Begroting in het regeerakkoord: supernota

Ik ken geen enkele zelfstandige die ervoor kiest om zichzelf hetzelfde loon uit te keren als hetgeen hij in loondienst zou kunnen krijgen. Ik zie altijd een vorm van taxtechnische optimalisatie. Maar ik kan altijd mis zijn.
Ik heb dat gedaan, vanaf dag 1 naar die 45000€ loon gegaan, terwijl dit niet had gemoeten, en dat was meer dan mijn brutoloon als werknemer.

En je gaat er hier van uit dat iedereen die zelfstandige wordt, een goedbetaalde job had. Denk je dat een medewerker in de creche 45000€ bruto jaarloon heeft?

Volgens Wouter Verschelden heeft de NVA al een duidelijke voorwaarde gesteld.
Ze komen pas naar tafel en BDW herneemt maar als de supernota opnieuw de basis van de gesprekken vormt.
Ze willen niet voor een 2de keer de hete aardappel vasthouden als het toch niet lukt.

Daar zal Prévot zich dus waarschijnlijk op vast lopen want voor Vooruit zal de prijs idd gestegen zijn ondertussen.
Ook al stonden er ook bewust zaken in die nota van rechts die konden geschrapt worden door andere partijen.
Al te drastische besparingen op asiel en migratie en ontwikkelingssamenwerking schrappen bv.

Bij gebrek aan formateur gaat Vivaldi (Alexia Bertrand) het begrotingswerk terug opnemen door te werken met voorlopige twaalfden voor volgend jaar.
Ze vragen ook uitstel aan Europa ivm de deadline van 20 september.
De Commisie is bereid om dit te geven voor een redelijke periode en de inschatting is dat dat tot eind dit jaar mogelijk is.
Zo verdwijnt die korte termijn druk ook die BDW gebruikte, al was al wel geweten dat een uitstel mogelijk was.

Ik ga is reageren op hetzelfde niveau als de discussie gevoerd wordt: Waarom word je dan zelf niet zelfstandig?
Heb je ook die voordelen! Wel geen zekerheid van je inkomen en geen werkzekerheid, dat heb je als bediende wel ''MAAR WE WILLEN WEL DEZELFDE VOORDELEN HOOR''.
Jij stelt een vraag, wij antwoorden

Zelfstandige heeft ook nadelen maar schijnzelfstandige ontlopen merendeel van die nadelen
Laat ons nu gewoon allemaal is realistisch en nuchter kijken naar de realiteit: we zitten in België met 1 van de hoogste belastingsdrukken in de wereld en de rechtvaardige optie is dus volgens sommigen om anderen nog wat meer te gaan fnuiken om het recht te trekken en die belastingsdruk nog verder te vergroten?

Als bij een bedrijf de overhead te groot wordt is de standaard aanpak: hervormen, cutting costs of geld efficiënter besteden. Is dit dan zo een wereldvreemde visie om dit traject ook toe te passen voor de overheidsuitgaves en zo de begroting dicht te fietsen? Inkomsten zijn het probleem niet in België, het zijn de uitgaven en that's a fact.
Nee we moeten 3 zaken realiseren:
- wat te hoog belast is naar beneden
- wat te weinig belast is naar boven
- uitgaven reduceren

Verlagen lasten op arbeid is ook in het voordeel van zelfstandige he
Dus ja dan mogen er bepaalde supervoordelige zaken ook aangepast worden naar voordelig

Alexia zal ook wel al een paar keer 'putain de merde' geroepen hebben. "In lopende zaken" is normaal 6mnd betaald verlof. Nu moet ze nog verantwoordelijk werk afleveren.

Het hele concept van schijnzelfstandigheid is een issue en ondergraving van ons fiscale en sociale systeem? Ik ga eerlijk zijn, ik zie het niet.
Hoe dan? De 'schijnzelfstandige' betaalt sociale bijdragen, draait zelf op voor ziekte, bouwt zijn eigen pensioen op, ...
Als het in bepaalde sectoren kan, waarom zou dat dan een issue zijn? Misschien ben ik niet slim genoeg om het in te zien.

Je leest overal wel dat het niet mag maar er wordt nergens eigenlijk beschreven hoe dat de maatschappij zou benadelen.

