mocht je nu de 5 voornaamste oorzaken van dergelijk besluit mogen aanduiden zou het me niet verbazen dat deze niet van fiscale/financiële aard zijn maar eerder m.b.t. andere zaken?
Enkele punten die me meteen in men hoofd springen.
Punt 1
Dit is nu zeer specifiek voor mijn sector maar dit is iets dat andere bedrijven ook wel op bepaalde manieren mee geconfronteerd worden als er enige vorm van interactie nodig is met FOD: de verschillende departementen communiceren niet met elkaar.
We krijgen tegenstrijdige instructies van FOD Gezondheid en FOD Economie. Wat voor de ene mag en moet, mag voor de andere niet en omgekeerd. Wanneer er dan verduidelijking gevraagd wordt, blijft een antwoord uit om dan enkele maanden later weer met hetzelfde probleem geconfronteerd te worden bij een controle.
Concreet voorbeeld: FOD Economie komt langs en zegt dat alle producten prijsindicaties moeten hebben in retail. Dit is verplicht voor de consument. 2 minuten later komt FOD Gezondheid langs en zeggen die: geen prijzen, daarmee prijs je goedkopere producten aan en wordt dit gezien als reclame.
Punt 2
Algemeen probleem voor ondernemers in België: ongelijke verdeling rechten en plichten tussen werkgever en werknemer.
De werkgever trekt altijd aan het kortste eind en heeft weinig stokken om mee te slaan. Het is steeds de werknemer die overal recht op heeft maar als het op plichten aankomt is de enforcement daar zeer beperkt van. Iemand ontslaan voor gegronde reden is eigenlijk echt zo simpel niet. Werknemer is altijd extreem beschermd.
Voorbeeld 1
We hebben eens iemand gehad die opleiding doorliep zonder problemen, altijd mega inzet, wij doen al een tijdje een lange interimcontract periode als soort van extra filter, ook goed doorlopen. De week na het vast contract, langdurige ziekte, wanneer ze dan toch kwam werken winkels te laat open, instructies niet opvolgen voor geldbeheer, geen voorraadbeheer meer doen etc, etc om dan via via te horen dat ze vaste job willen om te gaan stempelen. Ook zo gevallen gehad al van mensen die zich echt bewust willen laten ontslaan voor die reden. (Wel erg zeldzaam bij ons, wij betalen mensen boven de barema's en wij hebben vrijwel NUL verloop van werknemers. Onze eerste personeelsleden zijn nog steeds aanwezig en doen hun job met plezier en overtuiging. Ik neem daar echt trots in)
Voorbeeld 2
Iemand die systematische diefstal pleegde en fraude had uitgedokterd via een bug in het kassasysteem. Die persoon deed maanden cash verdwijnen door transacties niet af te ronden. Ik ben dat toevallig op het spoor gekomen omdat er 1 vestiging uitsprong met een onnatuurlijke ratio cash/kaart betalingen. Opgevolgd en dan met politie op heterdaad betrapt. Op staande voet ontslaan en dan u nog voor een rechtbank mogen gaan verdedigen omdat advocaat van de vakbond claimde dat het een onrechtmatig ontslag was. Echt om van te kotsen zo een zaken.
Zo kan ik nog tal van voorbeelden aanleveren...
Punt 3
Loonkost en operationele kosten. Simpel. Waarom zou je als ondernemer hier infrastructuur gaan uitbouwen als je een deel van die infrastructuur voor een fractie van de kost kan runnen binnen Europa? Dat samen met dat meerwaardebelastingsgegeven maakt het echt wel zeer onaantrekkelijk voor hier echt een grote onderneming te willen uitbouwen. De kantoren zijn hyperduur als je wat goed wil zitten van ligging, elektriciteit is heel duur, alle vormen van brandstof zijn duur, vastgoed is duur, loonkost voor de werkgever buitensporig hoog, werknemers vooral rechten maar je kan hun plichten niet afdwingen tenzij je er financieel voor bestraft wordt bij ontslag, hoogste belastingsgraden van de wereld, ...
Zet al die zaken eens netjes op papier en kijk is waar je dan een onderneming wil starten. Het zal niet in België zijn hoor. Die meerwaardebelasting is zo een beetje een laatste troef die je kan zien als een beloning voor het bijdragen aan de economie en die gaan ze nu ook willen bestraffen. Slaat toch helemaal nergens op. Als je onderneming faalt die je start met je eigen prive spaarcenten krijg je geen geld terug. Doe je het te goed en verkoop je, mag je nog eens een kado sturen naar Brussel terwijl je jaren mensen werkgelegenheid biedt en voorziet, economische groei verzorgt, etc.
Punt 4
Wettelijke kaders. Nul overleg met sector. Fouten in Koninklijke Besluiten. ''Controles gaat dit en dit punt niet afdwingen want was een foute interpretatie van ons'' maar ze willen dat verder als rechtzekerheid voor de ondernemers niet op papier zetten. Dus je hangt daar af van goodwill van de overheid en de desbetreffende (overijverige?) controleurs. Belgische ondernemers werden beperkingen opgelegd voor online verkoop maar er werd nul preventie gedaan om buitenlandse ondernemingen wel te laten versturen naar Belgische consumenten. Hoe wil je dan ooit dat een Belgische onderneming op Europees niveau makkelijk kan meevechten? Dit is niet de economie ondersteunen.
Ik zou echt 2 dagen een lezing kunnen geven over alles wat er al gebeurd is waar mijn mond van op de grond viel.