Het hele concept van schijnzelfstandigheid is een issue en ondergraving van ons fiscale en sociale systeem? Ik ga eerlijk zijn, ik zie het niet.
Hoe dan? De 'schijnzelfstandige' betaalt sociale bijdragen, draait zelf op voor ziekte, bouwt zijn eigen pensioen op, ...
Als het in bepaalde sectoren kan, waarom zou dat dan een issue zijn? Misschien ben ik niet slim genoeg om het in te zien.
Je leest overal wel dat het niet mag maar er wordt nergens eigenlijk beschreven hoe dat de maatschappij zou benadelen.
Het steeds evoluerende wettelijk kader vraagt bij ons ook om zeer flexibel en dynamisch beleid. Het is een beetje survival of the fittest: mee evolueren of kopje onder gaan. Op dat vlak zijn wij altijd wel zeer goed bij de les geweest, nuchter naar de zaken gekeken en duidelijk weloverwogen beslissingen gemaakt. Al hebben we wel een aantal keer in de beginjaren best grote beslissingen moeten nemen die, indien ze fout zouden gebleken zijn, potentieel het einde van de onderneming zouden hebben betekend. Hoe fijn het ondernemen ook is en dingen doen en vooral zien groeien, je wil niet als jonge dertiger plots de tanker zien zinken om dan te beseffen dat je met niets achter zou blijven na jaren werken. Het hele concept van meerwaardebelasting ligt voor mij ook best wel gevoelig. We zijn hier in een dramatisch land voor ondernemerschap. Geld verdienen is niet moeilijk, aanzienlijk geld verdienen al een pak moeilijker door een sloot van variabelen zoals loonkost, hoge belastingsgraden, etc.
Is mijn visie daar objectief? Goh, ja en neen. Echter vind ik wel dat als ik op verschillende punten in mijn leven gigantische financiele risico's moet nemen, dat ik dan ook beloond mag worden indien deze slagen en ook daar niet extra op afgestraft moet worden. Mij lijken dergelijke maatregelen een virtuele doodsteek voor serieuze KMO's om zich hier eveneens nog te vestigen. Why would you?
Wij hebben productie vrijwel volledig verhuisd naar ons Belgenland terwijl we voor een fractie van de kost dezelfde operatie kunnen runnen in Slovakije bijvoorbeeld. Dat zijn bewuste keuzes geweest met het oog op quality control en om ons imago van zelfregulerende sector te kunnen hardmaken en daar een voorbeeldfunctie te dragen voor de sector, hoewel dat financieel de minst goede optie is voor ons.
Beknopte tijdlijn:
- 2013: start van kleine webshop met 2 personen (gedeelte van magazijntje onderhuren bij een kennis, paar rekjes gezet)
- 2014: eerste organische tractie van de webshop en langzame groei
- 2015: stijgende vraag, grootste b2c webshop Belgie en Nederland met verhuis naar ons eerste echte magazijn (400m2) wat resulteerde in ook fysieke bezoeken van klanten
- 2016: nieuw wettelijk kader, verbod op online verkoop vanaf januari 2017, schakelen van e-commerce naar brick'n'mortar concept. Snel veel locaties nodig over vlaanderen om klanten te servicen - snelste manier zonder extern kapitaal: franchising met eigen financiering voor paar eigen winkels. Ook verwacht dat er veel externe winkels gingen verschijnen, oprichting distributie.
- 2017: winkels groot succes (als ik me goed herinner ergens 34 winkels geopend in 1 jaar tijd) - magazijn compleet ontgroeid - verhuis naar nieuw hoofdkantoor met magazijn van 2000m2
- 2018: eigen closed systeem op de markt - op zoek naar vertikale integratie en research voor productie eigen vloeistoffen
- 2019: eigen productiefaciliteit in Veurne - paar key partnerships aangegaan voor opstart
- 2020: consolidatie met concullega gestart - covid hits, winkels gesloten (95% omzet daling in retail, productie omgeschakeld naar produceren handgels voor de overheid - heeft onze retail gecompenseerd)
- 2021: nieuw magazijn met productiehall wordt onderzocht
- 2022: intrek in nieuw magazijn 6000m2
- 2023: productie eigen closed systeem volledig naar BE migreren
- 2024: accijnsrush - weer heel gedoe voor douane entrepot te worden, indeling handelsvrije zones etc in magazijn intekenen
Tijdlijn hier uit het hoofd zowat getypt dus hier en daar give or take a few months maar is wel in grote lijnen zo wat er gebeurd is.
Als er wat concrete vragen zijn wil ik eventueel wel is hier en daar wat zaken zien te beantwoorden, is an sich geen issue maar als ik hier een levensverhaal vertel dan ben ik nog wel een paar uur zoet. Het enige dat ik kan zeggen is: it's been one hell of a ride so far.
Maar die tijdlijn staaft wel al enigszins mijn visie van: when the risks are big, the potential reward should be also.
Uiteindelijk zorgen wij voor meer dan 160 (veelal jonge) gezinnen aan werkzekerheid die ook huisje kopen, kindjes maken en ook de economie verder ondersteunen. Dergelijke maatregelen treffen geen multinationals maar kleine ondernemers of Belgische KMO's die wat kunnen doorgroeien. De echte grote jongens blijven ALTIJD buiten schot

(ook voor redenen die noodzakelijk zijn, anders trek je die al helemaal niet meer naar Belgie).
Wat misschien wel een interessante point-of-view is: ik zou nooit nog een grote onderneming uit de grond willen stampen in Belgie na alles dat ik gezien en meegemaakt heb in de afgelopen jaren.