Het steeds evoluerende wettelijk kader vraagt bij ons ook om zeer flexibel en dynamisch beleid. Het is een beetje survival of the fittest: mee evolueren of kopje onder gaan. Op dat vlak zijn wij altijd wel zeer goed bij de les geweest, nuchter naar de zaken gekeken en duidelijk weloverwogen beslissingen gemaakt. Al hebben we wel een aantal keer in de beginjaren best grote beslissingen moeten nemen die, indien ze fout zouden gebleken zijn, potentieel het einde van de onderneming zouden hebben betekend. Hoe fijn het ondernemen ook is en dingen doen en vooral zien groeien, je wil niet als jonge dertiger plots de tanker zien zinken om dan te beseffen dat je met niets achter zou blijven na jaren werken. Het hele concept van meerwaardebelasting ligt voor mij ook best wel gevoelig. We zijn hier in een dramatisch land voor ondernemerschap. Geld verdienen is niet moeilijk, aanzienlijk geld verdienen al een pak moeilijker door een sloot van variabelen zoals loonkost, hoge belastingsgraden, etc.

Is mijn visie daar objectief? Goh, ja en neen. Echter vind ik wel dat als ik op verschillende punten in mijn leven gigantische financiele risico's moet nemen, dat ik dan ook beloond mag worden indien deze slagen en ook daar niet extra op afgestraft moet worden. Mij lijken dergelijke maatregelen een virtuele doodsteek voor serieuze KMO's om zich hier eveneens nog te vestigen. Why would you?

Wij hebben productie vrijwel volledig verhuisd naar ons Belgenland terwijl we voor een fractie van de kost dezelfde operatie kunnen runnen in Slovakije bijvoorbeeld. Dat zijn bewuste keuzes geweest met het oog op quality control en om ons imago van zelfregulerende sector te kunnen hardmaken en daar een voorbeeldfunctie te dragen voor de sector, hoewel dat financieel de minst goede optie is voor ons.

Beknopte tijdlijn:
  • 2013: start van kleine webshop met 2 personen (gedeelte van magazijntje onderhuren bij een kennis, paar rekjes gezet)
  • 2014: eerste organische tractie van de webshop en langzame groei
  • 2015: stijgende vraag, grootste b2c webshop Belgie en Nederland met verhuis naar ons eerste echte magazijn (400m2) wat resulteerde in ook fysieke bezoeken van klanten
  • 2016: nieuw wettelijk kader, verbod op online verkoop vanaf januari 2017, schakelen van e-commerce naar brick'n'mortar concept. Snel veel locaties nodig over vlaanderen om klanten te servicen - snelste manier zonder extern kapitaal: franchising met eigen financiering voor paar eigen winkels. Ook verwacht dat er veel externe winkels gingen verschijnen, oprichting distributie.
  • 2017: winkels groot succes (als ik me goed herinner ergens 34 winkels geopend in 1 jaar tijd) - magazijn compleet ontgroeid - verhuis naar nieuw hoofdkantoor met magazijn van 2000m2
  • 2018: eigen closed systeem op de markt - op zoek naar vertikale integratie en research voor productie eigen vloeistoffen
  • 2019: eigen productiefaciliteit in Veurne - paar key partnerships aangegaan voor opstart
  • 2020: consolidatie met concullega gestart - covid hits, winkels gesloten (95% omzet daling in retail, productie omgeschakeld naar produceren handgels voor de overheid - heeft onze retail gecompenseerd)
  • 2021: nieuw magazijn met productiehall wordt onderzocht
  • 2022: intrek in nieuw magazijn 6000m2
  • 2023: productie eigen closed systeem volledig naar BE migreren
  • 2024: accijnsrush - weer heel gedoe voor douane entrepot te worden, indeling handelsvrije zones etc in magazijn intekenen
Tijdlijn hier uit het hoofd zowat getypt dus hier en daar give or take a few months maar is wel in grote lijnen zo wat er gebeurd is.

Als er wat concrete vragen zijn wil ik eventueel wel is hier en daar wat zaken zien te beantwoorden, is an sich geen issue maar als ik hier een levensverhaal vertel dan ben ik nog wel een paar uur zoet. Het enige dat ik kan zeggen is: it's been one hell of a ride so far.

