.
Carensdag terug invoeren, indexeringsmechanisme bij de overheid (en lijkt mij dus ook de uitkeringen) zal op een vast moment gebeuren (dus niet bij overschrijding van het 2% moment maar elke jaar of elk half jaar -> maar ik gok op elk jaar), rommelen aan de verdeling van de korf in de gezondheidsindex (impact gasstijging zal een kleinere impact hebben (al weet ik niet of dat dan zal zorgen dat impact elektriciteit hoger is)), fiscaal voordeel aandelen verhogen (op voorwaarde dat je mee in raad van bestuur zit), een inflatie van 4% wordt als uitzonderlijk hoog gezien... (dat lijkt mij persoonlijk nog altijd eerder 10% of zo, allez misschien 7-8%... 2% inflatie wordt als gezond gezien... dan lijkt een verdubbeling ervan nu ook niet zodanig extreem...), garantie van 3 jaar who cares... als we nu spraken over 10j of zo... dan zou ik nog durven zeggen dat dit duurzaamheid aanmoedigt... 2 of 3j is rommelen in de marge... , afschaffing huwelijkscoëfficiënt... kinderopvang 100% aftrekbaar oh boy..., onderhoudsuitkeringen niet meer fiscaal aftrekbaar, afschaffingen van verschillende belastingen voor zelfstandigen die een service leveren (dus ook lagere inkomsten die je ergens anders moet goedmaken), geen belastingsvermeerdering meer bij onvoldoende voorafbetaling, bedrijfswagensaftrekvriendelijk voor milieubewuste opties (50% - koolstofemmissievrije hoger), accijnzen op brandstoffen worden op niveau van de buurlanden gebracht (verlaging ?), afschaffing voordelige warrants want behandeld als uitkering in euro's (brutoloon ?), roerende voorheffing van 25% ipv 30%, onwettig verkregen bewijskrachtige gegevens zullen via een apart kader juridisch ingezet kunnen worden, real time invoicing? (dat lijkt mij niet evident... dat komt over alsof je elke transacties ergens gaat opvolgen en systemen gaat koppelen...), werkgeversbijdrage voor aanvullende pensioenen van minimaal 3% wettelijk te voorzien, geen ziektedagen meer kunnen opsparen (ik vond dat verdomme nuttig bij mijn kanker... dat ik daarvoor nooit ziek was of ben geweest en er 200 had toen ik ze kon gebruiken... kans is aannemelijk dat ik als ik mij ziek voel wel sneller naar de arts ga om mij ziek te zetten terwijl ik vroeger ze liever opspaarde voor als ik ze echt nodig had of kon gebruiken,),pensioen wordt als ambtenaar bepaald vanaf 2025 op basis van het loon van de laatste 20 jaar en tegen 2045 40 jaar (dat lijkt mij een massale verlaging van het pensioen voor de toekomstige en zelfs huidige ambtenaar (eigenlijk elke ambtenaar onder de 47 jaar in 2025)), beperking van de indexatie van de ambtenarenpensioenen gelijk met die van de werknemerspensioenen, we gaan een uitverkoop houden van onze activa (sales and lease back nr 2 of 3?)...
Zaken waar ik niet echt in kan volgen wat men daar nu echt mee bedoeld: 20% van zijn behaalde winsten aftrekbaar tot 20k €. Dus bij 100k winst betaal je maar belastingen op 80k ? controleretributie op huishoudbrandstof (mazout) eh ? 4 dagen week bij statutaire telt niet meer voor pensioen ? Dus geen 4/5de mogelijk als statutair ambtenaar ??? 75% vervangingsratio statutair ambtenaar ?
Toch wel wat zaakjes die pijn gaan doen. Al is het nog altijd niet genoeg denk ik.
Als ik dat zo lees over de ambtenarij:
Ziektedagen ambtenarij zou vervangen worden door wat eigenlijk neer komt op een verzekering gewaarborgd inkomen wat relatief op hetzelfde lijkt behalve dat een verzekering gewaarborgd inkomen geen psychologische ziektes denkt.
Ambtenarenpensioenen.
Dat was wel vrij "logisch" dat dat geraakt ging worden.
Dat de perequatatie eindelijk wordt afgeschaft, werd tijd. Ik heb nooit gesnapt waarom een loonsverhoging ook het pensioen van al reeds gepensioeneerde ambtenaren doet verhogen.
De pensioen op basis " van loon van laatste 10 jaar" naar loon van heel de carriëre is een enorme impact.
"75% vervangingsratio statutair ambtenaar" Voor bedienden is dat 60%. Dus eigenlijk wordt het verschil tussen statutair ambtenarij en privépensioen op den duur dus 15% samen met de aanpassing van het referteinkomen. Begint wel een serieus nadeel te zijn dat je geen tweede pijler hebt als statutair.
Vrijwillige 4dagen week is dit:
https://bosa.belgium.be/nl/themas/w...en-afwezigheden/minder-werken/vierdagenweek-0. Blijkbaar telde dat als 5 dagen week voor berekening pensioen?
Het raken aan de uitzonderingen voor al de speciale ambtenaren - nmbs, defensie,... Dat wordt iedere maand een 3dagen staking voor de komende jaren bij de NMBS

. (Pensioenen punt 17.)
Zit wel iets heel links in in "pensioenen - punt 14" . Als ik dat zo lees, wordt een aanvullend pensioen verplicht voor iedere werknemer (3% bijdrage van werkgever.)
Dan die fiscale hervormingen:
Wat ik dan wel weer niet snap, is het bijverdienen door gepensioeneerden aan 20% belastingtarief zonder limiet? Pensioenen punt 16
+ uitbreiden van flexijobs (Arbeidsmarkt punt 24) + geen inkomensgrens meer voor jobstudenten (Fiscale hervorming punt 12)
Ik vraag mij nu af waar al die low-skilled werkzoekenden gaan solliciteren. Die worden overal weggeconcureerd door bijklussende gepensioeneerde, jobstudenten en flexijobbers.
Ik heb het gevoel dat we over 10 jaar in een situatie gaan zijn dat iedereen terug 6 dagen op 7 gaat werken.
Punt 22 Fiscale hervorming - ondernemersaftrek van 20%
Als ik een beetje tussen de regels lees, lijkt mij dat specifiek voor de zelfstandigen die belast zijn in de personenbelasting (omdat er gesproken wordt van "ondernemingswinsten- of baten"). Waarschijnlijk om het verschil tussen een zelfstandige in de personenbelasting en een bedrijfsleider wat te verminderen.
Punt 68 Fiscale hervorming is ook wel een grotere verandering dan dat sommige denken.
68. [De bevrijdende roerende voorheffing blijft bestaan. Voortaan zal dat inkomen wel op de aangifte worden vermeld door de fiscus, waardoor
rekening gehouden kan worden met het totale inkomen bij de toekenning van sociale voordelen.]
Dat gaat wel een impact hebben bij sommige bedrijfsleiders met kinderen en de cijfers omtrent het gemiddeld inkomen in de statistieken

.
Dat gaat plots opvallen in de cijfers dat sommige categorieën plots gaan verdubbelen

.
Punt 74. De federale woonfiscaliteit zal volledig uitgedoofd worden.
Dat werd eens tijd zeg

. Miljaar.