Maar die tijdlijn staaft wel al enigszins mijn visie van: when the risks are big, the potential reward should be also.
Uiteindelijk zorgen wij voor meer dan 160 (veelal jonge) gezinnen aan werkzekerheid die ook huisje kopen, kindjes maken en ook de economie verder ondersteunen. Dergelijke maatregelen treffen geen multinationals maar kleine ondernemers of Belgische KMO's die wat kunnen doorgroeien. De echte grote jongens blijven ALTIJD buiten schot :) (ook voor redenen die noodzakelijk zijn, anders trek je die al helemaal niet meer naar Belgie).

Wat misschien wel een interessante point-of-view is: ik zou nooit nog een grote onderneming uit de grond willen stampen in Belgie na alles dat ik gezien en meegemaakt heb in de afgelopen jaren.
Voor mij is de grote vraag:
Had je in 2013 uw vaste job opgegeven voor een webshop te starten, moest er toen een meerwaardebelasting geweest zijn.
Ik gok dat je dan langer zou geprobeerd hebben om parallel met een vaste job een webshop op te richten, maar ooit komt die fase van die keuze er toch. En dan denk ik écht dat zo'n meerwaardebelasting die keuze veel moeilijker zal maken.

En dan zat jij nog met een product waar de hype in andere landen al vertrokken was, maar als je kijkt naar Loop Earplugs bvb, dat is een gigantische gok want je hebt op voorhand totaal geen idee of daar vraag naar is.

Ik heb dat gedaan, vanaf dag 1 naar die 45000€ loon gegaan, terwijl dit niet had gemoeten, en dat was meer dan mijn brutoloon als werknemer.

En je gaat er hier van uit dat iedereen die zelfstandige wordt, een goedbetaalde job had. Denk je dat een medewerker in de creche 45000€ bruto jaarloon heeft?
45k brutobezoldiging is 3200 bruto / maand in loondienst
Dat is net boven de gens van werkbonus...

Kleuterjuf met 10y ancieniteit heeft 48000 per jaar.

Maar die betalen 2,5% minder rsz werknemer (vastbenoemde, uit het hoofd)

Geen idee.

Maar ik vind dat je een ambtenaren loon waar er een giga tekort is en met 100% jobzekerheid als je het niet uithangt en waar je met heel weinig specifieke intrede barrieres binnen kan stappen, toch als minimum loon mag beschouwen binnen je skill en ervaring niveau...

Als een leraar wiskunde 3e graad met 15y ervaring 5500 bruto krijgt, dan moet ik schaterlachen als 'competitive salary' bedrijven met 4000 of 4500 euro afkomen om technische profielen binnen te halen. Ik denk heel stilletjes in mijn hoofdje dat je dan 0,0 aanwerft...

In 2017 was dat gewoon een competitief salaris hoor. Hier op het forum zat ik destijds zelfs bij de best betaalde IT-consultants voor het aantal jaren ervaring...
Veel nettovergoedingen dan mss?
Want heb loonbrieven van toen even bovengehaald en ik zat daar toch boven en dat met verminderde uren
Maar geen nettovergoedingen

Dat is idd ook een probleem van tekort in kinderopvang: onderwijs betaalt beter en meer verlof

Als ik die lonen zie, schijt ik toch soms mijn broek vol.

Wat voor dweeps moeten er niet rondlopen in bepaalde creches ? Dat moet toch een aanzuigmagneet zijn voor al wie 'graag met kinderen bezig is' maar nergens anders aan de bak raakt wegens reden X Y Z ?

Ik ben blij dat ik er bijna vanaf ben en dat die van ons bij een onthaalmoeder thuis gaan. Die doet dat omdat ze dat thuis kan doen.

Zijn we dan verwonderd dat er accidenten gebeuren ? Laten we 20 jarigen die een habbekrats verdienen voor 8 babies zorgen. What could possible go wrong... Ik dacht dat die creches gesubsidieerd werden? Met wat ik betaal, kan ik evengoed zelf een au pair in dienst nemen en ze meer betalen...

Terug
Bovenaan